Grasbuik = waterbuik = honger ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Grasbuik = waterbuik = honger ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 20:24

Hoi,

Ik heb weer eens een vreemde vraag !
Mijn paard lijkt in de zomer altijd dik te worden van ......? Hij staat wel dag en nacht buiten, maar echt niet op een volle wei.
Nu las ik ergens dat de zogenaamde grasbuik, dus eigenlijk een waterbuik is. Dus dat de darmen niet met vezels enzo zijn gevuld wat je dan ziet , maar met water ( gras bevat 80% water ). Nou klinkt dit op zich wel logisch. Maar er stond ook bij dat paarden met een waterbuik dus vaak honger hebben ookal zien ze er heel dik uit !!!!!!! Gewoon omdat water geen voedingsmiddel is.
En daar ben ik dus van geschrokken.

Wat denken of weten jullie hiervan ?
Want op dit moment staan de weidegenote van mijn paard op dieet ( maar 1 plakje hooi per dag ) omdat ook zij , euhhh, ietsje te dik is. Maar mijn paard durf ik dus nu niet minder hooi te gaan geven ( terwijl ook hij best zo op het zicht wat kilo's zou kunnen missen ).

Groetjes,

Maris


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:30

Nee... als mijn paard per ongeluk een uur te lang op de weide heeft gestaan, zie je dat ze een te volle dikke grasbuik heeft, en daarna stil blijft staan uitbuiken op de paddock. Terwijl ze normaal eerder begint met eten bietsen en onder de draad door eten.

Voor te bepalen of je paard minder eten moet, moet je kijken naar zijn huidige voerschema, en zijn arbeid. En zo vergelijken.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:37

aa die van mij heeft ook een grasbuik. 5 dagen ponykamp deed wonderen met die buik maar naar paar dagen zag je er niks meer van die grasbuik was terug. Ze krijgt ook nog hooi en brok op de wei dusja. Ik heb ze liever te dik als te dun. maarja

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 20:44

Maya schreef:
Nee... als mijn paard per ongeluk een uur te lang op de weide heeft gestaan, zie je dat ze een te volle dikke grasbuik heeft, en daarna stil blijft staan uitbuiken op de paddock. Terwijl ze normaal eerder begint met eten bietsen en onder de draad door eten.

Voor te bepalen of je paard minder eten moet, moet je kijken naar zijn huidige voerschema, en zijn arbeid. En zo vergelijken.



Wat bedoel je nu precies. Dat grasbuik = waterbuik onzin is ?

En als de paarden veel op de wei lopen is het heel moeilijk te bepalen of en hoeveel voer ze eten natuurlijk, vandaar mijn vraag.

Groetjes,

Maris

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:55

Paard staat dus enkel op hele dag gras eten per dag? Hij krijgt dus geen hooi bij, geen brokken, en geen ander spul?

Ik denk idd dat grasbuik = waterbuik = nog steeds honger hebbend, onzin is ja.

Temeraire

Berichten: 3520
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:59

ik denk dat maya bedoelt met hoeveel hij eet hoeveel bix en ruwvoer (hooi) hij krijgt en of dat in de goede verhouding is met hoeveel werk hij verricht. een beetje meer of minder gras maakt niet zoveel uit.

This is my design

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:45

Geen echte honger, maar wel een behoefte aan vitaminen en mineralen.
Je moet dus echt wel een volledige brok voeren.
In het wild bestaat het ratsoen van paarden uit allerlei verschillende kruiden. Maar enkel gras is te eenzijdig.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:55

het gekke is dat paarden voornamelijk van het korte gras dik worden, het is jong gras, alle eiwitten zitten erin en daar worden ze dik van zonder dat ze veel gras eten qua portie. Bij het lange gras zijn bijna alle eiwitten eruit gegroeid en terwijl ze dus de juiste hoeveelheid eten binnen krijgen worden ze veeeel minder snel dik, dus zet je paard op een "vol" weiland om het te laten afvallen.
Edit jantina, onnodige quote verwijderd!

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:58

punkies schreef:
het gekke is dat paarden voornamelijk van het korte gras dik worden, het is jong gras, alle eiwitten zitten erin en daar worden ze dik van zonder dat ze veel gras eten qua portie. Bij het lange gras zijn bijna alle eiwitten eruit gegroeid en terwijl ze dus de juiste hoeveelheid eten binnen krijgen worden ze veeeel minder snel dik, dus zet je paard op een "vol" weiland om het te laten afvallen.


Eh, dit klinkt in theorie heel leuk, maar hoe lang moet het gras dan zijn bijvoorbeeld? Als ik die van mij op een volle wei zet wordt ze toch écht vet...

Look. A petrol station, the natural home territory of the Ford GT. And there it is, at the watering hole, drinking its fill. For the forty-seventh time today.

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 14:32

Het blijft dus moeilijk.
Het klopt trouwens dat er in kort gras meer suikers zitten, en dus dat kort gras eerder voor een dik paard zorgt.

Maar mijn paard staat echt op een kale wei. Normaal hoort een paard geloof ik 40 kilo gras van een wei te halen per dag om te voorzien in de onderhoudsbehoefte. Nou dat lukt no way op deze wei.

Maar het feit dat gras 80% water bevat houdt toch wel in dat er heeel veeeel water in de buik van een paard moet zitten als die dag en nacht buiten staat !
Blijf toch denken dat de theorie wel eens zou kunnen kloppen !

Groetjes,

Maris

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 22:20

Nou, als ik veel water drink krijg ik ook geen waterbuik hoor.
Dan plas je gewoon meer.
Het paard heeft idd wel veel meer darmen die geuvuld zijn met mals gras, maar daardoor wordt ook zijn waterbehoefte lager, zodat hij minder drinkt. Dus waterbuik=onzin

Trouwens, dan zou mijn slanke paard als hij 1 dag in een volle wei staat ook een waterbuik moeten hebben Verward

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 14:27

Nienke schreef:
Eh, dit klinkt in theorie heel leuk, maar hoe lang moet het gras dan zijn bijvoorbeeld? Als ik die van mij op een volle wei zet wordt ze toch écht vet...

ope, gras moet ongeveer 20 cm, dat is het niet zo ontzettend sappig, ik ken vele ijsland boerderijen waar ze als afslankweitje heel hoog gras hebben staan, eerst begreep ik er niets van.

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 16:01

Hippotha schreef:
Nou, als ik veel water drink krijg ik ook geen waterbuik hoor.
Dan plas je gewoon meer.
Het paard heeft idd wel veel meer darmen die geuvuld zijn met mals gras, maar daardoor wordt ook zijn waterbehoefte lager, zodat hij minder drinkt. Dus waterbuik=onzin

Trouwens, dan zou mijn slanke paard als hij 1 dag in een volle wei staat ook een waterbuik moeten hebben Verward



Ja, maar een volle buik van gras houdt dus in dat 80% daarvan water is !!!!!!!!!!! D|us maar 20 % daarvan bevat een energiebron voor je paard, de rest is water ! Na 1 dag zal je paard waarschijnlijk nog voldoende ander voer in zijn darmen hebben om een grasbuik te voorkomen.

Groetjes,

Maris

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 16:16

bij ons zetten ze de paarden 's nachts op de plaat (stuk blubber met niets te vreten) om af te slanken. Iedereen klaagt steen en been dat de paarden zo'n dikke grasbuik hebben. Ik niet, ik heb een zware koudbloed die er nu eindelijk goed uitziet *LOL* in de winter weet ik niet ho eik hem op gewicht moet houden, dan wordt ie een wandelend skelet!

Bij ons staan ze 24/7 op de wei die eerst is kaalgevreten door de koeien, na een week staat er niets meer te vreten en krijgen ze honger.

De "afslankpaarden" staan dus zonder ruwvoer een hele avond en nacht op de plaat en worden dan dunner als ze uitgeplast zijn, want van weidegang gaan ze meer plassen, dat klopt. Maar of het ook goed is voor het maag-darmstelsen van een paard om zo lang te moeten vasten......????..... ik denk van niet

Als je je paard ook in de zomer slank wil houden, zal je af moeten zien van weidegang en hem 23 uur per etmaal op stal moeten zetten, vrees ik.... fijn leven voor je paard Scheve mond

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 16:50

smurf schreef:
Als je je paard ook in de zomer slank wil houden, zal je af moeten zien van weidegang en hem 23 uur per etmaal op stal moeten zetten, vrees ik.... fijn leven voor je paard Scheve mond


Neehoor, een weiland met niet te veel gras en genoeg beweging werkt ook wel, desnoods 's nachts binnen of op een paddock..het hoeven niet altijd de uitersten te zijn natuurlijk Knipoog

Look. A petrol station, the natural home territory of the Ford GT. And there it is, at the watering hole, drinking its fill. For the forty-seventh time today.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 16:54

zora die paarden die 's nachts in de paddock staan te hongeren een paar uur op de door de koeien kaalgevreten wei staan, zitten die grasbuiken er weer aan hoor.......

Binnen kan bij ons niet van mei t/m oktober, dus op stal is bij de boer waar ik sta sowieso niet mogelijk.

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 19:10

Ha, eindelijk een medestander. Want Smurf in feite zeg je dus dat die paarden die s'nachts op de plaat staan idd door veel te plassen wat slanker worden. Alleen dat ze dan waarschijnlijk de volgende dag gelijk 10 keer zoveel gaan eten om de "schade" in te halen ?

Mijn paard staat dus al op een redelijk kale wei, dus dat helpt niet. Zijn weidegenote werd soms op een zo mogelijk nog kalere wei gezet en kreeg dan ook nog eens geen hooi. Mmm ze is nu nog steviger als Gam, heeft dus ook niet geholpen.
Ik houd Gam voorlopig maar lekker op de wei ( hij staat nu s'nachts al op stal ( met een paddock erbij ) en geef hem een paar plakken hooi.
Maar zijn weidegenote staat dus net als Gam nu ongeveer 10 uur buiten op een kalere wei en krijgt daarnaast 1 plak hooi en een heeeel klein beetje biks, dit om af te vallen.
Ik ben benieuwd of het werkt.

Groetjes,

Maris

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:19

Morrie plast op een ritje van een uur 3 x en in de winter (staat ie niet in de wei helaas Huilen maar op de plaat) plast ie nooit onder het rijden...

Wat mij het meeste verbaast is dat die paarden die zo'n 12 uur per etmaal moeten afvallen op de plaat geen ruwvoer krijgen, krachtvoer krijgen ze sowieso al niet in de zomer, omdat de baasjes vinden dat ze al veel te vet worden van de wei......

Zoek dan stalling zonder weidegang ze lopen echt het hele weideseizoen te klagen.....

ik loop het hele niet-weideseizoen te klagen Haha! omdat ik die plaat zo vreselijk ongezond vind, maar ja, beter dan de hele dag op stal staan, want dat is het alternatief hier in de buurt.... Scheve mond

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 19:31

Hoi Smurf,

Ik ben het helemaal met je eens, paarden horen niet uuuuuren zonder ruwvoer te staan, schijnt super slecht te zijn voor de darmen.

Maar nu zou het dus kunnen zijn dat mijn paard met zijn dikke buik ondanks die dikke buik toch honger heeft ( vanwege het grote aandeel water in zijn darmen ). En dat idee staat me niet zo aan !

Groetjes,

Maris

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:34

yep, volgens mij en volgens de cursus die ik ooit gedaan heb, wel...

Morrie barst ook van de honger, die ik stil met wortels, maar Morrie heeft altijd honger Haha!

Wat ik ook opvallend vind, is dat de meeste mensen niet zien dat een wei kaal is, dan zeggen ze: ik zie nog genoeg groen staan maar ze lopen niet even door de wei om te constateren dat de paarden in die groene stukken mesten en dat de rest aardig kaal is.... gelukkgi ziet de boer het wel en verkampt ie ze meestal wel voordat ze zand gaan eten

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:37

@Smurf, ik ben het heus wel met je eens hoor, ik snapte alleen de opmerking dat je voor een slank paard je paard maar 24/7 op stal moet zetten niet, maar inmiddels snap ik dat de mensen bij jou op stal een beetje grasbuik ook al niet accepteren Haha!

Look. A petrol station, the natural home territory of the Ford GT. And there it is, at the watering hole, drinking its fill. For the forty-seventh time today.


Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:42

nee bij mij op stal willen ze in de zomer de singel op hetzelfde gaatje als in de winter kunnen aansingelen, dat lukt niet als je paard in prinicpe 24/7 op de wei staat met z'n kop aan de grond


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, Jane808, monsera, Rijsa, Sintara en 56 bezoekers