Is er een ervaren jaarling fan???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ashanti

Berichten: 47
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: h'wijk

Is er een ervaren jaarling fan???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 10:35

Hallowww...!!
Ik heb zelf een new forest maar ik ben van plan om er een jaarling bij tekopen maar omdat ik geen ervaring met ze heb Scheve mond wou ik vragen of jullie goede informatie hebben voor mij,zoals hoe ze zich ontwikkelen en noem zo maar op... Lachen Nou alvast heeeeel erg bedankt!! Haha! Groetje en kusje Ashantie

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 11:04

Is dat dan wel slim? Een jaarling kun je beter in de opfok doen en hem daar tot hij een jaar of drie is laten lopen Scheve mond

Wij hebben wel meerdere pony's van jaarling af aan opgevoed, maar ik had Leo ook liever op het land gezien Scheve mond

Ashanti

Berichten: 47
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: h'wijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 13:21

Ja is waar dat doe ik ook wel maar ik wil gewoon wat meer teweten komen over jaarlingen en of ze wel geschikt zijn voor de dressuur sport enzo...want ik rijd voornamelijk dressuur Gr.ashanti

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 13:32

of een jaarling meer geschikt is voor dressuur hangt van de afstamming af Lachen

ik zou geen jaarling kopen als je er geen verstand van hebt
mits je er bij word bergeleid Lachen

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 14:29

Maar je weet nooit hoe een jong dier uitgroeit. Als is hij dressuurgefokt, kan hij nog uitgroeien tot een paard dat er totáál geen aanleg voor heeft. Dan kan je beter een volwassen paard kopen.

En geloof me; een jaarling opvoeden is lang niet alleen maar dikke pret

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 14:44

Ashanti schreef:
Ja is waar dat doe ik ook wel maar ik wil gewoon wat meer teweten komen over jaarlingen en of ze wel geschikt zijn voor de dressuur sport enzo...want ik rijd voornamelijk dressuur Gr.ashanti


Misschien dat het probleem ligt bij het woord jaarling! Een jaarling is geen ras, maar een paard van 1 jaar oud. Een jaarling kan dus een shetlander zijn, maar ook een arabier, of groot trekpaard, enz. enz. Knipoog

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 14:54

Leo_ke schreef:
Maar je weet nooit hoe een jong dier uitgroeit. Als is hij dressuurgefokt, kan hij nog uitgroeien tot een paard dat er totáál geen aanleg voor heeft. Dan kan je beter een volwassen paard kopen.

En geloof me; een jaarling opvoeden is lang niet alleen maar dikke pret

ben ik het helemaal mee eens

vooral met het laatste!

Ashanti

Berichten: 47
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: h'wijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 16:39

Owjah kj bedankt voor de infor. het is een nrps Gr.Ashanti

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 16:51

volgens mij is een jaarling net de moeilijkste fase om een paard te kopen.
qau bouw lijken ze nergens op,ze zijn volop aan het puberen,zijn al wel behoorlijk sterk,maar nog geen fatsoen geleerd,enfin het gezegde is niet voor niets:"jaarlingen zijn naarlingen"

en niet om banketstaaf te doen,maar aan je vraag:"of ze geschikt zijn voor de dressuur" denk ik te horen dat je geen idee hebt wat het betekent!

Ashanti

Berichten: 47
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: h'wijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 17:44

neey ik had ook gezegt dat ik weinig weet over jaarlingen maar ik heb zelf wel ervaringen met dressuur paarden op een hoog nivea,daarom wou ik eerst wat meer informatie over jaarlingen omdat ik hier en daar hoor dat het veel werk is om zo'n beestje optevoeden

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 18:38

Ik zou er als ik jou was nog niet aan beginnen dus Koop lekker een volwassen paard waar je ver mee kunt komen in de dressuur, daar zul je je handen vol genoeg aan hebben Lachen

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 18:49

Leo_ke schreef:
Is dat dan wel slim? Een jaarling kun je beter in de opfok doen en hem daar tot hij een jaar of drie is laten lopen Scheve mond

Wij hebben wel meerdere pony's van jaarling af aan opgevoed, maar ik had Leo ook liever op het land gezien Scheve mond

Ben ik het niet mee eens! Die van mij is nu 16 maanden, staat vanaf 8mnd tussen 3 jaarling hengsten, Ben er zelf iedere dag, wandel met hem, poets hem, en allemaal dat soort dingen. Nou ik heb geen kind aan hem! Staat te eten naast merries, en hij kijkt er niet eens naar, interesseert hem niks. Dus het kan wel degelijk zonder de opfok vindik.

Schafstall

Berichten: 1234
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:35

sweet_angel schreef:
Ben ik het niet mee eens! Die van mij is nu 16 maanden, staat vanaf 8mnd tussen 3 jaarling hengsten, Ben er zelf iedere dag, wandel met hem, poets hem, en allemaal dat soort dingen. Nou ik heb geen kind aan hem! Staat te eten naast merries, en hij kijkt er niet eens naar, interesseert hem niks. Dus het kan wel degelijk zonder de opfok vindik.


Mee eens, niet in de opfok. Wel tussen leeftijdsgenoten en evt. iets oudere paarden. Gewoon een aantal keren in de week de basisdingen bijbrengen en natuurlijk je jaarling ook lekker jong laten zijn. Maar wel in de hand nemen! Maar goed.....jaarlingen zijn ook wel eens naarlingen. Moet je wel tegen kunnen, 't is toch de puberleeftijd.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:37

Verplaatst van RP naar VMR, gaat niet over een speciaal ras, maar over jaarlingen in het algemeen Knipoog

Edit: ik zie nu dat dit ook een dubbelpost is, dus meteen een slotje.