*** stijle hoef ***

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

*** stijle hoef ***

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-02 11:47

Hallo,

Het paard van een kennis heeft 1 stijle hoef is dat erg en kan dit verholpen worden door speciaal beslag.
Ze heeft nu eqbars geloof ik ik weet niet of dat ook daar voor is.
Ze heeft altijd ook dikke benen nou ja boven de kogel's Ze loopt niet kreupel ofzo.

gr.



germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 12:47

eggbars zijn voor hoefkatrolontsteking.
Met een goede smid en goed beslag is een steile hoef te corrigeren. Het is niet zo dat het nooit meer terugkomt, maar het is voor het oog zeker te verhelpen. Daar waar ik kom staat nu een jaarling op ijzers, gewone ijzers, alleen voor, omdat het beestje als zij 3 is toch in aanmerking moet kunnen komen voor het sterpredikaat. Hoe jonger hoe beter, maar het kan meestal later ook nog wel.
Het is wel duur en tijdrovend, elke 8 weken nieuwe ijzers. Zeker als het paard nog groeit of als de hoefvorm verandert moeten steeds nieuwe ijzers genomen worden ook als die oude nog niet versleten zijn.
vraag je hoefsmid hiernaar.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 12:48

Een stijle hoef is niet erg, maar je hebt wel verergerde slijtage, en dan vooral op de verkeerde plekken. Speciaal beslapg niet niet noodzakelijk, elke keer bij het bekappen kan de smid de hiel iets laten zakken, waardoor het na een tijd weer de goede kant opgaat.
Als de stijle hoef komt door schrapen (heeft mijn merrietje ook) kunnen gewone ijzers nog wel eens helpen.

Belker

Berichten: 15256
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 07:16

Mijn paard heeft een steile hoef en de andere is een plathoef. zeker geen ideale combinatie. Steile hoefje is veroorzaakt door verbening van de bandjes die de straal en hoefbeen verbinden. een vorm van hoefkatrolproblemen. Ze staat nu 8 maanden op het land en haar steile hoefje is al 30 graden gezakt. Zij heeft geen ijzers onder. Helaas is het platte hoefje ook gezakt en dat moet nu door veel bekappen en misschien een ijzer er weer onder weer wat omhoog komen.
Steile hoeven hoeven geen belemmering te zijn. Als er al speciaal beslag onderzit vanwege hoefkatrol en het paard gaat onregelmatig lopen dan ben ik bang dat er wel meer problemen komen. Dit soort paarden zijn erg gebaadt bij zonder ijzers op het land lopen en er een aantal maanden niets mee doen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 21 bezoekers