Jaarlingen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 
Ashanti

Berichten: 47
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: h'wijk

Jaarlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 16:55

Hallow,
ik ben van plan om een jaarling tekopen maar ik heb geen ervaringen met een jaarling en ik weet vrij weinig over de jaarlingen,het ras dat ik wil kopen is een nrps ik heb haar wel al gezien en volgens mij word het later een hartstikke mooi paardje, maar ik weet niet op het zo slim is om nu een jaarling tekopen en helemaal zelf te beleren enzo...maar ik wil het eigelijk wel heel erg graag en het is ook een uitdaging voor mij,ik zou graag wat tips willen om beter een jaarling op tevoeden ,ik wil graag een dressuur paardje er van maken...Alvast bedankt Gr.Ashanti Lachen


Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 16:56

Als ej er ervaring mee hebt(inridjen) of al met paarden poetsen/verzorgen, dan is het wel goed, maar anders is het neit zo slim Lachen

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 17:22

een tweejarige is misschien verstandiger, daar kun je al sneller meer mee doen

wat vandaag niet lukt, lukt morgen wel :)

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 17:35

Ik vind je moet alles een x hebben gedaan.
Als het nooit doet weetje ook niet of je het kunt!
Ik heb zelf ook een veule gekocht van halfjaar oud heb dara ook niet echt ervaring mee wel met inrijden enzo dus maja gaat nu allemaal nog goed..

Ashanti

Berichten: 47
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: h'wijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 17:42

jah ik heb zelf ook ervaringen met inrijden , kheb best wat paardjes in gereden,maar omdat ik zelf niet veel weet over jaarlingen,leek het me eerst verstandig om wat informatie bij elkaar tekrijgen,wnat ik hoor hier en daar dat het toch heel wat werk is,meer dan een gewoon paardje inrijden


n0uskal0ver

Berichten: 17
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: Scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 18:34

Haii.......ik rij bij een soort handelaar en daar hadden we ook jaarlingen....Ik had t0en n0g niet egt ervaringen met jaarlingen, 0mdat ik atlijd 0udere paarden rij....Maar t0ch is het me zeer g0ed bevallen. Het is wel een leuke uitdaging....waar je misschien wel veel ernergie in m0et st0ppen. Het is misschien wel een g0ed ideej met wat Ashanti zei dat je wat inf0rmatie bij elkaar z0ekt....Dan weet je er meer 0ver Lachen

:::...n0uska p0werr...f0r evahh....Haha!

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 18:41

Ik heb in februari dit jaar een welsh cob hengst gekocht van toen 8 maanden. Eerste 2/3 weken was hij bij mij op stal erg onrustig, druk, steigerent, bokkent, bijtend ed. Maar dat leek mij logisch, hij moest wennen aan mij én zijn nieuwe omgeving. Na die 2 weken is hij 24/7 het land op gegaan, en hij is er alleen maar op vooruit gegaan. Komt wanneer ik nar hem toe ga direct naar mij toe gelopen/gedraaft, laat zich makkelijk pakken, bijt,steigert en bokt niet meer. Hij wandelt braaf met me mee alles!! Voordat ik hem kocht had ik geen ervaring met jonge paardne, wel met het inrijden er van. Het is een grote, moeilijke beslissing die je moet nemen, aangezien je hem alles moet leren en hij het niet zichzelf kan leren. Nou is een nrps vanwege het arabische bloed toch altijd wel wat drukker, maar als je dat wilt, moet je het zeker doen! Nou scheelt het misschien bij mij dat ik er iedere dag ben bij hem, en zo dus in de afgelope 6 maanden een gigantische band heb opgebouwd met hem. Maar je kunt er ook voor kiezen je paard/pony in een opfok te doen, en er 1x per 2 weken heen te gaan, dat is geheel jouw eigen keuze. Die van mij staat wel op het land in een koppel jaarlingen, maar niet een opfok. Als je nog meer vragen hebt of dingen die je wilt weten, kun je me gerust pben. Succes met je keuze!

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*

Ashanti

Berichten: 47
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: h'wijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 19:35

Jah heel erg bedankt voor de informatie:) ik ga je zeker pb. als ik nog vragen heb Lachen Gr.Ashanti

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:38

qwinty schreef:
Ik vind je moet alles een x hebben gedaan.
Als het nooit doet weetje ook niet of je het kunt!
Ik heb zelf ook een veule gekocht van halfjaar oud heb dara ook niet echt ervaring mee wel met inrijden enzo dus maja gaat nu allemaal nog goed..


En als je het nou niet kan?

Met het risico dat je zo'n beessie helemaal ver..... Verward

Vind ik niet zo'n goed idee. Als je iemand heb die ervaring heeft en je erbij wil helpen zou het nog wel kunnen. Het lijkt allemaal wel heel leuk, maar er komt toch echt meer bij kijken dan je denkt...

Mijn advies: zoek iemand die er ervaring in heeft en je erbij wil helpen.
En anders kun je beter een 4 of 5 jarig paard kopen wat al ingereden is en de basis ken. Veel veiliger voor jou en het paard.

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:38

Als je een goede jaarling wilt aanschaffen, weet ik er nog wel een paar voor je. Maar voor 'goed' moet je wel betalen, zie het als investeren in de toekomst.

Wil je een jaarling omdat ze 'goedkoop' zouden zijn, kan je nog wel eens een leuk koopje doen om de najaars-paardenmarkten die binnenkort weer overal gehouden worden.

Inschatten of een jaarling een mooi paard gaat worden is niet voor 'leken'., daar moet je wel een beetje gevoel voor hebben. Heb je dat niet echt, neem dan iemand mee die daarin een beetje 'clever' is. Ga NIET voor het schattige hoofdje, houdt je koppie er wel bij Knipoog

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:46

Ik heb vorig jaar een (hoog) drachtige merrie gekocht en heb nu dus ook een jaarling.
Het is een superlief dier, maar ik ben wel blij dat ik al enige jaren ervaring met paarden had, voordat het veulen geboren werd ! Als ik geen hulp van de staleigenaresse en een paar stalgenootjes had gekregen (en nog steeds krijg!), zou ik in bepaalde opzichten beslist overvraagd zijn geweest.

Als je al een behoorlijke dosis ervaringen met paarden hebt en ook nog verzekerd bent van hulp door ervarene paarden mensen, is het hardstikke leuk om een jaarling te kopen Lachen .

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:21

Ik heb vorig jaar een veulen gekocht en is inmiddels ook jaarling. Hij is superbraaf, maar hij staat dan ook alleen maar in de wei met vriendjes en kan zich daarop uitleven. Ik ga er eens in de week naartoe ofzo en pak hem zo af en toe eens aan het halster en haal er een borstel overheen. Voor de rest doe ik er helemaal niks mee, en dat ben ik voorlopig ook niet van plan. Al dat getuttel met wandelen enzo zie ik het nut niet zo van in. Dat kan hij straks genoeg..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Ashanti

Berichten: 47
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: h'wijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 14:40

jah ik heb zelf ook heel wat ervaring met paarden ik heb ook jonge paarden ingereden dus wat dat betreft weet ik genoeg over jonge paarden opvoeden ...maar omdat ik vaak hoor dat een jaarling echt veel moeite kan kosten twijfel ik zo nu en dan nog wel eens maar ik wil het gewoon een x gedaan hebbe en je bouwt ook een "Leuke" band op met zo'n paardje

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:47

Ashanti schreef:
jah ik heb zelf ook heel wat ervaring met paarden ik heb ook jonge paarden ingereden dus wat dat betreft weet ik genoeg over jonge paarden opvoeden ...maar omdat ik vaak hoor dat een jaarling echt veel moeite kan kosten twijfel ik zo nu en dan nog wel eens maar ik wil het gewoon een x gedaan hebbe en je bouwt ook een "Leuke" band op met zo'n paardje

Over die band opbouwen, ben ik het volledig met je eens. Maar vergeet alsjeblieft niet dat ze een puberteit krijgen en wanneer je op momenten niet consequent en streng genoeg bent ze je egt in de maling gaan nemen, en ze dus oko gewoon doen wat HUN willen. Dat was het geen waar ik bij mijzelf bang voor was. Maar wist ook van mezelf dat ik een consequente/zachte hand heb. Ik ben streng voor Charly, maar sla hem vrijwel niet. Tenzij hij mij bijt,trapt of naar me steigert. Dat heeft hij de eerste 2 weken wel gedaan, maar nu niet meer. Ik kan er mijn zusje bij wijze van mee weg sturen. Nou doe ik dat niet, ze wandelt er alleen mee wanneer ik er zelf bij bent, want je weet nooit wat ze doen, ze blijven zo onvoorspelbaar als het weer

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*

Ashanti

Berichten: 47
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: h'wijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 16:21

jah wat dat betreft heb ik ook een "zachte" hand ,en ik heb veel geduld maar als het er op aan komt laat ik ze zeker weten wie de baas is.Zelf denk ik wel dat ik het aan kan een jaarling opvoeden, maar ik wou ook gewoon wat meer informatie en dat heb ik nu redelijk Lachen

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:37

precies, ik wist van mezelf ook wel dat ik het aankon, en je moest eens weten wat voor 'n negatief commantaar ik gehad heb. Aangezien ik net 16 ben Knipoog Maar al wel al 10 jaar ervaring heb in de paarden en ook al verschillende pony's heb ingereden wilde ik het tog proberen, en tot nu toe alleen maar mee gevallen

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*

LucyB

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Sint Jacobiparochie, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:21

Ik heb inmiddels een aantal veulens en jaarlingen gehad (oa nrps hengst, echt niet drukker als andere 'merken'naar mijn mening) en ik vind het allemaal erg meevallen. MAAR je moet inderdaad heel erg consequent zijn (trap niet in die schattige blik van ik heb echt niets gedaan hoor Schijnheilig) en ik vind jonge dieren vrij prijzig. Niet in de aanschaf maar in de rest, veeartskosten voor de basisentingen als het dier dat nog niet heeft gekregen, vrij dure veulenbrok en de stalkosten/hoefsmid etc. terwijl je nog 2 of 3 jaar niet kan rijden. Ik vind dat zelf niet zo erg (ik heb stal aan huis dus hoef sowieso geen pensionkosten te betalen) maar het is wel iets om over na te denken. Maar je moeite wordt beloond want je kan inderdaad een hele goede band met zo'n dier krijgen.
Ik zou zeggen veel plezier met je nieuwe paardje !!

als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 00:35

ik heb zelf 2 jaarlingen.. en jaren lang ervaring met groene paarden ed..

Ik weet niet hoe oud je bent en wat je ervaringen zijn.. maar ik raad je het af!

1) zn beestjes heeft kracht van een groot paard maar is zeer onvoorspelbaar en heel snel en wendbaar.. voordat jeh et weet springen ze boven je uit en is er werkelijk geen houden aan..!

2) er zit een risico aan.. je moet hem op het land zetten bij andere paarden en in die 2 jaar dat die daar zal staan kan er nog heel veel gebeuren met zn beestje

3) ik ben de mijne al een jaar alng elke week aan het wassen tegen een huid iritatie.. kost klauwe met geld en doe er verder niets mee behalve dat wassen wat ik niet een leuk vind!

denk er heeel goed over na..

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 07:38

M3isSi3j schreef:
ik heb zelf 2 jaarlingen.. en jaren lang ervaring met groene paarden ed..

Ik weet niet hoe oud je bent en wat je ervaringen zijn.. maar ik raad je het af!

1) zn beestjes heeft kracht van een groot paard maar is zeer onvoorspelbaar en heel snel en wendbaar.. voordat jeh et weet springen ze boven je uit en is er werkelijk geen houden aan..!

2) er zit een risico aan.. je moet hem op het land zetten bij andere paarden en in die 2 jaar dat die daar zal staan kan er nog heel veel gebeuren met zn beestje

3) ik ben de mijne al een jaar alng elke week aan het wassen tegen een huid iritatie.. kost klauwe met geld en doe er verder niets mee behalve dat wassen wat ik niet een leuk vind!

denk er heeel goed over na..

Dan ben je toch nét niet consequent genoeg. Mijne heeft 1x naar me gesteigert, en heeftie ook een filnke trap van me gehad, sinds dien nooit meer gedaan. Op dat moment vond ik het zielig want ik hou totaal niet van slaan en trappen, maar je ziet, hij leert er wel gelijk van.

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:14

mijn paard heb ik ook als veulen gekocht
ik heb hem elke winter opstal gehad
en elke zomer bij leeftijd genoten in de wei
hij heeft mij 1xgetrapt in al die tijd (hij is nu inmiddels al 5)
als je goed duidelijk bent voor dejaarling
dus goed op ze plaats zetten wat wel en niet mag
kun jeer een liefbeestje aan krijgen
maar zet hem wel zoveel mogelijk bij leeftijd genoten

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:28

Die van mij heeft nog nooit naar de gesteigerd.. Zelfs nog nooit geschopt.. Hij hoeft het ook niet te proberen hoor daar niet van Haha! Wel pakt hij graag alles vast wat hij pakken kan, maar daar is hij hengst voor en heeft hij nu Jollyballen en zijn vriendje Haha!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Ashanti

Berichten: 47
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: h'wijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 18:04

jah de jaarling die ik op het oog heb staat bij een colega van me vader en die houd heb gewoon daar in de wei bij ze vriendjes tot dat ik er egt uit ben op der tekopen, en als ik der wil kopen laat ik haar daar ook gewoon nog een 2 jaartjes staan wnat ze is nog maar 1 jaar

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:25

Die van mij heeft toen ze nog bij haar moeder en de friezen stond 1 keer gesteigerd. Niet naar mij, maar gewoon naast me hoog de lucht in.
Verleden jaar heeft ze wel een keer naar me gesteigerd. Een flinke bijna driejarige is toch wat anders dan een jaarling. Ze heeft vroeger ook niet geleerd dat ze niet mocht steigeren (ze deed het nooit, behalve die ene keer, toen heb ik enkel een ruk aan het touw gegeven. Helaas), daarom deed ze het nu. Ze weet het nu ook wel.
Trappen heeft ze wel vaak geprobeerd (en nu stiekem ook nog wel eens) tijdens het hoevenkrabben. In het begin een por of een mep op haar bil, of een trap. Tegenwoordig is een brul genoeg om het haar te herinneren.

Het is wel leuk natuurlijk, zo'n jong paard. Heb ook wel een goede band met Leo, maar het opvoeden is verre van leuk. En het is echt zonde als ze uitgroeien toen een paardje dat eigenlijk niet bij je past.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

_Marjon_
Berichten: 10664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 16:09

Malibu schreef:
En als je het nou niet kan?

Met het risico dat je zo'n beessie helemaal ver..... Verward

Vind ik niet zo'n goed idee. Als je iemand heb die ervaring heeft en je erbij wil helpen zou het nog wel kunnen. Het lijkt allemaal wel heel leuk, maar er komt toch echt meer bij kijken dan je denkt...

Mijn advies: zoek iemand die er ervaring in heeft en je erbij wil helpen.
En anders kun je beter een 4 of 5 jarig paard kopen wat al ingereden is en de basis ken. Veel veiliger voor jou en het paard.


ja ok maar die 1e opmerking... je zal het ooit eens moeten leren? maar inderdaad hulp is wel handig.

Mama van Gwen 7-2-15 & Abby 14-6-23

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 16:37

Jaarlingen zijn naarlingen,
hou daar rekening mee,
zijn ondeugend, willen hun grenzen verleggen.
Maar om een goede band met je paard op te kunnen bouwen, vind ik wel dat je het paard al sinds veulen/jaarling moet hebben,
alleen willen veel mensen dat niet omdat je daar nog niet op kan rijden


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers