Bijgezet in de stapmolen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Bijgezet in de stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 15:30

Ik zag vandaag onderweg een paard dat bijgezet was in de stapmolen.

Ik weet eigenlijk niet goed wat ik daar van moet vinden.

Aan de ene kant is het misschien handig om je paard toch wat nageeflijk te laten lopen, aan de andere kant vraag ik me af of dat echt wel waarde heeft en vind ik het nogal eng. Stel dat er wat gebeurt of zo.
Ik zag ook niemand erbij staan.

Hoe denken jullie daarover?

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 15:42

zou ik nooit doen. Als er iets gebeurd en je bent er niet bij.. ligt je paard daar, die molen blijft gewoon draaien. (tot hij stuk is) Lijkt me dus helemaal niets!

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 15:47

Lijkt mij ook niks, een stapmolen lijkt mij hoofdzakelijk bedoeld om beweging te geven en niet om gericht te trainen. Ruggebruik bijvoorbeeld lijkt mij lastig te stimuleren in een stapmolen. Daarnaast vind ik het ook wat eng inderdaad...

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 15:53

eng hoor, neem dan de moeite om het paard te longeren als ie zo nodig zijn rug moet gebruiken

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 16:43

Eng idee, stel je paard struikelt...
Scheve mond

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 17:04

Ja idd, ik zie het al voor me, paard struikelt, jy bent in de stal ..en dat ding draait door...Ieks nee ik doe dat niet!

Pippi

Berichten: 122
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 17:31

bweeh, ik heb het al niet zo op stapmolens en dan ook nog bijzetten..

prompter

Berichten: 11095
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 18:08

Pippi schreef:
bweeh, ik heb het al niet zo op stapmolens en dan ook nog bijzetten..



Ik sluit me hier helemaal bij aan Lachen. Ik vind stapmolens ondingen, en dan nog bijzetteugels... hoe graag wil je een paard pesten Verward

PartTwo

Berichten: 1349
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:02

Vind ik echt doodeng, en is ook niet echt overna gedacht door de eigenaar....

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:05

Buiten dat ik het een eng idee vind.... Idd, what if..... Denk ik ook dat het weinig nut heeft. Net als Justy al zegt, hoe wil je zorgen voor ruggebruik? Hoe zorg je er voor dat die achterhand actief is?
Nee, denk dat het weinig nut en veel risico heeft.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:17

Richtje schreef:
Buiten dat ik het een eng idee vind.... Idd, what if..... Denk ik ook dat het weinig nut heeft. Net als Justy al zegt, hoe wil je zorgen voor ruggebruik? Hoe zorg je er voor dat die achterhand actief is?
Nee, denk dat het weinig nut en veel risico heeft.

zorgen dat je een hulpteugel gebruikt die dat stimuleert Haha!
verder zitten er op stapmolens altijd een mechanisme als die weertstand krijgt stopt die

ikzelf ben er ook geen fan van, van stapmolens ook niet
iedereen zegt: longeren mag maar 20 minuten na elkaar, slecht voor benen, blablabla
maar de stapmolen draait ook op zo een kleine volte ongeveer, maar daar zetten ze hun paard wel 2-3 uur in Verward

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:27

dutske schreef:
zorgen dat je een hulpteugel gebruikt die dat stimuleert Haha!
verder zitten er op stapmolens altijd een mechanisme als die weertstand krijgt stopt die

ikzelf ben er ook geen fan van, van stapmolens ook niet
iedereen zegt: longeren mag maar 20 minuten na elkaar, slecht voor benen, blablabla
maar de stapmolen draait ook op zo een kleine volte ongeveer, maar daar zetten ze hun paard wel 2-3 uur in Verward

ik ben wel een stapmolen gebruiker...maar 2-3 uur? Verward
nee voor geen goud!!

ik zet mijn paardje er zo'n kwartiertje a 20 minuutjes in terwijl ik uitmest zodat hij zijn ergste stijfheid en spierpijn er rustig op een "vrije" manier uit kan stappen. Knipoog

ook ik ben een absolute tegenstander van het bijzetten in een stapmolen, daarvoor moet je toch echt gaan longeren

Olrike

Berichten: 1227
Geregistreerd: 27-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:24

Hoi

laats hoorde ik ook van iemand die haar paard bijzet in de molen, maar vond het eigelijk maar een akelig idee. Wat wanneer het paard in paniek raakt? Kan kan hij niets, dan zit het paard vast aan de bijzet. Nou het zou niet iets zijn wat ik ooit zou doen.

Misschien zijn er hier wel mensen welke het wel doen, en hun mening hierop kunnen argumenteren.

Groetjes Sanne Lovers Olrike N

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:25

Heel apart, maar die mensen hebben er vast wel een reden voor gehad Verward
Ik ben alleen wel benieuwd welke

Zou het zelf niet doen, maar ik zou heel veel dingen die ik om me heen zie gebeuren zelf niet doen dus misschien ben ik wel een heel apart figuur Tong uitsteken

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:50

Ik ben zelf geen fan van stapmolen. Ik vind dat dat nog de nodige risico´s oplevert. Maar bijzetten in een stapmolen is naar mijn idee echt fout! Ga longeren wanneer je paard zijn rug beter moet gebruiken.
Ook kun je niets bijsturen, activeren om je paard zijn rug beter te laten gebruiken in zo´n stapmolen. Zo´n paard kan dus zijn eigen manier vinden om onder die hulpteugel uit te komen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:51

Ik zie het bij ons op stal ook regelmatig gebeuren, gaat altijd goed, maar ik krijg er toch een naar gevoel bij.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:54

Ik vind het maar sneu, mag het paardje dan niet even lekker lopen zoals hij wil, ff lekker alles losmaken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:25

Margreet schreef:
Ik zie het bij ons op stal ook regelmatig gebeuren, gaat altijd goed, maar ik krijg er toch een naar gevoel bij.


Zoals die van mij dus Knipoog

Mijn paard staat er wel eens bijgezet in. Soms zadel ik hem eerst op, en dan laat ik hem voordat ik ga rijden nog een poosje in de molen stappen. Ik doe de slofteugel dan achter het zadel langs, dus dan loopt ie inderdaad 'bijgezet'. Ik zet de molen dan wel een beetje op tempo, zodat hij niet gaat sloffen, maar goed doorstapt.

Reden: Kan hij vast lekker voorwaarts neerwaarts instappen terwijl ik nog even wat anders kan doen. Zodra ik erop stap kan ik meteen gaan rijden en hoef ik niet eerst eindeloos te gaan stappen.

Liberty loopt trouwens sowieso redelijk wat af in de molen. 's Ochtends loopt hij er een klein uurtje in en na het rijden ook nog eens zo'n drie kwartier. Maar dan zet ik hem niet bij.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 00:18

Wij zetten onze hackney's ook altijd bij in de stapmolen. Voor het echte trainen gaan ze bijgezet in de stapmolen, om lekker de spiertjes los te maken, na het trainen gaan ze erin om uit te stappen. Werkt super hoor, vooral als je meerdere paarden moet trainen op een avond, het geeft je enorm veel tijdwinst. En daarbij komen ze lekker ontspannen uit de stapmolen, en dat kunnen we zelf met de meeste pony's niet bereiken.

Bijzetten is echt niet gevaarlijk in de stapmolen, wij hebben nog nooit ongelukken ermee gehad. Zoals jullie het hier beschrijven ligt ieder paard op meteen op zijn snufferd als ie bijgezet wordt? Verward Sorry, maar ik heb nog nooit een paard zien vallen als ie gewoon aan het stappen is!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 08:33

Neonlight schreef:
Bijzetten is echt niet gevaarlijk in de stapmolen, wij hebben nog nooit ongelukken ermee gehad. Zoals jullie het hier beschrijven ligt ieder paard op meteen op zijn snufferd als ie bijgezet wordt? Verward Sorry, maar ik heb nog nooit een paard zien vallen als ie gewoon aan het stappen is!

Niet ieder paard zal gelijk onderuit gaan, maar stel dat ie onderuit gaat als hij bijgezet in de stapmolen loopt, zijn de gevolgen waarschijnlijk een stuk ernstiger dan als hij bijv. aan de longe loopt.

Ik snap best dat het veel tijd zal schelen, maar dan nog zit het me niet lekker Overigens stap ik er meestal ook niet meteen op, idd ook omdat ik haar wat los en ontspannen wil hebben voordat ik ga rijden. Maar ik longeer haar vantevoren even, werkt ook prima en is een stuk meer gecontroleerd.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:06

CCCCorine schreef:
Zoals die van mij dus Knipoog


Je weet wat ik van de stapmolen vind Knipoog

Het bijgezet stappen boeit me niet zoveel, een normaal gezond paard struikelt dan echt niet. Wat me een beetje tegenstaat is het omdraaien, dat gaat toch wat moeizaam bij een bijgezet paard, zeker als het pad van de molen niet zo heel breed is en bij een groot paard.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:35

Stapmolens voegen in mijn ogen niets toe aan de training van een paard, maar dat is mijn mening...

Bijzetten in de molen vind ik daarom ook niks. Wat als je paard struikelt, schrikt, steigert of weetikwat? Dan krijgt hij een ruk in zijn bek als bedankje? Nee, dit vind ik echt heel vreemd en niet gebruikelijk.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:39

Ik vind het gewoon niet kunnen, een paard moet ook af en toe ff lekker kunnen lopen met het hoofd zoals hij/zij wil. Al dat bijzetten......
En een stapmolen is niet veel beter dan de meelmolens die paarden vroeger moesten aandrijven. Het blijft een geestdodend rondje. Boos!

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:49

mmm. ik vind wel dat er een beetje overdreven gereageerd wordt op stap molens. Wij hebben ze niet dus ik kan ze niet gebruiken.

Bijzetten in de molen vind ik daarom ook niks. Wat als je paard struikelt, schrikt, steigert of weetikwat? Dan krijgt hij een ruk in zijn bek als bedankje? Nee, dit vind ik echt heel vreemd en niet gebruikelijk.
Dit kan met longeren ook gebeuren of zelfs met rijden.

En een stapmolen is niet veel beter dan de meelmolens die paarden vroeger moesten aandrijven. Het blijft een geestdodend rondje.
Nu heeft een paard wel meer vrijheid hij hoeft niet zwaar te werken. Hij loopt los in het "gangpad" En longeren zou dan toch ook een geestdodend rondje zijn??

_Rijkie_
Berichten: 3431
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Verwegiestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:58

roosje84 schreef:
Ja idd, ik zie het al voor me, paard struikelt, jy bent in de stal ..en dat ding draait door...Ieks nee ik doe dat niet!


Een paard kan toch ook struikelen als ie niet bijgezet loopt Verward