Kiespijn en antibiotica

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Kiespijn en antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-10 15:53

Hallo Bokkers,

Mijn vriend heeft al een hele week kiespijn. Op oudjaarsavond werd het hem teveel en kreeg hij er ook nog koorts bij, heel zijn gezicht is aan die kant ook opgezwollen. Eigenwijs als meneer is wilde hij niet naar de tandarts. Ik heb net de noodtandarts gebeld maar deze neemt niet op. Morgen maar een afspraak maken bij de gewone tandarts dus.
Nu heb ik voor mezelf nog antibiotica liggen toen mijn kies ontstoken was en opgezwollen. Hier heb ik toen maar 2 pillen van geslikt en verder niet meer genomen. Kan het kwaad dat ik deze aan mijn vriend geef?

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**


chanicha

Berichten: 12090
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Kiespijn en antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:57

Het is niet handig om een kuur niet af te maken, de bacterie waar je de AB voor hebt gekregen is dan niet echt weg.
Ik zou nooit medicijnen van iemand anders slikken, ik zou hem goede pijnstillers laten slikken.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-10 15:58

Pijnstiller is hij al een week mee bezig, ibuprofen, aleve en advil. Niets werkt.
Dat mijn ontsteking weg is maakt niet uit, daarvoor zal ik je een PB sturen, hoeft niet open en bloot op bokt. ;)

Overigens had ik toendertijd ook ibuprofen van 1000 gekregen, deze kan je ook alleen op recept krijgen. Dit werkte wel bij hem, maar die zijn op.

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

chanicha

Berichten: 12090
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:01

Spijt me dat ik het zeggen moet hoor maar dan is het zijn eigen schuld, hij had allang naar de tandarts gekund :j

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Kiespijn en antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-10 16:02

Daar heb je zeker gelijk in. Helaas is dat zijn eigen keuze daar kan ik verder niets aan veranderen. ;)

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Sjaap
Berichten: 912
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:05

Vriend en ik hadden t zelfde probleem, maar dan met de kerstdagen. Overigens sloeg dit door in een kaakontsteking die, uiteindelijk, op de 1e hulp is open gesneden door een midden in de nacht uit bed gebelde kaakchirurg waarna er en drain geplaatst is. Wees er dus op tijd bij, voordat het iets veel ergers wordt. Ook mijn vriend was alle pijnstillers allang voorbij, linkerkant 4 keer zo dik als de rechterkant en van de pijn tegen de muren op lopen.

Het geven van jouw antibiotica lijkt me niet verstandig...

Noodtandarts zou ik blijven proberen, voor het erger uit de hand loopt.

Want t kriebelt.

Truf

Berichten: 2223
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Wognum

Re: Kiespijn en antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:58

Kan je hiervoor de huisartsenpost niet bellen? Kan je gelijk vragen of de AB die je nog heb liggen geschikt is bij kiespijn/ontsteking van de kies.
AB's werken op verschillende soorten bacteriën, dus kan heel goed zijn dat jouw AB helemaal niet werkt tegen de bacterie die je vriend (waarschijnlijk) heeft.

Dr. Robert Romano (ER): ...And if wishes were horses, we'd be knee-deep in crap.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Kiespijn en antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-10 17:07

Ik heb de tandarts te pakken gekregen, moet over een uur naar de apotheek voor antibiotica. :j

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Ukje112
Berichten: 839
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Fryslân Boppe en Drenthe :)

Re: Kiespijn en antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:14

zonder dat hij ernaar gekeken heeft???

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Kiespijn en antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-10 17:15

Ja, dat zegt hij. Het is zijn verstandkies.. Hij klonk ook nogal haastig, maarja..

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Ukje112
Berichten: 839
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Fryslân Boppe en Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:16

nou, das wel erg makkelijk van die tandarts. (mijn mening hoor, wij gaan er wat anders mee om) Maar ja, door die antibiotica gaat de onsteking wel weer weg, maar toch moet die kies eruit(mits het wel de verstandskiesis is), anders ligt ie zo weer in de lappenmand ;)
Laatst bijgewerkt door Ukje112 op 03-01-10 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Kiespijn en antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-10 17:17

Ja, maar ik geloof dat dat sommige gevallen alleen na de ontsteking kan.

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Ukje112
Berichten: 839
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Fryslân Boppe en Drenthe :)

Re: Kiespijn en antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:19

nee hoor, als wij iemand krijgen die een ontsteking heeft, maken we zowieso eerst een foto en kunnen dan bekijken wat er aan de hand is, wat de mogelijkheden zijn etc. maar deze wordt wel geholpen en krijgt als het een enorme ontsteking is ook nog wel eens een kuurtje mee. Maar ieder doet het weer anders natuurlijk ;)

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Kiespijn en antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-10 17:20

Dat is, kan jij me nog een tip geven voor de koorts die hij heeft? Is echt niet normaal, ik kan om het uur het bed verschonen omdat die bezweet is. Verder krijgt hij ook zijn mond niet open en kan niet eten.. Water drinken is dat goed?

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Ukje112
Berichten: 839
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Fryslân Boppe en Drenthe :)

Re: Kiespijn en antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:24

nou, eerst de tandarts bellen, dat het het belangrijkste, hij heeft niet voor niets weekenddienst. (zou ik echt doen als ik jou was)
Voor de koorts, tja, ibuprofen werkt ook koorts remmend.

Helderder

Berichten: 10116
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:25

Wat raar dat hij niet langs hoefde te komen... Maar het klopt wel dat ze soms eerst AB geven voordat er actie komt, omdat je met zo'n ontsteking het vaak ook niet verdoofd krijgt. Toch apart, hoe weet die tandarts door een telefoon nou 100% zeker dat het zijn verstandskies is.
Absoluut veel water laten drinken! Is alleen maar goed.

Sjaap
Berichten: 912
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:25

Wat apart dat de noodtandarts telefonisch besluit dat je een antibioticakuurtje op kan halen... hoe wil ie je dat laten doen zonder recept ? Vreemde tandarts hoor.

Want t kriebelt.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Kiespijn en antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-10 17:27

Ibuprofen werkt dus niet, zal zo eens navraag doen bij de apotheek.

@Sjaap de tandarts zou een recept doorsturen naar de apotheek die kan ik dan ophalen bij de apotheek in het ziekenhuis. Moest wel al zijn gegevens doorgeven. De rekening zou hij direct naar de verzekering sturen.

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-10 17:28

Paula schreef:
Wat raar dat hij niet langs hoefde te komen... Maar het klopt wel dat ze soms eerst AB geven voordat er actie komt, omdat je met zo'n ontsteking het vaak ook niet verdoofd krijgt. Toch apart, hoe weet die tandarts door een telefoon nou 100% zeker dat het zijn verstandskies is.
Absoluut veel water laten drinken! Is alleen maar goed.

Hij vroeg dat dus ik vroeg dat aan mijn vriend en ja het was zijn verstandkies zei mijn vriend. ;)

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**


Ukje112
Berichten: 839
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Fryslân Boppe en Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:31

Een tandarts is verplicht om iemand tijdens de weekenddienst te helpen die pijn heeft. Je vriend heeft een dikke wang, vergaat van de pijn en krijgt er nog koorts bij ook! Ookal moet ie naar de kaakchirurg, die hebben ook wel dienst in het weekend. Ik zou em nog maar eens een keer bellen, dit vind ik niet normaal, zo gaan wij ook niet met onze patienten om
Nu weet ik wel dat je in sommige gevallen het niet goed kunt verdoven, maar eerst kijken is toch wel erg belangrijk vind ik!

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Kiespijn en antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:38

Ik vind het ook niet normaal dat er via de telefoon een diagnose gesteld wordt. Ook nog gevaarlijk zelf. Een antibotica onderdruk de oorzaak en zodra het uitgewerkt is, zal het weer terug gaan keren. Een zwelling met hoge koorts en trismus vind ik verontrustend. Heb je wel verteld dat hij zo ziek er van is?
Daarbij moet ik ook wel even kwijt dat je vriend lekker eigenwijs is en door loopt en geen hulp wil.

Kennis is nog geen wijsheid.
Y;( SG
Ronny, 9136 dagen heb ik van je mogen genieten. Dank je wel kanjer!

Thioro

Berichten: 3982
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:19

Als hij er echt zo ziek van is zou de tandarts er beter even naar kijken.

Bij ons is het nu ook wel zo dat ze niet beginnen aan tanden trekken ed als de infectie/ontsteking niet onder controle is. Dus eerst weer naar huis met antibiotica en serieuze lading pijnstillers en dan pas behandelen.

Heb zo ook eens een verstandskies gehad die kuren had. Ook vlak voor kerst, mocht nog wel langsgaan bij m'n tandarts en die constateerde dat tand eruit moest. Hijzelf deed dat niet dus kreeg een doorverwijzing voor het ziekenhuis, daar kon ik helaas pas 2 maanden later terecht.
Een maand later kon ik tegen de muren lopen van de pijn, was er ook geen enkele pijnstiller meer die nog effect had en deed ondertussen heel m'n kaak pijn ipv die ene tand. Na veel zagen (lees: hysterische scene bij tandarts dat hij nú iets aan de pijn moest doen) kreeg ik ook antibiotica mee, de pijn was binnen een dag verdwenen :P .
Heb toen ook nog zelf ziekenhuizen afgebeld tot ik er eentje vond die de week erop die tand kon verwijderen. Man wat was ik blij dat dat over was.

Waarschijnlijk heeft de tandarts gewoon breedspectrumantibiotica voorgeschreven, ik kreeg toen ook tetracyclines. Normaalgezien krijgt dat een infectie vrij snel onder controle, tenzij hij de pech heeft om een resistente kiem te hebben (hoop voor hem van niet).

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Kiespijn en antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-10 18:39

Nee hij heeft ambixyoline? gekregen, deze had ik ook maar dan een zwaardere versie, ook heeft hij ibuprofen 600 gekregen. De tandarts had me net nog gebeld om te vertellen dat hij de fax had doorgestuurd met het recept, vertelde ook dat als de zwelling weg is en hij zijn mond open kan doen hij naar de tandarts moet en dan doorverwezen moet worden naar de kaakchirug.

Ik heb hem duidelijk vertelt hoe ziek ij eronder is..

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Ukje112
Berichten: 839
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Fryslân Boppe en Drenthe :)

Re: Kiespijn en antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:40

goedzo, laat het hem maar weten hoor

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Kiespijn en antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-10 18:42

Hopelijk gaat de zwelling snel weg. :j

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DDD3, Dennenboom, ellen05, EsmeeKKK, HELder, Josien_, leonie87, Myka, teunis001, xColorCross en 26 bezoekers