[LO] Longeren slecht voor pezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

[LO] Longeren slecht voor pezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 11:28

hallo

ik heb een connemara van bijna 3 jaar. Wij longeren hem dus vrij veel en dat gaat zeer goed.
Haha!
Nu heb ik van iemand gehoord dat longeren slecht zou zijn voor de pezen. Ik denk niet dat da waar is maarja Verward , ik wou toch maar eens vragen of iemand daar iets meer over weet.
Ik longeer toch gewoon verder hoor, volgens mij zit der geen kwaad in.

thx sofie

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 14:07

volgens mij ook niet hoor, of je moet longeren in een super zware bak maar dat is ook slecht als je daarin rijd..
en anders zouden al die ruiters niet longeren lijkt me. Lachen

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 16:10

Als je op een kleine volte longeerd en eenzijdige belasting vraagt, zonder goede warming up, kan het slecht zijn voor pezen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 16:43

overdaad schaadt.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:58

Ik zou niet vaker dan 3 keer in de week longeren en dan niet langer dan 20 minuten met zo'n jonge pony. En dan in een bak die niet te zwaar is. De gewrichten, banden en pezen worden veel zwaarder belast. omdat de pony constant op een cirkel loopt. Hou dus een zo groot mogelijke cirkel aan en bouw de tijd langzaam uit zodat de pezen en banden sterker kunnen worden. Veel wandelen op lange rechte stukken, waarvan stukjes op het asfalt, zorgt er ook voor dat de pezen, banden en gewrichten sterker worden.
zorg idd ook voor een goede warming up, als de pony direct uit stal komt, ga dan bijvoorbeeld eerst 10 minuutjes wandelen.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:01

En niet vergeten vaak van kant te verwisselen, evenveel linksom als rechtsom.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:58

Het longeren is inderdaad zwaar voor de pezen. Zeker als de bak zwaar is. Dat wil zeggen dat de pony meer dan de helft van zijn hoef in het zand zakt. Ook zijn kleinere rondes, belastender voor de pezen.
En natuurlijk hoe langer en vaker, hoe erger. Dus bouw het ook goed op. Begin met 2x in de week 10 minuten en zo verder. Zodat je pony (en zijn pezen dus) eraan gaat wennen

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 17:14

hey,

bedankt almaal voor jullie advies, wel mijn pony is het zeer erg gewoon, ik longeer hem ongeveer 4à5 keer per week, ik probeer voor afwisseling te zorgen en doe het niet zo heel lang, de dierenarts heeft het me gezegd dat ik het zeker zo moet houden, want hij verdikt nogal makkelijk en een hoefbevange pony'tje wilk nie e

alei groetjes almaal van Jasjuh