Stoppen met Fokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38572
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Stoppen met Fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 01:52

Ik ben ook met Haflingers begonnen. We zijn toen gestopt vanwege de mensen die kwamen kijken naar de veulens. Je kan nog zo goed bezig zijn met het ras, echte waardering van je fokkerij is er niet. De prijsklasse waar je in zit met Haflingers geeft een 'publiek' van mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Na wat jaren hebben nu Quarter Horses. We hebben een super gave merrie, heeft het benodigde behaald in de wedstrijdsport. Een super pedigree. De merrie is correct gebouwd, is gewoon een SUPER merrie om een lijn mee op te zetten.

Een van mijn passies is uit uitpluizen/uit zoeken van pedigree's. Ik heb nu twee veulens uit mijn merrie gefokt. Enorm leuke veulens zijn het. Wat het in de toekomst gaat worden, kwa sport, kan ik nog niet zoveel zeggen, ze zijn daarvoor nog te jong. Het laatste veulen is veel belovend, niet alleen kwa pedigree maar ook tussen de oortjes. Ik heb mij eigen visie en fok daar ook naar.

Het 'probleem' is nu dat ik ze zo veel belovend vind dat ik er geen afstand van kan doen. Vooral het laatste veulen ben ik kapot van, niet dat de eerste onder doet!!!!! Er staat nu een mannetje die het echt allemaal in zich heeft. Iedere keer als ik hem zie, al staat hij nog zo onnozel, maakt mijn hart een sprongetje, kan het echt bestaan, zo'n perfect dier????

Dit jaar heb ik mijn merrie niet gedekt, dit omdat ik haar een jaartje 'rust' wilde geven. Maar nu komt de gedachte bij me op om maar te stoppen met fokken, immers is alles te 'gaaf' om weg te doen! We hebben nu vier paarden en dat is echt de limit!!!!!

Ik start dit topic omdat ik graag wil weten hoe jullie fokkers daarmee omgaan? Ik vind fokken enorm leuk, van het begin tot het eind. Mijn keuze voor vaderdieren zijn zorgvuldig uitgezocht. Een combinatie is zo uitgeplozen dat het resultaat iets is wat het ras verbeterd en het logische gevolg is dat ik het dus ook zou aanschaffen als ik opzoek zou zijn naar een paard. Dit houd wel in dat ik het niet kan verkopen!! Hoe gaan jullie fokkers daarmee om? Is er iets wat ik niet weet waardoor ik mijn veulens toch verkopen kan? Schijnheilig Ik kan het me haast niet voorstellen Haha!

Ben je een Bokker of een Jokker....



Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 06:57

Als je voor de verkoop fokt dan moet je trots zijn op de prestaties van je paardjes bij andere ruiters. Hopen dat ze in een sportomgeving terecht komen bij mensen die er echt mee aan de slag gaan. Zo zul je ze in advertenties ook aan moeten prijzen, alleen heb je er nog nooit 1 verkocht!

Benader een wedstrijd westernruiter en vraag of hij/zij een van jouw paardjes zou willen uitbrengen, of dat er een leerling is die een super paard tot zijn/haar beschikking moet krijgen. Zo blijft hij van jou en je weet zeker dat hij in de sport komt, wat je schijnbaar graag wilt.

Dan heb je toch weer thuis ruimte voor een nieuw paard.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:39

Ik snap helemaal wat je bedoeld hoor Ods, ik heb voor mezelf besloten dat ik het niet kan. Ik kan ze niet verkopen, ik raak veels te gehecht aan die paarden.

Wat denk ik belangrijk zou zijn is voordat je merrie bevalt al zeker weten dat het een veulen voor de verkoop is, hem of haar eventueel ook direct te koop zetten hier en daar.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:59

Ja echt bewust de keuze maken ban hij.zij word verkocht. Ik merk dat als je weet dat het paard weg gaat je je er ook niet aan hecht. Het blijft natuurlijk wel leuk zo'n diertje te volgen.


lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 15:17

Ik begrijp het probleem bij een zo kleinschalige fokkerij. Maar had je dit niet bij de Haffies ?
Eerlijk gezegd denk ik dat je deze goede merrie zoals je zegt gewoon weer had moeten laten dekken. Wanneer 4 je max is, moet er dan vanzelf een verkocht worden en leg je je juist daardoor makkelijker bij neer.
Ik zou niet bijvoorbaat bepalen dat dit het toekomstige veulen dan maar moet zijn.

Roderijs

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Oostvoorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 17:26

Ik begrijp jouw probleem. Ik heb welsh pony's. Wij verkopen ook niets. Inmiddels hebben we er zes. Volgend jaar wil ik een (dan) 4 jarige ster merrie laten dekken, omdat ze dan voorlopig keur kan worden. (Een veulen is bij het welsh voor het voorlopig keurschap verplicht) We zullen het veulen dan moeten verkopen. Maar ik zie er nu al tegenop.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 18:50

Ik herken het, fokken is opsparen he.
Mijn 4 jarige Flemmingh merrie, die ik zelf gefokt heb, was in eerste instantie ook bedoeld voor de verkoop.
Maar al snel na de geboorte heb ik besloten dat het toch wel erg zonde zou zijn om een merrie te verkopen.
Daar zou ik namelijk over 3 jaar weer mee verder kunnen fokken.
Nu heeft zij dit jaar een veulen gehad.
De eerste weken riep ik, ja deze is te koop. Ik heb haar zelfs op gegeven voor de veulenveiling selectie. Maar hoe dichter de datum bij kwam, hoe meer ik dacht....nee is zonde om een merrie te verkopen.
Ik ben dus niet naar de selectie gegaan en heb haar nu bij een opfokbedrijf staan.
De Flemmingh merrie is nu weer drachtig, een hengst wordt sowieso verkocht, maar een merrie....nee dat is zonde.
Begin nu stiekem te hopen op een hengst Knipoog . Daarna moest ik ook maar even ophouden met fokken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:07

Ik zorg dat ik de veulens al kwijt ben voordat ik uberhaupt naar de hengst ga.
Ze zijn dus al verkocht voor ze geboren zijn en daarom hecht ik me er ook niet aan.
Ik geef ze dus ook geen naam ofzo en na 5 a 6 manden gaan ze weg.
Ustinov heb ik bewust voor mezelf gefokt.
Het veulen dat nu in Lisa zit gaat naar Nimber en het veulen dat in Ilindra zit gaat als het een hengstje is naar de hengstenhouder en als het een merrie is houden we het omdat Ilindra dan al 15 is en steeds moeilijker drachtig wordt.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:31

Wij hebben al jaren paarden en ik vind dat, sinds wij aan het fokken zijn, ik pas echt weet waarom ik het allemaal doe. Er is niets mooier dan de geboorte van een nieuw veulen en daarvoor ga je toch door al die andere ellende

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:30

zonde om niet te fokken als een merrie echt zo goed is.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:48

Cute schreef:
een hengst wordt sowieso verkocht, maar een merrie....nee dat is zonde.
Begin nu stiekem te hopen op een hengst Knipoog

Herkenbaar, de laatste jaren zijn hier nu al 6 merrieveulens geboren (die er allemaal dus nog zijn Knipoog ) en nu lopen er volgend jaar 5 merries die gedekt kunnen worden.
Dat wordt me te gek dus er gaat wel geselecteerd worden welke merrie bij de hengst gaat en welke niet.
Merrieveulens fok ik graag op tot ze een jaar of 3 zijn, dan kijk ik wat ik zelf graag wil houden voor de fokkerij en de rest moet dan verkocht worden...
Hengstveulens heb ik vroeger ook wel zelf opgefokt maar dat ga ik mijzelf verbieden voor de komende jaren Schijnheilig

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:48

Ik moet mijn eerste lading nog krijgen volgend jaar, dus heb er nog geen ervaring mee Lachen Heb in het verleden nog maar een veulen gefokt en die is gebleven....maar goed, we hebben geen plek voor nog meer paarden als er nu staan, dus dat maakt de keuze wat makkelijker Knipoog

LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:03

Herkenbaar, ik ben ook zo'n paardenspaarder.
De hengsten zouden bij ons verkocht worden, maar ze zijn er nog allebei.
Volgend jaar gaan we streng zijn en wordt er wat verkocht, want 5 stuks vind ik de limit en volgend jaar zit nummer 6 er al weer aan te komen.

Scheve mond

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:17

Hier is wat dualiteit en wat morele zaken:

Er zijn genoeg mensen op de wereld die kennelijk een mislukte ezel willen fokken door een geheel foute merrie te laten dekken door een even foute hengst. Het resultaat is dus een kansloos product.

Een fokker heeft een morele verplichting aan het ras om het ras minstens in stand te houden of liever nog te verbeteren. Als je een ras dier hebt van bovengemiddelde kwaliteit, dan ontneem je het ras deels van een toekomst, door de goeden uit het fok en selektieproces te nemen.

Waar het duidelijk aan schort is een duidelijker marktmechanisme, waardoor kwaliteit beter herkend (en erkend) wordt en de markt ook daar is om het ras te ondersteunen.

Daarnaast: verkopen (met name van de betere individuen) is in het algemeen een heel blijde gebeurtenis voor ons. Alweer iemand blij gemaakt is met een prachtige pony en alweer een goede pony met een tevreden eigenaar. De beste ponies overleven de wereld ook op zichzelf.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:33

joostvangestel schreef:
Daarnaast: verkopen (met name van de betere individuen) is in het algemeen een heel blijde gebeurtenis voor ons. Alweer iemand blij gemaakt is met een prachtige pony en alweer een goede pony met een tevreden eigenaar. De beste ponies overleven de wereld ook op zichzelf.


Zeker met dit stukje heb je helemaal gelijk, als je een goed paard/pony fokt met een goed karakter, komt het altijd wel in goede handen terecht.

Toch blijf ik er moeite mee hebben, als ik een hengst uitzoek voor mijn merrie, dat gaat al niet over 1 nacht ijs, en dan heel nerveus hoop ik dat ze drachtig is, daarna 11 maanden lang onder die staart zit te kijken of alles wel "goed zit" (bij wijze van Knipoog ) en haar zo gezond mogelijk houden en daarna komt alweer de bevalling, ook zenuwslopend, maar Oh zo leuk en spannend ! Daarna begint het opvoeden van het veulen waar ik vooral veel plezier aan heb, eventueel naar een keuring/show en dan afscheid nemen......... Verward Nope, dat lukt me gewoon niet !

Het veulen van vorig jaar wilde ik ook heel lang verkopen, ze is prachtig, maar ik weet zeker dat ik "nog beter" kan krijgen uit deze combinatie en had het graag nog een keer gedaan, aan het begin van dit jaar heb ik nog eventjes gedacht dat ik haar ging verkopen, maar wilde eerst met haar op wedstrijd (soort keuring) om punten te halen zodat mijn merrie daarop "vooruit" zou gaan.
Nou, na de eerste wedstrijd was ik ZO onder de indruk van mijn kleine jaarling, hoe ze het oppakte, het vertrouwen dat ze in me had adt ik haar nu dus absuloot niet meer kan en wil verkopen Lovers !!

Ik heb zeker het idee dat mijn merrie in combinatie met goed uitgezochte hengsten wat toe te voegen heeft aan het ras (Paints) maar aan de andere kant, er zijn veel goede merries, 1tje minder zullen ze niet missen! Knipoog

Ze is nu trouwens drachtig, en dit veulen wordt dus voorlopig het laatste wat ik fok, meer dan 4 paarden kan ik gewoon niet houden thuis.

Ik heb dan ook veel respect voor de fokkers die dit wel kunnen OK dan! , want als iedereen zo zou zijn als ik, tja, dan ging het hard achteruit met de paarden populatie Haha! !

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:42

joostvangestel schreef:
Hier is wat dualiteit en wat morele zaken:

Er zijn genoeg mensen op de wereld die kennelijk een mislukte ezel willen fokken door een geheel foute merrie te laten dekken door een even foute hengst. Het resultaat is dus een kansloos product.

Een fokker heeft een morele verplichting aan het ras om het ras minstens in stand te houden of liever nog te verbeteren. Als je een ras dier hebt van bovengemiddelde kwaliteit, dan ontneem je het ras deels van een toekomst, door de goeden uit het fok en selektieproces te nemen.

Waar het duidelijk aan schort is een duidelijker marktmechanisme, waardoor kwaliteit beter herkend (en erkend) wordt en de markt ook daar is om het ras te ondersteunen.

Volgens mij gaat het hier nu niet direkt om kansloze produkten?

Daarnaast: verkopen (met name van de betere individuen) is in het algemeen een heel blijde gebeurtenis voor ons. Alweer iemand blij gemaakt is met een prachtige pony en alweer een goede pony met een tevreden eigenaar. De beste ponies overleven de wereld ook op zichzelf.

LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:43

Oeps, niet goed gequote....

Volgens mij gaat het in deze discussie niet direkt om kansloze produkten?

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:49

Ik herken het probleem, wij fokken ook, maar dan met NRPS pony's.
We hebben tot nu toe alleen nog maar merrie veulens gefokt dus dat is het probleem niet, die kunnen blijven staan.
Maar volgend jaar krijgen we weer een veulen, als dat een hengstje wordt zal ie toch echt verkocht moeten worden!
Maar weet je wat helpt: van tevoren niet te veel aan hechten!

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:28

LDRD schreef:
Oeps, niet goed gequote....

Volgens mij gaat het in deze discussie niet direkt om kansloze produkten?


Daarom juist. Deze discussie gaat over kansrijke producten. Paarden fokken is soms net als kinderen op de wereld zetten. Op een dag wordt je wakker en boem, je kind is 21! Dan gaat je kind zijn/haar eigen weg.

Zie het verkopen ook zo. Als je paard/pony de juiste kwaliteiten heeft, zal het haar/zijn weg wel vinden in de wijde wereld. Er zijn nog steeds genoeg mensen die kwaliteit herkennen, erkennen en waarderen.

Op een gegeven moment is het dus ook je veulentje dat zelf de wijde wereld in gaat. Goed, je neemt er wat geld voor, maar daar gaat het niet om in principe. Meer geld nemen is vaak ook een garantie voor een beter adres krijgen. Wat niks kost, wordt meestal niet gewaardeerd. Wat gewaardeerd wordt, mag wat kosten.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:43

Niet iedere ouder staat te juigen als zijn kind de deur uit gaat hoor Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:49

fresco schreef:
Maar weet je wat helpt: van tevoren niet te veel aan hechten!


Ja, als dat zo makkelijk dedaan als gezegd was zou ik geen probleem hebben, dat geldt voor meerdere denk ik!

Ik heb mijn paarden aan huis, ze "horen' er dus ook bij, daarbij komt dat ik er geen 15-20 heb lopen, ik denk dat je dan vanzelf wat makkelijker wordt dan wanneer je er maar 3 hebt staan en er komt er 1tje bij.

Hetzelfde geldt voor fokkers die de ruimte hebben om meerdere per jaar te fokken, ik fok er dan maar 1, hooguit 2, en die staan hier dan ook minimaal 6 maanden in het middelpunt van de belangstellig, dan is niet hechten echt haast niet mogelijk!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:13

LDRD schreef:
Niet iedere ouder staat te juigen als zijn kind de deur uit gaat hoor Haha!


Nee, natuurlijk niet, daarom is de parallel ook mooi. Met kinderen bel je ze af en toe nog eens op, komen ze op bezoek. Dat kan ook met de veulentjes die de deur uitgaan. Van de meeste ponies die we verkocht hebben, weet ik waar ze staan. Ik bel regelmatig eens op, probeer eens uit te vinden hoe het met hun gaat. Ook omdat ik geïnteresseerd ben naar de veulens en wie weet vind ik nog eens iets wat ik terug op onze ponies kan gebruiken. Ook omdat we heel regelmatig mensen hebben die ons opbellen voor een veulentje en/of pony. Die sturen we dan weer door naar mensen die een pony van ons gekocht hebben.

Onze Tirion is een mooi voorbeeld van dat. Veulentje verkocht in 1983, werd als 3-jarige doorverkocht, als 4-jarige weer. Vanaf dat moment gevolgd. Toen ze 9 is vragen de mensen waar ze moeten dekken. Op mijn advies zijn ze naar een hengst gegaan en het veulentje in 1993 uit haar was mooi. In 1997 kochten wij dat veulentje weer terug en zo is het cirkeltje rond.

Als ik grootschalig ga beginnen (lees 5 fokmerries en een hengst), dan weet ik precies waar ik moet gaan kopen.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:44

Vraagje:
Hoe kan je bij een jong paard dat nog niet beleerd is al zo zeker weten dat je een topper hebt (gefokt)?
Heeft iedereen niet een beetje de roze bril van de "moederliefde" op t.o.v. zijn/haar veulens?

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:03

Ik vind wel dat als je vantevoren goed op insteld dat je het gaat verkopen het ook minder moeilijk is. Ik heb dit jaar mijn eerste veulen gehad maar van het begin of aan is het niet mijn veulen. Omdat het meteen te koop stond.

daarnaast kan je er ook voor kiezen om de moeder te verkopen en het veulen te houden. Als je echt zo'n bijzondere kombinatie hebt en een topper hebt gefokt... Is dat misschien een optie.

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:07

Himyar schreef:
Vraagje:
Hoe kan je bij een jong paard dat nog niet beleerd is al zo zeker weten dat je een topper hebt (gefokt)?
Heeft iedereen niet een beetje de roze bril van de "moederliefde" op t.o.v. zijn/haar veulens?


Een beetje kenner ziet best wel of hij iets leuks heeft gefokt of niet. Kennelijk zien niet alleen fokkers dat anders werden er niet van die soms enorme prijzen op veulenveilingen gegeven.
Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers