Chippen, hoe zit het in België?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Chippen, hoe zit het in België?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 14:42

Nav van enkele recente topics over chippen in Nederland, vroeg ik me af hoe dit eigenlijk zit in België? Ik moet bekennen dat ik hier totaal niet van op de hoogte ben, ik weet dat het voorlopig nog niet verplicht is, maar verder? Wat is de stand van zaken?

Weet er iemand waar ik hierover iets kan terugvinden (op het internet)?

Welke Belgische bokkers hebben een gechipt paard, en waarom is het gechipt?

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 15:53

Ze zijn er eigenlijk al jaren over bezig dat het verplicht zou worden.... maarja België hé Haha!
Het zal er ooit wel van komen (mss nu wat sneller omdat vanaf januari alle paarden ook al een paspoort moeten hebben).
Misschien dat het bij sommige stamboeken wel al verplicht is, maar lang niet bij allemaal.
Mijn pony's zijn trouwens ook (nog) niet gechipt, o.a. wegens de hoge kostprijs.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 15:56

Serieus, moeten alle paarden vanaf januari een paspoort hebben? Dat is dus het eerste dat ik daar van hoor

Bij mijn paard heb ik een paspoort van het (Brits) stamboek, is dat voldoende? En mijn oude pony, waar zelfs geen papieren bij zijn, hoe kom je dan aan zo'n paspoort?

theelichtje
Berichten: 2258
Geregistreerd: 16-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 15:56

ik weet er ook niet veel van, ik rij bij de pony's, en men pony moet niet gechipt worden, maar, omdat ik nu in nederland ga rijden, is hij wel gechipt.. bij de pony's moet het zeker weten niet in belgie !

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 16:14

Eilandje schreef:
Serieus, moeten alle paarden vanaf januari een paspoort hebben? Dat is dus het eerste dat ik daar van hoor

Bij mijn paard heb ik een paspoort van het (Brits) stamboek, is dat voldoende? En mijn oude pony, waar zelfs geen papieren bij zijn, hoe kom je dan aan zo'n paspoort?


Ik meen toch zoiets opgevangen te hebben. Ik denk dat als er geen papieren zijn, dat de veearts ofzo dan een paspoort moet opstellen?
Zonder paspoort zouden paarden niet meer verkocht kunnen worden, zelfs niet voor de slacht, geloof ik (hebben ze mij toch wijsgemaakt in elk geval Tong uitsteken ).

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:12

Citaat:
Een paspoort voor een niet-stamboek paard/pony
Paarden en pony's die niet in een stamboek geregistreerd of ingeschreven zijn kunnen aanspraak maken op een equipas. De equipas vertoont sterke gelijkenissen met het paspoort voor BWP-paarden. In het document is eveneens ruimte voorzien voor het noteren van eigenaarswijzigingen, identiteitscontroles, inentingen, gezondheidscontroles en medicatiecontroles. Daarenboven steekt er net als bij een BWP-paspoort, een identiteitsfiche centraal in het document. Daarop kunnen, naast de identiteitsgegevens, maximum twee generaties voorouders vermeld worden. Het noteren van de ouders kan alleen indien de juistheid van afstamming bewezen wordt via DNA onderzoek. De grootouders worden enkel vermeld indien zij op een officieel document terug te vinden zijn als vader of moeder van de ouders of nadat de afstamming bewezen werd via DNA onderzoek. Om een equipas te krijgen moet er eerst een aanvraag ingediend worden. Zodra de aanvraagformulieren toekomen op het BWP secretariaat krijgt het paard of de pony al dadelijk zijn computernummer. De aanvrager ontvangt de informatie over de verdere procedure en dit samen met het formulier "Equipas II". Op dit laatste moeten de signalementsgegevens aangebracht worden. Voor de opname van de signalementen zijn er meerdere personen bevoegd. Dit kan gebeuren door de veulencontroleur van de Vlaamse of Waalse Confederatie van het Paard of door de hiervoor aangeduide consulenten. De signalementsopname zelf kan aan huis gebeuren of op verzameldagen. Deze kunnen speciaal ingericht worden

www.bwp.be

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:15

hoeveel kost een chip dan eigenlijk?? ik weet dat het veel kost maar niet juist hoeveel en mijn verzorgpaardjes zijn ook niet geschipt maar wel een pasport

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 19:17

En weet je toevallig ook vanaf wanneer dat verplicht gaat zijn Anja?

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:54

Eilandje schreef:
En weet je toevallig ook vanaf wanneer dat verplicht gaat zijn Anja?

Nee Bloos Haha! wat ik wel weet is dat ondanks alle beweringen dat het niet zo is, zo'n chip alsnog kan gaan zwerven in het lichaam. In Duitsland zijn er gevallen waarbij de chip in het gewricht van een achterbeen geraakt. Bovendien is alles wat mechanisch is te manipuleren door slecht menende lieden. Maar, al of niet chippen is natuurlijk een andere discussie. Ik meen me te herinneren dat ik me vorig jaar eens zot gezocht heb op het net om info te vinden over de verplichtingen maar dat ik niks gevonden heb, normaal gezien zou je DA je raad moeten kunnen geven aangezien zij op de hoogte zijn van de wetgeving rond dieren.
Misschien kan je het navragen via Sanitel? Ik vind er op hun site wel niks over, noch op de site van BWP.
http://www.dierengezondheidszorg.be/

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 20:01

Het is niet dat ik er van wakker lig, maar vroeg me af hoe het juist zit nav al die topics over chippen in NL. Ik heb daarstraks ook gezocht op het internet, maar zonder resultaat. Zal het dan maar aan de DA vragen als ik die nog eens nodig heb! Thanks!

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:43

Marengo heeft al 6 jaar een chip. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik niet regelmatig check of hij nog op zijn plaats zit. Ik hoop het maar. De kosten zullen ondertussen wel al veranderd zijn....

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:38

een paar weken geleden is de veulencontroleur van BWP bij ons langsgekomen en heeft over chippen niks gezegd,dus ik laat het zo,ben er ook nog niet meteen zo gek op..