paard niet voorwaarts > tips gevraad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
eowynnie
Berichten: 301
Geregistreerd: 02-03-04

paard niet voorwaarts > tips gevraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 07:41

Ik ga misschien een gelderse merrie bijrijden van 6 jaar oud.
Alleen nu heeft ze dus een erg slechte conditie, omdat er al een tijdje niet meer met haar gewerkt is onder de man. Ze heeft wel voor de kar gelopen, maar ook niet elke dag natuurlijk. Daarom ga ik haar nu ook rijden 2 dagen in de week. stilstaan doet een paard ook geen goed.


Maar ik zit dus met dat probleem dat ze totaal niet voorwaarts is en vreselijk lui!! ze wil gewoon niets voor je doen! en daar moet aan gewerkt worden (Ieder paard heeft het toch in principe in zich om goed voorwaarts te lopen ??? of zijn er dus ook paarden waarbij dat niet zo is??? Ze is nog jong, pas net 6!)

Hebben jullie nog tips hoe ik haar wat actiever kan laten lopen?


Ze hebben wel gezegd daar dat ookal heeft ze conditie ze zal nooit onder je vandaan spuiten. Zo is haar karakter gewoon niet.
Maar dat hoeft ook niet, het hoeft ook geen stuiterbal te zijn, maar wel gewoon een lekker rijpaardje, goed voorwaarts, goed aan het been.



**edit** Moet ik tijdens het rijden nu juist wel of niet veel overgangen rijden??? Het helpt misschien wel om haar aan het been te krijgen, maar juist weer niet voorwaarts word ze ervan, ze vind het namelijk erg vermoeiend (maar de bak is redelijk zwaar en haar conditie is natuurlijk helemaal niets)
Laatst bijgewerkt door eowynnie op 19-09-04 07:56, in het totaal 1 keer bewerkt


Scubadoo

Berichten: 800
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 07:47

Je kunt uitproberen wat ze leuk vind, dus misschien een keer een buitenritje, balkjes, longeren. Beetje afwisselen dus en kijken of ze op die manier gemotiveerd raakt.

Sammie M1 + 0

eowynnie
Berichten: 301
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 07:53

awdewilde schreef:
Je kunt uitproberen wat ze leuk vind, dus misschien een keer een buitenritje, balkjes, longeren. Beetje afwisselen dus en kijken of ze op die manier gemotiveerd raakt.


Dat is wel goed een idee ja

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 07:58

VMR -> RT

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 09:29

Vaak is het rustig beginnen en dan niet te veel vragen maar uitgebreid belonen voor het geen dat ze goed doet genoeg om een paard binnen enkele weken vrolijk voorwaarts te hebben. Verder consequent met je hulpen. Blijf dus niet vragen of drukken, maar vraag max 3x en steeds wat harder en heftiger. En natuurlijk direct belonen als ze het goed doet.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Kanzi
Berichten: 2655
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 09:56

Waar die van mij erg wakker van wordt is iets wat ze in de Western soms gebruiken; ik zet een aantal pionnen neer, en telkens als ik bij een pion ben doe ik een tempowisseling, maar wel steeds iets anders.
Als jou paard de bak te zwaar vindt en je het idee hebt dat hij daar extra sloom van wordt, kan je misschien eens op het weiland kijken of het beter gaat.
Ook van buitenritten worden paarden wel wat frisser, misschien lukt het daar wat beter om overgangen te oefenen.
Heel veel succes!

Illona
Berichten: 578
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:02

Het is belangrijk dat ze goed voor je been wordt, als ze langzaam is en jij gaat steeds meer drijven, zal ze steed slechter naar je been gaan luister.
Drijf je paard zachtjes aan, reageerd ze niet, geef haar 1x een flinke. (dat is niet zielig, het is zielig om vaak zachtjes te tikken) je kunt dit steeds opbouwen tot ze bij een heel kleine aanraking al reageerd. Ze voelen een vlieg al op hun huid zitte, dus voelen ze ook jou benen.
succes OK dan!

zij zijn groot en ik is klein, en dat is niet eerlijk!


klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:20

Illona schreef:
Het is belangrijk dat ze goed voor je been wordt, als ze langzaam is en jij gaat steeds meer drijven, zal ze steed slechter naar je been gaan luister.
Drijf je paard zachtjes aan, reageerd ze niet, geef haar 1x een flinke. (dat is niet zielig, het is zielig om vaak zachtjes te tikken) je kunt dit steeds opbouwen tot ze bij een heel kleine aanraking al reageerd. Ze voelen een vlieg al op hun huid zitte, dus voelen ze ook jou benen.
succes OK dan!


Absoluut niks meer aan toe te voegen.!!!
Zo zou ik het ook aan pakken!!
Maar vergeet niet dat je het rustig aan moet beginnen om eerst de conditie weer op te bouwen.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:23

Mijn paard was af en toe ook slecht voorwaarts te krijgen. Ik moest dan aangelopperen en dan direkt in rengalop gaan.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 17:24

Mijn paard was af en toe ook slecht voorwaarts te krijgen. Ik moest dan aangelopperen en dan direkt in rengalop gaan.

- - - - - - - - - -

Hmm.. Leg is uit, snap het niet helemaal ??

Maar ik denk gewoon veel overgangen rijden,
en zoo ie zoo conditie op gaan bouwen langzaam aan !!

Enn afwisseling houden,
dus niet alleen maar rijden maar ook longeren, wandelen,
buiten rijden, in de bak rijden..

Enzovoort !! *LOL*

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 17:34

QQQQ"]
Dit schreef ik al elders en hier kan jij ook wat aan hebben:
[quote="Q schreef:
Scherp maken aan het been betekend dat het paard goed genoeg op je let om sneller EN om langzamer te gaan.
Tijdens een manegeles, waar iedereen "hetzelfde" moet doen is het wat moeilijk om er specifiek op te oefenen. Met eigen paard kan je het volgende proberen:

Maak overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen zeer licht been.
Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit). Vertraag de beweging van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan.
Vooruit: hou je kuiten letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!). Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP. Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen. Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard AF brengt)

Bij geen reactie op een tikje: Ga op zoek naar iets waar ie WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Neem hiervoor de zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te vragen even kort in de lucht zwiepen. Probeer maar eens! (wel voorzichtig, wees bedacht op eventuele over-reacties!). Enne, kijk uit voor de andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen.

Succes ermee!
[/quote]

En werk zeker in de zware bak KORT. Als ze elke keer afgepeigert naar stal gaat, zal ze er niet snel de lol van inzien en de werkwilligheid niet toenemen. Let erop dat ze ongeveer even wakker en geinteresseerd uit d'r ogen kijkt op stal vlak voor je gaat rijden en vlak daarna
Dus beter smorgens en savonds 10 min dan in ene 20 min.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 18:38

josien schreef:
Vaak is het rustig beginnen en dan niet te veel vragen maar uitgebreid belonen voor het geen dat ze goed doet genoeg om een paard binnen enkele weken vrolijk voorwaarts te hebben. Verder consequent met je hulpen. Blijf dus niet vragen of drukken, maar vraag max 3x en steeds wat harder en heftiger. En natuurlijk direct belonen als ze het goed doet.



mee eens. *LOL*
mijn pony had eerst ook geen conditie maar wel verschrikkelijk lui.
ik begon ook rustig en beloonde haar de sterren in!!

ze is nog steeds wel wat sloom.. maar het is al beter dan eerst en er wordt aan gewerkt. de conditie van mijn pony is overigens wel heel erg goed.

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:05

Il0na schreef:
Mijn paard was af en toe ook slecht voorwaarts te krijgen. Ik moest dan aangelopperen en dan direkt in rengalop gaan.

- - - - - - - - - -

Hmm.. Leg is uit, snap het niet helemaal ??



Ik moest vanuit de stap naar de galop toe. En dan direkt vanaf de eerste pas galop flink doorgalopperen naar rengalop. Even een rondje doorgalopperen. En dan weer terug. Om haar maar voorwaarts te krijgen.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:06

Rengalop kan niet in een bak ........................

Ik heb een race tinker.......

Wederom welkom terug SP en onterechte ban voor Marreke

marian
Berichten: 63
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Een gehucht in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:23

Ik sluit me bij de voorgaande reacties aan, alleen moet je er wel aan denken dat ie goed aan het been moet zijn. Dus pak er een zweep bij en als je dan been geeft en hij reageert niet meteen: dan geef je nogmaals been maar dan met een flinke tik erbij. Eventueel kun je ook sporen om doen, maar daar moet je wel mee oppassen.

Na zes dagen werken, mogen mijn paarden een dagje rust !

kingstons

Berichten: 149
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:41

Rengalop past niet in een bak? Moet je maar eens bij ons komen, past best! Wie zegt trouwens dat ze in de bak rijdt? Maar daar gaat het ow toch ook niet over!

Mijn paard is afentoe een beetje lomp, zal dan ook een paard op den duur op zijn "baasje" gaan lijken?

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 20:22

Ik bedoel hiermee dat hij gewoon leert voorwaarts te gaan op je been en niet aan je been blijft plakken. Dat hij leert te vertrekken als je been geeft.
Ja, en of dat in je bak lukt is afhankelijk van de grote van de bak.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 20:30

probeer hem met geluidjes ook wat te motiveren sneller te lopen de geluidjes die je gebruikt aan de lounge en met losgooien enzo prrrr en kom kom en klikken enzo en goed belonen als hij dan ook wat versnelt maar sommige paarden lopen nou eenmaal niet zo snel maar iets versnellen moet wel lukken

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:51

Ik heb er zo ook eentje. Het is natuurlijk eerst en vooral belangrijk dat je paardje conditie krijgt dit gaat ook al een groot verschil maken zo gaat ze van zelf ietsje meer zelf willen lopen dit kan je doen door haar 2 of zelfs 3 keer per dag te rijden 20 a 30 min. ook weer veel afwisseling een keer in de piste wat in het bos of wat longeren.
Zorg er ook voor dat ze goed eten krijgt waar ze zoveel mogelijk energie kan uithalen.
Dan het rijden zelf veel overgangen is goed voor haar aan het been te krijgen en hier dan ook heel consequent in zijn niet reageren is tik. Probeer ervoor te zorgen dat je je been stil houd en wanneer ze tegen het been komt een goede por en eventueel een tik. niet constant zitten nijpen en steken want hierdoor zal ze nog minder goed gaan reageren. Op het einde van je rijden wat lange teugel wat voorwaarts neerwaarts rijden weer zonder been komt ze van zelf terug rijd je ze weer goed vooruit met dat been en eventueel tik en dan terug opnieuw.
Afwisseling is zeer belangrijk ook veel schakelen in de overgangen is goed.Probeer zo zelf zoveel mogelijk verschillende manieren te zoeken en er zijn er vele hoor.
Misschien kan goede instructie je helpen want je moet echt heel consequent zijn en dit is niet altijd even gemakkelijk omdat je niet echt rustig kan genieten op zo een paard het is altijd werken het zal wel altijd stukken beter gaan hoor.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:00

Ik ga helemaal mee met de rest, maar wil nog iets toevoegen.

Je moet zorgen dat, met alles wat je doet, ze het actief en vlot doet. Dus als je met haar gaat wandelen (of gewoon uit de stal/wei halen), zorgen dat ze actief mee loopt. En bijvoorbeeld als je haar 'om' zet met poetsen, zorgen dat ze snel reageert en actief beweegt. En zo met alle handelingen die je met d'r doet.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:18

ik zal je wat vertellen,
mijn haflinger was eerst precies zo,
sloom,liever lui als moe,
nooit eens weg schieten,
maar sinds ik les heb !
jeetje het is een heel ander paard !
liever heel snel dan lui,
weg schieten en dat soort dingen !
veel fijner te rijden!!
veel oefenen,misschien helpt les ook wel !

Karaat_the_newforest op Instagram

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:10

Ja les gaat ook zeker helpen omdat je van je eigen niet altijd zo consequent kan zijn omdat dit in begin alles behalve leuk is.

marije86

Berichten: 1657
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:27

rijd haar niet naar benden maar gewoon met veel been en een lange teugel naar voren rijden en afentoe bij geen reactie klkein tokje achter je beenhelpt echt

Is dat nou liefde?ja maar soms kan het ook haat zijn.
Je ziet alles en je hart doet pijn,maareu jou leven hoeft niet hard zijn.
slaap......

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:00

proberen veel overgangen te rijden, stap-> draf enz.
daarvan gaat ze waarschijnlijk sneller op je been reageren.
ze heeft nat. ook nog geen conditie dus gewoon rustig opbouwen met het werk.
heel veel succes !

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 10:23

Ja, zoals marije86 zegt, vooral ook niet de teugels te kort houden int begin, want zo rem je hem af. Als hij actiever loopt kan je iets meer gaan 'vragen' als je wilt. Ik rij ook op zo-eentje. Als hij niet reageert op je been= tikje, en veel wakker houden door overgangen en tempovariaties in de gangen te steken. Probeer ook om allerlei leuke oefeningen te doen, dat hij weer plezier krijgt int rijden. succes!

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers