myler bit.. toegestaan op wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

myler bit.. toegestaan op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 21:41

Wie weet welke myler bitten toegestaan zijn op wedstrijd?
Ik neem aan dat je zowieso die met gladde ringen moet hebben, dus niet met van die haken eraan. Maar hoe zit het verder?

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on


Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 22:02

Heb je een foto van het bit, begrijp niet welk bit je bedoelt.
En dan ook of je dressuur of springen rijd, zit namelijk ook verschil in Knipoog

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 22:28

Ik heb laatst bij een ruitersportzaak geïnformeerd die de Myler bitten vekoopt. Hun vertelden mij dat ze gebruikt mogen worden in de dressuur. Sindsdien rij ik met mijn Myler wedstrijden en ben er nog nooit over aangesproken. Ik ben er alleen nog niet achter of dit echt is toegestaan bij de KNHS. Bij de FEI in ieder geval wel. Ik kan op de KNHS site niet vinden dat ze niet zijn toegestaan en hoe dik de bitten minimaal moeten zijn. Dus neem ik het risico gewoon, door er lekker mee te starten.

Luna Bashirah

DAWRA; Let's go and ride... our greatest pride! Dé vereniging voor jou en je westernarabier of partbred met minimaal 50% Arabisch bloed.

krummel

Berichten: 1150
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 22:48

Je kan de KNHS ook even opbellen om het zeker te weten


          :¨·.·¨:
          `·.
          Crumble

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 22:55

Bij de KNHS zijn ze NIET toegestaan. Bij de FEI alleen op internationaal niveau springen.

Ik heb een hekel aan die dingen, maar da's heel persoonlijk Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 09:23

Tsja de KNHS zal eens iets toestaan wat paardvriendelijk is......

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:22

Klopt idd wat hierboven gezegd wordt. Ik heb de KNHS een mail hierover gestuurd en zij hebben teruggemaild dat je hier niet mee mag rijden in de basissport.

Toos paardloos

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:25

Gaven ze eigelijk ook nog een reden?

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:50

Ik heb meegedaan met een clinic van die bitten, samen met een andere bokker (Heleen1). Bitten rijden echt super fijn, maar je mag er helaas nog niet mee op wedstrijden starten. Ze zijn er wel druk mee bezig maar dat kan nog best lang gaan duren.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 11:33

Missouri schreef:
Ik heb een hekel aan die dingen, maar da's heel persoonlijk Haha!


???? Waarom als ik vragen mag??? Myler heeft een hele verzameling bitten waar ook gewone trensjes bij zitten, die juist door hun anatomische vorm veel vriendelijker zijn dan normale bitjes. Als je dan de comfort snaffel neemt, met een rollertje in het midden waardoor 'ie niet dubbel kan klappen (en dus als een notenkraker op de onderkaak van je paard werkt, zoals de standaard trens waar bijna iedereen mee rijdt!), dan heb je naar mijn idee het vriendelijkste bit wat je kopen kunt.

Mijn eerst paard kon maar niet wennen aan het scharenbit wat ik voor haar kocht (ik rijd western en vanaf 6 jaar moet een paard op een scharenbit geshowed worden). Ik had een Tom Thumb, waarvan mij verteld was dat dat een vriendelijk bit was. Het is een gebroken mondstuk met scharen er aan.
Nú, na me eens goed verdiept te hebben in de werking van bitten, weet ik dat dat een héél hard bit is. Alle bitten met een mondstuk dat dubbel kan klappen werken als een notenkraker op de onderkaak van het paard. Door de scharen wordt deze werking dan ook nog eens versterkt. Pijnlijk dus! Na lang zoeken en tientalle bitten uit geprobeerd te hebben kwamen we uiteindelijk bij een Myler stang met milde tongboog uit. Paard heeft nog nooit zo rustig gelopen...
Nu heb ik haar dochter en die wordt van't najaar ingereden. Met een Myler Comfort snaffel met wide barrel. Voor mij geen andere bitten meer dan Mylers...

Kijk eens op de Myler site en lees eens goed waar Myler voor staat en kijk eens naar het assortiment. Misschien dat jij de naam Myler koppelt aan één specifiek (strenger) bit wat je ooit gezien hebt? Vergeet daarnaast niet dat elk bit zo streng is als de hand die em vast houdt...
Wil je weten hoe 'streng' je bit is, neem hem dan om je onderarm (arm gebogen) en laat iemand anders aan de ringen/scharen trekken (dus dat het bit om je onderarm getrokken wordt). Zo voel je de uitwerking van het bit. Je kunt zelf al wel bedenken dat een bit wat dubbel klapt veel meer zeer zal doen dan een bit dat 'rond'/recht blijft.

Om dan weer even 'on-topic' te komen... Ik snap dus niet waarom je niet met een Myler zou mogen rijden... Het is gewoon een merknaam van een bitten fabrikant die een heel uitgebreid assortiment heeft. Waaronder dus ook heel normale stangen en trensen, die alleen daarin verschillen van andere merken dat de mondstukken anatomisch gevormd zijn (dus paardvriendelijker dan 'normale' bitten) en bij sommige modellen de ringen/scharen onafhankelijk van elkaar kunnen draaien, zodat je links en rechts onafhankelijk van elkaar kunt inwerken. Alleen maar een positief ding denk ik.
Wat geeft de KNHS als rede op dat je niet met een Myler mag rijden??

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


pieternel
Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: groningen en binnenkort weer in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:05

Tja KNHS, als er iets nieuws is moeten ze er altijd eerst aan wennen, geloof niet dat ze gegronde redenen zullen hebben als alleen dat het TE nieuw is en dus onbekend.

***Een ruiter/amazone die een klasse paard heeft ter compensatie van zijn/haar eigen tekortkomingen, komt op den duur met elk paard in dezelfde problemen!***
En daar waar de kennis van de ruiter ophoud, begint zijn grofheid....

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:21

Nou ja, 't is maar wat je nieuw noemt... ik heb al een jaar of 5 geleden m'n eerste Myler gekocht en toen waren ze in Nederland (m.n. in de shops gericht op de westernsport omdat we nou eenmaal bijna al ons spul uit Amerika moeten halen) al volop te krijgen. Zo nieuw zijn ze dus niet.

Wel vreemd dat een sportorganisatie klakkeloos iets verbied zonder zich eerst in de materie te verdiepen... en eigenlijk ook een beetje vreemd vind ik dat iedereen dat dan klakkeloos accepteerd.
Als ik een bit vind waar mijn paard super op loopt en waarvan ik weet dat het ook nog eens paardvriendelijk is, dan zou ik toch wel een hele gegronde rede willen horen waarom ik mijn paard daar niet op wedstrijden mee zou mogen rijden... "Omdat het nieuw is" zou voor mij dan toch niet voldoende zijn.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:25

Deze Myler met een D-ring heb ik. Ik zou dus eigenlijk niet weten waarom de KNHS er zo moeilijk over doet. Ik blijf gewoon dom door rijden met dit bit, mijn pony loopt er goed op en het is een heel vriendelijk bit.

Luna Bashirah

DAWRA; Let's go and ride... our greatest pride! Dé vereniging voor jou en je westernarabier of partbred met minimaal 50% Arabisch bloed.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:33

Tammie schreef:
Deze Myler met een D-ring heb ik. Ik zou dus eigenlijk niet weten waarom de KNHS er zo moeilijk over doet. Ik blijf gewoon dom door rijden met dit bit, mijn pony loopt er goed op en het is een heel vriendelijk bit.


Dat is dus de comfort snaffel... inderdaad een heel vriendelijk bit en vanaf de buitenkant is niet te zien wat voor mondstuk er aan de normale D ringen zit.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Djimmert

Berichten: 632
Geregistreerd: 20-10-03
Woonplaats: Aan de rand vd bos.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:44

Bij KNHS mag ook het Level 1 bit worden gebruikt met de normale bitringen. Een stalgenoot van mij heeft net (2weken) geleden zo'n bit aangeschaft en heeft het toen ook nagevraagd en in de winkel zeiden ze dat dat bit dus toegestaan is.

Healing Touch for Animals® Practitioner, http://www.animaltouch.nl

Zonnetje81
Berichten: 18585
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 15:24

In de winkel zeggen ze wel meer. Alles wat in het regelementenboekje staat afgebeeld mag de rest neit. En neem van mij aan dat het niet veel is!

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 15:48

Djimmert schreef:
Bij KNHS mag ook het Level 1 bit worden gebruikt met de normale bitringen. Een stalgenoot van mij heeft net (2weken) geleden zo'n bit aangeschaft en heeft het toen ook nagevraagd en in de winkel zeiden ze dat dat bit dus toegestaan is.



Tja, het bit wat ik dus graag wilde proberen is een level 2-3 bit. Het is er een met iets meer tongvrijheid omdat mijn paard waarschijnlijk een gevoelige tong heeft. Het heeft géén hefboomwerking en werkt enkel op de lagen in.

Deze en dan uitgevoerd in D of bustrens:

Afbeelding

Ik zal het KNHS eens bellen, er is een hoop onduidelijkheid over, bij Myler zeggen ze dus dat ik met dit bit wel wedstrijd zou mogen rijden...

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:37

Starbreeze schreef:
Ik zal het KNHS eens bellen, er is een hoop onduidelijkheid over, bij Myler zeggen ze dus dat ik met dit bit wel wedstrijd zou mogen rijden...

dat vind ik dan een beetje raar van Myler. Toen wij met die demonstartie meereden werd ons ook gezegt dat je met de bitten mocht starten. Wel dat ze daar druk mee bezig waren. Ik haal zo'n bit namelijk ook pas als je er ook mee mag starten.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 20:27

Ja ik zit ook in dubio... ik wil gewoon het beste voor mijn paard, en als nou idd blijkt dat ze het super doet op zon bitje, dan ga ik gewoon heel blonT wedstrijden rijden ermee. Die ik graag wil proberen lijkt dan nog het meest op een correctiebit (door de tongruimte) die me door Sprenger geadviseerd werd. Nou vind ik een correctiebit wel erg straf ineens omdat ik nu op dubbel gebroken rijd, ik heb zelf al minder gevoel met een enkelgebroken, laat staan met een recht bit. Zon myler bit kun je zowel links als rechts in laten werken zonder de tong te laten knellen.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:40

ik weet niet hoe het bij jullie in de ruitersportzaak is, maar hier kon je hem ook eerst gebruiken en was die niet god dan kon je hem weer terug brengen, koste 7.50 per week dan. Die vrouw die die clinic gaf, was de bedenker van dat bit, die heeft bij annebel toen al het goede bit ingehangen, dus daar hoef ik gelukkig niet meer naar te kijken Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 06:41

Van de knhs mag het inderdaad niet en van de FEI wel. Maar ik rijd er gewoon mijn wedstrijden mee en mocht ik ooit een keer gecontroleerd worden, jammer dan. Ik vind het belangrijker om met een fijn bitje te rijden dan dat ik misschien ooit een keer eens gediskwalificeerd zou worden. (voorheen reed ik overigens de dressuurwedstrijden met een john lyons western show d-trens en daar is ook nooit naar gekeken ) Juist omdat het niet prikt en knijpt bevalt het ons prima.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, mirriejj en 36 bezoekers