The bitless Bridle

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ingeb
Berichten: 7
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Hoepertingen

The bitless Bridle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 18:11



Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 18:34

Koop een engelse neusriem met een extra leertje.. teugels eraan knopen... Klaar.

Voor de tweede versie: met een mexicaanse neusriem Lachen

Dan rij ik liever met een touwhalstertje Lachen

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:31

Anya schreef:
Koop een engelse neusriem met een extra leertje.. teugels eraan knopen... Klaar.

Voor de tweede versie: met een mexicaanse neusriem Lachen

Dan rij ik liever met een touwhalstertje Lachen


Maar dit is een speciaal systeem Anya!! Zie, het loopt er helemaal onderdoor!! Knipoog
Afbeelding

Persoonlijk geen ervaring ermee, wel ervaring met een bitje, en nooit gemerkt dat mijn paarden "pijn" hebben of dat ze er bang voor zijn.
Met verkeerd gebruik kan ook deze optoming vast pijn en angst veroorzaken.
Inderdaad is een halster ook een manier om te rijden als je geen bit wilt gebruiken!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

DubbelFun

Berichten: 88553
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:36

De werking is anders. Een bit werkt op de lagen, met druk aan de kant waarheen het paard moet gaan. Dit hoofdstel geeft druk op de kaaklijn aan de tegenstelde kant als waar je aan de teugel zit. Je drukt het paard dus als het ware de goede kant op.
Maar Anya heeft wel gelijk, iemand die een beetje handig is kan (evt. met behulp van een schoenmaker voor het naaiwerk) dit ding zelf maken.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:39

Dat het eronderdoor loopt vind ik juist zo raar aan dit ding. Druk op de neus kan ik nog begrijpen, maar als je lekker trekt (en dat zullen mensen doen waarschijnlijk) krijg je druk van meer kanten. Lijkt mij niet plezierig voor het paard en ook niet logisch..

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:41

Ja, ik zie wel dat de werking anders is, ik vraag me alleen af waarom dit niet vervelend is, en een bit, of halster of wat dan ook wel.
Overigens rij ik Jeddah met halster en de lijn gewoon onderaan gehaakt, ik stuur haar op been, dus die heeft helemaal geen druk op het hoofd/lagen. Ook dat is dan een optie.

Ben een beetje "zeurderig" vandaag Bloos! , en altijd maar die "nieuwe" dingen die oh zo vriendelijk zijn, je gaat haast denken dat als je "normaal" paardrijdt je een dierenbeul bent.

Sorry topic starter! Niet persoonlijk bedoeld en ik ga veels te off topic, ik zal me inhouden!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:45

Dat gevoel heb ik ook Jeddah... het lijkt me nl. best vervelend als de ruiter trekt. Dat geldt overigens ook voor een touwhalster. Daar zitten valse knoopjes aan en die kunnen behoorlijk op de neus drukken. En inderdaad het kan prima met alleen een langtouw. Vroeger gooide ik dat voor het hoofd langs als ik van hand wilde wisselen, nu is dat niet meer nodig Lachen

DubbelFun

Berichten: 88553
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:49

Sommige paarden hebben nu eenmaal een probleem met het bit en niet met de hand van de ruiter die erachter zit Haha!
Dan is bitloos een goed alternatief. Het zal niet voor elk paard goed werken. Kwestie van uitproberen en dan is zelf maken een stuk interessanter dan hier een hoop geld aan uitgeven en er vervolgens achter te komen dat het het toch niet helemaal is Haha!

Anya die knoopjes op die touwhalsters zijn juist bedoeld om lichte druk te geven. Als zo'n halster goed past druk je nl precies op de 'ontspanningspunten' , waardoor het paard dus rustiger is.
Ik heb laatst gezien dat iemand via dit systeem een soort praam heeft ontwikkeld, die dus niet meer om de neus gedraaid wordt, maar op deze plekken drukt.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:52

haha ja dat zal wel van die knoopjes... Ik heb iemand met dat ding zien rijden dat ik dacht: doe er a.u.b. een bit in... dit is zielig. Maar ook hier geldt: de hand van de ruiter ....

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:52

Sugarmiss schreef:
Sommige paarden hebben nu eenmaal een probleem met het bit en niet met de hand van de ruiter die erachter zit Haha!
Dan is bitloos een goed alternatief. Het zal niet voor elk paard goed werken. Kwestie van uitproberen en dan is zelf maken een stuk interessanter dan hier een hoop geld aan uitgeven en er vervolgens achter te komen dat het het toch niet helemaal is Haha!


Dit ben ik helemaal met je eens! Maar als je de website leest is het gewoon weg simple weg beter en minder "zielig" dan een bit, en dat vindt ik vaak echt onzin.

Citaat:
A quiet revolution is now taking place. The Bitless Bridle™ provides a humane alternative to the Bronze Age technology of the bit. Unlike the bit, no pain is inflicted and there is no interference with breathing or striding


Kortom, een bit is Inhumane en pijnlijk... Verward

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

DubbelFun

Berichten: 88553
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:53

In vergelijking met deze soort
Citaat:
Bronze Age
wel ja Haha!

Maar je moet wat doen om de boel verkocht te krijgen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:56

Haha, maar als je op mensen hun schuldgevoel moet werken is het produkt vast niet zo best!! Een goed produkt verkoopt zichzelf, zeggen ze toch???

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:58

Nee je verkoopt ieder produkt wel 1 keer.
Met een lintje om de drol kom je best een heel eind... 1 keer Lachen

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:00

Met dit soort optomingen vind ik dat je een hoofd zo "in mekaar trekt". Je zet overal tegelijk druk op als je teugel aanneemt. Als het daarbij ook nog gaat verschuiven, komt het hoofd helemaal in de verdrukking.

Emiel Voest verkoopt overigens ook bitloze hoofdstellen. Die lopen alleen onder de kin langs. Lijkt me rustiger aan het hoofd dan die kruislingse variant hierboven. Met dat hoofdstel heb ik overigens wel "ervaring" (1 keer mee gereden Bloos ) en dat werkte prima. Zie www.emielvoest.nl onder freestyleprodukten .


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:52

Deze variant is overigens uitgebreid besproken op www.paardnatuurlijk.nl in het 'discussie forum' . Wellicht dat je daar in de berichten nog wat terug kunt lezen.

pmarena

Berichten: 48003
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:22

Ik vind de Bitless Bridle ook wel interessant vanwege het idee dat je het hoofd de juiste richting in duwt ipv trekt. Tegen de wang duwen waarvoor het paard opzij moet : prima natuurlijk stuur !

Alleen staat het mij dan weer niet aan dat je het hoofd gaat vastklemmen als je eens wat meer druk moet zetten. Ik hou niet van druk onder het hoofd of het afklemmen , en dat heb je hierbij wel... bij een hackamore ook.

Natuurlijk zal je er normaal gesproken niet aan zitten plukken ,
maar de enige reden dat ik ik iets van een hoofdstel ofzo om mijn paardje wil , is JUIST voor die momenten dat ze niet wil wat ik wil en ik het ding dus nodig heb om te voorkomen dat ze ineens onder een auto springt ofzo Lachen Op dat moment dat ik kracht moet gaan zetten omdat de normale aanwijzingen niet meer afdoende zijn , wil ik wel op een fijne manier corrigeren en niet door dat hoofd te kraken zeg maar Tong uitsteken

Daarom kies ik momenteel voor een touwhalstertje , heeft ze het minste last van als ze gewoon braaf reageerd en ik de teugels nauwelijks aanneem , en als ik haar eens moet corrigeren of afremmen dan krijgt ze druk op haar neus en achter haar oren , waardoor je het hoofd omlaag drukt -> perfect !

Geen hoofd pletten door ook opwaartse druk te geven onder de kin ,
die kant wil je het hoofd helemaal niet op hebben

Alleen is de zijwaartse stuur-beweging weer wat minder bij een touwhalster....

Bosal lijkt me op zich ook wel wat , alleen vind ik dat dan weer zo'n hard en lomp aanwezig ding Bloos

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 15:03

jeddah schreef:
en altijd maar die "nieuwe" dingen die oh zo vriendelijk zijn


Het is niet zo heel nieuw hoor.
Ik heb een boek liggen uit 1992 waar iets soortgelijks in staat.
Ik heb er verder geen ervaring mee, ik rij na van alles te hebben geprobeerd gewoon met een zacht halster met de teugels onderaan geklikt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 26 bezoekers