Wending om de achterhand...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Wending om de achterhand...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 10:19

Nu had ik gisteren een wedstrijd, en vandaag weer... Heb mijn juf al proberen te bellen, maar kon haar niet te pakken krijgen. Mijn probleem: ik dacht dat ik de keertwendingen altijd goed doorliep! Haha!

Nu stond gisteren op mijn coupon: dat ik de wending om de middenhand heen draai...Wat doe ik verkeerd? En hoe verbeter ik die?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:26

Waarschijnlijk zwaait je achterhand van je paard uit. Dus het middel punt is niet de kont maar de plek waar jij zit.

Vraag kleine stukjes en hou met je buitenbeen de achterhand op de juiste plek. Iets meer voorwaarts kan in het begin ook helpen en niet te veel stelling. Zorg eerst maar dat de achterhand doet wat je wil en dan pas aan het juist uitvoeren van deze oefening.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 10:33

dus als ik het goed begrijp, moet het gewicht meer naar achteren verplaatst worden? En dat doe ik door toch iets te verzamelen in de stap? Of kan het zijn dat Mirk gewoon niet genoeg door stapt?

Pfff... ingewikkeld allemaal... Scheve mond

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:41

Inderdaad, maar verzameling kun je niet afdwingen.
Het enigste wat je doet is zorgen dat het contact zeer ligt blijft en op de juiste momenten(als buitenbeen word opgetild) been te geven.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 10:45

Ik zal het proberen vandaag! Bedankt Lachen

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 11:20

succes dan

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:43

Je moet je paard als een passer zien:

De achterhand is de punt van de passer, de voorhand is het potlood. Als je de passer een kwart of halve slag draait, dan rij je om de achterhand. Als je punt niet op de zelfde plaats blijft staan en dus uitzwaait, dan rij je om de middenhand.

Probeer eens het volgende:
Zet iemand in het midden van de bak neer (of een pion). Jij rijd in een kleine volte er om heen. Vervolgens zet je een arbeidswending (dus niet al te scherpe wending) in. Let er dan op dat de achterhand van het paard in een kleine cirkel om de persoon heen loopt, waarbij de voorhand een grotere cirkel aan houdt. Nu kan je goed in de gaten houden of je paard van de kleine cirkel af wil komen en dus teveel uitzwaait of juist de wending te klein maakt.

Let er wel op dat je RECHT blijft zitten he, Kimmy Haha! Goed op de binnenste bil zitten en hou je benen lang. Dus niet inknikken Knipoog

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 18:10

Tyrza schreef:

Let er wel op dat je RECHT blijft zitten he, Kimmy Haha! Goed op de binnenste bil zitten en hou je benen lang. Dus niet inknikken Knipoog


Schijnheilig

mmm... ik ga hem nu beter snappen denk ik... En ik altijd denken dat ik het goed deed... toch handig die jury's

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:11

ik ben met tyrza mee eens

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:21

mijn gevoel zegt in een keertwending dat ik de schouder moet begrenzen (niet te veel buiging in de hals) en meenemen met de buitenteugel terwijl mijn buitenbeen achter de singel het lichaam opzij duwt en ervoor zorgt dat het buitenachterbeen voor langs het binnenachterbeen stapt.
Klopt dat gevoel van mij nou ook?

Het uitzwaaien zie ik wel eens bij mensen die naar mijn idee teveel stelling en buiging willen (met binnenhand vragen), maar die niet genoeg begrenzen (schouder en lijf meenemen) en rijden aan de buitenkant.
Kan dat kloppen?

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:54

Ja, óf het paard stapt nog té voorwaarts, dat ze in de wending als het ware eruit stappen. Dan krijg je al gauw het effect dat ze om de middenhand draaien.
Wat Tyrza zegt moest ik ook doen van mijn instructrice. Eigenlijk komt dat neer op travers-achtig stappen op een volte 10m. Wanneer je dan met de buitenteugel de voorhand wendt, maak je vanzelf een wending om de achterhand. Als je eerst maar die stapjes van die achterbenen goed voelt, weet je waar je op moet letten Haha!