verdoving bij scheren...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

verdoving bij scheren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 20:13

ik heb iets nodig waar mijn pony lekker suf van word als ik dinsdag mijn scheermachine pak, ze is anders niet te scheren.
Vorig jaar heb ik het met een praam gedaan, maar het probleem is dat je dan altijd personen nodig hebt die de praam vast moeten houden, en dat is ook niet makkelijk, ook vind ik het zielig voor haar, haar lip gaat er van bloeden..
Wie kent rustgevende middelen die vrij verkrijgbaar zijn en zeer snel in werking treden? dank je wel!
En verkooppunten??

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:14

Dierenarts??

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 20:17

0ojannekeo0 schreef:
Dierenarts??



ik denk niet dat mijn dierenarts komt om mijn paard plat te spuiten!! dit bedoel ik ook niet.. bedoel een orale gel ofzo die vrij verkrijgbaar is.

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:18

idd DA

maar als haar lip gaat bloeden denk ik dat de praam toch iets te strak zit... en je kunt de praam ook met een extra touwtje aan het halster vastknopen..
Verder zou ik er vaker mee gaan oefenen hoor, heb je nu niks aan, maar als je het onder verdoving doen (of dit nou lichaamseigen verdoving is of medicijnen!!), Het paard is deels van de wereld en leert er helemaal niks van! Je paard zal het de volgende keer net zo eng of zelfs enger vinden (omdat ie de vorige keer toen ie dat ding zag van de wereld ging).

Oefenen dus! Dan kun je het uiteindelijk zonder hulpmiddelen.. want zeg nou zelf.. Je paard kan jou toch vertrouwen? er gebeurt toch niks engs of pijnlijks in weze?

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:23

Ik vind het maar een eng idee om je paard te verdoven als je het wilt scheren..........ik heb namelijk het nadelige effect mogen ervaren en ik ben dus nu echt volledig afgeknapt op verdovende middelen etc...

Okay het hoeft niet altijd te gebeuren, maar het staat nog fris in mn netvlies!

We moesten dus een paard scheren (erge mokbenen) en dat lukte voor geen meter, omdat ze uit begon te halen....we hebben haar dus iets rustgevends gegeven (de dierenarts dan) en haar geschoren....maar toen kon ze dus niet meer normaal op haar benen staan en viel om.....alle kracht was uit haar benen en haar spieren werden stijf. We hebben haar op de benen gekregen door haar op te takelen (dit heeft 2 dagen geduurd voordat het normaal kon...), na 4 dagen stond ze wat beter, maar ze struikelde over een steen die 1 cm uitstak.......ze lag toen weer plat en ze was zoveel energie kwijt dat het niet meer lukte om haar omhoog te krijgen. uiteindelijk is er een brandweer corps uitgeroepen en met 8 man hebben ze een poging gedaan met een speciale takel om haar omhoog te krijgen..4 goede pogingen gedaan en nog stond ze niet....de volgende dag is ze in mijn bijzijn overleden. Weer een moederloos veulen erbij......echt vreslijk!!

Paard is dus overleden omdat baasje geen geduld had om die benen te doen met de hand.....

Dus als ik moet scheren dan bij mij een praam en een bloedend lipje, maar echt geen middeltjes meer om mijn paard kalm te krijgen!

Rustgevende middelen kun je bij de veearts of dierenarts krijgen....(geen idee van namen)

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:24

Sedalin.
Kan je gewoon bij de dierenarts halen en ook in de meeste ruitersportzaken.

Maar pas op! Ik heb Jesper ook een keer gesedeerd om te scheren, maar hij werd er echt gevaarlijk van. Hij sloeg naar alles wat hij voelde. Normaal slaat hij nooit en al zeker niet gericht, maar zijn 'rem' op zijn bewustzijn zeg maar was weg. Hij reageerde dus heel primitief door te slaan.

Meestal werkt Sedalin goed, maar hou hier wel rekening mee.

Navragen is beter dan afvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:52

Ons paard kregen ze ook niet geschoren...de DA heeft vrdoofd toen lkte 't zo!!

Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:56

Idd Sedalin maar wel goed in laten werken anders kunnen ze eruit komen. Dan kunnen ze heel snel worden met de beentjes ja.

http://www.galgolovefoundation.nl
http://www.charmeur.info
Theeleuter :9k

Caty

Berichten: 18
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 22:32

Let op!! Sedalin mag niet meer verkocht worden in Nederland. In sommige winkels is het nog wel te vinden. Anders kan je bij de veearts een ander middeltje krijgen. Als je de goede dosering geeft is er niets aan de hand. Doe het zelf ook altijd en ben ervan overtuigd dat het voor een stressvol paard prettiger is, geen stress of strijd en na een paar uurtjes weer helemaal de oude!
Succes


ingvdh

Berichten: 6359
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 23:40

Je hebt wel vervangers van sedalin op de markt hoor, in de meeste paardensport winkels te verkrijgen.

Als Owen geschoren wordt krijgt hij ook altijd een shot van dat spul en hij wordt er helemaal doezelig van. Hij laat het scheren helemaal overzich heenkomen terwijl hij normaliter erg vervelend zou worden. Maar elk paard reageert weer anders op dat spul, mijn vorig was bij een streepje al "plat" en mijn huidige paard heeft de hele spuit nodig.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 09:04

En let dan ook even op de tijd dat het spul helemaal uit het lichaam is ivm doping. Bij Sedalin duurt dat geloof ik een week of 3, 4.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 09:16

Caty schreef:
Als je de goede dosering geeft is er niets aan de hand.
Succes


En daar ben ik het dus niet mee eens.
Mijn paard had de goede dosering, maar toch werkte het alleen averechts! Meestal werkt het heel goed, heb er zelf ook goede ervaringen mee (het was dus zeker niet de eerste keer dat ik Sedalin gebruikte!), maar sommige paarden reageren er gewoon anders op.

Ik zal het ook niemand afraden, meestal is het een prima middel, maar wil alleen waarschuwen (extra) voorzichtig te zijn.

Navragen is beter dan afvragen.

Caty

Berichten: 18
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:19

Ja klopt wat je zegt. De een kan je een hele spuit geven terwijl de andere na 1 streepje omvalt. Je moet het gewoon een keer uitproberen. Begin met 1 streepje, je kan altijd nog extra geven als het nodig mocht zijn.
Je moet inderdaad wel voorzichtig zijn.

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:44

hoe je dat nou voor elkaar krijgt dat de lip gaat bloeden!! DAn moet de praam wel heel gigantisch strak zitten, of het touw is veel ste scherp..

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:47

sedalin heet nu sedasan
helpt primahalve spuit is al genoeg,
1 spuit kost 13 euro

Teamspirit... Je bent een toppertje!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:57

Ik weet niet hoor maar ik krijg toch altijd een beetje een raar gevoel bij het sederen van een paard voor iets wat niet noodzakelijk is.

Er zijn ook zgn. handscheermachines te koop, deze werken niet op stroom en maken dus niet het 'enge' geluid. Wel meer werk natuurlijk.

En als z'n lip gaat bloeden kan het ook nog zijn dat de praam juist niet strak genoeg zit, telkens verschuift en zo de huid openschuurt.

There is no reality, only perception.

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:03

Ik heb vorig jaar voor het scheren ook de pony verdoofd, met iets anders als sedalin. Ik heb het bij een soort Agrifirm gekocht, het is eigenlijk bedoeld voor honden en katten, maar volgens die man kon het ook prima voor paarden gebruikt worden. Ik geloof dat we ook de helft hebben gebruikt. Verder voor de zekerheid nog een flinke prop watten in de oren zodat ze niets hoorde Haha! Ging prima, pony was heerlijk rustig

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:12

Kijk, dat vind ik nou een goeie tip, gewoon een paar flinke pakken watten in z'n oren stoppen! Haha!

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:16

inderdaad, wat een idee, watten in de oren !
mijn paard vindt het apparaat ook eng, en ik geloof dat als het minder herrie zou maken hij he teen stuk minder eng zou vinden
Het is me wel gelukt, met geduld en veel worteltjes

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:19

Dat niemand daar eerder op is gekomen Verward Ze doen het op de koers ook wel als de paarden in de stands staan. Veel lawaai en veel drukte, en zo blijven ze wat rustiger. Sommige paarden kunnen niet zo goed tegen al die stress.
Ik raad wel aan om zigzagwatten te gebruiken en geen wattenbolletjes Knipoog

Kaya

Berichten: 281
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:42

Jasmijn schreef:
En daar ben ik het dus niet mee eens.
Mijn paard had de goede dosering, maar toch werkte het alleen averechts! Meestal werkt het heel goed, heb er zelf ook goede ervaringen mee (het was dus zeker niet de eerste keer dat ik Sedalin gebruikte!), maar sommige paarden reageren er gewoon anders op.
Met alle respect: dan was dit voor jouw paard dus niet de juiste dosering. De juiste dosering is imho niet overeenkomstig de richtlijn op de verpakking, maar overeenkomstig de reactie van je paard. Mijn arabier staat met 2 streepjes te tollen op zijn benen, mijn IJslanderXTennesse Walker loopt met dezelfde dosering nog net zo hard rond te spurten als zonder. Beide paarden zijn even groot en even zwaar. En wat je zegt: het is altijd oppassen geblazen.
Heel erg verhaal van dat paard wat doodging - na heel wat ervaringen met Sedalin probeer ik altijd eerst een lage dosering (de helft van wat op de verpakking staat) en indien nodig een hogere. Neem dus de tijd voor een testfase is mijn advies.

Kaya

Berichten: 281
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:48

ellenlouise"]
Ik weet niet hoor maar ik krijg toch altijd een beetje een raar gevoel bij het sederen van een paard voor iets wat niet noodzakelijk is.
[/quote]

Mijn paard krijgt zo'n wintervacht dat ze oververhit raakt met rijden - onregelmatige hartslag, darmen stil, hf die niet meer daalt. Dan kan ik dus kiezen: of niet/nauwelijks rijden, of mijn paard nog onnatuurlijker en lastiger permanent onder een deken zetten, of op stal (ze wonen bij mij in een loopstal, vrij in en uit en 24/7 buiten dus), of een streep scheren. In dat geval vind ik scheren dus noodzakelijk.

[quote="ellenlouise schreef:
Er zijn ook zgn. handscheermachines te koop, deze werken niet op stroom en maken dus niet het 'enge' geluid. Wel meer werk natuurlijk.
Die heb ik vorig jaar gekocht - het ding knipt gewoon niet. Krijg er helemaal niets vanaf. Jammer van die 25 euri.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 07:15

hahaha ik denk toch dat ik voor die watten kies!! bedankt allemaal!!
Vandaag gaat ze er aan geloven.. kale pony.

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 07:18

Je kunt Tranqcel geven zet dan het paard 30 tot 45 minuten op stal. Doe eerst rustig aan en dan kun je met snelheid gaan scheren bij het hoofd en evt benen kun je nog even de praam op zetten. en watten in de oren is geen verkeerd idee hoor werkt goed alleen krijg je de oren niet mooi geschoren

...Dreaming with my eye's wide open...

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 07:18

marn schreef:
hoe je dat nou voor elkaar krijgt dat de lip gaat bloeden!! DAn moet de praam wel heel gigantisch strak zitten, of het touw is veel ste scherp..


Nou het scheren is niet 1, 2, 3 gedaan, ze staat al een tijdje met die praam op, wordt het helemaal zat.. en gaat met dr hoofd gooien, het vasthoustuk van de praam raakt een paar keer haar lip, of tandvlees en dan krijg je bloed. Snap je??
Mijn pony'tje is echt niet makkelijk met scheren hoor, en omdat Sedalin bij sommige paarden nogal tegendraads werkt, denk ik dat dat bij haar ook zo zal zijn, alles gaan namelijk anders bij haar!!
Ik denk toch dat ik het met de praam ga doen.

Iemand zei dat ze eraan moest wennen?? Daar gaan dan wel wat jaartjes overheen hoor, je scheert je paard nl niet dagelijks?? 1x per jaar scheren is te weinig om te laten wennen aan een scheerapparaat. Tegen die tijd is ze het weer vergeten!!!

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gewoonmarie en 38 bezoekers