"plat" door de bocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

"plat" door de bocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 22:10

Nou ja, plat... Daarmee bedoel ik vreselijk schuin.

Vandaag weer met Otto gereden, en naast dat hij wat vast zat in zijn nek, merkte ik dat hij nu veel meer naar binnen viel en 'plat'/schuin door de bochten ging. Vooral op de rechterhand, aangezien hij rechts al helemaal moeite had met buigen, viel hij steeds vreselijk naar binnen en liep hij in alle bochten echt schuin...

Voltes, de hoeken, hij gaat schuin... Ik probeerde het steeds wat op te vangen door mijn binnen been wat te drijven en soms ging automatisch mijn binnen hand wat omhoog om hem te proberen 'op te vangen'. Dat ging soms wat beter, maar niet echt... Het zweepje tegen de schouder had ietsjes meer succes, voor even...

Ik heb veel voltes gemaakt, en aan het eind liep hij ook lekker los (ik had de hele tijd overigens de teugels lang (wel contact) omdat hij anders erg gespannen met zijn rug gaat lopen wat weer niet bevordelijk is voor mijn rug). Maar dat schuin lopen bleef...

Helemaal in de galop echt plat door de bochten, dit is dan ook een gang die hij erg moeilijk vind in de bak.

Wat zou ik daar tegen kunnen doen?
Niet dat ik Otto vaak rijdt, hooguit 1x in de twee weken, maar vaker zitten er veel meer weken tussen, en verder wordt hij weinig bereden (staat in het tuig) en als hij wordt bereden meer lekker recreatief zonder zadel met een losteugeltje en niet echt serieus Lachen . Maar ben toch wel erg benieuwd wat ik een volgende keer het beste kan doen om hem niet meer zo plat door de bochten te laten gaan...

Ik snap dat ik het niet helemaal weg kan laten gaan natuurlijk, doordat ik hem zo weinig rijdt, maar alle kleine beetjes helpen toch? Ben benieuwd hoe ik het de volgende keer kan opvangen, en wat ik eraan kan doen om hem te helpen wat stabieler en rechter te gaan lopen.

Oja, ik let bij hem helemaal veel erop dat ik niet mee kijk naar binnen in bochten en dergelijke, maar probeer dan vooral zelf zo recht mogelijk te zitten of soms juist iets meer naar buiten te hangen...

Alvast bedankt voor tips en commentaar Lachen


Naomi21

Berichten: 2493
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 09:01

klinkt alsof ie pijn in zn rug heeft..
misschien dat je het plat gaan wat op kan vangen door je buitenteugel iets meer in contact te houden..

Esperanza

Berichten: 3271
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 11:31

Nee ik denk niet dat het met rugpijn te maken heeft. Ik rijd momenteel ook een pony die dat doet. Het is eerder een soort van weglopen voor werk en verzameling. En het zit in de aard van het beestje.

I don't care what they say, I'm gonna do it anyway...
https://www.haus-bernhard.at/

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 16:16

niet echt raar dat een paard dat zo weinig lekker door z'n lijf gereden wordt vast zit natuurlijk.

wat vandaag niet lukt, lukt morgen wel :)

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 16:16

als ze plat door de bocht gaan kan het ook aan haken op de kiezen liggen.
ze nemen dan het bit ook moeilijker aan aan de kant waar de haken zitten.

verder kan het ene probleem zijn in de achterbenen, dan is trainen de juiste oplossing, maar jij hebt minder tijd, dus zal het ook wel niet weg kunnen gaan denk ik

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:54

mijn bijrijdpaard heeft altijd een half uur nodig voor ze los is, en daarvoor is ze dus heel erg stijf. dan is er ook nauwelijks buiging in te krijgen en gaat ze soms ook plat de bocht door. vooral het galloperen netjes door de bochten vind ze moeilijk maar dat komt ook doordat ze de galop moeilijk vind en er nog haar evenwicht in moet vinden.

ik probeer gewoon zoveel mogelijk op een volte te rijden en regelmatig van hand te veranderen, en achtjes te rijden zodat ze wat soepeler wordt

MarleenM

Berichten: 1856
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:21

moet je (heb ik zelf ook gedaan en werkt echt super) een hindernis neer zetten met een steiltje en dan rondjes laten lopen, met jouw erop en dan iedere keer stelling blijven vragen met je binnenhand en dan buitenhand iets toe geven dat ie stelling kan nemen goed voor de bocht al een beetje beginnen te vragen en dan moet ie wel stelling geven
veel succes

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:15

ik denk dat je paardje idd gewoon onder het werk probeerd uit te kijken.. wat je kan doen:

1) sluit de volte op de rechterhand, die je rechthand van de half en zorg dat er niet te veel druk op komt te staan door je hand heel open te houden en enkel af en toe een ophouding.. ga dan de volte sluiten en door middel van een pasje opzij te wijken voor je binnen been naar buiten weer te openen.. op die manier moet je pony zn schouder wel voor plaatsen..

2) rij je pony eens contra gesteld op de linkerhand zodat die ook hierzow recht gebogen moet zijn.. doe dit wel onder begeleiding vna een instructrice

3) maak je paardje los door veel overgangen te rijden vooral van stap naar galop en weer terug.. op die manier moet die zn achterhand en rug veel gebruiken waardoor die sterker word en ook losser..

succes!

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 17:47

Bedankt voor de tips en reacties Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: VogeltjeM en 9 bezoekers