wanneer meer rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

wanneer meer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-02 11:10

Ik rij jamaica nu zo om de andere dag (dus ongeveer 3x per week) De overige dagen wordt ze los gegooit, en soms gelongeerd.
We rijden max een half uur, ook vaak zat maar 10 min (braaf = stop)
Hoe bepaal ik wanneer ik er vaker op kan?
Eens in de 2 weken heb ik een half uur les, wat behoorlijk pittig is voor haar.
Als ik rij pak ik zowiezo de stap en draf, met veel over en weer overgangen (ook naar halthouden toe) de galop pak ik 1 a 2x per week, omdat ze die nog moeilijk vind.
Wanneer kan ik opbouwen? en wat is de beste manier om op te bouwen?


dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 11:13

Voor een 3 jarige vind ik jouw schema prima. Gewoon zo doorgaan dus. Ik zou pas vaker en langer gaan rijden als ze 4 is.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 18:37

Je merkt het vanzelf wel. Zodra ze na een half uurtje les niet doodmoe is kun je gerust wat langer gaan rijden.
Wat ik nog wel even wil zeggen is dat ik het heel erg goed van je vindt dat je ook soms maar even rijdt als ze braaf is! Echt super gewoon!!! De meeste mensen rijden nog even door omdat het zo goed gaat (wel te begrijpen, maar toch)

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-02 18:41

off topic, wat is daar goed aan? (vind het wel leuk om te horen hoor! Haha!)
Is toch normaal?
Net als met de galop in het begin. Lukte totaal niet.
Al deed ze dan maar 2 pasjes netjes galop, dan stopte ik, dan was ze braaf.
Dan kan ik wel door gaan zitten hameren tot ze een complete hoefslag galopeert, maar daar bereik ik enkel mee dat ze de volgende x helemaal niet in galop te krijge is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 19:14

Toen mijn paard 3 was kreeg ik de boodschap mee dat ik hem 2 en maximaal 3 dagen achter elkaar mocht rijden gedurende 20 minuten. Als ik veel stapte dan werd dat al snel een half uur, maar meestal kwam ik op de 20 minuten uit. Dat schema heb ik driekwart jaar gehanteerd ongeveer. Dat ik 2 of 3 dagen achter elkaar rij, dat doe ik nog steeds zo hoor.
Wat ik in het eerste jaar best meer had mogen doen was het galopperen. Vooral omdat de galop alleen maar beter kan worden door het te doen. Als je heel weinig galoppeert, dan duurt het langer voordat het echt makkelijker wordt. Binnen nu en niet al te lang mag Jamaica best een volte rond kunnen galopperen, probeer daar toch op te oefenen. Vergeet onderweg niet dat jonge paarden vaak 3 of 4 galopsprongen nodig hebben om het ritme mooi te pakken te krijgen, dat wordt steeds minder natuurlijk maar zorg wel dat je het ritme en de takt eerst goed hebt voor je gaat draven, dat komt de kwaliteit van de galop alleen maar ten goede.


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 21:46

Ik denk ook dat je schema prima is. Gewoon mee doorgaan, veel vaker moet je nu nog niet met zo'n jong ding gaan rijden. Zorg wel voor afwisseling (uhm... buitenritje 1 x per week? Schijnheilig ).
Ook denk ik inderdaad dat je best elke keer dat je rijdt een rondje kan galopperen hoor. Netzoals Lovely zegt, juist nu is het belangrijk dat je de galop meeneemt in de 'basis'. Dat moet op een gegeven moment net zo makkelijk gaan als stap en draf.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 20:41

ja, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Juist WEL galopperen!!!
Als je haast nooit doet leert ze het nooit en gaat ze het mischien als iets aparts beschouwen. Terwijl het net zo gewoon moet zijn als de draf en de stap! Oh, god; wat hebben mirage en ik galopproblemen gehad!!! Ik dacht dat we er nooit kwamen (is ook pas 4). Maar toch ELKE keer dat ik erop zat er flink op oefenen. Eerst al blij zijn met goed aanspringen, en dan 3 sprongen en dat zo langzaam maar zeker uitbouwen. Nu 10 maanden later weet ik niet meer wat galopproblemen zijn... Haha! en vindt ze het ook heel erg leuk! We crossen nu aardig wat rondjes achter elkaar (nooit gedacht dat mij dat nog 'ns zou lukken....heerlijk is dat!!!!) Alleen als ze moe wordt wil ze nog wel 'ns verkeerd aanspringen, maar dat wordt haar vergeven hoor.
Sorry voor het lange verhaal, maar om op je vraag terug te komen: gewoon juist wel oefenen dus!!!!

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 12:03

Hoi Stef,

Ik ben ook bezig met inrijden en er wordt mij ook steeds verteld: veel geduld hebben, rustig aan en niet te lang rijden. Mijn schema is net als dat van jou en het werkt prima.
Vraagje voor jou: rijd jij Jamey al nageeflijk? Waarom, of waarom niet? Want heel vaak zijn de meningen daarover verdeeld. De ene zegt dat je het vanaf het begin af aan moet leren en dat je daar later alleen maar profijt van hebt. Van een ander hoor ik weer dat een jong paard daar mentaal niet aan toe is en dat je daarmee moet wachten. Maar is dat ook zo? Ik longeer wel met bijzet maar alleen lang en laag. En wanneer kan je dan wel beginnen met nageeflijk te rijden? Want de mijne vindt dat nu met name in galop moeilijk (ineens, eerst was het in draf Verward ) en ik wil niet in zijn mond gaan zitten.

Groetjes Mariska


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nirvana95 en 10 bezoekers