cap verplicht in bos?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anders_Amigo
Berichten: 2322
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Nvt

cap verplicht in bos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 13:02

Ik rij heel vaak in het bos maar ik rijd nooit met cap. maar is het verplicht om een cap te dragen als je een buitenrit maakt?


Mirie1

Berichten: 399
Geregistreerd: 15-07-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 13:03

ja het is eigenlijk wel verplicht als je een bosritje maakt met je pony.

Anders_Amigo
Berichten: 2322
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Nvt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 13:36

en als de politie je ziet of de boswachter zou je dan een boete daarvoor kunnen krijgen?

Nadir

Berichten: 12692
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 14:12

Je bent gewoon hartstikke NIET verzekerd als je je nek breekt of schade aan derden toe brengt... Scheve mond

Volgens mij kun je geen boete krijgen... Het is maar net wat je belangrijker vind, je hoofd of je portemonnaie...

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 14:35

mirandasira schreef:
ja het is eigenlijk wel verplicht als je een bosritje maakt met je pony.

De veiligheidshelm is wettelijk NIET verplicht en de cap ook niet. Veel verzekeringen stellen het dragen van een veiligheidshelm echter wel verplicht. Zij praten specifiek over een veiligheidshelm. Een cap is voor hen al niet meer voldoende.
Verzekeringsmaatschappijen die deze regel hanteren zijn Delta Loyd, Interpolis en Woudsend.
Achmea heeft voor FNRS-maneges opgenomen dat zij het Veiligheidscertificaat dienen te hebben en het Veiligheidscertificaat
VEREIST dat IEDEREEN een veiligheidshelm draagt.
In die zin is het indirect dus toch verplicht.

Bron: BIT oktober 2004
Claudia van Deijck, secretaris van de Stichting Veilige Paardensport.

vertrouwen is de basis voor een goede samenwerking

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 16:30

Daar sluit ik me volledig bij aan en ik wil er nog aan toe voegen dat het ook verstandiger is om een cap te dragen. Echt, ook ik draag een cap als ik ga rijden, een paard is en blijft een dier, hoe lief en meegaand hij of zij ook is er kan altijd iets onverwachts gebeuren. De ongelukken die er gebeuren en de letsels die daarbij horen liegen er niet om. Een cap kan je leven redden en er zijn tegenwoordig caps die heel fijn zitten. Geen enkele goede reden dus om hem niet op te zetten.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 16:42

Daarnaast beschermt een cap in het bos niet alleen bij vallen, maar ook tegen takken.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

MarrieLeen

Berichten: 11375
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 19:26

Haha idd, en je moet zelf de beslissing nemen of je jezelf verplicht.

    You can't control the clouds that you are under
    A symphony takes patience, a little pain and wonder
    Some days are violins, and some are thunder

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 17:21

het is niet verplicht , maar als je een beetje nadenkt is het wel handig om een cap op te doen , je weet maar nooit of ze zomaar kunnen schrikken van bijv. een fazant of wat dan ook.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:39

Vind het wel logisch dat je onverzekerd zou zijn als je zonder helm rijdt.
Wat mij betreft mogen ze het je echt verplichten. Het is gewoon veel veiliger. (De caps die ze tegenwoordig maken zijn zo licht en zweten nauwelijks.)

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 08:22

Ik vind het ook eigenlijk dom dat je in het bos zonder cap rijd. Het hoeft dan misschien niet altijd aan je opony te liggen, als die een keer flink wegrent of iets, maar bijvoorbeeld iemand die tegen jou aan rijd, die niet op past. Of een hond die je pony bijt. Reken maar dat jij dan niet verzekerd ben zonder je cap, ookal heeft dat er op zo'n moment weinig mee te maken.

GoldStar

Berichten: 364
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 08:43

Het is verstandiger om altijd een veiligheidshelm te dragen. Volgens mij is het wettelijk niet verplicht. Er zijn maneges waar het verplicht gesteld wordt, maar dat heeft te maken met het verzekerd zijn van de manege.
Als er over verzekerd zijn gesproken wordt, over wat voor verzekerd zijn hebben we het dan en voor wie, denk je?.

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:24

Het is niet verplicht, het is alleen erg dom als je het niet doet. Een cap is te kopen, een nieuw hoofd niet.

Don't dream your life, live your dreams!

marian
Berichten: 63
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Een gehucht in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 11:03

Uiteraard is het verstandig om een cap op te zetten als je gaat paardrijden, maar wettelijk is dat niet verplicht. En welke verzekering bedoelen jullie als je praat over dat je niet verzekerd bent zonder cap ? Want voor je aansprakelijkheidsverzekering maakt dat niks uit. En ik ken ook geen arbeidsongeschiktheidsverzekering die zoiets in de polisvoorwaarden heeft staan.

Na zes dagen werken, mogen mijn paarden een dagje rust !

Marliess
Berichten: 79
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:11

Heey,

als ik een bosrit ga maken draag ik altijd een cap. Dit omdat ik dat veel veiliger vindt voor mezelf. En daar komt dan natuurlijk nog bij dat je niet verzekerd bent als er iets gebeurt. Maar dat er iets met jezelf gebeurt dat is nog het ergste Huilen. Maarja iedereen moet het zelf weten natuurlijk. Ik doe het in ieder geval wel. Lachen

gr. Marlies Knipoog

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 11:02

Heel goed, Marliess! Iedereen moet dat zélf weten!
Een cap is echt niet verplicht in het bos. Verstandig is het wel maar toch draag ik 'm zelden. Ik ben er niet aan gewend dus dat ding irriteerd mij en daarnaast vind het geen gezicht. Zolang het in onze FNRS manege nog niet verplicht is zet ik 'm dan ook daar nog niet op. Ik zou er echter ook weer niet al te veel problemen mee hebben als dat op den duur wel zou moeten en misschien dat ik er dan langzamerhand aan wen en hem zelfs thuis of in het bos op zet. Maar zolang ik het zelf nog mag bepalen...


manonnetje
Berichten: 141
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: dichtbij steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 11:04

en het werkt gelijk preventief tegen die vervelende tekenbeten!!!!

fjorden are the best!!!!

druipbles
Berichten: 60
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:12

of het verplicht is Verward geen idee is natuurlijk wel veiliger,,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:54

Duhh een cap is altijd verplicht.....als je 'm niet opdoet en er gebeurd iets doen ben je niet verzekerd

Monieck
Berichten: 664
Geregistreerd: 19-08-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:11

Ik zou en cap dragen!! Het hoort erbij, net als een rijbroek, zadel hoofdstel of peesbeschermers!!

remember, if the world didn't suck we'd all fall of .


xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:41

spettic schreef:
De veiligheidshelm is wettelijk NIET verplicht en de cap ook niet. Veel verzekeringen stellen het dragen van een veiligheidshelm echter wel verplicht. Zij praten specifiek over een veiligheidshelm.


Beetje off-topic maar wat is precies het verschil tussen een cap en een veiligheidshelm?

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 22:05

0ojannekeo0 schreef:
Duhh een cap is altijd verplicht.....als je 'm niet opdoet en er gebeurd iets doen ben je niet verzekerd


= dus niet waar.


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 22:09

Hmm... hoedje bij de dressuur... Lijkt me geen cap. Ben je wel verzekerd.
Enneh... westernhoed bij westernwedstrijden... toch ook gewoon verzekerd.

en ik heb een gewone wa-verzekering voor mijn paard en voor ziektekosten een gewone ziektekostenverzekering. Daarin staat niets over caps. Wel over dekking van schade door mijn paard veroorzaakt of letsel a.g.v. sport.

Wat voor extra verzekering zou je nodig hebben ????

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 09:11

Een veiligheidshelm heeft het EN1384-keurmerk en (volgens mij) altijd een driepuntssluiting. Een cap heeft hooguit een elastieken kinbandje.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 14:33

Spettic heeft gelijk.
Maar er is dus niemand die jou een boete kan geven omdat je je cap niet op hebt.
In de bak heb ik ook nooit een cap op, maar in het bos wel, alleen dan echt puur voor de takken (en teken). Als je ziet hoeveel krassen enzo er al op staan door de takken, pfff... dan ben ik blij dat ik hem op heb!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers