Toch weer hoesten... Wat nu?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Toch weer hoesten... Wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-02 21:08

Mijn pony heeft lichte chronische bronchitus/COPD/stofallergie. Hij stond van de winter al zoveel mogelijk buiten in de paddock (was al een heel gedoe om dat voor elkaar te krijgen) en stro in de stal kon niet. Nu staat hij nog steeds in de paddock, over een paar weken (uiterlijk 4 mei) gaan ze het land in. De laatste dagen wordt het hoesten toch weer erger. Ik ben bang dat dat door het droge weer komt. De paddock is stoffig en de bak ook. Bij de vorige eigenaar kreeg hij het juist in de zomer bij mooi stoffig weer. Sinds hij 's winters meer op stal moest begon hij 's winters ook te hoesten. Hij krijgt kruiden, wil liever niet meer aan de ventimpulmin omdat dat maar tijdelijk werkt en niet zo gezond is, maar weet nu eigenlijk niet meer wat ik moet.

Weer op zoek naar een andere stal waar hij vaker en langer het land in kan? Met een Boett-deken tegen zijn zomereczeem? Ik heb het gevoel dat ik het nooit goed genoeg krijg voor hem op een manier die ook voor mij haalbaar is.
Wat denken jullie?

Verder is het een mooie plek. Veel land, buiten en binnenbak, volpension vlak bij het bos. Dus ik hoef niet lang langs de weg (hij is ook niet helemaal verkeersmak) ruime stallen, vrienden om mee buiten te rijden...

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 21:22

Zo veel mogelijk buiten laten staan. Als ie niet in een buitenbox staat, probeer dan te zorgen dat ie daar in komt te staan. "Stofvrije" stalbedekking (rapsodie, vlas, oid) gebruiken. Stal niet opstooien in het bijzijn van jouw paard. Hooi natmaken (min 12 uur) of nog beter: kuilgras gaan voeren. Van de grond gaan voeren. Verder geen stoffige brokken (slobber is nog beter). Lichte arbeid. En meestal het grootste probleem is dat het bij de buurpaarden ook moet gebeuren, anders helpt het nog lang niet genoeg.

Tja... je kan natuurlijk een weiland zoeken met eventueel een schuilstalletje. Maar dan ben je wel al je maatjes kwijt en je mooie accomodatie.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 21:23

Zo veel mogelijk buiten laten staan. Als ie niet in een buitenbox staat, probeer dan te zorgen dat ie daar in komt te staan. "Stofvrije" stalbedekking (rapsodie, vlas, oid) gebruiken. Stal niet opstooien in het bijzijn van jouw paard. Hooi natmaken (min 12 uur) of nog beter: kuilgras gaan voeren. Van de grond gaan voeren. Verder geen stoffige brokken (slobber is nog beter). Lichte arbeid. En meestal het grootste probleem is dat het bij de buurpaarden ook moet gebeuren, anders helpt het nog lang niet genoeg.

Tja... je kan natuurlijk een weiland zoeken met eventueel een schuilstalletje. Maar dan ben je wel al je maatjes kwijt en je mooie accomodatie.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 19:51

Probleem is dus dat staleigenaren het eigenlijk onzin vinden. Hij ziet er toch gezond uit? Is toch druk? Hij neemt me in de maling volgens hun... Moest mijn gelijk in Emmeloord gaan halen. Duur grapje om te horen wat iktoch wel wist... Probleem is dus het vinden van een stal waar hij veel buiten kan zijn, en een buitenbox kan krijgen, en ook nog op ander strooisel zonder dat het qua prijs de spuiggaten uit gaat lopen. (dus niet de gewone stalprijs en dan voor alles extra moeten betalen. Ik mag geen zaagsel, buren staan ook op stro, er wordt uitgemest en geveegd door anderen. Ben dus heel erg afhankelijk van de "goedheid" van anderen en dat voelt niet fijn! Verder is het er voor de meeste paarden prima hoor. Maar ik heb gewoon een kneusje Frusty