hoe krijg ik mijn paard altijd de trailer in

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
urlyjoler
Berichten: 31
Geregistreerd: 01-09-04

hoe krijg ik mijn paard altijd de trailer in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 19:37

Mijn verzorgpaard Polly vertikte het steeds om de trailer in te gaan...
Nu heb ik hier iets op gevonden! Eht gaaaaf..
Mijn vader had nog zo'n band liggen, ik zal het ff goed uitleggen. Die band maak je tussen 2 voorwerpen vast en dan krik je met een soort krik de band steeds strakker. Ik had het touw aan de stang in mijn trailer vastgemaakt en de andere kant aan het halster Haha!

Slim heh, mijn paard had geen keus. Echt goede tip dus mensen!

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:48

Lekker link!
Jouw paard trapt daar waarschijnlijk wel in, maar er zijn ook paarden die zich zo achterover laten vallen en dan zit die band erachter, die je denk ik niet in eens los kunt maken.

Maar eigenlijk moet ik niet zeuren, mijn paarden laden altijd heel makkelijk, ze lopen zo achter me aan!
Wel lekker dat het voor jou een goede oplossing is!

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:49

Hmm ik snap het nog steeds niet helemaal wat je uitlegt hoor.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:50

Bij Anouar hebben ze dus ook geprobeert hem er in te takelen en hij is dus nu als de dood voor trailers. Nou ja, niet voor de trailer, daar gaat hij wel in, maar alleen als je hem los laat en een kwartiertje wacht. Als ik hem er in probeer te zetten aan een touwtje raakt hij helemaal in paniek, hoe rustig ik ook ben (heb niet eens spanning op het touw)
Misschien dat het bij jouw paard wel helpt.

jobiene14

Berichten: 185
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:50

jaa slim ideetje hoor! Haha!
Maar wat fresco zegt is ook welw aar maar als je cker weet dat jouw pony tog niks doet wat maakt het uit? hahhahaha Lachen

jobiene14

Berichten: 185
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:51

VValar schreef:
Hmm ik snap het nog steeds niet helemaal wat je uitlegt hoor.

Ik snapte het ook niet haha

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:51

ik zou niet door gaan met deze manier want dan wil je paard er zometeen echt nooit meer in hoor!! ik had het ook! marco wou echt niet meer en met alle hulpmiddellen is hij steeds de kar in gegaan totdat hij er niet meer in de buurt van de trailer kwam!
Toen heb ik dus vaak geoefend met de trailer! met kisten eronder zorgen dat hij heel stevig staat enzo en toen met voer gelokt en zo door gegaan totdat hij er uiteindelijk in staat! dus veel oefenen en je heb er heel veel plezier van!

het enige nadeel wat ik nu heb: hij wil alleen de kar in als er niemand staat te kijken Knipoog

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:55

fresco schreef:
Lekker link!
Jouw paard trapt daar waarschijnlijk wel in, maar er zijn ook paarden die zich zo achterover laten vallen en dan zit die band erachter, die je denk ik niet in eens los kunt maken.

Maar eigenlijk moet ik niet zeuren, mijn paarden laden altijd heel makkelijk, ze lopen zo achter me aan!
Wel lekker dat het voor jou een goede oplossing is!

Precies ik ken een paardje die dat zou doen maar die trailer hebben ze wit geschilderd van binnen en hij ging er zo in OK dan!

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:58

Klinkt inderdaad een beetje link. Ik zou dit nooooit gebruiken bij mijn paard.

Ik lok haar altijd met voer. Is echt bij Domi het enige dat werkt. Heb alles geprobeerd maar rust en vertrouuwen en een lekkere appel werkt het prettigst bij haar.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:02

Merens schreef:
alles geprobeerd maar rust en vertrouuwen en een lekkere appel werkt het prettigst bij haar.

Dat is denk ik bij ieder paard zo.

urlyjoler
Berichten: 31
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 20:04

Voor de mensen de het niet snappen.
Het is een band, zeg maar in de vorm van een elastiek. de ene kant klem je aan iets vast en de andere kant ook. Dan heb je een krik (dit gebuiken ze ook veel voor bomen of om dingen op een aanhanger vast te klemmen) en daarmee krik je het paard dus steeds verder de trailer in..


Succes verzekerd!

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:12

Een spanband dus. Dat had ik al begrepen uit je verhaal. Nog steeds denk ik NIET zoals jij zegt succes verzekerd ik zeg ongelukken verzekerd.

Probeer gewoon eerst het vertrouwen te winnen van je paard. Door dwang wordt het op den duur alleen maar moeilijker.

urlyjoler
Berichten: 31
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 20:16

het paard vertrouwd mij niet.ik kan het net zo lang proberen als ik maar wil maar het werkt niet op die manier. Door hem te dwingen doet hij het wel. Zo leert hij om te luisteren. En ongelukken komen er niet van als je maar laat zien wie de baas is.

Ariebombarie

Berichten: 10924
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: AMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:26

urlyjoler schreef:
En ongelukken komen er niet van als je maar laat zien wie de baas is.


Scheve mond

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:28

sorry hoor een paard kan ook weten wie de baas is als hij met rust en vertrouwen (en ook oefenen)de trailer in gaat

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:33

Ik vind het eng klinken. Als 'ie in paniek raakt...

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:34

urlyjoler schreef:
het paard vertrouwd mij niet.ik kan het net zo lang proberen als ik maar wil maar het werkt niet op die manier. Door hem te dwingen doet hij het wel. Zo leert hij om te luisteren. En ongelukken komen er niet van als je maar laat zien wie de baas is.


Vertrouwen is het ALLERBELANGRIJKSTE! Als je paard jouw niet vertouwd gaat het vroeg of laat fout. Een paard heeft een leider nodig die hem verteld wat wel en wat niet goed is en waar wel en waar geen gevaar is. Dit kan alleen als dat paard op zijn leider kan vertrouwen. Als mens moet je die positie zien over te nemen. Als je paard je vertrouwd gaat hij voor je "door het vuur" Dat is moeilijk, maar wel belangrijk! Dit heeft niets te maken met wie er misschien het hardst zijn zin doordrijft.
Dit is mijn mening. Andere kunnen er misschien anders over denken.

Suusjeher
Berichten: 3701
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:45

Anouar15 schreef:
Vertrouwen is het ALLERBELANGRIJKSTE!


Hier ben ik het helemaal mee eens, heb hier niets aan toe te voegen.
Vertrouwt het paard je, dan wil en loopt hij zo de trailer in.
Ik heb geen moeite om Max te laten, in het begin probeerde hij het nog wel eens een keer te weigeren voor de laadklep.
Maar nu stapt hij er vol goede moed in.

Caty

Berichten: 18
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 23:39

Iets wat er op lijkt maar veel veiliger is een lang touw aan het halster en dan door de trailer en door het voordeurtje. Als daar iemand aan trekt ontstaat er een soort hefboom en heeft het paard weinig keus dan naar voren. Als je hem goed begeleid en goed communiceert met de gene aan het touw werkt dit echt heel goed. Is minder gevaarlijk want het touw kan je laten vieren als het nodig is. Als het lukt meteen belonen en wat lekkers geven.
Heeft bij de mijne super gewerkt, na twee keer liep hij er vanzelf in als hij het touw alleen al zag.
Maar blijf rustig en geen geweld werkt het beste.
Succes

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:56

Je moet hier echt veel op oefenen hoor! ik heb er ook tijden op geoefend! gewoon in de trailer gaan zitten met een beetje voer en dan wachten tot je paardje komt! natuurlijk niet in 1x achterin de trailer gaan zitten maar bv net boven op de klep ofzo! ik was super blij dat hij eerst al 1 voetje op de klep zet en nu staat hij er gewoon helemaal in! als je elke dag even oefend dan schiet je al een mooi stuk op hoor! en vergeet die hulpmiddelen want die zijn echt hartstikke fout! hier krijg je echt ongelukken mee! en je zegt wel dat je paard moet luisteren naar je want jij bent de baas! dat is ook zo maar geef je paard ook een kans om het te leren! dan zal hij het voor je doen zonder die hulpmiddelen dus uit vertrouwen en dat is toch veel beter als hem er met alle kracht in te krijgen! kom op gebruik je verstand en stop hier mee!

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 13:15

Wij zijn ook een keer uren bezig geweest met twee paarden in een vrachtwagen te krijgen.
Eerste de meest relaxte, die liep er altijd zo in.....dus niet. 10 keer geprobeert en toen maar even weer op stal gezet.
Toen het andere paard geprobeert. Echt een paniekzaaier en een aansteller.....Liep er zo op!
Toen het andere paard weer van stal. Appeltje voor haar neus en .... ja hoor. Zonder problemen in de trailer.
Ik vind al dat gedoe met longeerlijnen en zweepjes maar niets. Sommige paarden gaan daardoor wel op de trailer maar met een hoop stress.

Je moet zorgen dat het de normaalste zaak van de wereld wordt.

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 14:22

Bij een wat makkelijker paard zal dit ongetwijfeld werken. Bij eentje die echt niet wil werkt dit absoluut niet en kweek je alleen maar meer haat voor de trailer.

In mijn pony's moeilijke laadperiode heeft iemand deze methode ook geprobeerd. Resultaat: pony die zich laat vallen op iedereen die in de buurt komt, doordraait en aanvalt. Niet bepaald succes verzekerd. Met geduld kom je veel verder en uiteindelijk gaat dat nog sneller ook.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 14:28

Ik geloof dat jij een spanband bedoelt en ik snap echt niet hoe je op het idee komt... Ik heb al eens een paard over een longeerlijn achterover zien klappen, en die werd dan nog vastgehouden door twee mensen die mee konden geven in geval van nood!! Jouw paard kan geen kant op, als hij in paniek raakt heb je echt een groot probleem... Lips are sealed

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 15:43

urlyjoler schreef:
als je maar laat zien wie de baas is.


als je laat zien wie de baas is heb je de spanband niet nodig !

wat bij ons op stal vaak helpt is wat stro op de laadklep en een pluk hooi in de hand,

ik zou het een paar keer oefenen hoor met zo'n band is toch geen doen ! krijg je volgens mij een enorme deuk in het wederzijdse vertrouwen.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 18:23

mijne blindoek ik, die is namelijk ook zo'n ramp met laden.
Probleem is dat hij het doorkrijgt en steeds moeilijker word....
dus houd ik dit topic goed in de gaten