Voer voor oudere (bevanden) pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nousa

Berichten: 674
Geregistreerd: 04-01-06

Voer voor oudere (bevanden) pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 15:06

Ik verzorg al 7 jaar een shetland pony, deze is meedere malen bevangen geweest. Het gaat nu al bijna 2 jaar super goed, geen pijntje meer gezien! Hij is heel vrolijk en ziet er ook goed uit.
Hij is echter al 25 jaar en begint toch wat body te verliezen, heupbotten zijn goed te voelen (ook redelijk te zien, maar nu met wintervacht minder). Naar mijn weten is dit niet heel erg raar voor een pony van die leeftijd. Hij krijgt genoeg te eten, weet niet precies wat maar volgens mij is het: suikerarme muesli, wortelen, een stuk vitamine koek (weet niet precies hoe het heet), hooi (zo oud mogelijk en geen kuil) en ini mini beetjes gras wat nog ergens in zijn kale wei groeit. (Dat alles met mate)
Nu moet meneer zijn hooi niet meer, heb het idee dat ie zich gewoon aanstelt en verwend is. Maar toch is het wel rot want je wilt hem ook niet met honger laten staan.

Daarnaast moet ik nog vermelden dat hij snachts binnen staat, overdag gewoon buiten (tenzij het zoals vandaag non stop hoost!).
Hij is 1.5 maand terug een dag ziekjes geweest. Hij bleef maar rollen in de regen en vertikte het om in zijn schuilstal te gaan staan en leek het toch wat koud te hebben. Net voordat de DA ingeschakeld zou worden was hij weer de 'oude'. Daarom heeft hij toen twee nachten binnen gestaan. Denk nu niet "het is een shetlander doe niet zo raar die hoort buiten!", hij heeft zijn hele leven buiten gestaan maar hij heeft nu gewoon duidelijk minder vacht dan andere jaren en we willen voorkomen dat hij het koud krijgt. Als we hem de keus geven en zn hek open laten staan weet meneer niet hoe snel hij binnen moet komen, om daar vervolgens met de oortjes naar voren gezellig te gaan staan doen met zn buurvrouw. Met andere woorden hij vind het allemaal wel leuk.

Nu is mijn vraag, weten jullie misschien nog iets wat wij hem kunnen geven zodat ie toch wat meer body krijgt maar waar niet te veel in zit (om te voorkomen dat hij weer bevangen raakt)?
We blijven hem trouwens gewoon beetjes hooi voorzetten, als ie echt honger krijgt zal ie heus ophouden met zich verwend te gedragen. Maar daarnaast zou ik toch graag nog wat ideeën willen hebben !

Ik las trouwens net op de site van Havens dat je goed slobber mash kunt voeren, dit krijgen de twee andere pony's als wel maar de shet niet omdat wij niet wisten dat dit goed was (wij dachten eerder slecht).

Alvast bedankt!

Takke
Berichten: 130
Geregistreerd: 22-01-08

Re: Voer voor oudere (bevanden) pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:44

Een supplement wat je bij zou kunnen voeren is vitamine E.
Deze zorgt voor een versnelde afvoer van afvalstoffen waardoor je een verlaagd risico creëerd op hbh mocht je extra voer gaan geven.

Liquorice

Berichten: 3238
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Thuis

Re: Voer voor oudere (bevanden) pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:46

Zijn zijn tanden nog wel helemaal goed, als hij zijn hooi niet meer wil eten. Misschien is dat net te hard/taai?

Nousa

Berichten: 674
Geregistreerd: 04-01-06

Re: Voer voor oudere (bevanden) pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 18:52

Die zijn prima, want stro en een plukje kuil ( om dat te checken ) ging er prima in ;)!

Nousa

Berichten: 674
Geregistreerd: 04-01-06

Re: Voer voor oudere (bevanden) pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 18:54

Zie nu ook de post over het supplement, dat is inderdaad ook nog een idee! Bedankt voor de tips in ieder geval.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Voer voor oudere (bevanden) pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:15

Senior priores bevat volgens mij niet veel zetmeel en suiker. Daar zou je even naar kunnen kijken, het is een voer dat je moet laten weken wat het ruwvoer volledig kan vervangen.

Verder voer ik mijn exbevangen safe and sound van dodson and horrel. Je zou ook vito van marstall kunnen proberen. Daar werden mijn pony's dikker van dan de safe and sound.

Nousa

Berichten: 674
Geregistreerd: 04-01-06

Re: Voer voor oudere (bevanden) pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 20:17

Bedankt voor de tips, kan ik dat via google gewoon vinden of heb jij een site voor me waarop ik meer informatie kan vinden?

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Voer voor oudere (bevanden) pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:24

Ik heb zo geen link, maar ik denk dat je het op de site van subli wel moet kunnen vinden. Wel even nakijken over het zetmeel en suiker gehalte want ik durf het niet 100% zeker te zeggen.

YSR1971
Berichten: 905
Geregistreerd: 14-01-09

Re: Voer voor oudere (bevanden) pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:29

Subli Seniores Priori is een fantastisch voeder om een oude pony mee te voeren, het is ruwvoer en krachtvoer tegelijk. Maar: een pony die zeer gevoelig is voor hoefbevangenheid, kan ook op dit voer reageren als je ineens overstapt naar dit voer. Dus kijk uit, wen de pony er langzaam aan, steeds een beetje opbouwen!

dust

Berichten: 77
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: flevopolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:57

Zelf heb ik ook een oude shetlander van 32 die vorig jaar voor het eerst bevangen is geweest.
Van het najaar werd ze echt mager en nu geef ik haar maismeel bij. Ze is daar goed van bijgekomen en ziet er weer gezond uit en voelt zich ook goed.

groetjes Karin