Veulen gekocht en een paar vragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Veulen gekocht en een paar vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 17:06

Gisternavond weer even impulsief gedaan, via via kreeg ik te horen dat mensen omhoog zaten met een veulen, pony gekocht voor kindje, bleek drachtig te zijn, staan op een manege, dus nu dubbel geld..en eigenlijk hebben ze op de manege liever geen veulen dus het vriendelijke verzoek om het beestje weg te doen..

Ik had in de planning zitten om een shetland te kopen, als grasmachien maar nu is het dus een 5 maand oud d-pony veulen geworden.

Vandaag opgehaald, het beestje is zo tam voor een 5 maand oud veulen, ging hier gelijk in de wei grazen net of hij hier al jaren stond.

Nou heb ik wel een paar vragen, ik heb dus een paar kwpn ruinen, durf daar die kleine niet gelijk bij te zetten..

Hoe moet ik dit aanpakken..????

Net heb ik alles binnengehaald en op stal staat hij dus naast 1 van mijn ruinen, de andere staat ertegenover.
Veulentje doet onderdanig, maar is verder wel op zijn gemak, heeft al brokjes op..

Het veulen is een hengstje, hoe gaat dat met ruinen?

Verder zoek ik nog een stoere naam...??

Gr. Clau

Shariff_

Berichten: 1950
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Hoogkerk (GR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:16

Hardstikke leuk joh!! een leuke naam is misschien Zorro of Calisto! Voor een hengst erg stoer.. misschien kan je eerst een stuk weiland afzetten zodat ze elkaar wel kunnen zien maar niet bij elkaar kunnen en dat als dat goed gaat je ze dan bij elkaar kunt zetten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:18

Ik zou gewoon proberen om het veulen eerst met één van de ruinen (de meest tolerante) in de wei te zetten, zodat het veulen alvast één maatje heeft als de rest erbij komt.
Dat is maar hoe ik het zou doen, jij kent je paarden het beste en weet wat kan en wat niet kan, en hoe ze (kunnen) reageren.

Een naam weet ik niet voor je, het ene veulen is een echte Joop, terwijl een ander veulen een echte Jupe de la Pupe is.
Een foto kan misschien helpen...

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:27

ja idd, zet eens een foto online! dan zullen wij wel verzinnen! Knipoog

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 18:07

Wij hebben een stukje weiland afgezet en toen aan elkaar laten snuffelen e.d. Een paar dagen en daarna kan het veulen als het goed is er gewoon bij in. Wel goed in de gaten houden natuurlijk, heb het ook al eens mis zien gaan (paard werd de draden ingejaagd)!
Leuke namen.. Tsja dan toch eerst een leuke foto Lachen

Cleo_

Berichten: 5350
Geregistreerd: 14-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 18:15

nou heb geen tip maar in ieder geval gefeli met je nieuwe aanwinst

Safje
Berichten: 6
Geregistreerd: 15-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 18:24

Het veulen moet contact hebben met andere paarden en het moet veel de ruimte krijgen zodat de beenderen en de gewrichten zich goed kunnen ontwikkelen. Alleen in een land (ook al ziet het andere paarden) is niet goed voor het veulen en op stal al helemaal niet. Ik weet natuurlijk niet hoe je financiele plaatje is maar misschien is veulenopfok een idee. Over een half jaar is het veulen al een stuk groter (en weerbaarder) en het heeft dan kuddegedrag geleerd. Dan zou je kunnen proberen om het veulen bij de anderen te zetten. Inderdaad eerst met een tolerant paard. Aangezien het een ponyveulen betreft en jouw paarden KWPN paarden zijn is het verschil qau kracht wel erg groot. Het beste is natuurlijk buiten met leeftijdsgenootjes.

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 18:58

ik zal morgen wat foto's schieten.

En verder weet ik ook wel dat een veulen het liefst soortgenootjes heeft, maar achter dit veulen zit een verhaal, hij is door de manegehouders met 3 maanden weggemoeten van zijn moeder, veel te jong, sindsdien zaten die mensen met dat veulen omhoog en kon het wel ergens staan tijdelijk, daar heeft hij gelukkig heel veel aandacht gehad van de kinderen van de camping, vandaar dat hij zo mak is, maar zoals de meeste wel weten belanden veel van zulke hengstveulens bij de slager, en vandaar dat ik hem gekocht heb.

Hij zal het dus moeten doen met mij en 2 kwpn maten, maar mijn paarden kennende voeden die hem heus wel op..dus áub geen verhalen dat het zielig is omdat hij geen soortgenootjes heeft, er zijn al genoeg veulens groot geworden zonder soortgenootjes hoor..

Goeie tip trouwens om hem eerst bij 1 paard te zetten..

verder nog tips of een leuke naam...heel moeilijk zeg..een naam verzinnen..

Ik had een favoriete naam maar die heb ik al gebruikt voor een veulen, die helaas overleden is..Dat was Cisco..

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:08

ik sluit me aan bij marreke, zou hem ook eerst bij één van de twee zetten.
heb er trouwens twee maand terug hier ook een (jaarling)hengstenveulen bij gekocht, heb dat na aankomst onmiddellijk bij mijn (brave) ruin gezet, en wié kreeg er de klappen denk je? Haha! juist, mijn ruin, haha. zo kan het dus ook Tong uitsteken .
hij heeft hem daarna op een subtiele (en dan bedoel ik écht subtiel)manier laten aanvoelen dat HIJZELF het volwassen paard was, en de nieuwkomer HET VEULEN. 's anderendaags stond dokus (veulen) al onderdanig kauwend bij douwe, alles dik voor elkaar dus Knipoog OK dan! !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:09

Toen mijn moeder nog een haflinger had hadden we altijd een hoog schrikdraadje waar de haflinger onderdoor kon rennen en de grote paarden niet.
Hij liep dus gewoon bij ze in en als ze gingen jagen rende hij snel naar zijn "prive-weitje".

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 19:29

Hee, dat is ook een goeie tip ilindra, thanx..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:33

Door hem daar te voeren heeft hij heel snel in de gaten dat hij onder het draad door kan en de grote paarden niet.

nielsforever
Berichten: 719
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:42

Heej heeej.eerst ff gefeliciteerd met je nieuwe maatje.
en nu de tip:lekker laten wennen in een apparte ruimte waar ze elkaar wel kunnen zien ruiken en voelen met de neusjes dan en als jij denkt volgens mij kan het nu wel,dan doe je hem met een van de liefste paarden die je heb in een ruime ruimte.zo zou ik het ook doen.
en wij hadden vroeger een pony op de manege en die heette Cisca.is ff iets anders en toch een beetje van het andere veulen.maar goed ik kan niet zo goed namen verzinnen dus verder kan ik je niet helpen tot mijn spijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:47

gefeliciteerd er mee....maar kun je hem niet beter bij leeftijds genoten neezetten eentje van vriendn ofzo??

jubeltje
Berichten: 924
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:51

Ik vind Boody een hele leuke naam voor een hengstje.

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:08

Verplaatst naar KS.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:12

Ilindra schreef:
Toen mijn moeder nog een haflinger had hadden we altijd een hoog schrikdraadje waar de haflinger onderdoor kon rennen en de grote paarden niet.
Hij liep dus gewoon bij ze in en als ze gingen jagen rende hij snel naar zijn "prive-weitje".


Haha erg geinig!
Mijn kleine shetlander merrie, is soms erg afstandelijk en dan wil ze lekker op haar zelf.
Dus hebben we een draad gezet waar zijn makkelijk onder door kan en de groten kunnen er niet onder door Haha!
Als ze er genoeg van hebben tsja dan kan ze even lekker alleen grazen Haha!
Alleen hadden we toen een paard dat de shetlander op een gegeven moment achterna ging, die sprong er over heen ...

Maar zoals al is verteld een draadje spannen en even gescheiden houden, zodat ze even aan elkaar kunnen wennen.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:31

ze naast elkaar zetten, en zodat ze aan elkaar kunnen snuffelen....
En als het goed lijkt te gaan, hem erbij zetten, voor een urutje b.v, en dan elke dag even langer, en als het goedgaat, en er vrede is, dan hem erbij laten

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:38

onder een draad door kunnen kan wel gevolgen hebben : een paard kan er zijn respekt voor het schrikdraad zeker mee verliezen, en sneller onder een draadje op normale hoogte door proberen 'flitsen'. één keer een paard lak heeft aan draadjes, leer je deze gewoonte niet snel meer af Bloos! .
*sprak ze uit ervaring* Haha! Haha! Frusty

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:47

Goh Ingeo, jij hebt er ook zo 1 dan. Schijnheilig
Ik heb ook zo een Houdini, als veulen sprong hij van de ene wei naar de andere. Dan even met de Shet hengst gaan buurten, door naar de volgende wei om een hapje te eten om vervolgens terug te keren naar mams voor een slokje melk (mams helemaal over de rooie omdat haar kleine telkens op wandel ging Clown)
Maar ik zit nu dus wel mooi met de gebakken peren, gelukkig begint hij het schrikdraad principe nu eindelijk een beetje te snappen (het is al enkele weken geleden dat ie is uitgebroken dus we houden ons hart vast Haha! )

Maar wat betreft het topic, ik ga met de rest mee. Tussendraadje spannen zodat ze aan elkaar kunnen wennen maar niet vermoorden. Wat je ook kunt doen is je braafste ruin aan de longe pakken en hem samen zetten met het veulen. Als hij dan wat gek erachteraan gaat rennen ofzo heb je hem nog bij je, maar zo kunnen ze wel elkaar leren kennen in direct contact (en wie weet gaat het wel heel goed en beginnen ze elkaar spontaan te krabben, je weet nooit Haha! )

Donderwolkje

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 23:25

Nog geen naam, zie ik.
Ik vind zelf Orlando wel erg mooi.

Verder succes! Lachen

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:32

Hmm, hij gedraagt zich meer als "Calimero"

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 10:33

Ik ben er eigenlijk qua naam zo goed als uit,

Rocky word zijn naam.

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:54

Is ook een leuke naam!
Ik ben weg van Madness