Cavia Broodmager!!! Eet niet, tanden??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Cavia Broodmager!!! Eet niet, tanden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 07:58

Me cavia was voor de zomer ook al magerder. Maar 't werd weer beter. En nu haal ik 'r binnen en is ze toch mager!! Echt je ziet gewoon de botten van die rug en dan niks meer. Ja, daaronder een behoorlijke buik maar dat ik gas volgens de da.
Nu ging ik dus kijken of ze goed at maar dat doet ze dus niet. En dat deed ze volgens mij wel aldoor of in ieder geval was ze aan het proberen??? Ik gaf der net een appel en ik zag dat alleen der boventanden erin kwamen, dus ik naar die tanden kijken. En ja der ondertanden zijn langer als die ander maar ook niet zoveel volgens mij. Geen verstand van. Maar hoe lang mogen ze zijn en is vandaag de da echt helemaal dicht? (zaterdag) Of kan je bellen. Ik heb 'r donderdag een wormenkuurtje gegeven omdat ik dacht dat het wormen waren maar dat denk ik toch niet. Ze is ook nu echt zielig want ze blijft maar in een hoekje zitten. En dat is ook sinds kort. Maarja wat wil je als je zo vermagerd ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 08:10

Ik begrijp niet dat je nog niet eerder de DA gebeld hebt. Een beestje kan zonder eten en vocht niet overleven! Scheve mond

Direct de DA bellen, dan hoor je toch vanzelf wel of ze open zijn of niet?!

Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 08:16

Ja wil ik heel graag, maar ik heb met me ouders te maken, die zeggen ook ze is al 4/5 jaar dus al oud. En ze was aldoor niet zo mager en at nog goed en het werd steeds minder dus daarom had ik me eerder niet zo veel zorgen gemaakt. Drinken doet ze nog wel.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 08:46

Het kan goed zijn dat haar tanden te lang zijn. De DA of zelfs de dierenwinkel kan de tanden afknippen. Gewoon even langsgaan dus.

Het is zielig om zo'n beestje te laten verhongeren omdat ze gewoon niet goed kan eten.

Ik verplaats je topic trouwens even naar BB.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 09:19

Juist bij een wat oudere cavia zou ik me meer zorgen maken! Ik snap idd ook niet dat je het nog zo lang aangekeken hebt. Maar goed dat is gebeurd en nu niets meer aan te doen. Ik zou toch zsm naar de DA gaan, een cavia is heel goed in staat zichzelf uit te hongeren en als hij al zo mager is, gaat ie het niet lang meer volhouden op deze manier.
Om hem toch wat binnen te laten krijgen kan je hem met een spuitje vocht toedienen. Wij hebben onze cavia destijds Nutrilon Soya (melkpoeder voor baby's) gegeven om hem op gewicht te houden, op advies van de DA trouwens.
Dat hij al 4/5 jaar oud is, is geen excuus om hem maar te laten verhongeren. Onze cavia zijn we de laatste drie jaar van zijn leven heel wat mee bij de DA geweest, hebben we de laatste twee jaar 2/3x per dag bij moeten voeren. Maar die is wel op een gezonde manier 8 jaar geworden. Ook jou cavia kan dus misschien nog heel wat jaartjes mee als je wilt.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:24

Niet alleen de tanden maar ook de kiezen kunnen voor akelige problemen zorgen bij cavia's. Deze zijn meestal niet te voelen/ te bekijken zonder narcose.

Ik zou snel naar de dierenarts gaan. Ik heb al zoveel van dit soort gevallen op de tafel gezien en geloof me: ze kunnen daar echt extreem veel pijn aan hebben.

Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 10:47

Oke, ik heb nu een schuldgevoel van hier tot tokyo. Maar mijn paard is twee keer ziek geweets wat gigantisch op de kosten van mijn ouders opgekomen is en ik heb het er net met m'n moeder over gehad maar ze wil niet hebben dat ik met de cavia naar de da ga. Ze is namelijk al bijna 5 dus oud volgens me moeder. Ik voel me er echt schuldig over maar misschien kunnen jullie begrijpen waarom ik me moeder gelijk geef en ja ik weet dat ik daarom over iets heel ergs beslis. Ik heb nog een klein beetje hoop, donderdag heb ik me cavia's een middel gegeven tegen wormen en misschien is ze daar misselijk van dus is dat de reden dat ze niet eet. Maar alstjeblieft ga het niet stom van me vinden, ik weet zelf dat het slecht is, maar ik doe me best voor der maar ik zit gewoon met een tegenstrijdig gevoel en ouders die er totaal anders over denken wat tenkoste gaat van de cavia. Jullie weten nu dat ik er ook zo over denk dus dat hoeven jullie me niet te vertellen. Ik hoop zelfs dat jullie me een klein beetje begrijpen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:52

Begrijpen niet nee.
Maar ik zal je niet gaan uitschelden ofzo.

Ik vind wel dat als je een beestje hebt genomen dat je er de verantwoordelijkheid voor moet dragen. Dus als ie ziek is ook naar de dierenarts gaan.

Maar stel dat ie heel veel pijn heeft? En dat zou goed kunnen naar wat ik zo hoor. Breekt je eigen hart dan ook niet? Ik zou er niet mee kunnen leven om mijn beestje zoveel pijn te laten hebben terwijl ik er niets aan zou doen.

Misschien gewoon maar je spaarrekening plunderen?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 11:31

Ik ga helemaal met Iris82 mee..... Mijn ouders waren ook niet altijd blij met de DArekeningen, want ja ik heb op een gegeven moment een tijd wekelijks bij de DA gezeten, met kat, cavia's, parkieten, muizen enz. Het kost veel geld idd, maar dat is de verantwoordelijkheid die je op je neemt op het moment dat je het dier in huis neemt
Tja, veel mensen hebben me voor gek verklaard dat ik de cavia liet opereren en dat ik met de muis naar de DA ging. Maar ik kan het niet aanzien als het beestje pijn heeft.

Laat je moeder anders eens dit topic lezen

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 12:20

Heb ook een keer zo'n magere cavia gehad, die had een darmprobleem....denk,denk...wat zei de dierenarts ook al weer...
Ik heb hem in ieder geval een tijdje bijgevoerd met babymelk (klein kant en klaar pakje bij de supermarkt) kan je met een spuitje geven, maar als ze nog wel goed drinkt kan je ook kijken of ze het gewoon uit een flesje drinkt.
Succes, enne.... ik weet dat het moeilijk voor je is maar dit klinkt wel als een klusje voor de dierenarts. Jammer dat je ouders er zo tegenover staan. Misschien kan je eens bellen wat zoiets gaat kosten, en vinden je ouders het wel meevallen.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 13:59

Als het alleen om tanden knippen gaat zul je niet veel meer kwijt zijn dan 10 euro. Tenminste dat is wat mijn Da er voor rekent.
Probeer er anders (via internet of telefoongids) achter te komen of er een knaagdierenvereniging in jouw buurt, die kunnen je adressen geven van caviafokkers in je buurt. Die kunnen je waarschijnlijk ook wel helpen en zullen daar geen geld voor vragen.
Niet te lang wachten want een cavia die niet eet leeft niet lang meer.
Heel veel succes!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 14:00

Oh ja: Als ze wel drinkt maak dan wat "hooithee" voor haar gewoon een pluk hooi in water leggen en het vocht daarvan in de drinkfles doen.

Erna208
Berichten: 2409
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:09

He Rytje, het is jouw cavia en als dat beestje zich om wat voor reden niet lekker voelt - de kiezen zullen wel in de wangen ingegroeid zijn en dat is de reden dat het niet eet, want het kan niet eten Scheve mond - dan zouden mijn ouders op hun kop mogen gaan staan, maar gaan naar de da deed ik wel.

Die cavia kan er nu eenmaal niks aan doen dat hij niet eten kan.
En jij kunt daar wel alles aan doen, door even naar de da te gaan.

Je hebt dieren of je hebt geen dieren......
Als je dieren hebt, moet je er ook goed voor zorgen, of ze nu 1, 2, 5 of 15 jaar oud zijn. Jij gaat toch ook naar de tandarts als je kiespijn hebt en dan denk je toch ook niet, laat ik maar niet gaan, want de ik heb dure veeartsrekeningen liggen van het paard ? Ja, misschien denk je dat wel, maar dat is wat anders.

Meid, leg je spaargeld ff bij mekaar en stap op de fiets naar de da met de cavia in een doosje op de bagagedrager en leg daar het probleem uit. Het is jammer dat je niet bij mij in de buurt woont, want dan had ik nu met de auto bij jou voor de deur gestaan Knipoog .

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:34

ga ajb naar de dierenarts toe! Een cavia kan nog minimaal 4 jaar doorleven! Tanden/kiezen knippen, kost rond de 11 euro (ik betaalde toen iets van 25 gulden ofzo, met narcose erbij, had abo op kiesjes knippen). Is geen mega bedrag. Als je nog langer wacht is de caaf dood, want de darmen kunnen en mogen geen 24 uur stil liggen, want dan komen deze niet meer op gang en gaan ze aan langzaam en pijnlijk dood. Als jij en je ouders dat op je geweten willen hebben.........

eljubo

Berichten: 2201
Geregistreerd: 26-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 18:35

Kan je de dierenarts niet zelf betalen dan?

Saar01
Berichten: 3524
Geregistreerd: 09-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:54

Mijn caaf heeft ook een keer zoiets gehad Nagelbijten / Gniffelen
hij bleek haken aan z'n kiezen te hebben Nagelbijten / Gniffelen
hij kon geopeerd worden maar dat koste heel erg veel en dan was het nog niet zeker of het voor eeuwig wegbleef.
die van mij was echt ''brood'' mager Verdrietig
hij begon ook haaruitval te krijgen dus heb ik maar besloten hem in te laten slapen Verdrietig

ik weet niet of dit bij jou het geval is, maar ik zou toch maar echt naar de DA toe gaan *LOL*

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:05

FjordieLover schreef:
Mijn caaf heeft ook een keer zoiets gehad Nagelbijten / Gniffelen
hij bleek haken aan z'n kiezen te hebben Nagelbijten / Gniffelen
hij kon geopeerd worden maar dat koste heel erg veel en dan was het nog niet zeker of het voor eeuwig wegbleef.
die van mij was echt ''brood'' mager Verdrietig
hij begon ook haaruitval te krijgen dus heb ik maar besloten hem in te laten slapen Verdrietig

ik weet niet of dit bij jou het geval is, maar ik zou toch maar echt naar de DA toe gaan *LOL*

Tja, dan had ik haar waarschijnlijk toch ook laten opereren... maar goed, da's een ander verhaal/discussie......

Onze knaaf heeft ook een keer zijn kiezen als een brug over de tong gegroeid gehad. ie hebben we laten knippen en hij at weer.... Zo'n simpele oplossing, om het dier daar dood voor te laten gaan Lips are sealed

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:12

Dat je geen geld voor een dure behandeling over hebt is nog tot daar aan toe >;) maar dan maar gewoon afwachten tot t beestje dood gaat....kunnen je ouders niet zo lang geld voorschieten en dat je t dan later terug betaalt oid? Vind het eigenlijk niet kunnen dat je moeder je als advies geeft dat je t beestje maar moet laten creperen

tijger
Berichten: 1444
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:30

als ik jou was zou ik zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan. die knipt (heb het zelf ook met een cavia gehad) dan als het goed is haar ondertanden en dan moet het goed gaan slijten.
je moet haar wel goed in de gaten houden dat ze niet uitdroogt.
je zou haar een vloeibaar mengsel kunnen geven van het eten wat ze krijg met vitamine C tabletjes.

_Mayo_

Berichten: 1219
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Hoofddorp[Noord-Holland]

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:55

NIET lezen als je er niet tegen kan

mijn cavia heeft het ook gehad toen wij op vakantie waren hij was bij de kinderboederij en die merkte dat hij niet meer at ze hebben alles gedaan van tanden knippen tot bij voeren maar hij wou niet kouwen en met een slangetje ging het ook niet meer zijn maag in.en is dus overleden.

dus ik zou maar snel naar de da gaan misschien heb jij nog geluk.

Surion

Berichten: 3067
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: La douce Belgique!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:56

mijn cavia heeft dat ook erg vaak: dan is ze opeens van de ene week op de andere Superdik en dan weer mager!
ze is nog maar een paard keer naar de DA geweest en dat was om eens te kijken naar haar geslacht! misschien denken jullie dat ik nu een slechte eigenaar ben maar dat is niet zo hoor!'s Winters zit ze lekker binnen in een warm hok ofwel binnen in haar binnenspeeltuin, 's Zomers zit ze buiten in een buitenren met een hok aan
Winny is ook al 3 jaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 15:03

Hoe is het nou afgelopen met het beestje? Scheve mond

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 15:06

Wou ik net vragen..... en, ga je maandag de dierenarts bellen?

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 15:34

Over wat voor kosten hebben we het nou eigenlijk? Van het nakijken van een gebit en evt wat tanden laten bijknippen raak je niet meteen failliet hoor. Mijn dierenarts vraagt daarvoor alleen een kleine vergoeding voor in het potje voor de asieldieren. En evt medicijnkosten natuurlijk, maar dat is echt niet zoveel, terwijl je er waarschijnlijk veel pijn mee kunt verhelpen.

Als je een dier aanschaft ben je verantwoordelijk voor de gezondheid. Als je daar geen zin in hebt moet je het ook niet aanschaffen. Lusten betekend ook lasten.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 16:39

Sammm schreef:
Ik begrijp niet dat je nog niet eerder de DA gebeld hebt. Een beestje kan zonder eten en vocht niet overleven! Scheve mond

Direct de DA bellen, dan hoor je toch vanzelf wel of ze open zijn of niet?!


mee eens!

en wat betreft het tanden laten knippen, bij de dierenarts hier doen ze dat gratis, ik weet niet of dat bij jullie ook zo is.. maar kan me haast niet voorstellen dat je er geld voor moet betalen Lachen
succes iig!