krijg nou wat

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Veronakeuh

Berichten: 53
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: België

krijg nou wat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 18:23

Ik wil een paardje gaan kopen, maar ga het op een manege stallen.
Iemand (zal die eprsoon ff E noemen) en ik komen daardoor in discussie omdat E vind dat het slecht is je paard op een manege te stallen.
Veel maneges zijn slecht, maar waar ik men paardje (als we eenmaal een gekocht hebben) wil gaan stallen is het heel erg goed.
Ik heb ook niet alle tijd van de wereld en geen een of ander weiland aan huis om een paard te stallen.
En op die manege zal men paardje tenminste gezelschap hebben én kan ik lessen krijgen!
Het is toch niet dat je je paard op een manege stald dat ej het daarom niet meer verzorgt?
En ik doe niet aan paardrijden enkel om te kunnen rijden maar voor de paarden zelf. En dat vind zij dus niet.

Wat is jullie mening?


c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:48

eerst even een vraagje Lachen
Stal je hem alleen op de manege of rijden er dan ook manege klanten op?

in het eerste geval: Prima! helemaal niets mis mee Haha!
Mijn paard staat ook in een pensionstalling bij een manege.

tweede geval: Vind ik iets minder... al die verschillende kid's erop, ook voor het paard niet echt fijn, maarja als het niet anders kan is het wel een redelijke oplossing

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

RedFlame

Berichten: 2210
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:51

ik vind dat je niet zomaar kan zeggen dat maneges slecht zijn, mijn pony stond op een manege, maar daar was alles zo goedkoop mogelijk dus niet echt goed, maar mijn paardje kwam wel lkkr buiten met andere. nu staat ze op een pensionstal die veel beter is, maar er zijn ook zat maneges die goed zijn en het is fijn dat je les kan krijgen en dat ze buiten komen met andere, beter dan alleen bij huis
wat andere ook zeggen het gaat om wat jij vind OK dan!

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:52

Tsja, ligt eraan, net als wat XchantjuhX zegt. Niks mis met maneges 9goeie maneges dan) want als je een keer geen tijd hebt oid.. meestal is een manege nog gezelliger ook, ook voor jou en je pony. Als de kids erop rijden zou het niet zo fijn zijn, maar ik denk niet dat je dat doet Tong uitsteken Ik rijd zelf op een manege, op manege paarden, maar die kunnen het aan, kan een paard het neit aan, dan is het niets...

Live your dreams

chera
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:56

Tja, ik ben het hier toch meer met je vriendin eens.
Als ik mijn pony niet meer aan huis zou kunnen houden en hem dus op een manege/pension zou moeten zetten, dan is de lol er voor mij heel gauw af.
Maar dit komt misschien ook wel omdat ik verwent ben en niet anders ben gewent.
Vind het heerlijk om sochtends en savonds tussen Bella en Bachus door te lopen, of om nog even voor het eten een borstel over de rug heen te halen.
Daarnaast hoef ik me nooit te haasten omdat ik me aan bepaalde tijden zou moeten houden, al kom ik om 8 uur thuis dan kan ik nog eerst rustig gaan eten en dan gaan rommelen.
Ik vind het fijn om de hele verzorging zelf te doen, en als je paard op pension staat geef je dat toch een beetje uit handen.

Natuurlijk heeft niet iedereen de mazzel om veel ruimte te hebben om daar zijn of haar paard/pony neer te zetten, en ben je wel aangewezen op pensions, dat maakt je nog geen slecht persoon.
En natuurlijk hebben pensions ook hun voordelen, je kan je bijv. verslapen wat je wilt, je paard krijgt op tijd zijn eten, vaak hoef je de "vieze" klusjes niet zelf op te knappen, springt er eens een balk los bij je stal oid dan hoef je niet zelf met een hamer aan de slag, en heb je een dagje geen tijd, dan is dat ook geen ramp, ook is het veel gezelliger natuurlijk.
Hellaas, en dat kan je alleen maar met me eens zijn, maken veel mensen hier misbruik van, en komen idd om alleen maar te rijden en laten de verzorging voor wat het is.
( maar daar kunnen mensen met een prive stal ook wat van)
De meeste maneges zijn goed voor hun pensionpaarden, dus wat dat betreft OK dan!

Chera

carrie79

Berichten: 1002
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:36

Ben het niet helemaal met je eens chera! Uiteraard is het heerlijk om je paard aan huis te hebben. Ik heb het zelf ook jaren gehad. Nu ik op mezelf woon staat hij bij een pensionstal (waar we overigens alles mogen op alle tijden) en dat bevalt me net zo goed. Aangezien ik nu 40 uur werk. Mijn paard krijgt alle aandacht en ruimte die het nodig heeft.
Maar goed.......

Een manege hoeft niet per definitie slecht te zijn. Als jij je er goed bij voelt en er wordt goed voor je paard gezorgd. dan moet het toch goed komen lijkt mij.
Idd lijkt het me niet prettig als andere mensen met jouw paard gaan leuren en op de een of andere manier heb ik wel het idee dat dat sneller op maneges gebeurd (mischien is dit een vooroordeel).

je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet er van te genieten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:47

Als ik jou was zou ik een pensionstal zoeken niet een manege....de rede kan ik niet uitleggen..maar ik vin het gewoon veel fijner

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:51

ik ben met mick ook net van een fokekrij af gegaan(met lessen) ga jij maar eens op les dag je paard staan poetsen

(me onderschrift staat ook waarom Tong uitsteken even op dien eindleijk mick is thuis klikken Knipoog )

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Veronakeuh

Berichten: 53
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 07:33

We hebben nu een paard gekocht, Why Me
we gaan hem op die manege stallen, en ik denk neit dat ik daar spijt van ga krijgen

Voor de mensen die hun paarden niet op maneges ofzo willen zetten:
Ik heb ook het liefst paarden de hele dag rondom me, maar binnenkort verhuizen we, en we hebben nu en binnenkort geen enkel weiland of stal voor een paard
en ik denk niet dat men ma zo blij gaat zijn als ik een paard in de tuin ga zetten
en die manege is een hele goeie oplossing (heeft veel voordelen en de paarden hebben er ook uitstekende verzorging(hieronder versta ik regelmatig voeren, schone stallen, op het weiland as je het vraagt, enz...))

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101362
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 08:24

Er is niets mis me je paard op een manege stallen vind ik. Wij hebben een heleboel pension klanten en die hebben het prima naar hun zin bij ons. De paarden gaan naar buiten en ze hoeven ze zelf niet binnen te halen. Dat doet de manege altijd. En ze worden idd op tijd gevoerd en je hoeft zelf de stal niet uit te mesten. En de pensionstallen zijn afgezet, de leerlingen mogen er ook niet bij komen. Alleen als je toestemming hebt. Ik ben er wel regelmatig want ik moet vaak helpen om alle pensionpaarden naar binnen te halen. En ik vind het idd ook gezelliger. *LOL* Voor de paarden en de eigenaars...Dus heel veel plezier met je paardje daar!!!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 08:34

Ik ben het niet met je vriendin eens. Bij ons staan ook privépaarden, de kids mogen er niet komen, verder goeded verzorging, dus wat is er anders aan dan bij een stal waar geen kinderen rijden?

Als je, zoals XchantjuhX ook al zegt, je paard voor de lessen wil gebruiken, nee, dan liever geen paard.

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?


Jennifer_S

Berichten: 2688
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 09:54

Ik ben het niet eens met die vriendin. HEtzelfde als Cynthy zo een beetje

Veronakeuh

Berichten: 53
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 10:06

Ik wil neit een paard voor alleen de lessen
ik heb al enkele jaren een verzorgpony waar ik strax voor de laatste keer heen ga en ik heb er een hele goeie band mee
zis al in de 20, en ik wil nu met men eigen paardje (van 5) weer een band opbouwen

Haat word opgewekt door iets uit het verleden.
Bij mij kwam haat door 6 jaren van pijn,
die eigenlijk 6 jaren van liefde moesten zijn.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 11:15

mijn vorrige paard + pony heb ik ook op de manege/handels/pension stal gestald gehad. mijn huidige paard heb ik bij mensen thuis staan. Zodra het rond is dat mijn paard een plekje kan krijgen op de manege gaat hij daar zeker weten weer naar toe!! maar de manege paarden en de eigenpaarden staan dus niet door elkaar hier, er is niemand van de manege die wat met mijn paard doet (hoogstens een aai over zn bol Haha!)

Veronakeuh

Berichten: 53
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 11:20

Breitling schreef:
mijn vorrige paard + pony heb ik ook op de manege/handels/pension stal gestald gehad. mijn huidige paard heb ik bij mensen thuis staan. Zodra het rond is dat mijn paard een plekje kan krijgen op de manege gaat hij daar zeker weten weer naar toe!! maar de manege paarden en de eigenpaarden staan dus niet door elkaar hier, er is niemand van de manege die wat met mijn paard doet (hoogstens een aai over zn bol Haha!)


zo zou het ook moeten worden op de manege waar ik mijn paard ga stallen
en ik denk ook dat het leuker is voor Why Me dat hij bij andere paarden staat en niet met een geit op een stukje gras van enkele vierkante meters

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 11:23

ik mis de luxe heel erg, dat is de rede dat ik terug ga, binne + buiten bak, poets + spuit plaats gratis lessen word gevoerd gemest, ik heb nu alleen een vierkante mulle buiten bak waar ik de helft van de tijd niet in kan rijden, een stal en een stuk wei voor mijn paard, verders niks. Dus dat is de rede dat ik weer terug ga

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 12:53

Veronakeuh schreef:
Ik wil een paardje gaan kopen, maar ga het op een manege stallen.
Iemand (zal die eprsoon ff E noemen) en ik komen daardoor in discussie omdat E vind dat het slecht is je paard op een manege te stallen.
Veel maneges zijn slecht, maar waar ik men paardje (als we eenmaal een gekocht hebben) wil gaan stallen is het heel erg goed.
Ik heb ook niet alle tijd van de wereld en geen een of ander weiland aan huis om een paard te stallen.
En op die manege zal men paardje tenminste gezelschap hebben én kan ik lessen krijgen!
Het is toch niet dat je je paard op een manege stald dat ej het daarom niet meer verzorgt?
En ik doe niet aan paardrijden enkel om te kunnen rijden maar voor de paarden zelf. En dat vind zij dus niet.

Wat is jullie mening?

wat is der slecht aan? Tis jouw paard en niet die van de manege en verder zorg jij dervoor, dus het hangt van jou af of het slecht of goed is. Leuk toch op een manege, is een stuk gezellig dat alleen achter je huis, neem dat van mij aan Scheve mond

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 12:56

Ik denk dat het allerbelangrijkste is of ze daar in de wei, of iig elke dag ergens gewoon vrij met andere paarden kan lopen. Als je zoals je zegt niet elke dag tijd hebt en je paard kan niet de wei in. Houdt dat dus in dat 23 uur per dag stil staat. Vrijwel alle paarden vinden dit verschrikkelijk. Dus... Het hangt eigelijk van de weide gang af.

Cleo_

Berichten: 5350
Geregistreerd: 14-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:45

de pony`s van mijn zus en mij staan ook op een manege. die van mij is iets kleiner als die van m`n zus en die heeft echt een mega stal (waar helaas dus ook het 1 en ander aan mankeert) maar opzich heeft het wel zo z`n voordelen

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:54

maneges zijn niet slecht maar je zou enkel moeten zorgen dat je paard regelmatig op de weide of in een paddock zich vrij kan bewegen ! paarden hebben vrijheid , beweging , frisse lucht en licht nodig om zich goed in hun vel te voelen !
in veel maneges staan paarden de hele dag op stal en dat vind ik persoonlijk niet zo goed , maar wanneer je je paardje regelmatig vrije beweging kunt geven vind ik een manege prima hoor !

groetjes

a dog is for life not just for christmas

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 18:31

bij ons op de manege hebben we ook geen wei, maar wel de mogelijk heid om als er niemand in de bak is je paard (of met meerdere paarden) gewoon los in de bak neer te zetten. En we hebben een stap molen waaraan ze beweging krijgen. Dus je kan als je geen weiland heb er ook een alternatief voor zoeken. Ik laat hem dus grazen op het grasveld bij ons in het bos (5 min wandele vanaf de manege, de manege ligt in het bos)

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 18:33

Mijn paard staat ook op een manege, en ze vind het heerlijk daar. al die kindjes die haar aaien (door de tralies heen dan hè!) de hele dag, al die aandacht vind ze echt super Lachen

Moon_lover

Berichten: 54
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 18:49

Ik stond eerst bij mensen thuis en nu sta ik op de manege/pensionstal.
Maar ik vind dat op de manege staan ook wel nadelen hebben.

Mijn pony kan swinters niet naar buiten en staat dus de hele dag op stal.
Zomers mag die wel naar buiten maar in een grote groep wat soms best veel slaan is naar elkaar. En mijn pony moet zomers in een weiland met hog gras zodat ze hartstikke vet wordt. Je moet je dus best wel aanpassen.

Maar ja daar staat wel een goede bak tegenover.
Maar ik zou het liefst bij mensen thuis stallen ( bij mij thuis kan niet), dicht bij de manege zodat ik wel lessen kan volgen.

MOON 4-EVER!!!

NadjaHu

Berichten: 520
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:19

Mijn paard staat ook op een manege. Heb t er prima naar mn zin. hij kan altijd naar buiten (moeten we wel zelf regelen) en hij heeft altijd wel gezelschap.
De pensionstallen zijn pasgeleden nieuw gebouwt en daar mogen de manegeklanten dus eigenlijk ook niet komen.
Ik vindt het echt niet slecht als je je paard op een manege neerzet, het ligt er net aan hoe je het zelf allemaal regelt (bij ons staan er ook pensionpaarden die de hele dag binnen staan, maar dat zou ook wel gebeuren als ze ergens anders zouden staan).

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:35

Je hebt slechte en goede manege's/ privestallen en pensionstallen. Het is maar net wat je vereisten zijn en of je paard het er naar zijn/haar zin krijgt. Veel plezier.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Laj1, MiVita, Slmt9, tienus63 en 33 bezoekers

cron