beleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
marcelle
Berichten: 22
Geregistreerd: 02-09-04

beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 22:32

Mijn jonge paard van 4 jaar is braaf, nagekeken door de veearts en heeft een goed passend zadel desondanks helaas probleem met inrijden. aan de longe ok grondwerk ok baasje ervaring dus ook redelijk ok band tussen beiden ook ok. wie weet iemand die op vriendelijke en ervaren wijze kan helpen. ben zelf zeer pro freestyle, ben niet kappot van zweepgebruik of hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld slofteugels e.d. geloof niet in dergelijke hulpmiddelen


Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 22:36

wát zijn de problemen eigenlijk?
want zo...weet geen enkele bokker wat het paard doet. en dan is het ook moeilijk om te bedenken wat de oplossing is Knipoog

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:11

Zie mijn onderschrift. Beleren van paarden is een vak apart. Jij kan wel antizweep, hulpteugel en Pro freestyle zijn, maar dat hoeft je paard natuurlijk niet te zijn. En voorlopig heb jij een probleem!!

Ik zou eerst het paard gewoon op de normale manier beleren. En daarna kan je het dier altijd nog finetunen naar jouw wensen.

Ik ben helemaal niet voor de harde aanpak, wel voor duidelijkheid!

Kijk maar eens op mijn website.

www.kimruitersport.nl

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:58

gijsenkim schreef:
Zie mijn onderschrift. Beleren van paarden is een vak apart. Jij kan wel antizweep, hulpteugel en Pro freestyle zijn, maar dat hoeft je paard natuurlijk niet te zijn. En voorlopig heb jij een probleem!!

Ik zou eerst het paard gewoon op de normale manier beleren. En daarna kan je het dier altijd nog finetunen naar jouw wensen.

Ik ben helemaal niet voor de harde aanpak, wel voor duidelijkheid!

Kijk maar eens op mijn website.

www.kimruitersport.nl


Volledig mee eens

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:59

Ga alsjeblieft naar een Proffesioneel iemand!!

Paarden kunnen zo gemeen worden als mensen het zelf gaan "proberen".

Proberen kun je altijd nog, maar als het mis gaat in het begin, ben je de pineut. Wat een paard als eerste leert zal hij altijd blijve doen!

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

marcelle
Berichten: 22
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 22:35

zoals bij de website van gijsenkim te zien is op een foto is de slof daar blijkbaar een "normaal hulpmiddel. Niet geheel mijn methode en ook niet dat van mijn paard. Ik ben niet van mening dat alle profs ook daadwerkelijk met respect en verstand met jonge paarden omgaan. Vele gevallen in nabije omgeving gezien die het tegendeel bewezen. "probleem is dat hij het gewicht van de riter nog niet voldoende accepteerd en hier tegen in "verzet gaat uit onzekerheid door te gaan bokken. Ja ik heb het ZEER rustig opgebouwd en ik heb meerdere paarden met goed gevolg ingereden ook heb ik meerdere "probleempaarden gereden. Dit wil niet zeggen dat ik voor ieder probleem een oplossing weet maar ben zeer benieuwd of iemand met opbouwende en nuttige info kan komen en eventueel iemand in omgeving provincie Utrecht of Noordholland weet die hiermee zou kunnen helpen

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:38

Wat voor problemen zijn het, draait ie zich om, komt ie omhoog, gaat ie in de staak...........misschien kun je iets meer vertellen????????


marcelle
Berichten: 22
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 10:26

probleem is dat hij als er een ruiter overeenhangt of op zit zeer gespannen wordt, er loopt dan iemand naast en hij is dan red. kalm maar nauwelijks ontspannen te krijgen. zonder iemand ernaast bokt hij met 4 benen van de grond als ware hij een volleerd rodeopaard. hij heeft hier geen succes mee en er word altijd"goed" geeindigt maar het lijkt er nu op dat hij er misschien gewoon een keer "doorheen " moet zodat het voor hem gewoon word en hij aan ontspannen toekomt. hij is verder zeer meegaand en braaf aan de dubbele longe gaat hij goed en ook vrijheidsdressuur doet hij met veel plezier, hij kan een buiging, benen optillen en we zijn nu bezig met het compliment, lukt al bijna!hij is zeer mensgericht en vriendelijk, van een harde aanpak begrijpt hij niets. ben een keer voor advies bij een prof geweest die zeer goed scheen te zijn. paard helemaal van slag na overmatig zweepgebruik en harde behandeling. begrijp me goed ik ben duidelijk en cosequent en als hij ongehoorzaam is corrigeer ik zeker maar ben tevens van mening dat dit uitzondering moet zijn.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:57

Idd en een foto is het gebruik van een slof te zien, althans hij hangt er aan. Ik ben 35 jaar, ik heb een eigen bedrijf en ben moeder. Als ik een paard een slof omdoe dan doe ik dat voor mijn eigen veiligheid, zie het als een verlengde van mijn cap en bodyprotector.

Het paard in kwestie kan enorm tekeer gaan, is trouwens aan de man ook super mens gericht, een zeer lief en aanhankelijk dier, maar onder het zadel heeft meneer praatjes, in het begin was het pure onzekerheid. Dit vrgde dat ik op dit paard heel anders reed dan op andere jonge paarden, dit paard moest je voelen, dus niks licht zitten, niks ruimte geven aan de voorkant, als hij zijn ruiter niet meer voelde omdat deze te "vriendelijk" was dan ging hij van kiet, puur uit onzekerheid! Nu zijn we twee maanden verder en is hij een stuk zekerder van zichzelf geworden, nu krijgt hij praatjes, hij heeft veel, veel te veel plezier van het werk onder het zadel wat nog wel eens resulteerd in een ik wil bokken en rennen stukje, maar het is nu allemaal controleerbaar.

Een slof hoeft dus niet zo een drama te zijn, kan zelfs een heel goed hulpmiddel zijn, vooral als het om je eigen veiligheid gaat!

Duidelijk is dat jij vind dat jij het beter weet en kan dan proffesionele stallen, maar ondertussen zit jij wel met een paard dat er niks van begrijpt.

Evenals het gebruik van een zweep, een tik hoeft geen afstraffing te zijn, kan ook een aanvulling zijn op je hulp, evenals een spoor, slof of wat dan ook!

Vooral het begin is belangrijk genoeg om dat goed te willen doen, en niet aan te modderen.

Als ik zo je reacties lees dan denk ik eerlijk gezegd dat je paard aan alle kanten over je heen loopt.

Een prof kan namelijk niet honderd keer aan een paard iets vragen, een prof vraagt en eist vervolgens, wordt er niet op de eis gereageerd dan zal een prof inderdaad het dier even vertellen dat het menes is, en inderdaad kan een paard daar best wel even gevoellig op reageren, maar het leven wordt wel een stuk makkelijker voor het dier als de grenzen duidelijk zijn.

Duidelijk zijn en consequent, met met rijden idem....... DIT is wat je van hem wil, DIT en niet anders.

Wellicht kan je er een instructeur bijhalen die je een keer of drie in de week wil begeleiden

marcelle
Berichten: 22
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-04 11:51

grappig dat jij het duidelijk vind dat ik het beter denk te weten. misschien tijd voor een beetje zelfreflectie. dit lijkt me een nutteloze communicatie welke mijn vraag niet beanwoord en niet productief is Ik ben inderdaad een eigen mening toebedeeld die ik ook zeer bereid ben bij te stellen als iemand met goed onderbouwde argumenten komt, er zijn meer wegen die naar rome leiden en de jouwe werkt voor jouw maar niet voor mij. er zijn zeer veel voorbeelden te noemen waarbij een andere aanpak dan de jouwe goed resultaat boekt. ben gewoon op zoek naar iemand die mij kan helpen op een manier waar ik me prettig mee voel en vind het jammer dat sommige mensen dit als een aanval voelen, kan het anders niet echt plaatsen waarom er continu bij vele berichten op deze onvriendelijke wijze reacties worden gegeven, opbouwende kritiek werkt beter. jammer.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 12:00

Dat bedoel ik juist te zeggen, elk paard vergt zijn eigen aanpak, dus de methode/manier verschilt per paard, per situatie. Die aanpak moet je in kunnen schatten en naar waarde beoordelen om de beste resultaten te krijgen. Ik heb geen vast systeem, ik pas me continu aan aan het paard waar ik op DAT moment mee werk.

Ik voel het niet als een aanval hoor Haha! Haha! Haha! helemaal niet zelfs, ik zeg alleen dat je misschien wat meer open moet staan voor een andere manier van benaderen, een die in jouw ogen misschien niet zo lief is voor jouw paard, want wederom JIJ hebt een probleem met jouw paard die jij op jouw manier in wil rijden en dat klaarblijkelijk niet werkt voor dit dier.

Daarom zeg ik, haal er een prof bij....... en ga het dan even niet beter weten dan diegene die zn brood hiermee verdient, maar heb daar wat vertrouwen in, ook al krijgt jouw paard op zn sodemieter. Profs zijn over het algemeen geen gefrustreerde eikels die hun frustraties op een paard uitten, over het algemeen zijn deze mensen juist heel eerlijk tegen een paard.

En als ik onvriendelijk overkom, so be it! Het paard is hier de dupe van, niet jij, ik vind het niet erg als ik niet in jouw vriendenboekje mag schrijven, als jouw paard maar goed terecht komt

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 12:52

Marcelle, ik snap wat jij bedoelt hoor. Ik kon mij ook niet vinden in de manier waarop 'men' paarden inrijdt.

Gijsenkim zegt: een prof kan namelijk niet 100 keer iets aan een paard vragen, een prof vraagt en eist vervolgens.
Voor jou moet het natuurlijk efficiënt zijn als prof, jij hebt er nog meer te rijden. Maar ik vind wel dat je een beetje neerbuigend doet naar iemand die het op een andere manier wenst aan te pakken. Wil niet zeggen dat jij het verkeerd doet; jij verdient je brood er mee, je zal er echt wel verstand van hebben. Maar er is niet maar één weg naar Rome...

Marcelle, ik heb mijn pony ook freestylend ingereden. En het duurde wel iets langer dan bij een trainingsstal, maar ik had geen haast. En het resultaat is dat ik een pony heb die mij veel feedback geeft over mijn manier van rijden, die protesteert als ik iets niet goed doe en niet denkt, nou ja toe maar. Daardoor kan ik mijn rijden steeds aanpassen op mijn paard, en dat is precies wat ik wilde; niet een wedstrijdpaard maar mijn maatje waarmee ik samenwerk.

Ik heb een fijne intructrice gevonden in Lienden (Betuwe) die mij enorm helpt en die precies op mijn lijn zit. Ik wil mijn paard niet verrot schoppen om mijn zin te krijgen (wat ik hier zo vaak lees op Bokt), ik wil er achter komen wat ik verkeerd doe waarom mijn paard niet doet wat ik bedoel.
En dat is gewoon een andere benadering van omgaan met paarden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 12:59

Kanzi Haha! Haha! Haha! Dat is de enige manir om met paarden om te gaan, Ik analyseer altijd alles, als er iets onder mij gebeurd wat ik liever niet heb, dan ga ik eerst terug, terug naar waar het verkeerd ging en 9 van de 10 keer ligt het bij mij of een externe factor, een paard doet alleen maar wat je van hem vraagt en zal altijd gebruik maken van de uitwegen die de ruiter hem geeft. En dat is dus niet verkeerd, vind ik! Het enige verschil met mij is dat ik wel progressie moet hebben en daardoor minder "de tijd" kan nemen. Overigens is het wel zo dat als ik denk dat het paard er gewoonweg niet klaar voor is dat ik het dan ook zeg en niet aan het paard begin.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 13:53

Maar dat vind ik nou juist het probleem; veel mensen "stampen" het er uit omdat ze snel resultaat willen zien, of grijpen naar hulpteugels, sporen etc, zonder de oorzaak van het probleem te gaan zoeken en dat is niet hoe ik het op wil lossen.
Ik heb te vaak gezien dat een paard lekker flink werd aangepakt, keer op keer, tot het paard het opgaf. (ook en vooral onder leiding van instructie!)En oke, je hebt je resultaat, maar je hebt ook een paard dat geen kontakt meer met jou zoekt als persoon.
Gijsenkim, dat is geen aanval naar jou toe, ik geloof echt dat je capabel bent als je er van kan leven hoor.
Maar mijn aanpak is niet die van jou, ik kan het niet rijmen met mijn eigen gevoel naar mijn paard toe, heb daar lang over nagedacht voor ik er aan begon.

Marcelle wil dit probleem ook gaan oplossen met een goede instructrice, maar wel met iemand die op haar lijn zit. Knipoog

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 14:06

Kanzi schreef:
Gijsenkim zegt: een prof kan namelijk niet 100 keer iets aan een paard vragen, een prof vraagt en eist vervolgens.
Voor jou moet het natuurlijk efficiënt zijn als prof, jij hebt er nog meer te rijden. Maar ik vind wel dat je een beetje neerbuigend doet naar iemand die het op een andere manier wenst aan te pakken. Wil niet zeggen dat jij het verkeerd doet; jij verdient je brood er mee, je zal er echt wel verstand van hebben. Maar er is niet maar één weg naar Rome...



Niet alleen een prof doet het zo hoor. Ik heb les gehad van gijsenkim op een niet al te makkelijke pony. Als ik het niet op die manier aanpakte, ging ze gewoon met mij spelen. En ik had niet meer paarden om te rijden en had ook alle tijd van de wereld. Maar als je haar niet streng aanpakte, was alle respect gelijk verdwenen.

En reken maar dat de pony ook feedback gaf. Als ik het fout deed, liet ze dat ook goed merken. Het was gewoon een hele eerlijke pony, maar wel één die een dominante ruiter nodig had en haar op haar plaats zette.

Ieder paard heeft een andere aanpak nodig en ik neem aan dat een prof, die dus heel veel ervaring heeft met paarden in rijden (zoals gijsenkim), weet hoe je dat paard aan moet pakken.

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:27

Wij kunnen je helpen, we helpen veel combinaties weer op weg als ze eenmaal vastgelopen zijn en we zijn echt niet heel erg duur..

Kijk maar even op de website als je wilt,

Groetjes,

Monya

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:55

spokie79 schreef:
Niet alleen een prof doet het zo hoor. Ik heb les gehad van gijsenkim op een niet al te makkelijke pony. Als ik het niet op die manier aanpakte, ging ze gewoon met mij spelen. En ik had niet meer paarden om te rijden en had ook alle tijd van de wereld. Maar als je haar niet streng aanpakte, was alle respect gelijk verdwenen.

En reken maar dat de pony ook feedback gaf. Als ik het fout deed, liet ze dat ook goed merken. Het was gewoon een hele eerlijke pony, maar wel één die een dominante ruiter nodig had en haar op haar plaats zette.

Ieder paard heeft een andere aanpak nodig en ik neem aan dat een prof, die dus heel veel ervaring heeft met paarden in rijden (zoals gijsenkim), weet hoe je dat paard aan moet pakken.


Zucht,
je hoort mij toch ook duidelijk zeggen dat ik niet twijfel aan haar kunnen.
Maar ik wil het op een andere manier oplossen, en de TS ook.
En die andere manieren zijn er, je moet alleen erg goed zoeken naar iemand die je op jou manier kan helpen, want ze zijn er nog niet zo veel.
Als je kijkt naar hoe honden 20 jaar geleden werden opgevoed, 10 jaar geleden en nu, zit er een groot verschil in de manier van aanpak, het resultaat moet al die 20 jaar hetzelfde gehoorzame hondje opleveren.

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:02

Ik ken toevallig zowel de TS als het paard al heel lang. Dit dier was erg wantrouwend t.o mensen toen hij nog bij zijn moeder liep en is na een tijdje bij TS geweest te zijn lekker de opfok ingegaan waar men dat paard gebruikte om alles binnen te krijgen voor controle en wormenspuiten. Nogal een verandering dus.

Inmiddels is het een vriendelijk en beleefd! paard geworden dat lol heeft in het werk. Alleen is kennelijk de stap naar erop en gaan rijden te groot. Daarom vraagt zij dus om hulp.

Tot nu toe zie ik echter weinig aanbod om te helpen met adressen of mensen zelf en veel varianten op het standaard bokt-antwoord op rijtechnische problemen : "Neem goed les".
Dit lijkt mij een nogal nutteloos antwoord aan iemand die al om les vraagt, maar dan wel iemand die kan werken met de knopjes die er al op zitten. Dat die knopjes niet standaard zijn hoort geen probleem te zijn, als ze voor de combinatie maar logisch en eerlijk zijn.

Daarnaast heeft een harde aanpak geen zin bij een paard dat zo reageert uit angst.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:41

vind het wel een intersante discussie.. ik ben het met bijde partyen voor een deel eens.. (beetje moeilijk oordelen via een forum)

Ik denk.. als ik het zo lees.. dat jou paard geen dominantie probleem heeft maaar pure angst.. angst los je niet op met een harde aanpak maar met geduld..

Ik denk dat je moet uitzoeken wat zn angst is.. pas als je dat weet kan je er wat aandoen.. misschien dat je paardje je toch niet genoeg vertrouwd of dat er nog een externe factoor is die hem tot dit gedracht toe doet lijden die jij over het hoofd heb gezien..

Ik ben echt geen muts maar mischien is het een goeie om je paardje in een angst training te zetten om dit uit te zoeken.. geen verwijten naar jou toe.. absoluut niet.. maar ik denk dat het te diep zit om zelf op te lossen omdat ik denk dat jij heeel goed bezig ben...

succes iig!

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:00

Waar staat dat je een paard aan moet pakken.

handige tips, hier komen ze........

Halster over het hoofstel heendoen en een touw van de linkerkant over de neus naar de rechterkant, soort van als ketting onder de kin maar dan touw over de neus.

Oogkleppen zodat ze niet kan zien wat er achter haar gebeurd.

Als ze rustig van eten wordt, kleine hapjes bix geven terwijl je opstijgt.

Als je erop zit dan moet je gewoon doorrijden ook al komt er spanning. je eigenlijk niet zoveel van die spanning aantrekken. Niet te voorzichtig zijn.

Ze is al zadelmak, ze kan alleen niet los door de bak........ en dat moet jij als ruiter doen. Duidelijk zijn in wat je van haar wil, jij wil naar voren dus zij moet naar voren. Ik geef dan been met een stemhulp, wordt er niet gereageerd dan weer been met een stemhulp en een klein tikje met een kort zweepje of degene die in het midden staat drijft het paard naar voren met een longeerzweep. Zowizo is de eerste paar keer dat iemand op een jong paard zit er iemand in het midden bij met een longeerzweep om in te kunnen grijpen als de ruiter het niet lukt.

Dat is de standaard manier van inrijden, en zoals ik al zei, het zal jouw manier niet zijn........ maar ik denk dat het voor dit paard goed werkt

DS_anne
Berichten: 138
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Heukelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:11

WIj zijn een africhtingsstal die paarden zadelmakmaken op de manier die jij ook wilt: met veel rust en vertrouwen. Misschien dat je eens een keer met ons zou kunnen bellen, om telefonisch je vragen te beantwoorden. Of dat je een keer langskomt zodat je kunt zien wat we precies doen. Als je nog meer vragen hebt kun je ze altijd stellen of je kunt op de site in mijn onderschrift kijken. Veel suc6


Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:06

Als de stap naar het rijden voor jou paard te groot is, kan je misschien een tussenstapje verzinnen.
Wat je bijvoorbeeld zou kunnen proberen is om wat grondoefeningetjes te doen terwijl er iemand op zit. Gewoon dood gewicht, ontspannen zitten, niets zeggen en geen hulpen geven. Laat degene die er naast staat de oefeningen doen, bv voetje geven en DAARVOOR belonen, dus niet voor het feit dat er iemand op zijn rug zit. Hiermee verleg je de aandacht van het paard van het gewicht op zijn rug (wat hij eng vindt) naar een oefening die hij beheerst en leuk vindt, en zonder dat hij het zelf doorheeft wen je hem zo aan een ruiter.
Als dat goed gaat kan je het uitbouwen met nog meer van dat soort dingetjes, bv met 2 mensen het paard ophalen uit de wei, halster om, gezellig kletsend één er op en spanning bij het paard gewoon negeren, dus ook niet Ho Braaf. Lekker doorbabbelen en bij het hek er weer af, gewoon net doen of het er allemaal bij hoort.

Misschien dat je het op deze manier wat minder spannend maakt voor je paard, je vermindert als het ware de druk een beetje.
Ik hoop dat je hier wat mee kan enne.... laat die zweep maar lekker liggen hoor! Knipoog Knipoog Knipoog

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:29

Zo,even mee gelezen met deze leuke discussie,waar het paard niet de dupe van mag worden.

Ten onrechte wordt vaak gedacht dat rustig,met veel geduld en steeds maar weer opnieuw belonen erg diervriendelijk zou zijn.De term natuurlijk omgaan met paarden en mijn paard als partner is dan al snel gevonden.
Heb je wel eens gezien hoe de groep elkaar opvoedt?
Wegsturen is duidelijk,oren naar achteren,reageer je niet dreigen met de achterhand en dan slaan.Duidelijk dus.
Opvoeden en beleren van paarden zoals in de natuur(is hier in het oosten nog steeds een hype,parelli,voest)duidelijk zijn.
Niks vragen,vragen maar een lijn trekken waar je dier zekerheid aan kan ontlenen.
Dat betekent niet ongeoorloofd straffen hier wordt ie juist onzeker van maar consequent beleren.
Eerlijk naar je paard toe en vooral met kennis van zaken.
Laat het beleren aan een prof.over,zij weten hoe er duidelijkheid voor een jong dier gecreeerd kan worden.

En nog even over dat opvoeden van honden.
Mij is het niet bekend dat de methode anders geworden is.
Nog steeds korte instructies en ook dan een goede reactie eisen.
Ook een werkwillige,betrouwbare hond heeft meer aan een goede,duidelijke leider dan een die 10 keer hetzelfde vraagt.

Zit is zitten en niet Nero zou je nu eens alstublieft willen gaan zitten,jaaaa
braaaaaaf.
Been is dan ook gaan,niet drijven,drijven,drijven,enz.

Moraal van het verhaal,
laat je dier niet het slachtoffer worden van weliswaar goedbedoelde ideeen maar laat het aan proffessionals over of doe het samen met iemand die de kennis bezit.

Succes ermee

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:22

vraag hulp aan iemand die op jou lijn zit doe niks waar je zelf niet mee kan "leven"waarvan jij denkt dat niet werkt voor jou of je paard......
ik ben ook zo iemand die al eigenwijs word afgeschilderd iedereen zei geef dat beest nou eens een flinke lel als hij weer naar je hapt maar nee hoor dat kan ik niet het is nu over met veel geduld laat je niet gek maken tenslotten moeten jullie het samen doen en nog heel lang verder als het goed is maar hou wel iedere optie open van de adviezen die je krijgt want als het een niet werkt zul je wat anders moeten proberen........... het is moeilijk om zo advies te geven want je ziet niet wat er gebeurd er zijn 1000 dingen waardoor dit zou kunnen komen daarom is het makkelijk als je er iemand desnoods verschillende mensen bij haalt om te kijken wat hun zien???????/
heel veel sucses

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:43

dagmach schreef:

En nog even over dat opvoeden van honden.
Mij is het niet bekend dat de methode anders geworden is.
Nog steeds korte instructies en ook dan een goede reactie eisen.
Ook een werkwillige,betrouwbare hond heeft meer aan een goede,duidelijke leider dan een die 10 keer hetzelfde vraagt.



De methode met opvoeden van honden is wel degelijk veranderd!!!
Vroeger lag de nadruk op straffen, nu op het negeren van negatief gedrag en belonen van positief gedrag! Vind ik een heel verschil hoor.
Toen ik 15 jaar geleden met mijn eerste hond een cursus deed moest je ter correctie een slinger aan de slipketting geven, nu ik met mijn pup weer met cursussen bezig ben is er geen slipketting meer te bekennen op de hele hondenclub, de methode is gewoon heel anders.
Wat dus niet wil zeggen dat je hond over je heen mag lopen, duidelijkheid staat nog steeds voorop.

En datzelfde verhaal geldt ook voor paarden. Natuurlijk met een paard omgaan betekent echt niet dat je het paard maar zijn gang laat gaan, alleen je benadert het probleem van een andere kant.
Wie dat niet wil blijft het lekker op zijn eigen manier doen, niks mis mee als jij je er prettig bij voelt en je doel bereikt.
Maar er zijn ook mensen die het wel zo willen doen, en er hetzelfde resultaat mee bereiken. Om dan te zeggen dat het paard daarvan de dupe is vind ik erg kortzichtig.
Zeker bij een angstig paard denk ik dat een Natuurlijke benadering beter zal aansluiten.

En wie weet, als we 20 jaar verder zijn is er in Paardenland ook wel een kentering geweest, net als bij de honden..... Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 bezoekers