kleur van een veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

kleur van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-02 11:40

ik wil mijn palominobonte merrie laten dekken door een bruine hengst. haar moeder is palomino haar vader bont vader van de moeder is vos en vader van de vader ook vos. ik kreeg uit deze merrie uit een vosvader een palominobont veulen. de achtergrond van de hengst is dacht ik grotendeels bruin. zou ik nog kans hebben op een bont veulen??


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 12:43

als de merrie platenbont is heb je grote kans dat het veulen ook platenbont wordt. Het Tobianogen is dominant, dus als je merrie het heeft doorgegeven dan is het veulen ook platenbont (50 % kans) .

Het Overogen zit ingewikkelder in elkaar. Dat kan makkelijk een paar generaties overslaan.

Als de merrie platenbont is vraag ik me alleen af als ik de informatie van de moeder zo zie waar de vlekken van moeder vandaan komen. Voor een platenbont veulen moet een van de ouders platenbont geweest zijn.

Kijk even hier:

http://members.fortunecity.com/rosaroca ... netics.htm

Je suis Charlie.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

bont is dominant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 12:55

bont is dominant, dus heb je er altijd kans op.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-02 12:57

cassidi de moeder haar vader is een bonte. ze heeft dus ook een palominobont veulen gehad van een vosvader. dus ze geeft het denk ik wel door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 12:57

Niet elke soort bont toch?


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 13:50

Maar we hebben het hier toch over Nina? Nina is toch platenbont? Als haar vader een vos is en moeder is bont, dan is ze niet homozygoot. 50 % kans op bont. En daarbioj nog 50% kans op palomino. En 50 % kans op hengst of merrie.

Ik weet al een leuke naam voor je toekomstige veulen . Fifty-fifty!

Welke hengst had je in gedachten?

Je suis Charlie.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-02 17:07

haar vader is geen vos maar vosbont!! haar moeders vader vos haar vaders vader vos. haar moeder palomino. de hengst die ik nu in gedachte heb is bruin en daar zal wel een hoop bruin achter zitten.ze is idd platenbont palomino

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 17:30

Of het nou vader of moeder is die bont is (maakt niet uit welke kleur) dat is verder niet van belang. De kans blijft dat ze 50% bont heeft gekregen en daardoor ook maar 50% kans heeft om het door te geven.

Had de moeder nou ook bont geweest was de kans groot geweest dat Nina homozygoot is. Hoewel om dat zeker te weten moet ze heel veel veulentjes hebben gehad ( en allemaal bont, ook van niet-bonte hengsten) , en ik geloof dat er zelfs een test is tegenwoordig.

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers