Gewonde zwerfkater. Wat doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Gewonde zwerfkater. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 16:58

Wij wonen hier nu meer dan 5 jaar, en al die tijd loopt er hier een zwerfkater rond. Omdat hij er zo mager uitzag, zijn we hem buiten gaan bijvoeren, en nu komt hij geregeld langs om zijn buikje vol te komen eten. In de winter komt hij ook wel eens binnen en gaat dan lekker knorrend op schoot liggen.

Vaak komt hij gewond thuis. Heel vaak loopt hij mank, wordt kaal, abcessen, maar vandaag schrok ik echt van hem. Hij kwijlt heel erg en zijn bek is helemaal dik. Verder hangt zijn mond een beetje open. Hij kan wel gewoon eten.

Wij hebben al 4 katten en kunnen en willen er niet nog een kat bij. We voeren hem bij en geven hem aandacht, maar daar blijft het bij. Dat geldt voor iedereen hier in de buurt.

Hij is hardstikke lief, en eigenlijk verdient hij gewoon een lief baasje waar hij ook lekker naar buiten kan. Het is en blijft een zwerver, soms is hij ineens weken weg en staat dan weer voor de deur.

Soms denk ik eraan om hem naar het asiel te brengen. Dan krijgt hij de nodige medische verzorging en hij maakt kans op een lief baasje. Een grote kans zelfs, want het is echt een schat. Hij kan goed binnen, maar wil na een paar uur weer naar buiten. Hij gaat netjes op de bak en is heel aanhankelijk, dus het zou zeker een goed huisdier zijn. Maar een binnenkat zal het nooit worden.

Maar in het asiel moet hij in een hok gaan zitten wachten tot iemand hem komt halen, en dat wil ik hem niet aandoen. Het is een zwerver, die kan je niet in een hokje gaan stoppen vind ik. Maar nu ziet hij er zo gehavend uit, dat ik in een enorm dilemma zit.

Wat vinden jullie? De dierenartskosten delen met de buurtbewoners heeft geen zin, niemand is bereid om de dierenartskosten te betalen van een zwerfkat. En dierenartsen zijn duur tegenwoordig!!!

Tips en ideeën welkom, verwijten on onnodig commentaar niet. Ik ben gewoon een beetje aan het uitzoeken wat ik kan doen en wil niet op kosten gejaagd worden. Ik ben maar een arme student en mijn moeder is niet bereid om voor hem te betalen.

Dit is hem trouwens:

Afbeelding

:D


Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:22

Kan je niet ergens een advertentie zetten dat je een goed tehuis zoek voor een zwerfkat in de buurt.? Bij veel (lokale) kranten is dat tot een bepaald aantal regels en bedrag namelijk gratis. "Aangb: Goed tehuis gezocht voor zwerf kater, medische zorg nodig" oid.

Verder hebben ze in veel asiels tegenwoordig ook buitenrennen volgens mij.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:39

Ik zou eens contact opnemen met de dierenarts en die gewoon om advies vragen. Misschien hebben zij wel een goed idee. Of bel een asiel op om advies. Ze weten vaak beter wat ze ermee aanmoeten dan wij.

Succes met de kat. Ik hoop op een goed tehuis voor hem.

Genee

Berichten: 6071
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:45

Ik zou eens even langsgaan bij de dierenarts, onze kat is pas overleden, en mijn moeder wil heel graag weer een gezellige (rode) kater, dus heeeeeeeeel misschien kan ik mijn moeder overhalen, I hope so...Tong uitsteken

.people standing on escalators: that is the testimony to human lazyness.

Genee

Berichten: 6071
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:46

De dierenarts is inderdaad duur, maar ik hoor wel eens van mensen die met een gewonde zwarfkat/hond naar de dierenarts gaan, minder geld hoeven te betalen omdat het niet hun eigen kat is, misscjhien kun je als hij beter is een huisje voor hem zoeken...Succes

.people standing on escalators: that is the testimony to human lazyness.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:11

Flieft... Lovers (alleen geen geldboom in de tuin...) :\

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:31

Ik zou de dierenambulance bellen, zeg dat je een gewonde kat hebt gevonden ( niet zeggen dat het een zwerver is, wellicht is de kans kleiner dat ze dan komen ?) Beestje wordt verzorgd, wellicht heeft hij een chip? en krijgt eventueel een nieuwe eigenaar.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:31

Je zou misschien de dierenambulance kunnen bellen, dan zorgen zij voor de medische zorg. Als je uitlegt hoe het zit, dan laten ze hem daarna vast(gecastreerd!) weer los.

Edit: tegelijk met siempie Haha!

Nulla tenaci invia est via

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:33

Lovers Maar ik heb al vier katten en ben bang met een vreemde kat erbij te halen dat er ziektes mee worden gebracht.

Heeft hij niet gewoon last van z'n kiezen? Daar gaan ze namelijk enorm van kwijlen (tandsteen). Kun je hem niet gewoon op laten halen door de dierenambulance? Hebben wij ook eens met een hond gedaan die al dagen op het erf rond hing. Lief dier was dat, alleen niet tegen de katten dus die zijn 4 dagen niet van de zolder afgeweest.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Genee

Berichten: 6071
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:59

Mijn moeder is flieft op um..heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel misschien mogen we um....Tong uitsteken

.people standing on escalators: that is the testimony to human lazyness.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:11

Sommige dierenartsen hebben een potje voor dat soort gevallen, anders kan de dierenbescherming/asiel misschien bijspringen als je het uitlegt?
Lijkt mij dat zo'n kat in het asiel er niet gelukkiger op wordt.

Kyra_
Berichten: 45
Geregistreerd: 16-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:21

Als je de dierenambulance belt komt hij, volgens mij, ook in een asiel terecht, zeker als ze niet weten dat het een zwervertje is. Ik zou ook eerst contact opnemen met de/ 'n dierenarts en vragen hoe het met de kosten zit omdat het niet jouw eigen kat is. Dan kan die ook kijken of hij een chip heeft. Je kan ook contact opnemen met of op de site kijken van amivedi. http://www.amivedi.nl/

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:05

Klinkt als een abces in zijn bek of iets in die richting...

De ellende met zulke beesten is dat je ze ofwel zo moet laten lopen, ofwel naar de da zult moeten gaan en de kosten op je nemen. Een da zal niet, of niet snel, een zwerfkat behandelen als er niet voor betaald word. Hier in de regio doen ze het uberhaupt niet as far as i know. Je kunt zo'n kat niet aan anderen aanbieden, hij zal terugkomen naar jou en het is geen 'huis'kat, hij zal buiten willen zijn, de hort op kunnen, weken wegblijven, etc. Mensen willen zo'n kat niet, die willen er 1 waar je mee kunt kroelen etc.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:10

Sylvia"]
Klinkt als een abces in zijn bek of iets in die richting...

De ellende met zulke beesten is dat je ze ofwel zo moet laten lopen, ofwel naar de da zult moeten gaan en de kosten op je nemen. Een da zal niet, of niet snel, een zwerfkat behandelen als er niet voor betaald word. Hier in de regio doen ze het uberhaupt niet as far as i know. Je kunt zo'n kat niet aan anderen aanbieden, hij zal terugkomen naar jou en het is geen 'huis'kat, hij zal buiten willen zijn, de hort op kunnen, weken wegblijven, etc. Mensen willen zo'n kat niet, die willen er 1 waar je mee kunt kroelen etc.
[/quote]

[quote="MarianneR schreef:
In de winter komt hij ook wel eens binnen en gaat dan lekker knorrend op schoot liggen.



Voor zover ik heb begrepen is het ook een kroelbeest en komt ie zelfs op schoot liggen.
Wij hebben hier een ex-zwerver/boerderijkat en ipv van ie voor je weg loopt, loopt ie nu meer in de weg Clown Maar dat heeft wel ff geduurd.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:14

In de winter ja... En af en toe. Maar mensen die op zoek zijn naar een kat zoeken niet een kat die af en toe 's winters, als het koud is, naar binnen wilt. Daarbij is de kater aardig op leeftijd...Minimaal 5 jaar als ik het goed begrijp.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:38

Wij hebben hier ook een zwerfkatje. Kan niet meer op zijn achterpootje lopen is mager, krijgt nu ook eten. Maar we kunnen hem niet vangen!!
Hij blaast ook af en toe naar je, echt heel vervelend.

Neem eens een kijkje op:
http://www.ruitersport.com

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 23:15

ik zou ook niet weten wat je zou kunnen doen..
maarre...kvind wel dattie een lief koppie heeft hoor

Amigo...You're Always On My Mind....

Hardcore For Life
17 - 12 - 2005 Nightmare!!

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 23:19

Veel katers gaan zoiezo zwerven als ze niet gecastreerd zijn. En als ze dan een adresje hebben waar ze gevoerd worden, gaan ze daar steeds vaker naar toe. Vroeger bij mijn vriend op de boerderij hadden ze ook zo'n kater. Die was soms een hele tijd weg achter de vrouwtjes aan en kwam dan een stuk magerder weer thuis. De buurvrouw voerde hem ook, dus daar zat hij soms ook een tijd.


Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 23:59

Hij komt in de winter af en toe naar binnen omdat hij dan alleen van ons naar binnen mag. Wij willen hem niet iedere dag in huis, omdat het dan al snel went, ook voor hem, en zoals ik al zei willen wij niet nog een kat erbij.

Hij is echt heel aanhankelijk, houdt echt van knuffelen (ligt het liefst op je buik, helemaal tegen je aan). Maar hij is vaak weken weg en komt dan ineens weer aankakken. Gewond vaak. Waarschijnlijk zou het al heel wat schelen als hij gecastreerd wordt, hij gaat gewoon op zoek naar krolse vrouwtjes. Zal de dierenbescherming eens bellen, wat hun ideeen zijn. Ik weet wel dat zij tegen ongecastreerde katers zijn, hij is vader van 10 kittens in onze straat . Misschien dat ik met hen iets kan regelen, en dat ze hem dan weer uitzetten hier. Die abcessen komen waarschijnlijk van gevechten, dat zal ook wel minder worden als hij is gecastreerd.

Maar dan nog zit ik altijd met een schuldgevoel als hij weer gewond thuiskomt. Maar ik weet ook niet of ik hem zomaar kan herplaatsen. Ik weet wel dat hij geen baasje heeft, maar een binnenkat zal het nooit worden. En omdat het een zwerver is denk ik ook dat hij hier weer terug zal komen.

Hij is minstens 6 jaar oud. Hij is de vader van onze 'kittens' en die zijn in mei 5 geworden. Ik denk dat ik de dierenbescherming maar eens even mail, wat ik hiermee moet. Het is gewoon een moeilijk geval Scheve mond .

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe!

:D

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 08:18

Je hebt een kans dat de Dierenbescherming hem op laat halen en hem laat castreren, bij Katimo vergoeden ze iig een deel van de sterrilisaties van de poezen. Maar dan komt ie alsnog in het asiel terecht als jij 'm niet wilt hebben.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:06

Wij hebben vorige week 2 wilde katjes op laten halen door een stichting, die laat ze castreren/steraliseren op hun kosten en brengen ze dan weer terug. Het is een idee, maar het is zeker de moeite waard! Daarnaast zou ik daarna toch iemand gaan zoeken die 'm wil hebben, diegene moet 'm dan wel een paar weken binnen houden om me te laten wennen.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

druipbles
Berichten: 60
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:01

ik zou navragen bij de dierenarts hoveel het zou moeten kosten, gewoon de hele situatie uitleggen.
ik denk dat als je een leuk tehuis voor hem zoekt dat het ook niet de ideale oplossing is. nu haal je hem weg uit zijn omgeving, je zegt zelf al dat het beetsje binnen zit maar na en paar uur weer naar buiten wilt. zoals je zelf ook wel zal weten moet een kat +- 6 weken in zijn "nieuwe' huis zitten voor hij weer naar buiten mag (hij probeert zijn weg te vinden naar zijn oude omgeving).. wat je verder kan doen??
moeilijk, wens je in ieder geval veel succes met een beslissing !!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 11:31

Castratie kost een euro of dertig.

En Alice, TS wilt de kat NIET hebben.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:06

Je kunt het beste de dierenambulance bellen en de situatie uitleggen.
Aangezien het een zwerfkat is (dus zonder "huis"eigenaar) is de gemeente volgens de wet eigenaar van de kat. Als er geen levensgevaar is mag alleen de eigenaar opdracht geven om een kat op te laten halen. Dus je moet de plaatselijke politie bellen met het verzoek of zij de dierenambulance willen bellen om de kat op te halen. (vat je 'm nog? Verward )
In onze regio is het beleid van de dierenambulance / bescherming dat zwerfkatten (na verzorging) weer terug geplaatst worden in de omgeving waar ze zijn gevangen.
In jou geval zou dat betekenen dat de kat op kosten van de dierenambulance/bescherming wordt geholpen en daarna weer teruggeplaatst in jullie omgeving. Probleem opgelost!
Ik zou wel even donateur worden van de dierenambulance (als je dat al niet bent) Is net zo aardig. Knipoog

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 14:14

Sylvia schreef:
Castratie kost een euro of dertig.

En Alice, TS wilt de kat NIET hebben.

Waar haal jij uit mijn bericht dat zij 'm zou nemen?

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blue_flower, diemth, DoretteK, eshz, KimD, Lestrange01, love_mandy, Mjelleke, moonsparkle, Paloma_Janet, xJurdyWonanx en 136 bezoekers