aangallopeerstress bij paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

aangallopeerstress bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 20:34

Mijn paard heeft een ernstige rugblessure gehad, op het moment is hij helemaal genezen verklaard.

Alleen tussen zijn oren zit nog een probleempje

Drie kwart jaar geleden (na zijn ongeluk) begonnen de problemen met rijden bij het aanspringen in gallop, dat deed zeer, en dan kwam hij in verzet: hoofd omhoog gooien rugwegdrukken etc. Van mijn toenmalige instructrice heb ik hem er door heen moeten rijden....dat is nog al een circus gworden.....zij met een longeerzweep er achter aan .....paard heel erg staken....... Boos! Verdrietig

Achteraf natuurlijk behoorlijk ellendig!

Nu associeert hij aangalloperen echter met pijn........en wat het nog erger maakt is dat hij bij het rijden permanent denkt dat ik een gallophulp vraag..............in de hoeken probeert hij aan te springen, als ik ga verzitten probeert hij aan te springen etc.....

Bovendien springt hij dan steeds aan op de verkeerde manier dwz door omhoog te springen

Ik zit een beetje in dubio wat te doen....

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:54

mijn paard heeft precis hetzelfde probleem gehad, ook een ernstige rugblessure gehad en nadat ze genezen verklaard was kon ze nog steeds niet galopperen, associeerde het idd ook met pijn.
Gewoon steeds opnieuw proberen een flink aantal keren (per keer dat je rijdt) en niet al te lang door galopperen, het gaat echt over al heeft bij mijn paard wel een half jaar geduurd voordat ik ECHT kon zeggen dat het HELEMAAL over was!
Je paard moet nl zelf gaan ervaren dat de pijn echt weg is, en heeeeel goed belonen bij alles wat goed gaat!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:59

Wat heel best kan helpen is voor het rijden even aan de longeerlijn het paard een paar keer aan laten springen. Dan is de rug net even wat losser.

Daarnaast moet hij het tussen zn oren allemaal een beetje verwerken. galloppeer niet te veel aan, maar galloppeer wel door, ook al doet hij raar doorgallopperen. Probeer hem iets ronder in te stellen bij de aansprong.

Om de stress een beetje weg te nemen kan je in de draf enkele passen steeds doorzitten zonder aan te gallopperen, dit een beetje uitbouwen.

succes

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 08:02

nou, dat zij 2 heel verschillende adviezen, ik heb het zo gedaan als ik beschreven heb, dat was het advies van de DA en de Fysio en het heeft goed geholpen, maar misschien dat bij dit paard weer wat anders werkt!

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 09:52

Het is inderdaad het probleem dat het allemaal wat stakerig over komt, maar dat is het niet.

Hij stresst alleen voor het aanspringen, als hij eenmaal in gallop zit is er niets aan de hand.

ik heb bedacht om vandaag maar eens wat balkjes te draven en te galloperen. IK hoop dat ie dan met zijn hoofd bij de balkjes is en niet zo focused op aangalloperen.

Misschien krijgt hij dan na een tijdje wel het idee dat het inderdaad no big deal is?!

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:42

Kun je niet eerst wat buiten gaan galopperen, dat willen ze meestal wel en is de associatie waarschijnlijk toch anders.

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 22:11

hey mariken,
wat fijn dat je paard weer beter is.
ik hoop je snel weer op de club te zien.
groetjes anja

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 11:14

Doet hij dat ook met longeren, of alleen als je er op zit?
Anders zou je hem aan de longeerlijn wat zelfvertrouwen kunnen geven door hem gewoon rustig op je stem aan te laten galopperen.
Zou ik even zonder longeerzweep doen, met het oog op jou vorige instructrice.
Misschien kan het helpen om een tijdje met rijden de galop te laten liggen.
Soms kan een kleine pauze wonderen doen, als hij steeds dezelfde fout blijft maken kan het namelijk ook een gewoonte worden.
Heel veel succes er mee!

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 17:42

Met longeren doet ie het niet; totaal ontspannen.

En niet galloperen; het paard heeft door de blessure al 3 kwart jaar niets gedaan.

Op het moment probeer ik maar heel duidelijk te zijn in mijn hulp, en wat onverwacht dingen te doen, zodat hij niet teveel gaat anticiperen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:01

En wat doet hij aan de longe met iemand erop? De persoon die erop zit hoeft helemaal niets te doen, alleen maar gewicht spelen.
Verder zou ik idd ook regelmatig de overgang rijden, paar passen galopperen (mocht ie raar gaan springen, galopperen tot ie een beetje netjes galoppeert) weer terug nemen, even wat anders en nog eens aanspringen. Hij moet door gaan krijgen dat het niet eng is en geen pijn doet om te galopperen.
Succes!