Wie laat de merrie met 19 dagen scannen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

wie laat haar merie scannen?

Poll eindigt op

wel
14 (100%)

Totaal aantal stemmen: 14


Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Wie laat de merrie met 19 dagen scannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-02 01:01

Hallo!

Mijn merrie is gedekt (door Cugant AVS) en nu laat ik haar scannen op drachtigheid/hengstigheid, maar ook op tweelingen.

Ik hoor de laatste tijd veel verhalen over tweelingen die het niet redden. Ik vraag me dan af: hoe kan dat nou? Want je kan toch je merrie toch laten scannen??????????

Ik vraag me af hoeveel van jullie dat ook daadwerkelijk doen.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 01:16

Ja wij laten ook altijd scannen met 18 dagen! en dan nog een keer met 5 weken, want pas dan kan je zien of er sprake is van tweelingdracht.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 07:14

Wij laten ze vaak wel zo vroeg scannen. Hangt wat van de merrie af. De eerste keer dat wij gescand hebben is in 1987. We zagen Taru toen al maanden voordat ze geboren was, heel grappig Haha!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 07:21

Ik laat de merrie's ook voor het dekken altijd scannen. Of alles er goed uit ziet en wat het beste moment voor de dekking is.
Na het dekken laat ik ze meestal op de 17e dag scannen.
Bij twijfel over een tweelingdracht worden ze op de 28e dag nog een keer gescand, dan is er nog eentje weg te spuiten.


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 11:35

Tot dag 17 is het vruchtje vrij beweeglijk in de baarmoeder. Ideaal is dus scannen op dag 16: wanneer er dan 2 vruchtjes te zien zijn zitten ze vaak nog verder van elkaar en is er makkelijker 1 weg te knijpen zonder gevaar voor de andere. De vruchtjes zijn dan nog erg klein en men moet goed opletten ze niet met een cyste te verwarren. Vanaf dag 17 is er vasthechting. Omdat tweelingen meestal dicht bij elkaar vastzitten is er vanf nu meer risico om de 2 vruchtjes te beschadigen.
Om op dag 16 te kunnen beslissen dat het zeker om een tweeling gaat is niet zo makkelijk dus wordt er voor alle zekerheid dikwijls een paar dagen gewacht.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-02 11:40

Vanaf waneer tellen jullie trouwens? Dag 16/17 vanaf de eerste dag van de hengstigheid? Of vanaf de eerste dekking? Of vanaf de laatste dekking?

Ik telde 18 dagen vanaf de eerste dekking........

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 11:48

Ik heb ook laten scannen voor bevestiging van de dracht en controle op tweelingen. Het is een kleine moeite en helpt ook met de planning voor de volgende inseminatie, mocht het die keer niet hebben gepakt.

Je suis Charlie.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 15:12

Ik heb het absoluut gedaan. Speciaal pakket bij de da voor niet al te veel geld en je weet meteen of het goed zit. Een DOEN-er dus. Haha!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

scannen op dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 15:32

Lijkt mij een uitermate goed idee. En dan wel op dag 17 of 18, dag van inseminatie is dag o. Op dag 14/15 is al te zien of merrie drachtig is en evt van een tweeling maar dan moet je de hele baarmoeder nog af zoeken omdat de vruchtjes nog niet zijn ingenesteld. Dat gebeurt pas op dag 16, daarna scannen is dus makkelijker. Bovendien weet je zeker dat je twee vruchtjes ziet i.p.v. 1 twee keer te scannen.
En als de merrie niet drachtig is kan je op de volgende hengstigheid wachten (is dan met 2-3 dagen te zien in principe).
Het probleem van 2-lingdracht bij het paard is dat de 2 vruchtjes in de baarmoeder te dicht op elkaar zitten en dan niet genoeg voedingsstoffen binnen kunnen krijgen via de placenta omdat deze tegen elkaar aan zitten. Er kan dan abortus optreden of te kleine, niet genoeg ontwikkelde veulentjes worden geboren die dan niet kunnen overleven. Het is erg byzonder wanneer er een wel gezonde 2-ling geboren wordt bij een paard!!!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 16:33

ik liet eerst de hengst nog een keer langskomen (komt 2 keer in de week langs ons huis (schouwhengst uiteraard), sloeg ze na 18 dagen af dan laat ik ze scannen. ook laat ik met een week of 5 nog een keer scannen, just in case:-)

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-02 02:27

Ik laat Jeddah a.s. donderdag scannen, ze zit dan op 17 dagen na tweede dekking (ze is 3 keer gedekt).

Ik houd jullie op de hoogte!!!!!!!!!!!!!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 132 bezoekers