Welk leeftijd mag je niet meer rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anders_Amigo
Berichten: 2322
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Nvt

Welk leeftijd mag je niet meer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 17:25

Ik rijd op een tuiger van mijn buurvrouw maar die is 16 jaar.
Tot welke leeftijd en hoevaak in de week mag ik haar dan berijden?

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:31

zolang ze nog goed gezond en in conditie is mag je er mee rijden, geen probleem! Kan onder deze genoemde voorwaarden tot op hoge leeftijd hoor.
Het hangt er helemaal van af wat je doet met rijden (dus bijvoorbeeld hoe lang/stevig je rijdt, veel springen of niet) en of je dr conditie langzaam hebt opgebouwd of niet.
dus veel plezier!

Anders_Amigo
Berichten: 2322
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Nvt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 17:43

Ik dressuur met haar en ze is goed in conditie! bedankt cissy!

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:56

je kan rijden, zolang de pony is goede conditie is en geen pijn heeft en super gezond.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:06

Ik ga mee met de mensen hier boven:D
Zolang je paardje maar in conditie is gaat alles goed:D

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:09

mijn vzpony is 18, daar rijd ik ook nog gewoon op, ze wordt ongeveer 4 keer per week bereden, en af en toe springen we nog gewoon!

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:11

mijn vzpaard is ook 18 jaar *7ik denk ouder maar soms ook veel jonger Tong uitsteken * en ik rij er elke week een uur op. En het gaat prima! Ik spring ook 1x in de 3 wekeen op haar Haha! *felicia is ook een tuiger*

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:17

Zag deze week in de springsport ook paarden van 15-16 jaar meelopen, en dat zijn dan de internationale toppers.
Lijkt me dat als je rekening houdt met het paard en de conditie langzaam opbouwt je er nog heel wat mee kan.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:19

op de manege waar ik vroeger reed hadden ze een paard dat tot zijn 34ste nog elke dag in les mee liep. kan op zich wel als je paard een goede conditie heeft en je het werk een beetje aanpast aan de leeftijd.

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:20

Zolang je pony nog fit en gezond is, en nog plezier heeft kun je nog lekker rijden hoor Lachen

Ik rijd ook een Fjordje van 17 aantal keer in de week en loopt ook nog lekker voor de kar, hij is nog hardstikke fit, vol met energie en heeft er nog plezier in!

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:48

ZIe trix hier van Sietske, die is al 23 of 24 en die springen ook nog:D

Illona
Berichten: 578
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:49

als je hem regelmatig rijd, blijft hij langer fit. Maar houd het wel regelmatig, pak hem niet na een aandtal dagen rust uit de wei voor een stevige training.
een vrienin van mij heeft op haar paard (toen 26) nog meegedaan op indoorbrabant (springen). Dit paard is nu 30 en er wordt nog steeds op gereden. Wel rustiger, maar hij heeft er nog steeds plezier in.
dus geniet van je paardje! Clown

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:53

Volgens paspoort is mirk nu 17, maar zo fit als een hoentje. het lijkt, hoe ouder hij wordt, hoe fitter hij ook wordt. Wanneer ik Mirk stil zal zetten, is het alleen maar slecht voorhem. We rijden nu nog steeds wedstrijden en alle nieuwe oefeningen pakt hij super op Dus ik zie nog niet in waarom ik het rustiger aan zal doen met hem...

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:53

Yep, rijden kan nog gewoon hoor. 16 is ook helemaal niet out. Zolang ze gezond zijn en jij de conditie op pijl houdt kan een paard lang in het werk blijven. Dit is ook beter dan niet rijden, want rust roest. Beweging is goed, maar je moet het natuurlijk niet te gek maken... maar dat doe jij ook niet. Zou gewoon lekker door blijven rijden en veel plezier van het paard beleven. Hij zal je er dankbaar om zijn. Ken er van boven de 30 die nog steeds lol van het rijden hebben.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:33

Juist belangrijk om te blijven rijden met eenouder paard! Bewegen is goed als je paard gezond is, zelfs als er wat slijtage is, is bewegen goed. Voorpaarden geldt: RUST ROEST.
Bedenk dat weefsels beter doorbloed blijven door beweging. Ik heb ook een ouder paard, hij loopt vrijwel iedere dag, dressuur, buitenrit, beetje speels rijden zonder zadel, alles doet hij nog, en altijd de oortjes naar voren! Veel plezier met je oudere paard!

Calice

Berichten: 9814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:31

nou 16 is nog niet zo oud hoor Knipoog Haha! en dat kan je ook nog gewoon blijven rijden . maar huizenhoge sprongen enzo.... dat zou iets te veel kunnen worden.
en ik rij/reed op een pony van 31! (mag momenteel niet vanwege herstellen gebroken rug)
en het is een ijslander/welsh en ze is nog hardstikke fit! maar ik kan alleen maar recreatief op haar rijden maar zolang je paard nog 'goed' is zal ik hem echt blijven berijden als ik jou was, want dan blijft hij lekker soepel *LOL* en zolang hij er plezier in heeft zou ik het gewoon blijven doen! Haha!

ElsjeBrab
Berichten: 239
Geregistreerd: 16-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:41

mijn vriendin rijdt op een pony van 35,
die is ook nog gewoon heel gezond!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:42

Zolang d epony het nog kan/wilt, gewoon doorgaan, zodra hij het echt niet meer wilt, of het gewoon maar een beetje neit kan, meteen stoppen Lachen

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:46

Jetta schreef:
Juist belangrijk om te blijven rijden met eenouder paard! Bewegen is goed als je paard gezond is, zelfs als er wat slijtage is, is bewegen goed. Voorpaarden geldt: RUST ROEST.
Bedenk dat weefsels beter doorbloed blijven door beweging. Ik heb ook een ouder paard, hij loopt vrijwel iedere dag, dressuur, buitenrit, beetje speels rijden zonder zadel, alles doet hij nog, en altijd de oortjes naar voren! Veel plezier met je oudere paard!

helemaal mee eens Lachen . Zolang de pony fysiek niks mankeerd, is bewegen altijd beter dan stilstaan. Een oud gezond paard dat geen extra beweging meer krijgt zal rapper stijf en oud worden dan eentje die nog fijn mag werken.

daarbij is 16 nog helemaal niet oud, ik rij L2 met mijn 18-jarige, is nog een topconditie, soms verbaast ze mij zelfs nog Haha!

umpie
Berichten: 670
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:51

hallo, bij ons op de manege stata ene paard van 27 jaar die nog superrr gezond is en waar ze 1 keer in de week een lekkere buitenrit mee maken. nou ik kan je wel vertekllen dat hij zich gedraagt als ene paard van 10 en hij is super sterk en heeft er heel erg veel lol in, zoalng jou paard het leuk vindt en gezond is, is er toch niks aan de hand?!?!?!?!?!