staart-manen eczeem ......of regenschurft????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
likale

Berichten: 8
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: oosterbeek

staart-manen eczeem ......of regenschurft????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 12:46

Hallo allemaal. Bij mijn haflinger Jiske is paar weken geleden staart-manen eczeem geconstateerd????? Ze had erge rillingen en trekkingen in de nek. Kleine wondjes. Maar schuren doet ze niet. Rijden, mennen kan niet ze gaat helemaal over de rooie. Haar behandelen (wassen en insmeren met tea treeoilshampoo en hydrocortiderm) gaat bijna niet want ze probeert eerst heel wild te wijken, lukt dat niet dan gaat ze steigeren en anders begint ze te trappen en te bijten. Duidelijk pijn dus. Ik heb haar nog niet zo lang en heb de handelsstal erbij gehaald die hebben weer iemand gebeld en uitleg gegeven over hoe ze doet. Die denkt aan een inwendige parasiet. Daar heb ik volgende week vrijdag een afspraak staan op kosten van de handelsstal want die zijn ook erg benieuwd. Meerdere mensen hebben al gezegt dat klinkt en lijkt helemaal niet op manen eczeem. Nu in een boek iets over regenschurft gelezen en ik denk dat het dat is. Volgende week komt de dierenarts een kweek nemen. Wat denken jullie??? Ik laat jullie weten wat het gaat worden want je staat zo op het verkeerde been door iemand en behandeld dan je paard verkeerd.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 14:37

Heb eens een keer rain rot gezien en dat ziet er echt schurftig uit (rare plekken). Misschien kan je een foto van de plekken van je haflinger erbij zetten dan kunnen bokkers precies zien wat je bedoelt.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 15:10

Mijn pony heeft ook een keer regenschurft gehad maar die reageerde niet zoals die van jou. Het is een echte huidaandoening en opzih hebben ze daar niet zoveel pijn aan. Ik ben benieuwd wat het wel is!

likale

Berichten: 8
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 15:14

het ziet er een beetje uit als mok. Ontstoken wondje met een korstje geel/oranje soms donker rood/bruin. Ik heb geen foto (nog) omdat ze je er niet bij laat. Ik zalf vanuit de lucht zou je kunnen zeggen. En hoop dat het op de goede plek komt. Wassen vindt ze wel lekker. Koud water over de manen en dan de shampoo dat gaat nog. Zal het toch nogeens proberen.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 16:53

Hier een plaatje van rainrot:
Afbeelding
Of kijk hier eens voor een plaatje en wat info: http://www.whoa.nl/rainrot.htm
Rainrot is geen schimmel, het is een bacteriele infectie die wel degelijk behandeling nodig heeft.
Ik wens je veel sterkte en succes!

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:35

Likale zoals jij het beschrijft vind ik het toch niet als regenschurft klinken.
Bij regenschurft krijgen ze eerst kleine bultjes, die later open barsten en gewone wondjes worden.
Je moet haar na het wassen trouwens wel helemaal afdrogen en ze mag ook niet buiten in de regen staan. Hierdoor wordt het allemaal erger. Ook mag ze geen deken op, hierdoor 'verstikt' de huid te veel en wordt het ook erger. Zelfs al heb je een zo gehete ademende deken.

likale

Berichten: 8
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 20:24

ja dat bedoel ik met op het verkeerde been zetten. Je denk manen eczeem en doet dus een deken op en wast en poetst terwijl dat op een andere manier zou moeten. Het afdrogen enzo dat zijn dus dingen die bijna niet mogelijk zijn zonder in het ziekenhuis te belanden. Er is al voorgesteld een praam te gebruiken. In het boek staat dat het erg pijnlijk is en dat kan je bij Jiske dus wel wel zeggen want ze is altijd ontzettend lief en nieuwsgierig

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 23:26

Lastige situatie. Waarmee was je hem? Tijdens het wassen moet je proberen om de korstjes eraf te halen.
Maar ik vind het raar dat jou pony er zo heftig op reageerd, wanneer komt de DA?

likale

Berichten: 8
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 07:01

Ik was met tea treeshampoo en smeer met hydrocortiderm. Ze krijgt knoflook en D-itch en nog iets door het voer. En ik spuit er veerust over heen. Heb ook nog wat andere dingen tegen jeuk weet zo de naam niet. O en iets wat silitch heet van de paardendrogist en zo'n vliegenband voor om de nek die je kan vullen. Huilen Maar ja als ze geen jeuk heeft heeft ze dan wel anti jeuk spul nodig. Maandag komt onze eigen DA een kweek nemen omdat de andere paarden ook van die plekjes in de nek hebben. En vrijdag moet ik met haar naar ederveen naar een speciale DA Die heeft de handelsstal geregeld. *LOL* Dus moet weer even afwachten ben zo benieuwd wat het is en waarom ze zo'n pijn heeft. Als je het zadel oplegt loopt ze helemaal te schudden en te shacken. Huilen

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 08:54

veerust prikt wel, misschien dat dat het probleem is?
kan ook ene ciombinatie zijn van dingen die je gebruikt, waar ze misschien niet tegen kan en die haar de pijn bezorgen?

de pijn vind ik namelijk heel raar, de mijn heeft echt alleen jeuk en doet alles om er vanaf te komen. hoe harder ik ros met de borstel, hoe fijner hij het vind.

likale

Berichten: 8
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 13:56

De pijn had ze al Huilen . Dat was in eerste instantie de rede waarom heb ik de DA erbij gehaald. het spuiten van veerust is geen probleem . Het voeren van D-itch wel , knoflook gaat. en er aankomen dus helemaal niet Verward .

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 12:23

Zou je er nu wel veerust overheen spuiten, is een erg agressief goedje hoor. Kun je haar nu niet beter met rust laten tot de veearts de diagnose heeft gesteld? Als ze zo heftig reageert op het zadel dan gun je haar toch een korte vakantie?

likale

Berichten: 8
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 12:38

ja doe ik al omdat de meningen nogal verdeeld zijn over wat ze heeft, en ook niet behandeld wil worden,ben ik met alles gestopt afgelopen vrijdag. Tot nader onderzoek. Denk dat ik maar eens eenbloed onderzoek aanvraag maandag bij de DA. Wat vinden jullie van silitch is dat goed spul

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 14:26

Regenschruft jeukt niet...
Let op dit is zeker wel besmettelijk!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:33

Dit klinkt eerlijk gezegd niet als zomerexceem, maar ook niet als Rainrot.
Nu kan het beeld natuurlijk wel flink verstoord worden, doordat je veel teveel dingen door elkaar gebruikt.
Om te beginnen direct stoppen met veerust, dit spul is van zichzelf al erg aggressief en mag ook nooit op een kapotte of geiriteerde huid gebruikt worden.
Ook zou ik inplaats van shampoo, Betadine scrub of Biotex groen gebruiken, beiden ontsmetten en verweken de korsten, zonder de huid zelf te irriteren.
Ook Hydrocortiderm, lijkt me hier geen oplossing, dit is een cortizonen /Prednizon product, wat goed helpt tegen jeuk, (maar die van jou lijkt pijn te hebben) en mag ook niet te lang achtereen gebruikt worden ivm met het hoge hormoon bestanddeel. Dit middel mag eigenlijk alleen op strict voorschrift van de arts gebruikt worden.

Haal hier zo snel mogelijk een DA bij en stop even met al die middeltjes, totdat je weet waar je mee te maken hebt, nu zit je op de verkeerde weg!!

likale

Berichten: 8
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 18:25

dit zijn dingen die door een dierenarts zijn voorgeschreven. Ik ben niet op eigen houtje begonnen . Dierenarts al twee keer geweest afgelopen drie weken en vandaag weer Scheve mond . Kweek genomen (schimmel) en bloedgetapt maar zij is er van overtuigd dat het maneneczeem is. En helaas heeft ze vandaag ook lopen schuren aan haar staart. Huilen Ach gut Ik baal als een stekker en weet me geen raad. De paarden reageren op een zelfde manier jeuk/schuren. Alleen de oorzaaak is denk ik bij de verschillende paarden anders. De een kan niet tegen uv, de ander niet tegen eiwit in grasenz. Heb gelezen over een paard dat alleen maar 8km werd verhuisd en toen geen last meer had????Andere bomen en een paard wat naar dat adres werd verhuisd had het opeens wel wat is dat nou. Toen hebben ze de eikenbomen omgezaagt en nu heeft die haf ook geen last meer????? mijn paard staat onder beuken bomen dus daar ligt het niet aan. enenene zo kan ik nog wel even door gaan heb zo veel gelezen overal.
OK dan! En nu hoor ik dat er een experimenteel medeicijn zo zijn door een huidarts ontdekt . Een bac die zich koppeld aan rodebloedlich. En dus in die hoedanigheid overdraagbaar is (erfelijk)De paarden die zijn behandeld zijn vrij???? heeft iemand daar iets van gehoort staat in een blaadje over tinkers.

likale

Berichten: 8
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 18:02

Zo vandaag bij die andere geweest was een homeopaat Horse body balance Scheve mond . Interessante persoon. Zelf vind ik het wat wazig allemaal, maar volgens haar een bacteriele infectie *LOL* . Ik heb druppelsberberis homacord gehad en een paar ampulen bacillinum. Het ene dood de bacterie en de ander voert hem af... OK dan! drie weken en dan moet het goed zijn ik ben hhheeeeeeeellllllllllllllllllllllllll erg benieuwd. En natuurlijk ook naar de bloedtest die mijn DA heeft afgenomen. Wordt vervolgt.