hoe kan ik mijn merrie het beste voorbereiden op de keuring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

hoe kan ik mijn merrie het beste voorbereiden op de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-02 09:15

Vorig jaar ben ik ook geweest.
Had eigenlijk niets voorbereid, wel mijn paard netjes in de knotjes e.d gezet.Ze was om door een ringetje te halen..
Ze was net een paar weken onder het zadel, en ik liet haar voorbrenger door een man van het NRPS.
Normaal lzet ze altijd haar staart erop en showt alles bij elkaar Kwijl
maar nu sjokte ze achter de man aan...
toch nog een 2e premie
Hoe kan ik haar dit jaar beter voorbereiden? Het is puur voor de lol, haar wegbrengen en 400 euro besteden is GEEN optie.
Het liefst wil ik haar ook zelf niet voorbrengen

Dees

Berichten: 18914
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 09:19

Klein blikje met rammeltjes erachter wil soms prima helpen }>
Kijk anders eens in het boekje presenteren kun je leren, weliswaar een kwpn uitgave, maar de tips voor het 'opdrogen' en wakker maken voor de keuring kunnen interessant zijn.

Bij het NRPS moet je zelf een paard rondjes (driehoekjes?) lopen, dus jij moet ook kunnen rennen. Ik zou dat rennen overlaten aan wat van die afgetrainde jongemannen die zich daar wel aanbieden (misschien iets voor Walter?), en zelf het paard ietsjes aanjagen. Jij kent je paard het beste, je zal zelf het beste kunnen aanvoelen wat genoeg is en wat net te veel....

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-02 09:22

aha presenteren kun je leren..dat ga ik even nakijken!!
ikmag zowiezo dus achter haar aan renne? hoef ik niet in pak?
bedankt Dees!

germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 09:31

Koop in ieder geval zo'n voorbrenghoofdstel met ketting. Hieraan kan een bit, maar dat hoeft niet. Die ketting is ideaal om het pard onder controle te houden.
Zelf moet je bij het NRPS eerst opstellen, de jury moet de linkerkant van de merrie zien. Kijkt dan naar bouw, schouderligging, hoofdhalsverbinding, kruis (steil, recht), beenwerk, rug, lendenen enz.
Dan moet je een driehoek stappen, eerst recht van de jury af, dan dat de jury er aan de zijkant tegenaankijkt (hoe ruim, hoe soepel enz0 en dan weer recht op de jury af. Vervolgens hetzelfde in draf. Soms moet je een tweede rondje. Je moet zelf ongeveer een meter van je paard aflopen, het paard volledig vrij laten bewegen. Dit kun je niet zomaar even. Als je een goede merrie hebt en zelf geen ervaring, kun je beter 25 gulden betalen voor een prof. voorbrenger, die halen het maximale uit het paard.
Wel kun je aan de voorbereiding veel doen. De hals moet geod gespierd worden ,dus longeren met bijzet. Kruis moet goed gespierd, dus idem. Ook het opstellen, lopen met het paard oefenen. Verder veel benen afspuiten, daar gaan de harder van lijken. Balkje draven aan de longe, vrijspringen enz. Kost je wel 4 maanden als je het echt goed wil doen, dus dan mag je nu wel beginnen. (ik doe het ook niet hoor, ik rij nu eentje in en die gaat in juli ook naar de keuring, maar als je het echt goed wilt doen, dus een stermerrie, dan moet je niet met een 3-jarige gaan rijden voordat hij/zij is opgenomen in het stamboek.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-02 09:36

Ze IS al opgenomen in het stamboek.
Ik heb ook al alle benodigde spullen enz.
Ik heb net meteen het boek presenteren kun je leren besteld
en nu maar hopen dat ik op de keuring dan ook echt een pof krijg?
maar imoet ik ook een apepakkie aantrekken om erachteraan te lopen met een blikkie?