[AR]mennen in een vrij zware rijbak, vraag:

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

[AR]mennen in een vrij zware rijbak, vraag:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 18:01

Ik heb een welsh pony van 1.20 m die nu ong 3 jaar voor de wagen loopt. ik heb vrij veel met haar dressuur gereden op mijn oude stal, in een binnen rijhal en buitenbak. maar het zand was daar altijd vrij vlak en niet mul, makkelijk te trekken dus voor mijn pony.
Nu heeft mijn stalhoudster van mijn huidige stal mij het voorstel gedaan dat ik ook in de buitenbak mag rijden met mijn aanspanning, alleen het zand is erg mul en mijn pony moet dus behoorlijk trekken. je ziet echt dat er veel spanning op die achterhand komt en de achterhand daalt ook doordat ze dus trekkracht uitoefend.
Nu wil ik mijn pony absoluut niet overbelasten dus ik heb nu deze week twee keer 5 minuutjes in de bak gestapt.
Maar ik twijfel enorm of dit wel zin heeft:

Is de bak niet te zwaar voor haar dat ik haar daarmee overbelast en misschien op deze manier blessures in de hand werk?

Ik had zelf al bedacht dat ik het even een paar weken probeer met steeds 2 of 3 keer per week een paar minuutjes oefenen en als ik merk dat ze na die paar weken nog steeds zoveel moeite heeft met lopen dat ik er dan maar vanaf zie.

Alvast bedankt voor eventuele reacties! Pling


Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:40

Ik denk dat je als je je pony goed kent het snel genoeg merkt of het te zwaar is.
Zolang ze niet overmatig zweet en er nog zin in heeft kan het misschien niet veel kwaad maar echt ideaal zou ik het zelf niet vinden.

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:42

Het lijkt mij dat ze vanzelf voldoende spierkracht krijgt als je het rijden in deze bak rustig opbouwd. De pony is niet zo heel jong meer en ze mag in los zand 2x haar gewicht trekken, dus ik zou het zelf wel doen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:27

Ik zou het niet doen, zoals ik jou hoor is het veel te belastend voor je pony. Kun je niet eerst de bak slepen of zo?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 14:43

Als je echt dressuur wilt trainen is het aangespannen veel lekkerder om op gras te rijden! Het hobbelt misschien wat meer, maar voor je pony trekt dit ook makkelijker als in het zand.
9 van de 10 bakken zijn zeker te zwaar voor een karretje.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:13

Tessebes schreef:
Ik zou het niet doen, zoals ik jou hoor is het veel te belastend voor je pony. Kun je niet eerst de bak slepen of zo?


Ik ga hiermee mee... Zo af en toe zal het echt geen kwaad kunnen maar ik zou het zelf niet graag doen..

EvelineB: In mul zand zelfs maar 1 keer haar eigen gewicht..
In theorie zou het dan nog wel mogen, maar toch.

Met bredere bandjes zou het natuurlijk al een deel opgelost zijn, maar dat is vast geen optie?

En buiten in een korte weide? ook geen optie?

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:57

Wij hebben op de club de menlessen ook in een zandbak, maar die wordt regelmatig gesleept en gesproeid, dus die bodem is niet erg mul, en dat is heel goed te doen.

En hele mulle zandbodem zou ik mee uitkijken, een keertje eventjes erin rondrijden kan best, maar ik zou het zeker niet te vaak en te lang doen.
Je pony gaat dan te veel een trekhouding aannemen en op de voorhand lopen, want als hij zich naar voren in het tuig gooit trekt het makkelijker door een zware bodem.
En dan heb je kans dat 'ie last van drukkingen op de borst krijgt omdat dat deel zo zwaar belast wordt, vooral als je smal borsttuig hebt.

Misschien dat slepen en sproeien en optie zou kunnen zijn als je er met meer regelmaat in zal willen rijden?


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:59

Ik zou daar niet in dressuur willen rijden. Je moet Tink trainen, maar dat kan ze niet als ze vol in de strengen moet om het wagentje vooruit te trekken.
Dan heb je meer aan oefeningen rijden als je buiten onderweg bent.
Leuk trouwens om weer iets van je te lezen!

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:41

Als ik me zo probeer voor te stellen hoe dat voor die pony is lijkt het me niet zo fijn. Als ik jou was zou ik gewoon in de binnenbak blijven rijden.
succes verder!

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 17:59

Shetfan schreef:
Als ik jou was zou ik gewoon in de binnenbak blijven rijden.

Binnenbak was op mijn oude stal, op de stal waar ik nu sta heb ik alleen deze optie en anders verder niks dus behalve buiten rijden.

in ieder geval iedereen bedankt voor de reacties!
Zelf had ik ookal het idee dat het niks toe zou voegen aan ons mennen, ik wilde alleen graag weten wat jullie ervan dachten.Bedankt!

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:40

Als je ziet dat ze echt al dr gewicht in het tuig gooit (Dat zie je snel genoeg, dan leunen ze wat naar voor, waardoor idd lijkt alsog de acherhand wat daalt) Moet je zeker niet te lang in die bak rijden, want dan is het dus behoorlijk zwaar, net als jij een zo'n grote kruiwagen vol met mest de mesthoop op moet duwen.. ook behoorlijk zwaar, moet je je is indenken dat je dat bijv. een kwartier lang moet volhouden..! Het beste terrein om te oefenen met een aanspanning vind ik gewoon een grasveld waarvan het gras niet te hoog is en een goede stevige bodem en niet glad of modderig..
Maar als je af en toe is 5 minuten in die bak rijdt is het geen ramp hoor, maar ik zou het als ik jou was niet elke dag heel lang in die bak gaan rijden..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 3 bezoekers