Winterbenen!!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
stijntilla

Berichten: 600
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Vaassen

Winterbenen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-09 21:05

Hallo,,

Ik heb sinds dit jaar waarschijnlijk winterbenen!!!... Vreselijk.
Het begint met een plek op je been die rood en hard wordt. Bij mij wordt het onder douche, of wanneer het warm wordt een zwarte/donkere plek. Wanneer het koud is zijn het grote rode bulten. Ik had er eerst een en nu heb ik er al 3...

Het komt doordat je benen kouder zijn ofzo? Ik houd ze nu goed warm en heb net van mijn tante gehoord dat een Vitamine B12 injectie ook zou kunnen helpen dus maandag bel ik even de huisarts.

Hebben meer mensen hier last van? en wat doen jullie hier aan..??

Ik vind het iig vreselijk!! die jeukk!!


lovelucydan

Berichten: 2062
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:06

mijn vriendin heeft hier ook last van schijnt erg zeer te doen ook. ze heeft al verschillende thermo spullen geprobeerd dit helpt een beetje.

my haflinger horse lucydan!

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 22:50

Ik geloof dat dit net als winterhanden en voeten komt doordat de bloedvaten te dicht blijven. In aders zitten klepjes, die er voor zorgen dat bloed niet te snel stroomt. Bij winter voeten/ -handen / -benen stroomt het te langzaam doordat de vaten zich niet goed kunnen aanpassen aan de temperatuurverschillen. (daarom de zwelling en verkleuring) Dikke kans dat dit bij jou ook begonnen is toen het ging vriezen?

Wat je kan doen; wisselend koud en warm douchen. Eerst een paar minuten kouder, dan een paar minuten warmer enz enz. Zo 'train' je de vaten om snel aan te passen aan temperatuurschommelingen
Warm aankleden, maar met katoenen 'onderlaag'. Iets wat zweet goed opneemt
Ik slik zelf ook Ginko tabletten; is bloedverdunnend
Die injectie had ik inderdaad ook van gehoord, maar meende dat je die dan moest halen voordat de ellende begon, weet ik niet zeker.

Heel veel sterkte in iedergeval! :(:) Ik heb zelf vooral last van wintervoeten, maar wordt inderdaad gek van de jeuk als ze opspelen

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

stijntilla

Berichten: 600
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Vaassen

Re: Winterbenen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-09 10:26

oke, bedankt voor je adviezen Juut!! Ga ik eens proberen met het douchen! En Thermo-ondergoed wordt ook aangeschaft. Het begon inderdaad toen het begon met vriezen...

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:18

Ik heb dit ook al drie jaar lang en heb vorige jaren zelfs zo'n bulten gehad dat de blaren erop zaten.
Als het koud was voelde ik er niets van, het was wat hard, maar geen pijn of jeuk. Werd het warm, dan begon het te tintelen en te borrelen, alsof er iemand onder mijn huid zat te kietelen. Krab ik, dan doet het ontzettend pijn.

Ik ben het eerste jaar naar de dokter geweest, maar die wist het ook niet. Dit keer heb ik gedoktergoogled en ik denk dat het frostbite is. Dat is een tweedegraads bevriezing.

Wikipedia zegt daar dit over: http://en.wikipedia.org/wiki/Frostbite

Bij mij zien de plekken er in het begin uit zoals bij dit plaatje:
Afbeelding
Grote ronde vlekken, met witte binnenkant. Later werden bij mij de binnenkantjes dus blaren.

Of het echt dit is weet ik niet, maar ik vind het een erg logische verklaring. Ik heb de plekken namelijk op mijn tenen gehad en elk jaar op mijn dijen/bovenbenen. Dit jaar heb ik elke keer een mailloit onder mijn paardrijdbroek als het vriest en ik smeer de plekken in met vaseline voordat ik de kou inga. Zodra ik thuis kom, stap ik onder de lauw/warme douche. Die douche voer ik op tot het echt gloedheet is en mijn huid ook echt warm aanvoelt.
Dit jaar zijn de plekken echt nog heel erg klein gebleven, ondanks dat het al zo koud is geweest, dus het helpt wel!

Grit

Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:23

Misschien een lichte vorm van koude urticaria??
(http://www.huidarts.com/cgi-bin/patinfo ... 1039416902)

Vriendin heeft dit dit jaar ineens gekregen. Als ze in de kou loopt krijgt ze erg jeukerige plekken en bij haar ontstaan er ook rode verdikte plekken. Bij haar helpen anti-histamine tabletten.

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:54

Mijn tenen zien er meer zo uit;
Afbeelding

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Winterbenen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:32

Mijn tenen vorig jaar ook, met blaren er nog op ook nog. Zodra het warm werd deed het pijn en tintelde het als de ziekte. De blaren deden echt pijn, zeker toen ze kapot gingen.
Dit jaar, door flink inpakken, ruime kleren (had vorig jaar te krappe schoenen) en écht opwarmer onder de hete douche, gelukkig nog niet.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Winterbenen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:37

Er is een crem tegen wintertenen/winterhanden, werkt perfect.
Sinds ik een "buitenbaan" heb, heb ik wat last van wintertenen.

Maar even goed smeren en bijhouden en het is zo goed als weg !!

Abroflor van VSM

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:39

Die heb ik inderdaad ook uitgeprobeerd; had bij mij helaas geen succes.
Vitamine D slikken heeft 1 jaar goed gewerkt, en toen ook niet meer

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:42

Juut schreef:
Warm aankleden, maar met katoenen 'onderlaag'. Iets wat zweet goed opneemt

Nee, geen katoen! Dat is echt achterhaald.
Thermo-ondergoed is tegenwoordig van een kunsstofvezel of de wat duurdere, van Merinowol. Katoen neemt wel vocht op maar blijft 'nat' waardoor het weer afkoelt. Dus beter iets wat het vocht afvoert kiezen.

And if you don’t feel good
What are you doing this for

nowornever

Berichten: 3205
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:44

ik had er toen ik op stal werkte ook heel erg veel last van op mijn bovenbenen. Winterdijen noemen ze dat volgens mij maar het opwarmen doet erg zeer ik heb ook redelijk wat littekens aan over gehouden van de plekken die open lagen. Ze zeggen dat je het warm moet houden maar het scheelt maar weinig vond ik zelf.

Wil je je paard/pony geschoren hebben?
De zee verandert nooit. De mens blijft zich eindeloos afvragen hoe de zee in elkaar zit, maar ze blijft voor altijd een mysterie.


Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Winterbenen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:58


VERAx
Berichten: 3508
Geregistreerd: 19-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:00

Je moet er een paar keer overheen plassen.
Werkt echt!

              Everything is nothing
              with a twist

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:41

>;) Volgens mij is de TS een vrouw, die kan dus nooit over haar eigen dij heen plassen.
Sowieso, wat zou dat voor nut hebben? Behalve dan dat ze de douche nog meer zal gaan waarderen?

Katoen als onderlaag werkt bij mij idd ook niet. Ik zweet teveel en katoen droogt maar niet. Ik kan me voorstellen dat het voor niet-zweters wel goed werkt.

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:56

Men neme een emmer of iets, plast daarin, mikt inhoud van emmer over rode jeukende plek :+ De truc zat hem in de amoniak, maar dan moest het wel ochtendurine zijn.

Ook dit heb ik getest (jak!), en heeft helaas niet gewerkt
Wel heb ik van kennis geweldige sokken gekregen; lekker warm, maar zelfs in rubber laarzen geen zweetvoeten. Helaas weet ze niet meer waar ze de sokken vandaan heeft en ook materiaal is onbekend. Gevolg; dit paar is heilig verklaard :D

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

stijntilla

Berichten: 600
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Vaassen

Re: Winterbenen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-09 15:43

haha ik ga echt niet over me eigen benen urine gooien!! Op die foto die annetje in de link geeft lijkt het wel wat op.. alleen is heb bij mij echt heel donker/zwart. Ik smeer er nu vaak bodylotion op en probeer niet te krabben...
De plekken worden niet groter en er komen er ook niet meer bij gelukkig. Helaas is de grote plek wel open gegaan, maar dat is gewoon gesprongen huid.

Ik ga die VSM zalf toch eens proberen,, Op dit moment wil ik er alles aan doen om die plekken minder erg te laten worden, en er iig geen andere bij te krijgen.

Kit_for_ever

Berichten: 2631
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Derde doos aan de linkerkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:18

2 jaar geleden ben ik hiervoor bij een dermatoloog geweest. De zwarte plekken veranderden in open wonden. Ze hebben biopten genomen en een uitgebreid bloedonderzoek gedaan. Het schijnt een onsteking in het onderhuidse vetweefsel te zijn. Warm houden kan de ellende voorkomen, maar ook smeren met bijvoorbeeld Abroflorgel is een optie. Warm houden werkt in de praktijk vaak niet (bij mij tenminste), maar ik ben heel erg blij met die Abroflor! Ook wanneer je smeert als het al jeukt werkt het goed.

http://www.nanovitaal.com/pics_producten/2686.jpg

What doesn't kill you makes you stronger

LisaB

Berichten: 1146
Geregistreerd: 30-05-06

Re: Winterbenen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:23

Ik heb ook last winterbenen. Je mag je benen nooit bloodstellen aan kou. Ik draag nu zodra het maar een beetje koud wordt altijd een skibroek of thermorijbroek met daaronder thermo-onderkleding. Hiermee voorkom je echt die zere plekken. Het gaat nu al 3 jaar goed!

nowornever

Berichten: 3205
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:25

ik heb is gekeken in dat topic maar mijn plekken waren toen ook veel groter.

Wil je je paard/pony geschoren hebben?
De zee verandert nooit. De mens blijft zich eindeloos afvragen hoe de zee in elkaar zit, maar ze blijft voor altijd een mysterie.

stijntilla

Berichten: 600
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Vaassen

Re: Winterbenen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-09 18:44

oke bedankt kit_for_ever!! Ik ga die zalf maandag gelijk halen!!

Kit_for_ever

Berichten: 2631
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Derde doos aan de linkerkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:02

nowornever schreef:
ik heb is gekeken in dat topic maar mijn plekken waren toen ook veel groter.

Bij mij ook. Ik heb toevallig straks nog eens gezocht naar foto's van mijn benen, maar kon ze niet meer vinden.

What doesn't kill you makes you stronger

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:08

Ah vroeg me al af waar het topic bleef, vaste prik s winters. :P

hier ook iemand gezegend met winterbenen.... :7
gelukkig heb ik het dit jaar nog redelijk onder controle kunnen houden, en dus tot het minimum kunnen beperken (voor zover dat kan :+)
maar vorig jaar heb ik echt vreselijk last gehad, enorme jeukende rode/paarse bulten op mijn bovenbenen, vréselijk.
ik heb het vorig jaar, of dat jaar daarvoor, weet het niet meer precies ook ineens uit het niets gekregen, daarvoor nooit last van gehad.

bij mij heeft het dus geholpen om het goed warm te houden, dus op de scooter skibroek aan (al optijd) en bij echte kouw een panty oid onder de rijbroek aan.

Ivana (Atleet x Renovo), Z1 - Drachtig van Dante U.S
Zensation (v.Scandic), Z2+2 - *Verkocht* Whitney (v.Gribaldi), *Verkocht*
"Hoe meer kwaliteit het paard heeft, hoe meer kwaliteit hij van de ruiter eist."

stijntilla

Berichten: 600
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Vaassen

Re: Winterbenen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-09 20:13

Ik zal morgen eens kijken of ik er een foto van kan maken.. Ik loop op dit moment de hele dag in een rijbroek vanwege stage. zodra ik niet hoef te rijden gaat er een spijkerbroek overheen, en onder me rijbroek zit nu standaard een legging.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Kaplaars, karlli, Maanon_ en 45 bezoekers