Ik snap er niets van - loonstrookje

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Ik snap er niets van - loonstrookje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 12:14

Ik heb gister mijn cv maar weer eens verstuurd en daat krijg ik over het algemeen positieve reacties op. Maar goed, komt steevast de vraag over het salaris (als ik er op achteruit ga, is het voor mij nl. niet echt interessant om weg te gaan).

Maar goed, nu zit ik dus naar mijn loonstrokje te turen, en ik snap er echt geen hout van. Staat wel ergens netjes "Bruto loon" (jaar), maar dan ergens anders "Schaalsalaris" (maand) waar ze dan weer WW, WSD (Wisseldienst) en pensioencontributies op berekenen...

Het Bruto loon is absoluut niet in verhouding met het Schaalsalaris, dat laatste igt nl veel hoger als ik het met 12 vermenigvuldig...

Kan iemand me dit uitleggen?

Europe is our playground


Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:24

Werk je bij de overheid? Ik heb nl. wel een lijst met salarisschalen van de overheid.
Op zich is het zo dat je brutomaandloon (het bedrag van de salarisschaal) x 12 + 8 % je bruto jaarloon is, sommige bedrijven hebben ook een 13e maand, dus dan is het x 13. 8 % is je vakantiegeld. Als dit écht niet klopt op je strookje zou ik toch eens naar de personeelsafdeling stappen, want dat hoort niet. Het minimale wat je moet krijgen is 12 maandlonen + 8% vakantieuitkering, het kan altijd meer zijn (eindejaars (zit er meestal niet bij), 13e maand, toeslagen (zoals de wisseldienst, tenminste, dat lijkt mij iets van onregelmatige dienst?) etc). Van je bruto maandloon worden vervolgens ww-premie, pensioenpremies etc afgetrokken (net als loonheffing, belastingen, ZF-premie etc), dat heb je toch niet bij elkaar opgeteld?
Overigens is het zo dat je jaarloon als het goed is ook de toelagen bevat, hier betaal je nl. ook premies over e.d. dus dat valt, voor zover ik weet, ook onder je fiscale inkomen. Kan zijn dat dat juist anders is en ze als je jaarloon echt alleen je kale maandsalaris, excl toeslagen, hebben genomen.
Het handigste is overigens om als je op een nieuwe baan solliciteert het over nettoloon te hebben. Als ik nl. in het bedrijfsleven ga werken en daar hetzelfde brutoloon vang, ga ik er netto op achteruit. Mooi afronden naar boven en dat als salariseis op tafel leggen. Mag hun salarisadministratie uitzoeken hoeveel dat bruto is Knipoog

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:42

In je huidige contract staat precies hoeveel je verdient en hoe dat verdeeld is mbt maandsalaris, verhogingen, vergoedingen en emolumenten.

PS. nooit in nettobedragen onderhandelen .

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:48


"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 13:57

Ik ben er volgens mij uit. Het "bruto loon" kopje waar ik naar zat te kijken is het cumulatief vakje, dus dat scheelt nog even 3 maanden met mijn jaar salaris denk ik... Dat zou in ieder geval een hoop verklaren. Onderaan staat nog een klein kopje, RAU 2003 en RAU 2004. Als ik bij die laatste 8% optel en door 12 deel kom ik wel ongeveer op wat ik per maand bruto verdien...

Maar dan snap ik weer even niet waar die 8% vandaan komt, want die krijg ik toch al in juni? Dus waarom zouden ze die er dan al bijtellen..?

Het zou inderdaad voor mij niet zo handig zijn om in netto bedragen te onderhandelen, ivm die wisseldienst toeslag (inderdaad onregelmatige werktijden, of het zgn standby staan).

In ieder geval weet ik nu wel ongeveer waar ik nu naar moet kijken. Bedankt dus! OK dan!

Europe is our playground


Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 14:58

8% is je vakantieuitkering. Die bouw je elke maand een stukje op (staat ook bij cumulatieven waarschijnlijk), maar die wordt niet elke maand uitbetaald. In juni wordt het uitbetaald, dat is maar 1x per jaar en dat hoort dus wél bij je bruto jaarsalaris. Ze hebben voor juni gekozen omdat dan de meeste mensen met vakantie gaan, maar voor hetzelfde geld was het december geweest Knipoog

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, amy495, Appeltje00, Chita, Eleeke, Imhrien, jazzejam, Lalladidoo, Patriesje, Petra_O, Roosch, Zebrastreep en 160 bezoekers