Reining nivo versus dressuur nivo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Reining nivo versus dressuur nivo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 14:52

Ben wel eens beneiuwd hoe jullie erover denken Verward
Met welk nivo in de dressuur vinden jullie dat je reining beginners / amateur en open kunt vergelijken en waarom.


cissy

Berichten: 19820
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:00

Daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Op de stal waar ik sta staan wat M ruiters en zij 'voelen' zich beter dan de anderen vanwege hun niveau, maar ik heb het idee dat mijn paard vele malen soepeler en makkelijker in dezelfde oefeningen te rijden is dan hun dressuurknollies.
Wendingen om de achterhand, travers, contragalop, achterwaarts zijn voor mijn reiner gesneden koek en als ik dan zie wat een moeite zij moeten doen om het voor elkaar te krijgen. En dan nog al die oefeningen als de spin en rollback, die schat ik toch wel hoog in qua africhting!

Ik start nog geen wedstrijden omdat ik mezelf daar nog niet goed genoeg voor vind, maar qua nivo zou ik niet weten waar ik mezelf in zou moeten schatten.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:01

Ben benieuwd wie zich hier aan waagt Cool

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:04

Ik vind het moeilijk te vergelijken, ook wat betreft de Reining onderling.
Of je "doorgaat" naar Amateur ligt namelijk niet alleen aan je eigen prestaties, maar ook aan die van de anderen op de wedstrijden die je gereden hebt. Je kan dus punten krijgen terwijl je het slecht doet doordat de andere deelnemers het nog slechter doen. Bij dressuur gaat het om de winstpunten die je individueel gereden hebt, heeft niks te maken met hoeveel deelnemers er waren, je kan dus ronduit nooit een prijs gewonnen hebben en toch wel je winstpunten rijden.

Ook vind ik persoonlijk vaak het verschil tussen een WRAN en een AQHA of NRHA wedstrijd weer heel groot.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

cissy

Berichten: 19820
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:18

Citaat:
Ben benieuwd wie zich hier aan waagt


ik ook! Cool
kan wel eens een leuke en hele lange discussie worden!

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Liselot

Berichten: 32188
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:19

tja de western paarden die ik ken zijn volgens de eigenaar goed geschoold... toch lopen ze stuk voor stuk op de voorhand te sjokken.
ik geloof dat het bij elke vorm van rijden, dus ook bij het western, belangrijk is dat er van achter naar voren gereden wordt...

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:55

moeilijk,...

zal ik dan maar de knuppel in het hoenderhok,..uuuh,..paardenstal gooien? Haha!

aan een kant:toen ik met mijn man samen de OS dressuur keek en dan met name de winnende proef van Anky,was zijn reactie: "tjee,als je dat ziet,wat stelt dat "beetje" manouvre's in een reining-pattern dan nog voor?"Vooral de wissels om de pas tegenover de enkele wissel in een reiningpattern vond hij opvallend.

Van de andere kant,als je dan het basisnivo in beide sporten kijkt en hoe makkelijk een westernpaard stuurt,stopt,wisselt,gangenwisselt enz....tja,dan zijn de "britse paardjes" weer een beetje star.De meeste reactie van "engelse"ruiters kreeg ik dat mijn paard zo makkelijk achteruit liep met nauwelijks teugeldruk,..en dan denk ik weer ;"zo moeilijk is dat toch om een paard te leren?"................ Knipoog

Tja indeling in B,L,M,Z???
Is niet mogelijk,omdat je bij ieder westerndispline,maakt niet uit voor welke,het paard gewoon "klaar" moet zijn voor de gevraagde proef/pattern/disipline.Nivo-verschil maakt dat er meer of minder streng gejureerd wordt.Bijvoorbeeld bij beginnersreining hoef het geen vliegende galopwissel te zijn,of bij beginners pleasure word er bepaalde "finishing-touch"-dingetjes niet meegerekend,door de vingers gezien of hoe je het ook wilt zeggen....................

nou,wie gaat er verder??? Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:10

Grappig, ik kwam vandaag in een catalogus een duitstalig boek tegen dat gaat over de overeenkomsten en verschillen tussen klassieke dressuur en western rijden. Heeft iemand toevallig dit boek?

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:41

Waarom de reining en niet alle onderdelen???

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:08

Blaze schreef:
Ben benieuwd wie zich hier aan waagt Cool

nou doe een poging...
Beginnersreining v.s. M-dressuur
Moeilijk. Op het oog zou ik zeggen dat het moeilijkheidsniveau van de M-dressuur hoger ligt omdat:

1. beginnersreining nog niet op 1 hand hoeft
2. beginnersreining een wissel door draf geoorloofd is

blijft over cirkels snel / langzaam, roll back, stop en spin bij de reining beginners en contragalop uitgestrekte stap, draf en galop gecombineerd met keertwending om de achterhand

Met betrekking tot de galopsonderdelen zie ik dus geen verschillen, een volte 10 meter vergt behoorlijk wat verzameling, uitgestrekte galop (dus niet harder, maar ook ruimer) vergt meer dan een snelle cirkel.

Een roll back heb ik een gemiddeld dressuurpaard nog nooit zien doen en een stop ook niet. De mate van noodzakelijke verzameling is echter in mijn ogen gelijk op die momenten. Dit weegt in mijn ogen weer op tegen de draf en staponderdelen in figuren waarbij veel buiging (helemaal rond het been wordt gevraagd). Verder wordt travers en schouderbinnenwaarts gevraagd.

beoordeling ook op de overgangen, regelmaat van de gangen, mate van verzameld zijn, mate van tegen de hand zijn of niet...

Rest de keertwending.. die streep ik weg tegen de beginnersspin.
Verschil: keertwending moet het paard blijven lopen, en bij spin moet spilbeen blijven staan. Een mooie rundown heb ik nog nooit gezien bij de reining beginners, dus die laat ik ook buiten beschouwing.

In mijn optiek is de M moeilijker dan de reining beginners. Maar bij reining amateurs (een goeie ruiter die zijn paard niet de wissels in gooit door het paard om te gooien) wordt het anders.
Laatst bijgewerkt door Anya op 17-09-04 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:10

oh jah aanvulling.. achterwaarts wordt nauwelijks gevraagd in de dressuur. Vanaf de L2 moet je max. 4 passen achteruit gaan. Dus veel mensen trainen er niet op.

ik vind het aan de andere kant weer verbazend dat veel westernpaarden niet makkelijk verruimen. Maar ook hier geldt: het is maar net waar je op traint.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:48

Trinity schreef:
Waarom de reining en niet alle onderdelen???

reining versus engelse dressuur is iets wat enigzins te vergelijken is;de reining word tenslotte de "western-dressuur"genoemd.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:15

Persoonlijk vind ik horsemanship ook wel te vergelijken hoor Jessiejanes.

Daar wordt bijvoorbeeld buiging gevraagd, en iets als zijgangen.

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:23

Ik rijdt zelf dressuur en mijn vriend heeft altijd reining gereden. Je kunt naar mijn mening geen vergelijk maken omdat de oefeningen van reining en dressuur geheel verschillend zijn. Maar als je absoluut een vergelijk wilt maken moet je de top van de prof. reining ruiters op het niveau van de G-P. dressuur zetten. De top van de amateur op ZZ-licht niveau en beginners bij de reining op B to Z2 niveau. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe dat deze ruiters het doen op wedstrijden. Als je bij de reining kijkt zijn de proeven of paterns zoals jullie ze noemen bij alle klassen hetzelfde. Bij de dressuur zijn deze proeven op alle klassen anders en hoe hoger je komt hoe moeilijker het wordt. Als je het mij vraagt is reinig als alles goed wordt uitgevoerd net zo moeilijk als dressuur, wij vragen andere dingen op andere manier uitgevoerd als jullie.

Ik hoop dat jullie het hiermee eens zijn Cheese!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:29

Ach ik weet niet dixie... de basis is en blijft een nageeflijk paard dat goed aan de hulpen is, aan de kant gaat voor je been, terugkomt op je zit etc. Zoveel verschil zie ik nu ook weer niet.

Natuurlijk sommige oefeningen zijn heel anders. Maar de Beginnersreining vergelijken met een B-dressuurproef gaat bijvoorbeeld niet op. De B-dressuur is echt makkelijker bijvoorbeeld.

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:46

*LOL* Nou omdat mijn vriend dus reining reed heb ik ook eens een poging gewaagd en er is inderdaad bij de basis niet zoveel verschil. Het paard moet nageefelijk zijn en van achter naar voren lopen. Alleen als je bij de M aangekomen bent wil ik bij de dressur oprichting en hem meer gesloten onder me hebben. Bij jullie moet het paard meer naar beneden gereden worden zonder aanleuning. Bij dressuur is de aanleuning van super belang want met een goede juiste aanleuning kun je bijna alles.
Schijnheilig Bij het western is het paard dusdanig getraind (als het goed is) dat hij meer op zichzelf is. Mijn ervaring is dat als je de basis verlaat werstern geheel iets anders is dan dressuur en daarom ook eigenlijk niet met erlkaar te vergelijken is. Als dressuurruiter was mijn ervaring dat het paard van mijn vriend andere dingen deed dan dat ik bedoelde. En ik heel veel moeite het paard los te laten dus begreep hij van mij niets en ik van hem niet. Mijn vriend heeft wel eens geprobeerd om dressuur te rijden en wat mij opviel was dat hij het paard juist te los liet waardoor mijn alleen maar langer en langer werdt omdat hij dat niet gewendt was. Dus er is wel degelijk verschil. Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:58

ja dat er verschil is weet ik.. ik rij dressuur en western met het zelfde (dressuurgefokte paard). Maar ik weet ook dan die hals erop rijden een zaak is van iets meer tegenhouden voor en iets meer bijdrijven achter. Dan komt die oprichting vanzelf wel. Daarna ben ik wel weer even bezig om haar lang en laag te rijden... maar juist die lang en laaghouding is iets wat ook bij de dressuur wordt gevraagd. Dan heet het halsstrekken.

Verder heb ik een goede vriendin die bij de open reining rijdt. Zij vroeg voor de grap een startkaart aan en reed haar quarter zonder problemen door naar de M2 in een jaartje of zo. Zonder oefenen, wel met zesjes voor strekken, maar met hele fijne punten voor de rest.

Verder gaat het er niet om of paard x alle oefeningen beheerst, maar of de moeilijkheidsgraad hoger ligt. Dat was de vraag.

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:16

Je moet wel goed lezen wat ik schrijf. Hals strekken is iets anders dan bij het western in een laage houding rijden. Is jou bijvoorbeeld nooit opgevallen dat bij hals strekken de teugels nooit of te nimmer los mogen hangen en het paard aanleuning moet blijven houden. Hij moet wel in zijn hals zakken en zijn neus iets eruit brengen. Bij western (tenminste bij de goede ruiters) wordt dat met een losse teugel gedaan en dan nog blijft het paard in zijn lichaam gesloten. Anders kun je die mooie stops, spins en rolback niet maken.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:22

Ja hallo... het gaat om omhoog en omlaag rijden.. en ik kan heel goed contact houden (western) en toch de teugels in een boogje laten hangen (das het effect van shanks, iets optillen en je hebt druk). Bij western heeft een paard dus wel degelijk aanleuning..

Een goed dressuurpaard kun je op je pink rijden, een goed westernpaard ook, maar in beide gevallen moeten ze aanleuning blijven houden.

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:31

Hallo even ik heb het over aanleuning en als je aanleuning hebt heb je gewicht in je hand en dat hoeft inderdaad niet veel te zijn. Mijn paard kun je inderdaad op twee pinken rijden maar dat wil ik niet omdat hij het bit moet aannemen en niet moet loslaten. Als jij met een boogje in de teugels rijdt heb jij geen aanleuning. Dit wil niet zeggen dat het paard niet verzameld is, of dat je geen reactie krijgt als je hand optilt. Ik ken de verschillende soorten bitten die jullie gebruiken. Maar als jij het zegt zal het zo wel zijn.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:35

citaat m.b.t. aanleuning

Hier gaan western en dressuur (wat de teugelvoering betreft althans) uit elkaar: dressuurrijden is telefoneren (de lijn blijft open), western is eerder faxen sturen. Bij beide disciplines zal het paard het bit naar beneden opzoeken...: aanleuning

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:36

Maar nog steeds: de vraag van de TS was: wat is moeilijker? Hebben de dressuurdames gelijk als ze zichzelf beter vinden...?

Technische discussies over verschil tussen dressuur en western wil ik ook best met je voeren (hoewel we het waarschijnlijk niet eens zullen zijn), maar die horen hier niet thuis in dit topic.
Laatst bijgewerkt door Anya op 17-09-04 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:37

Het zal wel

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:43

Nee de dresuurdames hebben geen gelijk als ze zich beter vinden. Wij zijn allemaal bezich met paardrijden en het maakt niet uit op welk niveau je rijd, wat je met je paard doet of wat voor een paard je hebt. Ik heb respect voor een ieder die serieus met zijn of haar hobby bezig is. OK dan!

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:50

Toen ik de titel in dit forum zag staan dacht daar gaan we weer lekker afgeven op elkaar de Western ruiters en Dresuurruiters tegen elkaar.
Maar nee, het leek goed te gaan een leuke nette discussie.Jammer dat het eigenlijk altijd op gekissebis uitkomt.

Bij ons thuis rijden ze Dressuur,Western we helpen elkaar geven elkaar tips zelfs aan de instructie van de western ruiters worden wel eens tips gevraagd en andersom.In de basis draait het allemaal om hetzelfde als die goed voor elkaar is ga je verder ieder op zijn eigen manier en nivo.

Ik weet het, ik antwoord erg off topic maar daar waren de meeste al mee bezig dus ik denk dat mijn antwoord er ook nog wel bij kan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers