ontheffing chippen ethische of regligeuze gronden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

ontheffing chippen ethische of regligeuze gronden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 11:11

beste medebokkers

Vandaag hebben we contact gehad met de RVV en het productschap.
De RVV was zelf niet eens op de hoogte van de chipverplichting op ingaande op 18 september. Het productschap wel maar hebben de ontheffingen nog niet uitgewerkt! Hier zijn zij druk mee bezig.

Een ieder die om bovenstaande redenen hun paard/paarden NIET wenst te chippen moet hiervoor een schriftelijk verzoek indienen bij:

Mevr. AA de Vries
Postbus 460
2700 AL te Zoetermeer.

Stuur hierbij gelijk de informatie van de betreffende paarden. Er zal dan (indien nog niet door stamboek uitgevoerd) een DNA onderzoek plaatsvinden welke aangemerkt gaat worden in het paspoort.

Let wel! NIET chippen zal aanmerkelijk duurder zijn dan WEL chippen.

Hopelijk hebben jullie wat aan deze informatie.

Advies van productschap voor vervoer van paarden welke nog niet gechipt zijn: Gewoon de weg op......de controle zal zo'n vaart nog niet lopen Verward

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:44

Wat voor ethische of religieuze gronden zou je kunnen hebben om tegen chippen te zijn? (sorry ik zie het probleem niet zo, misschien ben ik naief??)

Oh, heb even andere topics erop nagelezen. Begrijp nu wel een beetje beter waarom mensen het niet zouden willen. Vind eigenlijk de meeste redenen een beetje onzin, maar da's natuurlijk mijn mening.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:47

er zijn mensen die op religieuze gronden hun kinderen niet laten inenten, die zullen ook niet willen chippen, hun paarden niet inenten en dus geen wedstrijden kunnen rijden.

Ik laat ook niet chippen, en wel om de reden dat mijn paard een brandnummer heeft dat uniek is en op al zijn papieren vermeld staat.

Ik heb begin dit jaar ontheffing aangevraagd en een standaardbriefje terug gekregen dat ze er nog mee bezig zijn, dus ik wacht rustig af

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:50

Maar mensen die hun kinderen niet laten inenten op religieuze gronden doen dat omdat ze vinden dat het lot van hun kinderen in god's handen ligt, en daar mag/kan je niks aan doen. Maar dat heeft dan toch niks met het chippen te maken??

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:52

Door te verklaren dat jij niet wilt dat je paard een lichaamsvreemde voorwerp geimplementeerd krijgt wat niet bijdraagt aan de welzijn en gezondheid van je paard kan je ontheffing krijgen. Voor overige voorbeelden van brief zie www.invisio.nl/antichip

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:57

Heb gisteren het verzoek om ontheffing op de bus gedaan, was eigenlijk bang dat ik daar al te laat voor was.
Nu de verplichting rond is, betekend dat ook voor Duitsland en Frankrijk? Hebben zij er uiteindelijk mee ingestemd?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:59

nee ik weet dat Oostenrijk nooit accoord gaat met de verplichting tot chippen, ik heb een Noriker en heb regelmatig contact met het stamboek in Oostenrijk. Ze accepteren ook geen in Nederland geboren veulen dat gechipt is i.p.v. gebrand in het stamboek.
Ze krijgen het er Europees nooit door dus

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:03

Maar hoe kan het dan wel verplicht worden gesteld? Of kan een land die beslissing zelf nemen?
Laatst bijgewerkt door Odi op 17-09-04 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:14

als 1 land tegenstemt, zal het er niet Europees door komen, en zal het per land verplicht worden of niet.....

Ik heb een gebrand paard geimporteerd, met nummer en papieren, mogen ze daarop gaan studeren....