NRPS Keuringskenners gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

NRPS Keuringskenners gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-02 19:35

Na al een aantal keer met het nrps aan de telefoon te hebben gehangen en zelfs met iemand die me wist te vertellen dat ik moest galopperen aan de hand...( Boos! ) vraag ik me af of er dan toch nog wel IEMAND is die me precies kan vertellen hoe of wat.
Wat ik weet:
m'n paard moet netjes getoiletteerd zijn.
Ik moet stappen en draven aan de hand
Ze moet goed stil kunnen staan.

Nou ja, de standaard dingen.
Wat ik NIET weet:
Worden er nog specifieke eisen gesteld aan bv. staartlengte ofzoiets?
wat voor kleding moet voorbrenger aan, helemaal wit met rode stropdas?
staan er op zo'n keuring mannetjes die je je paard voor kan laten brengen? Moet je dat vantevoren regelen of kan dat ter plekke?? (zal m'n paard het nog wel doen bij een vreemde...? of juist wel misschien Haha! )
Wat kost dat ongeveer??
De bestgaande rubriek: hoe moet je paard dan opgetuigd zijn, wat mag wel, wat mag niet etc etc etc.

Het NRPS komt totaal niet tegemoet aan de "leek" op deze gebieden en schieten daarin echt tekort. Jammer, maar oke, het zij zo.....
Dus wie o wie wil hiervoor z'n vingers even lam typen????
Alvast bedankt!!!
Ingrid



olga

Berichten: 1758
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 20:57

Het is inderdaad aleen stappen en draven aan de hand ,ik zie iedereen galopperen aan de hand ,lijkt me leuk om te zien .

Voor zover ik weet is er geen bepaalde lengte voor de staart ,het liefst zien de manen ingevlochten .

In principe moet je in het wit met rode stropdas ,maar niet iedereen houdt zich eraan .

Vorig jaar heb ik mijn pony voor laten brengen ,ik heb het ter plekke gevraagd en het kon dus ,wel tegen betaling .

Over bestgaand weet ik eigenlijk niks ,want daar heb ik niet aan mee gedaan .

Dit jaar kreeg ik een folder van het NRPS met namen en telefoon nummers van voorbrengers .

Ik doe mee in Assendelft ,ik heb dus alleen de nummers van noord holland ,
als je ze wilt pb je maar .

O,ja op de provinciale keuring was het 50 gulden per keer om voor te brengen (erg duur) ,en bij de centrale keuring in Ermelo was het 10 gulden per keer .
Die van mij liep 10x beter bij een vreemde .
Als je nog wat wilt weten hoor ik het wel .
Laatst bijgewerkt door olga op 09-04-02 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 20:58

Hoi Ingrid,

Ik wil me niet meteen bestempelen als "echte kenner", maar ik heb wel enkele malen met mijn merrie meegedaan aan de NRPS-keuring, dus ik denk dat ik je wel een beetje op weg kan helpen.
Er worden geen specifieke eisen gesteld aan de staartlengte ed., maar het is wel belangrijk dat je paard in keuringsconditie is.
Dit is natuurlijk een vrij ruim begrip......
Het houdt kortweg in dat de staart (en manen etc.) goed verzorgd dienen te zijn, en getoilletteerd moeten zijn zoals het bij het specifieke ras hoort.
Omdat bij het NRPS paarden met arabisch/volbloed worden aangeboden, is het net iets anders als bijv. bij het KWPN.
De staart hoeft bijv. niet perse gevlochten of opgeschoren te zijn, deze mag evt. ook los zoals je bijv. wel vaker bij arabieren ziet.
Wat betreft de manen is het natuurlijk wel netjes als die gevlochten zijn, dan komt de hals ook een stuk beter uit.

De voorbrenger hoort er netjes uit te zien, een witte broek met witte blouse en een (rode) stropdas is op zich keurig, de meeste voorbrengers dragen dit tenue.

Een voorbrenger kun je vrij gemakkelijk terplaatse regelen.
Als je zorgt dat je ruim op tijd bent, dan kun je even rondkijken bij de ringen en iemand waarvan je denkt dat ie geschikt is, kun je gewoon vragen jouw paard voor te brengen.
Wel belangrijk is om duidelijke afspraken te maken, bijv. hoe laat bij de ring zijn.
Als die persoon ook nog even wat extra tijd heeft om wat met je paard te "verkennen" dan is het helemaal ideaal, zo kunnen ze toch even aan elkaar wennen.
Vaak zijn er ook professionele voorbrengers aanwezig, soms staan de namen zelfs in het programmaboekje.
Vooral als je zo iemand vraagt, dan heeft zo'n persoon wel een prijs in z'n hoofd voor het voorbrengen.
Bedragen tussen de 10 en 25 gulden (sorry, ben nog niet aan de euro gewend) zijn normaal.

Aan de rubriek bestgaand heb ik zelf nooit meegedaan, dus daar heb ik eigenlijk geen ervaring mee.
Ik weet wel dat je niet met stang- en trens mag rijden, en dat de paarden zonder shabrak en zonder beenbescherming worden voorgesteld.
De ruiters dragen hetzelfde tenue als bij een gewone wedstrijd.

Zo, mijn vingers zijn inmiddels lam getypt Haha! , ik hoop dat je een beetje op weg bent geholpen (en anders stuur maar even een PB-tje ofzo) !

Alvast heel veel succes gewenst bij de keuring !

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 09:43

ik heb al enige (4) bestgaande rubrieken gereden, met paarden die niet naar wedstrijden gingen. Het is hetzelfde als bij de dressuur, geen hulpteugels, geen beschermers, maar ook geen chabrak (of zadelmodel). Verder witte broek, rijjasje, het jasje-dasjeprincipe. Je moet eerst opstellen op de A-C-lijn, of gewoon op een rechte lijn. Dan wordt het paard bekeken, mag je een paardlengte naar voren gaan en komt de volgende die bekeken wordt. Erg leuk als je paard niet veel geduld heeft als buiten de ring haar veulen loopt ofzo. Maar dat is niet erg, als het paard maar mooi is. Daarna rechtsom stappen, vervolgens het commando in draf overgaan, een paar rondje draven. en dan het commando galop.
Dan weer in draf en linkerhand. Hetzelfde linksom. Als de jury weinig tijd heeft wordt er niet weer gestapt op links, maar wel draf en galop.
Dan wordt je in kwaliteitsvolgorde opgesteld.
Je moet de meest natuurlijk gangen van je paard laten zien. dus niet extra hard of extra langzaam. Als je paard Z is heb je wel een voordeel dat je een mooie uitgestrekte draf kunt laten zien als de jury kijkt. Het paard hoeft niet aan de teugel, maar dan eindig je wel ergens achteraan.
Verder zweep OF sporen, ik heb al eens meegemaakt dat iemand met zweep en sporen wilde rijden en eerst een van beide weg moest doen. Zo ook het chabrakje zijn ze soms streng in.
Je mag zelfs in westernstyl meedoen, al eindig je dan wel achteraan omdat een westernpaard niet de gangen heeft die het zou moeten hebben volgens het NRPS.
Het paard moet eigenlijk een goede B-proef kunnen lopen wil je meedoen, anders kun je een redelijke plaatsing wel vergeten.
Ben 2 jaar geleden 3e geworden, achter 2 Z-ruiters, dus was erg tevreden met de hangbuikmerrie met veulen waar ik op reed. Merrie liep wel in balans en aan de teugel.
Zadelrubrieken zijn ook niet leeftijd gebonden, ik reed vorig jaar op een pony van 1.47 m en ik was al 22!!
Zadelrubriek kost NIETS extra, keuring koste altijd 25 gulden incl. eventuele deelname aan zadelrubriek. Nog wel extra kosten aan branden (mag nu niet meer), stamboekopname, meten enz.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 bezoekers