Rubiquil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Rubiquil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 13:13

Over de hengst Rubiquil kan ik eigenlijk vrij weinig informatie vinden en dat vind ik jammer.
Ik zit er namelijk over te denken dat dit helemaal geen slechte keus zal zijn voor mijn merrie. Een Farrington x Junior STV.
Ik zou graag wat meer willen weten over hoe andere hun Rubiquil nakomeling zien, en wat voor paarden dat zijn.
En dan met name de karakters, de gangen, en waarom Rubiquil als vader is gekozen.
Als foto's kunnen, dan zou dat heel fijn zijn!


tam20
Berichten: 1281
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:49


caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:00

rubinstein 1 x roemer ( 2003 IDS )

-toonde wisselende collectie voldoende ontwikkelde veulens, die voldoende tot zeer rijtypisch zijn, veel uitstralingin het front en voldoende tot ruim voldoende in het rechtshoekmodel staan.
-hoofd is zeer sprekend, doorgaans klein met mooi oog.
-de nek heeft veel lengte, goed gevormd.
-hals: voldoende tot ruim voldoende lengte, goed bespierd en staat er goed op.
-schoft is ruim voldoende van lengte en zou meer ontwikkeld mogen zijn.
-schouder is voldoende van lengte en ligging
-rug soms week.
-lendenen goed aangesloten.
-croupe heeft voldoende tot ruim voldoende lengte, goed gespierd en wisselend van vomr.
-broekspier moet langer doorlopen.
-voorbeen is wisselend van lengte, correct gesteld, meermaals steil gekoot.
-smalle hoeven.
-achterbeen correct, soms wat sabelbenig.
-fundament is wisselend van ontwikkeling en van ruim voldoende kwaliteit.
stap is doorgaans zuiver, ruim voldoende tot goed van ruimte en souplesse.
-draf heeft veel afdruk, met goed gebruik van achterbeen.
veel houding, balans en ook schakelen de veulens goed.
-galop is ruim voldoende van ruimte, houding en afdruk. galloperen gemakkelijk aan.

13 geprikte veulens en 4 door eigenaren geselecteerde veulens.

moeders: wisselend van kwaliteit.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:57

zeker weten dat je weinig op bokt kan vinden? Volgens mij is zijn nakomelingenkeuring nog uitgebreid besproken hier incl. foto's.

- Offline -

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:40


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:06

Rubiquil geeft: maat, achterbeen, mooi koppie, witte sokjes, hoogbenig, langere rug, knuffeldieren.

In mijn profiel mijn Rubiquil uit Balzflug merrie.
Iets doet mij trouwens vermoeden dat Rubiquil geen echt leuke match is voor een Farrington x Junior; dat kon dan nog wel eens een zeer gerekt slagschip worden met een iets ouderwetse kont en kop... Kan niet helemaal staven waarom ik dit denk, maar ik zou zelf iets flitsenders en compacters op zo'n genetisch grote en zware merrie zetten...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 21:48

Wat bedoel je met genetisch grote en zware merrie?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 07:15

Farrington: groot, iets zwaar gebouwd (als in weinig modern, boegig.
Junior STV: groot, ook zwaar en boegig, zeker niet modern.

Beide hengsten geven dit ook in hun nafok; enig moderniteit in de nafok is te danken aan de merrie waarmee je ze aanpaart. Een merrie uit Farrington x Junior zal (waarschijnlijk) wat minder modern nafokken, en dus mag je daar gerust een moderne hengst opzetten.

Jou eigen merrie hoeft dus helemaal niet zwaar, grof en ouderwets van bouw te zijn, maar ze heeft dat zeker wel in haar genen. Gezien de leeftijd van de eerste 2 vaderdieren, zal ook de 3de en 4de generatie niet zo heel modern zijn. Het lijkt mij dus verstandiger niet te kiezen voor een hengst die ook iets oudere voorouders heeft, en bij Rubiquil is het dus, helaas, de Roemer waarvoor je uit moet kijken. Super bloed, maar niet modern.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 07:30

Even wat standaard info van het KWPN:
Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 2003 (veulens)
Rubiquil toonde een wisselende collectie voldoende ontwikkelde veulens, die voldoende tot zeer rijtypisch zijn, veel uitstraling in het front hebben en voldoende tot ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan.
Het hoofd is zeer sprekend, doorgaans klein met een mooi oog. De nek heeft veel lengte en is goed gevormd. De hals heeft voldoende tot ruim voldoende lengte, is goed gespierd en staat er goed op. De schoft is ruim voldoende van lengte en zou meer ontwikkeld moeten zijn. De schouder is voldoende van lengte en ligging. De rug is soms week. De lendenen zijn goed aangesloten. De croupe heeft voldoende tot ruim voldoende lengte, is goed gespierd en wisselend van vorm. De broekspier moet langer doorlopen. Het voorbeen is wisselend van lengte, correct gesteld, meermalen steil gekoot. De hoeven zijn smal. Het achterbeen is correct gesteld, in enkele gevallen wat sabelbenig. Het fundament is wisselend van ontwikkeling en van ruim voldoende kwaliteit.
De stap is doorgaans zuiver, ruim voldoende tot goed van ruimte en souplesse. De draf heeft veel afdruk, met een goed gebruik van het achterbeen. De veulens hebben veel houding, tonen veel balans en kunnen goed schakelen. De galop is ruim voldoende van ruimte, houding en afdruk. De veulens galopperen makkelijk aan.

Er zijn 13 geprikte en 4 door de eigenaar geselecteerde veulens getoond. Eén geprikt veulen is voor de beoordeling gestorven. Eén thuis geïnspecteerd veulen wijkt in negatieve zin af van de collectie, er is een bolspat geconstateerd. De door de eigenaar geselecteerde veulens passen in het beeld van de rapportage.
De kwaliteit van de moeders was wisselend.
Getoond: 17 (+1) veulens uit 73 in 2002 gedekte merries.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 09:51

Dees schreef:
Farrington: groot, iets zwaar gebouwd (als in weinig modern, boegig.
Junior STV: groot, ook zwaar en boegig, zeker niet modern.

Beide hengsten geven dit ook in hun nafok; enig moderniteit in de nafok is te danken aan de merrie waarmee je ze aanpaart. Een merrie uit Farrington x Junior zal (waarschijnlijk) wat minder modern nafokken, en dus mag je daar gerust een moderne hengst opzetten.

Jou eigen merrie hoeft dus helemaal niet zwaar, grof en ouderwets van bouw te zijn, maar ze heeft dat zeker wel in haar genen. Gezien de leeftijd van de eerste 2 vaderdieren, zal ook de 3de en 4de generatie niet zo heel modern zijn. Het lijkt mij dus verstandiger niet te kiezen voor een hengst die ook iets oudere voorouders heeft, en bij Rubiquil is het dus, helaas, de Roemer waarvoor je uit moet kijken. Super bloed, maar niet modern.


Oh op die manier, dacht even dat je het over mijn merrie zelf had Bloos
In mijn andere topic had ik al verteld dat ik Donnerhall fan ben. Donnerhall is erg mooi, maar van de oude stempel zal ik het maar noemen. Ik houd helemaal niet van die super slanke diertjes.
Nu geeft het voor mij dus helemaal niks dat het een wat forses type zou kunnen worden, zolang het maar geen tank word, in de zin van een worst op 4 pootjes. Er moet nog wel een bochtje mee te rijden vallen Tong uitsteken
Ik zie in Rubiquil wel een paar punten die ik belangrijk vind, en dat met stip het karakter.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:57

Kleintje, heel leuk en aardig dat je lid bent van kwpnstallion.com, maar die veulenrapportage is al 3x vermeld in dit topic Knipoog

- Offline -

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 09:58

Kleintje schreef:
Even wat standaard info van het KWPN:
Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 2003 (veulens)
Rubiquil toonde een wisselende collectie voldoende ontwikkelde veulens, die voldoende tot zeer rijtypisch zijn, veel uitstraling in het front hebben en voldoende tot ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan.
Het hoofd is zeer sprekend, doorgaans klein met een mooi oog. De nek heeft veel lengte en is goed gevormd. De hals heeft voldoende tot ruim voldoende lengte, is goed gespierd en staat er goed op. De schoft is ruim voldoende van lengte en zou meer ontwikkeld moeten zijn. De schouder is voldoende van lengte en ligging. De rug is soms week. De lendenen zijn goed aangesloten. De croupe heeft voldoende tot ruim voldoende lengte, is goed gespierd en wisselend van vorm. De broekspier moet langer doorlopen. Het voorbeen is wisselend van lengte, correct gesteld, meermalen steil gekoot. De hoeven zijn smal. Het achterbeen is correct gesteld, in enkele gevallen wat sabelbenig. Het fundament is wisselend van ontwikkeling en van ruim voldoende kwaliteit.
De stap is doorgaans zuiver, ruim voldoende tot goed van ruimte en souplesse. De draf heeft veel afdruk, met een goed gebruik van het achterbeen. De veulens hebben veel houding, tonen veel balans en kunnen goed schakelen. De galop is ruim voldoende van ruimte, houding en afdruk. De veulens galopperen makkelijk aan.

Er zijn 13 geprikte en 4 door de eigenaar geselecteerde veulens getoond. Eén geprikt veulen is voor de beoordeling gestorven. Eén thuis geïnspecteerd veulen wijkt in negatieve zin af van de collectie, er is een bolspat geconstateerd. De door de eigenaar geselecteerde veulens passen in het beeld van de rapportage.
De kwaliteit van de moeders was wisselend.
Getoond: 17 (+1) veulens uit 73 in 2002 gedekte merries.


Effe wat onderstreept hoor. Dingetjes die mij aanspreken.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:09

Het veulen van mijn merrie (v.Rubiquil) was ook ingeteeld op Roemer(n. Rubiquil x Obrecht x Roemer), misschien een goed voorbeeld aangezien deze niet modern wordt geacht. Ik heb een paar foto's in profiel, maar zal even kijken of ik er misschien meer van het weekend in kan scannen. Het is tevens dat geprikte veulen uit de rapportage wat overleden is.

Wat ik er van kan zeggen: Qua bouw redelijk z'n moeder(foto's van haar zweven her en der wel rond Lachen ), redelijk stevig, een iets fijner hoofd(echt een Rubiquil uitstraling), super rustig en braaf karakter. Maar dit kwam ook van de moeder af.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 17-09-04 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

- Offline -

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:09

Als je het goed wil doen moet je meer aandacht schenken aan de dingen die je niet aanspreken.
Als voorbeeld: voldoende ontwikkeld. Dus niet ruim voldoende en dit afzetten tegen de maat van je merrie.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:17

holly schreef:
Effe wat onderstreept hoor. Dingetjes die mij aanspreken.


De partjesfokkerij? Oorzaak van de kwaliteitsproblemen?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 10:26

Citaat:
De schoft is ruim voldoende van lengte en zou meer ontwikkeld moeten zijn.
Kan iemand dit even vertalen voor me?

Is dat in de zin van, er zou meer schoft mogen zijn? want dat zit het goed namelijk, want mijn merrie heeft iets te veel schoft.


Jawel hoor Sarabande, dat doe ik ook. Ik kijk waarin ik mijn merrie goed vind en dus wil houden, maar tevens ook naar wat ik wil verbeteren.

Zo vind ik bv mijn merrie erg leuk in haar doen en laten, dus dat wil ik niet kwijt, maar een tikkeltje liever karakter/meewerkender zou fijn zijn. Lijkt me uit wat andere bezitters vertellen dan een goede keus.

Ik vind het achterbeen van mijn merrie heel mooi, en het lijkt erop dat Rubiquil dat niet verslechterd. Ik vind haar hoeven wat lompig, en het lijkt erop dat Rubiquil dat iets aan zou kunnen passen.

Ik vind mijn merrie een leuk hoofd hebben, maar vrij recht, en dat zou Rubiquil iets kunnen verchiqueen.

Ik vind de gangen van mijn merrie heel leuk, en het lijkt erop dat Rubiquil dat niet verslechterd.

Enz enz. Ik denk dus dat mijn merrie zelf goede dingen heeft, die ik niet kwijt wil, en dat lijk ik met Rubiquil niet te doen. Sommige dingen zou ik wat aan willen schaven en dat lijkt erop dat dat met Rubiquil kan, maar niet te veel. Ik heb eigenlijk nog niet echt iets gevonden wat me niet aanspreekt.

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:15

Toch maar eens een bezoekje brengen aan stal Hexagon en nakomelingen met hun moeders bekijken? Bij mijn weten hebben ze enkele merries uit de oude gelderse bloedlijnen en ik heb daar toch enkele mooie veulens van gezien.

Verder mag je gerust nog eens in mijn profiel neuzen hoor naar mijn Rubiquil nakomelingen. Haha!

Useful

Berichten: 1483
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Middelburg & Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 22:17

Bij osn op stal staan volgens mij 7 afstammelingen van Rubiquil ( of hoe je dat ook schrijft Tong uitsteken) Het zijn best lieve paarden. Volgens mij ook niet zo heel moeilijk om te rijden..

    06-03-1997 Peppertree 15-06-2004, Rust zacht
Use B+10
Zazou B+11, L1+13, L2+14

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 09:40

Rubiquil veulens vond ik erg goed bewegen. Maar qua lijnenteelt zit in Junior iets van 3 x Eros en dat zit ook in Rubiquil, ik denk dat daar voor een deel het "zwaardere" paard vandaan komt.

Useful

Berichten: 1483
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Middelburg & Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:10

ALs het goed is ierder geval dat dacht ik dan deed Rubiquil nakomelingen het ook goed in de wedstrijdsport..

    06-03-1997 Peppertree 15-06-2004, Rust zacht
Use B+10
Zazou B+11, L1+13, L2+14

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:43

Zowel in de sport als op keuringen doen de Rubiquil nakomelingen het goed.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:46

petraaken schreef:
Zowel in de sport als op keuringen doen de Rubiquil nakomelingen het goed.


Dat is een beetje gekleurd, ik kan me een paar verhalen van bokkers herinneren die niet zo blij waren met het keuringsresultaat.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Useful

Berichten: 1483
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Middelburg & Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:59

ow.. ik heb eigenlijk alleen maar goede reacties gehoord

    06-03-1997 Peppertree 15-06-2004, Rust zacht
Use B+10
Zazou B+11, L1+13, L2+14

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 14:44

Ik vind dat je Rubiquil niet op paarden die wat te lang gelijnd zijn moet zetten. Ik heb het idee dat hij vrij lang gelijnde veulens fokt. (even zo wat ik heb gezien, kan het fout hebben natuurlijk).

Verder geeft hij idd super karakter door wel heet maar altijd bestuurbaar en werkwillig. Zeker geen saaie doetjes

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 15:55

ART_UMA schreef:
Rubiquil veulens vond ik erg goed bewegen. Maar qua lijnenteelt zit in Junior iets van 3 x Eros en dat zit ook in Rubiquil, ik denk dat daar voor een deel het "zwaardere" paard vandaan komt.


Idd zit er in de lijn van mijn merrie eros en amor.
Dat zit achter te veel paarden eigenlijk, zowel hengst als merrie.
Effe uitleggen dan.
De moeder van Uniform is liris. Liris is van Eros.
De moeder van Variant is Lilium, Lilium is ook van Eros.
De oma van Junior is Unia, en dat is ook een Eros.
Dan is de oma van mijn merrie een variant.
en de moeder daarvan weer, is een Uniform.
Dus in de papieren van mijn merrie zit wel iets meer als 3 keer eros.
De overgrootmoeder van Rubiquil is ook een eros idd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, lovefi, MDWStables, SuperMinx en 56 bezoekers