[Poll] Leeftijd inrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Op welke leeftijd inrijden?

2,5 jaar
7 (4%)
3 jaar
47 (31%)
3,5 jaar
65 (43%)
4 jaar
27 (17%)
later dan 4 jaar
4 (2%)
eerder dan 2,5 jaar
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 151


Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

[Poll] Leeftijd inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 00:50

Op een ander forum kreeg ik commentaar dat ik een 3 jarig paard aan het beleren ben. (Eigenlijk is hij 3,5 jaar, maar dat had ik daar even niet vermeld). Ook heb ik de zoekfunctie hier gebruikt en alles gelezen. Ik kreeg de indruk dat de meest mensen 3 aanhouden. Maar uiteraard willen we dit ff onderzoeken, dus daarom een poll. Lachen
Met inrijden bedoel ik in déze poll "drie keer per week een half uurtje rijden" (om ellenlange discussies over de defenitie te voorkomen.


Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 06:16

Ik heb gestemt op 3,5 jaar. k vind dat de beste leeftijd om een half uur rijden misschien nog best veel concentratie vraagt. Maar de leeftijd kan tuluk per paard verschillen. De ene is eerder rijp dan de andere

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 06:31

Ik hóóp mijn paarden om 3,5 in te rijden, misschien dat ik met drie jaar begin met beleren voor de wagen. Ik zie het wel. Op zich heb ik helemaal geen haast, ik zie wel hoe het loopt.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 06:33

4 jaar, dan heb je toch wel meer zekerheid, want niet alle paarden zijn op hun 3 jaar klaar om bereden te worden.

Edit : ik zie dat er 3,5 staat, dit vind ik ook een goede leeftijd

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 07:43

Rustig aan beginnen met 3,5 jaar, imo zeker niet jonger. Maar dit vind ik ook per paard weer verschillend. Voor sommige is dat zelfs nog te vroeg.

My horse is a real gentleman. When we go over a Fence, he insists on ladies first

Principieel gezien ben ik tegen principes.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 07:46

Mijn optie staat er niet bij............. imo ligt het aan het paard en wanneer deze er lijflijk en geestelijk aan toe is, De ene kan dat zijn bij 2,5 de ander misschien pas bij 5........ en alles wat er tussen in zit. In de regel vind ik 3,5 een mooie leeftijd........... maar ik kijk altijd naar het paard en pas de werkzaamheden aan, aan het welzijn van het dier.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 07:49

Ik begin altijd in het voorjaar van hun 3e jaar, dan is imo vrijwel elk paard klaar om bereden te worden.
Ik pak ze wel altijd heel rustig op, het 1e jaar rij ik ze zelden vaker dan 2 keer per week een kwartiertje tot hooguit een half uur per keer en vaak zat laat ik ze een paar weken tot een paar maanden lekke in de wei staan.


Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 07:55

ik zou voor de vier gaan. maar op 3jaar kun je gemakkelijk beginnen. we beginnen deze winter met een bijna drie jaar maar na de winter gaat ie terug tot oktober ofzo de wei op, zonder gereden te worden, tot ie bijna 4 is dan.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 07:58

Op drie jaar inrijden, winter en begin zomer op rust. merries krijgen dan hun eerste veulen en de hengsten/ruinen gaan gewoon het weiland in of worden verkocht. Met 4/5 jaar weer serieus aan de slag.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:03

Ik heb gekozen voor 3,5 jaar. Het ligt er natuurlijk aan in hoeverre je paard er aan toe is. Zelf zou ik eerder kiezen voor 3,5-4 dan 3 jaar...

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:04

LuvdaTossa schreef:
Op drie jaar inrijden, winter en begin zomer op rust. merries krijgen dan hun eerste veulen en de hengsten/ruinen gaan gewoon het weiland in of worden verkocht. Met 4/5 jaar weer serieus aan de slag.


Ik vind dit echt een hele aparte techniek, ik heb het nog niet zoveel gehoord, kun je vertellen wat de reden erachter is? Ben ik wel nieuwsgierig naar.
Die van mij is op zn derde zadelmak gemaakt, maar toen heb ik heel erg last van mijn rug gekregen, dus heeft hij nog een half jaar stilgestaan, wat hem erg goed heeft gedaan. Ik vind 3,5 eigenlijk wel het minimum.

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:05

Nou ik ga mijn hengts inrijden als hij 3 is maar gewoon lekker rustig aan.
Hij is nu anderhalf en nu doe ik nog niets met hem staat lekker in de wei!

risthia
Berichten: 249
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:09

LuvdaTossa schreef:
Op drie jaar inrijden, winter en begin zomer op rust. merries krijgen dan hun eerste veulen en de hengsten/ruinen gaan gewoon het weiland in of worden verkocht. Met 4/5 jaar weer serieus aan de slag.


Helemaal met je eens zo doen wij het ook altijd, 3 jaar zadelmak maken dan lekker de wei op.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:09

Mijn instructrice heeft haar merries ook zo beleerd.
Met 3 jaar zadelmak maken en laten dekken, rustig een beetje de zomer doorrijden, de winter al afbouwen, de hele zomer als vierjarige met een veulen in de wei en dan in het najaar na het afspenen weer oppakken.
Pakte goed uit voor Summer, die afgelopen maand in de finale van de Pavo cup mocht terug komen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:13

3,5 rustig beginnen, met 4 kan 'ie (rustig opbouwend) actief aan het werk.

Eilandje

Berichten: 2823
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:14

Tulandro schreef:
Ik vind dit echt een hele aparte techniek, ik heb het nog niet zoveel gehoord, kun je vertellen wat de reden erachter is? Ben ik wel nieuwsgierig naar.
Die van mij is op zn derde zadelmak gemaakt, maar toen heb ik heel erg last van mijn rug gekregen, dus heeft hij nog een half jaar stilgestaan, wat hem erg goed heeft gedaan. Ik vind 3,5 eigenlijk wel het minimum.


Klinkt bekend Lachen

Met mijn paardje zijn we begonnen toen ze 3 jaar en 4 maanden was. Ze is uiteindelijk 11 keer onder het zadel geweest en toen kreeg ik een hernia Boos! Nu staat ze al enkele weken terug full time op de weide. Ik hoop wel er sneller weer mee aan de slag te kunnen dan na een half jaar!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:25

Ik heb voor 3jr gekozen, maar had de optie 3,5jr nog niet gezien Haha!
Ik ben er wel net als Gijsenkim voor om naar het paard zelf te kijken, maar zeker niet eerder beginnen (met longeren) voor ze 3jr zijn. Met 2,5jr wil ik die van mij miss wel een keer rondslingeren op de grote volte aan het halster, zodat ze doorheeft wat longeren inhoudt. Met 3jr beginnen met longeren met tuig etc, en dan tegen de 3,5jr voor het eerst erop gaan zitten. Lekker rustig aan doen, en niets overhaasten. Maar bovenal vind ik wel dat je naar het paard zelf moet kijken. Als Sabiha straks met 3jr nog niet redelijk volwassen oogt, zal ik haar zeker nog wat langer laten staan.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:35

ligt eraan hoe ver mijn paard is gegroeid op 3 jarige leeftijd, een vriendin van mij heeft een 3 jarige en die rijd ze nu in de klasse B, die letterlijk als een groot veulen toont, nou dan zou ik dus echt een jaartje wachten!! Hij moet er vooral geestelijke en lichamelijk aan toe zijn!
Mijn merrie was dat met 3 jaar.

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:37

Ik heb mijn stem aan 3,5 gegeven, maar het verschilt ook wel per paard. Met een paard waar de verwachting van is dat het behoorlijk aan de maat wordt zou ik denk ik wel tot 4 wachten.

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:40

Eilandje schreef:
Klinkt bekend Lachen

Met mijn paardje zijn we begonnen toen ze 3 jaar en 4 maanden was. Ze is uiteindelijk 11 keer onder het zadel geweest en toen kreeg ik een hernia Boos! Nu staat ze al enkele weken terug full time op de weide. Ik hoop wel er sneller weer mee aan de slag te kunnen dan na een half jaar!


Ik ben er tussendoor af en toe wel opgestapt, maar nooit vaker dan 1x per twee weken. Je hoeft niet bang te zijn dat het slecht is voor je paard, zo ontwikkelt hij lekker en als je er weer opstapt zitten de knopjes er nog op hoor!

Koetjespaard

Berichten: 108
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:03

Ik heb voor 3,5 gekozen, omdat ik mijn eigen paard op die leeftijd heb ingereden. Ik had liever gewacht tot hij vier was, maar de mensen waar hij stond vonden dat ik echt moest beginnen. Klinkt misschien stom, maar Jim komt dus uit het wild en veel mensen vonden het een gevaarlijken ongetraind paard. Ongetraind kan ik niet ontkennen, maar gevaarlijk was ie in mijn ogen niet. Hij was toen wel in zoverre lichamelijk klaar om bereden te worden, dat ik dus een half jaar eerder ben begonnen dan ik van plan was. Ik ben overigens begonnen met free stylen, en daarna verder in gereden zonder zadel (dat had ik nog niet aangeschaft, omdat ik eigenlijk nog niet wilde gaan rijden....). ik heb expres niet gelongeerd, oimdat ik vind dat dat een zware belasting is voor zo'n jong dier, met freestylen kon ik makkelijker rechte lijnen met hem maken, bovendien begreep hij dat beter.
Als ik nu een ander paard zou inrijden zou ik dat het liefst pas doen als hij vier is.

Groetjes koetjespaard Doei, doei

Joepie geslaagd!!!
Profiel bijgewerk!!! Jim verteld zijn levensverhaal

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:08

Ik heb mijn pony met 4 jaar ingereden. Met 3 jaar was hij er nog niet klaar voor. Te jeugdig

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Illona
Berichten: 578
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:48

Ik heb op 3,5 gestemt. Je kunt natuurlijk wel eerder beginnen met dingen als longeren ect. maar om met een 2,5 jarige al echt aan het werk te gaan vind ik echt te vroeg!

zij zijn groot en ik is klein, en dat is niet eerlijk!

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:56

Ik heb op 3 jaar gestemd, maar dat ligt dan wel eraan of het paard het dan ook aankan. Als ik merk dat hij er niet aan toe is wacht ik gewoon. Mijn paard was er met 3 jaar aan toe en laat duidelijk merken dat hij er plezier in heeft en erg ontspannen is. buiten dat is hij ontzettend leergierig en pakt alles zeer snel op. Hij werkt gewoon erg graag.
2.5 jaar vind ik erg vroeg, maar je kunt natuurlijk wel al 1 a 2 keer per week even laten stappen aan de longe op een GROTE volte of aan de hand wandelen om zijn spieren voor te bereiden. En dan niet te lang natuurlijk gewoon effe een paar minuten.

Humphrey

Berichten: 655
Geregistreerd: 29-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:00

Ik heb 4 jaar aangeduid. 3,5 kan ook, maar op 4 ben je volgens mij toch nog iets zekerder dat alles volgroeid is (gewrichten in orde enz.) en dat je paard klaar is om zich te concentreren op werk, ik vind veel 3 jarigen toch nog iets te jeugdig, mentaal gezien dan...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, GrapeshotBot en 25 bezoekers