vraagje beleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

vraagje beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 21:32

ik heb een paard van 2,5 jaar. maar nu wou ik dus vragen wanneer ik haar moet gaan beleren. de ene zegt dat je moet wachten tot dat ze 4 jaar zijn de andere zeggen dat je het wel kunt nu ze 2,5 jaar zijn. ik heb met mijn paardje een paar keer gelongeert gewoon 1 keer in de 2 weken ongeveer. en we hebben haar voor de grap 1 keer een super licht zadel op gedaan. daar deed ze niks op uit. maar wanneer kan ik het beste beginnen??

alvast bedankt!

Evita sue v. Uphill M1 + 12
Ferox v. Uphill M1 + 16
Gediplomeerde instructrice en jurylid M2 dressuur


Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:34

vanaf haar derde jaar. je kan beter even te lang wachten, dan te kort hoor Lachen

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:39

Zie mn onderschrift Haha! Haha! Haha!

Beleren en zadelmak maken is een verhaal appart. Haal er goede begeleiding bij, alles wat je in het eerste jaar verklooit mag je in de daarop volgende 5 jaren proberen recht te breien.

Op mijn website staat hoe ik het over het algemeen aanpak.

De leeftijd van het inrijden hangt in zijn geheel af van het paard en hoe die zich ontwikkeld, valt dus niks zinnigs over te zeggen. De ene is er lijflijk en geestelijk aan toe als die 3 is de ander pas bij 4 of zelfs 5.


Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:41

Ik zou er persoonlijk voor het 3de jaar nog niet aan beginnen.
Het wachten loont echt de moeite voor het verdere leven van je paard.
En wat je in de eerste jaren en verkeerd instopt, blijft er verkeerd uitkomen.....

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:18

als je pony al uitgegroeid is, kun je best wat licht longeerwerk gaan doen, tien minuten. 2x per week ofzo
en je kunt wat grondwerk doen.
maar t echte rijden zou ik wachten tot ze drie is.

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:29

ellepel schreef:
als je pony al uitgegroeid is, kun je best wat licht longeerwerk gaan doen, tien minuten. 2x per week ofzo
en je kunt wat grondwerk doen.
maar t echte rijden zou ik wachten tot ze drie is.



ze groeien tot de 6e door...
Ik heb die van mij met 2,5 jaar alleen de basis dingen geleerd zoals stap draf galop aan de longe (ook met zadel om te wennen), en veel grondwerkoefeningen. Als ze alles op commando al weet is het en stuk makkelijker met beleren zometeen.. Ik had er ook al voor gezorgt dat ze verkeersmak was voordat ik ging beginnen met beleren, door veel wandelingen te maken langs de weg. Allemaal oefeningen waar je op den duur veel baat bij hebt.
Toen ze 3 werd ben ik gaan beginnen met erop te zitten.

n0uskal0ver

Berichten: 17
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: Scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:58


Ik vind dat je als je pony 2.5 is, dat je dan al wel een beetje kunt beginnem et beleren en je pony aan dingen laten wennen. Lachen

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:16

je kan het hoofdstel laten wennen, vind ik met 2,5 jaar en steeds ietsje meer, maar nog niet rijden.

Unique Moonlight
Mijn super fjordje! :+:
Monique Light Healing

Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 22:44

wat bedoel je met grondwerk?
ik heb haar voor een tijdje geleden een hoofdstel opgedaan.. toen ik het bit voor haar mond deed stopte ze het hele hoofdstel in haar mond. Haha! trouwens dat doet ze eigenlijk met alles.. maar dat is gewoon nog omdat ze nog jong is.. verder is ze al best goed aan de hulpen.. alleen met de galop vind ze nog moeilijk aan de longe, om dan door te galopperen. maar dat komt nog wel. en nog een vraagje ze heeft nu een super dikke buik. mij maakt dat niet zo veel uit.. maar als ze 3 jaar is dan gaan we van het zomer met haar naar de keuring heen hoe kan ik dan haar buik een beetje eraf trainen of hoe dan ook? en bedankt voor de reacties. Haha!

Evita sue v. Uphill M1 + 12
Ferox v. Uphill M1 + 16
Gediplomeerde instructrice en jurylid M2 dressuur

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:19

ja dat deed moon ook alles in haar mond stoppen, de mijne kan niet gelongeerd worden, ze doet het alleen zonder touw >;) !
Dr buik ja goede vraag, de mijne heeft nu ook een buik en al rij ik haar elke dag goed in het zweet! helemaal niks, maar misschien weet iemand anders een goede tip? open in de vraag maar raak een tropic hierover.

Unique Moonlight
Mijn super fjordje! :+:
Monique Light Healing

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 00:22

ik heb de mijne toen ze net 3 was eerst laten beleren aan de lange lijnen bij 3,5 ben ik 1x per week gaan rijden met les en toen heel rustig op gebouwd..

ze is nu 7 en ik rij der nog steeds niet een volle week.. meestal 4 of 5 dagen..

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, Charlotte446, ComscoreBot, Googlebot, rocky_1995, YandexBot en 65 bezoekers