Slechte ruiter.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fenn

Berichten: 6134
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Slechte ruiter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 16:09

Bij ons op de manege rijd een meisje. Ze kan helemaal niet goed rijden of uberhaupt met paarden omgaan. Een paar voorbeeldjes:

Ze was het liefste paard van stal aan het poetsen en ik had geen paard te doen en moest haar helpen. (Ze kan het toch niet alleen...) Dus ik de stal in en helpen poetsen. Het poetsen kon ze niet (ik poetste al het vuil weg) en ik zou het zadel er wel opleggen dan deed zij het hoofdstel. Het zadel lag best wel snel (groot, maar lief paard), maar zij had niet eens de teugels over het hoofd. Dus ik doe de teugels over het hoofd en geef het hoofdstel weer af. Uiteindelijk deed ik het hoofdstel maar in.

We rijden buiten en sinds een paar weken wil ze altijd achteraan rijden. Ik vind achteraan ook wel relax, want ik vind rustig galloperen wel lekker en dat wil niet iedereen. Nu heb ik gemerkt dat ze als we draven heel langzaam gaat draven en dan gallopeert naar de groep. Ze rijd meestal op een heel braaf paard, maar houd tijdens het stappen de teugels strak omdat ze het paard wel in de gaten moet houden. Ze moest een keer afstand houden en zat het paard in zijn mond te rukken en omdat hij 'niet luisterde' gaf ze hem een klap met de zweep.

Het ergste is nog dat zij zichzelf de beste ruiter van de groep vind. Nu rijd ik zelf ook niet super, maar zo als zij rijd... Dat is gewoon zielig.

Wat doe je tegen zo iemand. Ze luisterd niet als je iets uitlegt of tegen haar zegt dat het zielig is.

        Volgens mij zitten die kabouters 's nachts
          alleen maar wat te lanterfanten.

        ~Loesje ~


Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:14

Ik neem aan dat je ook wel eens in de bak rijdt? Overleg anders eens
met je instructrice/ instructeur en vraag zijn/ haar mening...

Der Ellmauer Dancing Queen

tamiralover
Berichten: 37
Geregistreerd: 27-07-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:17

ja ik zou me daaraan ook irriteren het is zielig maar zegt de instructrice/instructur er ook niks van? wannt die zou het dan toch ook moeten zien als het zo erg zou zijn..?

Fenn

Berichten: 6134
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 16:22

Ik rijd nu een jaar bij haar in de les en de instructeur kan er buiten niet veel aandoen als ze achteraan rijd. Ze word wel meestal op van die koele paarden gezet die niet gelijk in galop schieten als ze een klap met de zweep krijgen. In de les reageerd ze niet. Zegt de instructeur: Ga is op de hoefslag rijden. dan doet ze dat drie seconden braaf en wend alweer af. Ze luisterd gewoon echt niet en volgens mij heeft iedereen het opgegeven haar wat te zeggen en laten ze haar maar gewoon....

        Volgens mij zitten die kabouters 's nachts
          alleen maar wat te lanterfanten.

        ~Loesje ~

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:23

Hoe lang rijdt/verzorgt ze?
Komt op mij over als iemand die erg onzeker is maar het toch graag goed wil doen om geen flater te slaan (wat vaak averechts werkt)

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:34

Ach ja misschien moet de instructrice wat strenger zijn?
Niet achterop doen enz.
Of een keer op een paard zetten die nogal gevoelig is wedde dat ze dan rustig doet Schijnheilig

Bokkende Fjordenrijder #2
Hobbelende Vosjes Pester #18
Vrijheidsdressuurprater #25


Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:04

Lekker berichtje zeg... alsof jij gelijk zo goed kon poetsen en opzadelen?! Ik ga met stef mee wat betreft de onderzekerheid.

Misschien luistert ze wel niet omdat ze vind dat jij alles beter weet? Als een instructrice haar nou eens alles zou uitleggen?

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Fenn

Berichten: 6134
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 18:40

nee, ik wist niet gelijk alles hoor, maar ik luisterde wel. Ik vind mijn instructeur heel goed en hij legt alles uit, maar zij luisterd echt niet. (niet dat ik zie... :s) (Miss ben ik daar wel blind voor?) Iemand legde haar weer uit hoe ze moest rossen (ze rijd drie jaar) en ze bleef het op haar eigen manier doen. Dat is toch oliebol.

Dat ik alles beter weet kan ze best vinden, mag ze ook best hoor. Ik erger me er gewoon aan dat ze de paarden niet echt goed behandeld. (manege paarden zijn gelukkig lieve paarden die tegen een stootje kunnen)
Misschien zie ik het wel verkeerd, maar het hoord toch niet dat een paard met een half uurtje rijden (veel stappen en stukjes draven. Af en toe galop) met zijn neus gaten wijdopen loopt...

        Volgens mij zitten die kabouters 's nachts
          alleen maar wat te lanterfanten.

        ~Loesje ~

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 19:03

Ze is er toch om te leren?
Ik zie dat jij 13 bent, dus neem aan dat zij ook 13 of jonger is...Tja, laat het maar lekker toch? Waarom irriteer je eraan? Help haar zoals je instructeur jou helpte..
Ik doe nu het 2e jaar paardenhouderij, en er zit ook bij ons een meisje in de klas die geen 'echte' ervaring met paarden heeft, en doet dus echt alles volgens het boekje. Veel irriteren zich ook aan haar, maar waarom, zij kan er toch niks aan doen? Zij heeft niet het mogelijkheid om een eigen paard of pony te hebben, en dus dat ervaring niet krijgt..Ik vind dit altijd een beetje zielig voor dit 'soort' mensen. Wat zou jij willen dan? Dat ze maar eens zou opschieten met het leren van dingen? Sommige mensen leren niet zo snel, of hebben niet het natuur talent van met paarden omgaan etc. Ik zeg dat je maar eens rustig aan zou moeten doen, met jezelf irriteren aan deze meisje. Tenzij ik je verhaal verkeerd hebt begrepen. Jij zit inmiddels wel in de zelfde les als haar, dus zo slecht is zij niet, of zo goed ben jij niet. Maar rij jij maar lekker door, en laat je instructeur/-triese zich maar hier druk om maken, en niet jij.

Fenn schreef:
Misschien zie ik het wel verkeerd, maar het hoord toch niet dat een paard met een half uurtje rijden (veel stappen en stukjes draven. Af en toe galop) met zijn neus gaten wijdopen loopt...


Ligt dit dan wel aan het miesje of aan het paard? Als iemand anders erop zou zitten en precies hetzelfde zou doen zou die niet met zijn neusgaten wijdopen lopen? Dit snap ik niet helemaal.

Nou wil ik je niet aanvallen hoor, maar ik vind dit een beetje onnodig, om je hieraan te irriteren...

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 20:58

Mijn pony loopt ook met de neusgaten wijd open als ze achteraan loopt....is gewoon van de opwinding en heeft niks met mijn rijstijl te maken, of met de duur van de rit, want dit doet ze na 5 minuten al.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:02

Kom zeg! We hebben het allemaal moeten leren, en niet iedereen begrijpt alles in een keer!

Jij zal ook vast wel, net als ik overigens, goed gestunteld hebben in het begin............ sterker nog ik stuntel nu ook nog wel eens. Laatst kwam ik erachter dat ik de hoge neusriem over het bakstuk had.......... NA het rijden, en ik vond hem best stug op de rechterhand.......... gek he!

Niet zo neerbuigend doen tegen mensen die het misschien niet zo snel onder de knie hebben als jij, je kan ze beter helpen op een leuke niet betweterige manier Haha! Haha! Haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:12

ik geloof dat de topicstarter niet problemen heeft met dat het meisje het nog niet zo goed kan
maar problemen heeft met het feit dat het meisje niet luistert als je haar wilt helpen , want ze wete het zelf toch beter

maar als oplossing , tja, dat oplossen is niet aan jou maar aan de instructie, die moeten het zien en die moeten het haar leren
jij kunt haar alleen maar proberen te helpen als ze er om vraagt
want iemand helpen die niet geholpen wil worden .... dat schiet niet op

maar zoals G&K al tiepte , probeer , als je haar helpt , het op een leuke manier te brengen , niet op een manier van "ik weet het beter "
dan blijft het voor dat meisje ook leuk

en met buitenr ijden kun je dingen als dat wachten en dan naar de groep galloperen ook tegen je instructie zeggen

want die is er toch om het aan de lesklanten te leren

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:46

Oke, dat trekken en slaan is niet zo leuk, maar is er haar wel al op gewezen door de instructrice?
En ivm het verzorgen, probeer het haar zelf te laten doen, al klungelt ze, laat ze dan maar even klungelen, ze zal het nooit leren als jij altijd (omdat het zo traag gaat) alles doet.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:33

vind dat je een beetje uit de hoogte doet hoor, dat JIJ zo goed kan rijden en zadelen betekend niet dat iedereen dat al kan. Dat meisje kan het gewoon nog niet zo goed, en moet het nog leren.
Aan dat rijdne kan wel wat veranderd worden maar waar maak jij je druk om? Kan je instructrice toch wat van zeggen.

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:28

Wij deden dat vroeger ook altijd, inhouden en stiekem bijgalloperen, dat was leuk.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Fenn

Berichten: 6134
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 14:39

Ok, ik zal niet meer op haar letten en me niet aan haar ergeren (ik zal het tenminste proberen Bloos ) misschien doe ik uit de hoogte, ik zal proberen dat niet meer te doen.


HET SPIJT ME Schijnheilig

Ik wilde dit gewoon ff kwijt.

        Volgens mij zitten die kabouters 's nachts
          alleen maar wat te lanterfanten.

        ~Loesje ~

melaniieeeH

Berichten: 95
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: eindh0ven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:23

Bij ons gebeurt het ook wel in de lessen dat ze inhouden en bijgalopperen...
Ik snap de topicstarter ook wel, want als je in de les rijd en er rijdt iemand tussen die niet wil luisteren enz. rijd je zelf ook niet fijn als er telkes iemand in de weg rijd en niet doet wat er gevraagd wordt... Maar goed, indd de instructrice het laten oplossen

daag Ozaliin

desi_verona

Berichten: 564
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:34

wij hebben in de les ook zo'n figuur. echt verschrikkelijk irritant. maar ja wat kan je er aan doen: niets. of je moet het met je instructeur overleggen...

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 08:50

Ik begrijp eruit dat de TS ook graag achteraan wil rijden om rustig te kunnen galopperen , maar dat dit meisje het ook altijd wil EN altijd mag en zij niet! Dan lijkt het op jalouzie en dat kan ik me best voorstellen. En dat je dan geïrriteerd bent snap ik volkomen. Het beste is om afstand te nemen, ook letterlijk. Als zij achteraan rijdt zorg dan dat jezelf vooraan zit zodat jij niet op haar hoeft te letten. Probeer er ook echt niet op te letten, dat is de taak van de instructrice, die krijgt er voor betaald en die heeft er voor geleerd. Niet gaan klikken, de instructrice moet het ZELF zien.

Als ik TS was zou ik igg dat betreffende meisje niet"helpen" met opzadelen o.i.d. Dat kan niemand jouw verplichten ook je instructrice niet.
Ga op een rustig moment naar je instructrice toe en vertel gewoon dat je met dat meisje niet op kan schieten en dat je jezelf niet kan inhouden bij haar en irritant gaat doen. Dat het dus voor jullie beide beter is als je weinig met elkaar van doen hebt.
Laat een ander haar maar helpen( als dat echt nodig moet zijn), je schrijft dat dit al een jaar aan de gang is en na een jaar moet je echt je eigen paard we kunnen zadelen.

Probeer je met je eigen paard te bemoeien en zeg niets over hoe ze iets moet doen of laten, niet kijken, niet mee bemoeien. Zorg voor rust. En probeer ook anderen NOOIT op te stoken, dat is nog erger. Gewoon respecteren dat zij de dingen op haar manier doet en niet op jouw manier.

En vraag voor een buitenrit aan je instructrice of je ook af en toe achteraan mag.
Succes

Fenn

Berichten: 6134
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 11:14

Thnx voor de tips Amondi. Daar heb ik nou wat aan. Ik zal kijken of het lukt.
Thnx ook voor de andere reacties.

        Volgens mij zitten die kabouters 's nachts
          alleen maar wat te lanterfanten.

        ~Loesje ~

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 12:01

Graag gedaan, en heel veel succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elegance_, Macs, MarjanB, noukso, OmgiliBot, Ptl4ever, rocky_1995, Telpeva, xMagnum en 127 bezoekers