tegen het been in komen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
annemiek
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-09-04

tegen het been in komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 13:26

Hoi,

Mijn paard komt tegen mijn been in en dan begint hij te bokken.

Als mijn instructise in de bak komt te staan gaat het paard goed lopen maar als zij weg is gaat het gelijk weer fout, omdat ik hem niet een tik durf te geven.

Hoe kom ik van deze angst af?

Groeten Annemiek


Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 13:35

Tegen het been?? Nooit van gehoord eigenlijk. Verdere uitles graag Haha!

Wie helpt mij aan een verzorgpaard? Haha! Graag 1tje in de buurt van Groningen Lachen
(Profiel bijgewerkt!)

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 14:26

Hooi Annemiek!

Verward Het is raar dat hij als je instructrice in de baan is hij wel luisterd! Wat doe je anders als zij er niet is? Of durf je met haar er bij misschien wat meer? Vraag in dat geval of iemand je wil helpen zodat je er niet alleen voorstaat. Heeft er wel eens iemand anders op je paard gereden? Doet ie dan het zelfde?

Je paard zal in elk geval moeten leren je been te accepteren. Als je je been niet aan kunt leggen zul je met hem nooit lekker gaan rijden! Verman je zelf en geef hem die tik (met je been of met je stokje op schouder of achter je kuit) als hij dat verdient! Geeft hij een bok dan geef jij hem nog een tik!

Buitenkans voor de paardenliefhebber, ons droomhuis nu te koop ivm emigratie 2011

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 14:30

gewoon een tik geven als ie dat verdient, mijn vzpony bokte ook altijd, ik durfde haar ook geen tik te geven, tot ik zo kwaad ben geworden, dat ik haar vollop op haar kont mepte Haha! sinds dien weet ze dat er met mij niet te sollen valt.

marian
Berichten: 63
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Een gehucht in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:31

Verzet tegen het been ? Sporen er in ! Ja sorry hoor, maar een paard dat niet gehoorzaam is aan mijn been ...... daar kan ik slecht tegen. Hij moet het maar leren.

Na zes dagen werken, mogen mijn paarden een dagje rust !

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:04

mischien is het eenidee om veel overgangen te rijden door door krijg je haar veel meer aan het been.en als ze niet voor uit wil kun je best een klein corigerend tikje geven of gewoon wat harder aan sporen.

Maar mijn advies veel overgangen maken het leefst veel achter elkaar dus draven twee passen en dan hald en dan weer weg draven 5 passen en dan weer hald en dan achterwaards en weer weg draven.
Dit doet tinke bartels ook altijd van te voren als ze les geeft ze zegd dat er nisk te beginnen is met een paard die niet aan het been is.

pieternel
Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: groningen en binnenkort weer in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 10:46

nano schreef:
mischien is het eenidee om veel overgangen te rijden door door krijg je haar veel meer aan het been.en als ze niet voor uit wil kun je best een klein corigerend tikje geven of gewoon wat harder aan sporen.

Maar mijn advies veel overgangen maken het leefst veel achter elkaar dus draven twee passen en dan hald en dan weer weg draven 5 passen en dan weer hald en dan achterwaards en weer weg draven.
Dit doet tinke bartels ook altijd van te voren als ze les geeft ze zegd dat er nisk te beginnen is met een paard die niet aan het been is.


Het eerste stukje is oke, maar het tweede stukje ???????
Tinke Bartels ?

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:25

ja zo heet ze toch? stond 5 jaar gelden een stukje van in de bit..


patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:36

Dat werkt niet bij ieder paard. Aan het been maken kun je ook door veel stap-draf overgangen te maken. Misschien geef jij je hulpen wat te grof? Het kan zijn dat je paard dan opeens anders reageerd. Het kan ook zo zijn dat je anders gaat zitten als je instructrice weg is. Je gaat misshcien een beetje meer onderuitgezakt zitten... Kan je paard niet zo leuk vinden. Laat iemand filmen als je instructrice weg is, en laat dan de film aan je instructrice zien.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:54

nano schreef:
ja zo heet ze toch? stond 5 jaar gelden een stukje van in de bit..

Ik denk dat ze toen bedoelde dat het paard beter gaat reageren op je hulpen door overgangen. Maar je hoeft het niet zo letterlijk te nemen als je net uitlegde Knipoog

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:15

probeer eens een lange dressuur zweep mee te nemen met rijden als je dan je been aan legt kriebel je hem zachtes ermee achter je been je hoeft niet perse een tik te geven een zweep is van oorsprong bedoeld om te stimuleren en te actieveren door hem bv achter je been ermee te kriebelen of op zijn boven achter been te houden om deze er beter onder te zetten hij zal het voelen want kij maar als er een vlieg op hem zit voelt hij het ook een zweep is nooit bedoeld geweest om te slaan maar dat is er ooit ingekomen toen de mens ondekte dat ze een paard konden breken door te slaan STOM!!!!!!!!! of gebruik een spoortje geef hem wel de tijd dat hij begrijpt wat het kriebelen betekend misschien reageert hij niet in een keer tikjes kan je dan altijd nog geven

annemiek
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 15:47

Hoi,

Allemaal hartstige bedank voor jullie goede adviezen. het gaat al iets beter maar ik ben er nog niet.

Groeten Annemiek


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers