Side-pull: zit ie goed ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Side-pull: zit ie goed ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 16:48

Omdat Missy een klein wondje in haar mond heeft wil ik haar even niet met een bit rijden. Dus heb ik een sidepull gekocht, want met de Bosal was het stuur even zoek Haha! en daar kan ook geen trainingsfork aan.

Nu vraag ik me alleen af of hij zo wel goed zit. Verward
Persoonlijk vind ik de bakstukken erg dicht bij haar ogen zitten en misschien moet het neusgedeelte wel hoger of lager. Verward
Afbeelding
Afbeelding

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:57

Ik denk dat ik hem een beetje lager heb hangen. Maar dat scheelt niet veel.
Bij die van mij zitten de bakstukken ook dicht bij de ogen.
Vind ik ook altijd vervelend.

Ginger15

Berichten: 484
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:44

Het is misschien off-topic.. maar wat is nou precies een side-pull en wat is het verschil met een bosal??

piggeljay

Berichten: 1997
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: op de plek waar paarden nog naar je zwaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:56

nee hoor hij hangt goed hij moet drukken op de neusbrug, alleen moet je het riemtje onder de keel losser maken daar moet je met twee vingers verticaal tussen kunnen komen.
op de foto lijkt het of hij strak om de keel zit
je moet ze zo passen dat het net lijkt of je aan de ringen onderaan nog een bit kan hangen en bij jou hangen de ringen net goed in de bovenste mond hoek

DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 19:06

@Ginger15: kijk in mijn profiel, daar staat Sugar met een bosal om (ook avatar). Die stuurt dus vanuit het midden-onder. Terwijl een sidepull (de naam zegt het al) vanaf 2 kanten aan de zijkant stuurt.

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 20:31

Mmmh....ik weet niet hoe het HOORT hoor Knipoog

Maar ik vind hem veels te laag hangen. Ik wil zulke dingen altijd graag hoog op het hoofd hebben , zoals waar je een hoge Engelse neusriem zou doen.

Het deel over de neus vind ik zo slecht nog niet zitten , maar onder de kin dat hangt helemaal raar naar voren...ook vind ik hem idd te dicht bij de ogen zitten , kun je niet wat rommelen zodat de zijkanten lager komen ?

Daarvoor zal het stuk over de neus langer moeten eigenlijk , denk ik Lachen

Maar ik zou hem sowieso aan de zijkanten minstens elk een gaatje korter maken , misschien wel 2. Maarja dat ben ik Tong uitsteken

Ginger15

Berichten: 484
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 20:50

Bedankt sugarmiss, eigenlijk heel logisch maar ik wou het toch even zeker weten Lachen Een bosal ken ik wel maar dit nog niet.. grappig Tong uitsteken Ik vind het wel heel leuk staan bij haar.

allegro

Berichten: 437
Geregistreerd: 27-05-03
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:28

Ik rij mijn haf ook vaak met een sidepull en heb hem op dezelfde hoogte zitten. Wij rijden al een paar jaar vrolijk zo rond dus volgens mij zit ie helemaal goed. Als je hem vaak gebruikt wordt het leer ook wat soepeler (en het rawhide ook) en zitten die bakstukken niet meer zo dicht bij haar oog. Succes ermee

Nisan
Berichten: 109
Geregistreerd: 03-08-04
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 22:59

Okay, misschien een beetje simpel Verward

Maar wat is een trainingsfork echt nog nooit van gehoord???
Weer wat te leren voor mij!!

Groetjes, Eva

Ginger15

Berichten: 484
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:11

Nisan schreef:
Okay, misschien een beetje simpel Verward

Maar wat is een trainingsfork echt nog nooit van gehoord???
Weer wat te leren voor mij!!

Groetjes, Eva

Volgens mij is dat een soort martingaal, alleen hij zit dan niet om de nek. Een manier om het hoofd van je paard naar beneden te krijgen.
Hieronder staat een foto.
Afbeelding
Dat lange stuk zit dan volgens mij aan je singel en door die ringen gaan de teugels. Dus gewoon een corrigeringsmiddel. Ik hoop dat ik het goed heb als het niet zo is verbeter mij maar.
Groetjes Danielle

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:19

pmarena... ik heb er ook geen verstand van Tong uitsteken maar volgens mij als je hem zo hoog op de neus doet heeft hij minder effect. want je stuurt met de neus volgens mij. als hij zo laag hangt werkt hij juist goed lijkt mij Tong uitsteken haha
maar ik wil voor mijn pony ook een side-pull of bosal aanschaffen. iemand nog tips waar je goede bosals of side-pulls ken halen ind e buurt van rotterdam.

DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 12:21

Ginger15 schreef:
Volgens mij is dat een soort martingaal, alleen hij zit dan niet om de nek. Een manier om het hoofd van je paard naar beneden te krijgen.
Daar kun je hem voor gebruiken. Ik gebruik hem alleen om het kontakt met de mond te houden op het moment dat ze gaat sterrekijken. Voor de rest hangt hij dus zonder kontakt.