wat vinden jullie hier van? hele dikke shet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
M_aaike
Berichten: 924
Geregistreerd: 26-07-04

wat vinden jullie hier van? hele dikke shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 16:28

ik moet momenteel een shet inrijden Cool is een dochter van mijn shet Knipoog en ze is net 3 dus ik doe nog alles langzaamaan. maar nu komt het....
ze is zo enorm dik, ze kan niet eens meer normaal in draf! Bloos dus ik longeer haar elke dag een half uur, en dan druipt het zweet erook af maar wat vinden jullie daar nou van?? ze is nog maar 3!! en nu al zo enorm dik!!ik heb al met haar eigenaresse gepraat, maar zei zegt dat dat nog altijd beter is dan zo maar als mijn shet!!mijn shet is dus echt heel normaal, ze is ook drachtig dus ze heeft ook al een buikje, maar toch!! ze hebben een overvolle wei, en hooi!! Bloos! ik probeer het er af te trainen!! wat overigens nog niet erg lukt!! Verward graag even tips van jullie!! *LOL*

That awkward moment when someone asks you to tell more about yourself,and you're like: OH GOD, WHO AM I?!?


DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 16:34

ILUFFDRIBBEL schreef:
ik moet momenteel een shet inrijden Cool is een dochter van mijn shet Knipoog en ze is net 3 dus ik doe nog alles langzaamaan. maar nu komt het....
ze is zo enorm dik, ze kan niet eens meer normaal in draf! Bloos dus ik longeer haar elke dag een half uur, en dan druipt het zweet erook af maar wat vinden jullie daar nou van?? ze is nog maar 3!! en nu al zo enorm dik!!ik heb al met haar eigenaresse gepraat, maar zei zegt dat dat nog altijd beter is dan zo maar als mijn shet!!mijn shet is dus echt heel normaal, ze is ook drachtig dus ze heeft ook al een buikje, maar toch!! ze hebben een overvolle wei, en hooi!! Bloos! ik probeer het er af te trainen!! wat overigens nog niet erg lukt!! Verward graag even tips van jullie!! *LOL*


misschien kun je haar op dieet zetten, mijn vzshet x welsh is ook te dik, die staat op een kale wei, en krijgt iedere avond een plak hooi.

LianneJantje
Berichten: 487
Geregistreerd: 22-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 16:37

Met shetlanders moet je echt uitkijken met dik worden. Ze worden snel hoefbevangen en dan heb je echt een probleem.
Shetlanders zijn niet snel te dun, dus denk zeker niet dat jou shet te dun is.
Gewoon door trainen uiteindelijk gaat het buikje van die 3-jarige shet er ook wel af, het kost gewoon wat tijd. Succes!

Heb je misschien foto's?

"Een paard voelt een vlieg op zijn huid. Zou het niet voldoende moeten zijn om met die lichte aanraking met paarden te kunnen rijden....?"

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 16:41

mijn shet staat niet op een wei en is zelfs al te dik Knipoog
dat zei de veearts tenminste, want ik vroeg waarom ze zo rare onderbuik had end at was gewoon omdat ze te dik was.
de veearts zeid at ze op stal niet eens bijvoer nodig hebben. ze krijgt nu een flinke plak hooi per dag en 2 handjes biks. en blijft er mooi op Lachen

Beter een pony die steigert, dan een paard dat weigert.
....

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 14:24

Het makkelijkste is om de pony aan een stik te zetten. die verplaats je dan elke twee dagen. dat moet voldoende zijn voor deze pony's. heel makkelijk en als je dan gaat trainen dan zal het vast een prachtpony worden

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:07

een stik? zo'n ding dat een paard aan een paaltje vastzit met touwtje? Daar ben ik dus echt tegen, ik weet niet wat voor veiligheids maatregelen er aan gebonden zijn, maar als zo'n shet vast komt ze zitten in het touw is dat echt niet lekker...

Wie helpt mij aan een verzorgpaard? Haha! Graag 1tje in de buurt van Groningen Lachen
(Profiel bijgewerkt!)


Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:29

Pas op met op een streng dieet zetten ivm met hyperlipidemie van het bloed - dat is een duur woord voor: het vet lost op en komt als vetbolletjes in het bloed terecht, en kan dan bloedvatverstoppingen (beroerte, hartinfarct enz) veroorzaken. Dus, minder voerinname MOET je absoluut combineren met meer beweging. Voor een kar zetten is leuk, minder belastend voor een 3 jarige, aan de hand naast de fiets meenemen is ook een oplossing.

Het is begrijp ik knokken tegen een eigenaresse met te weinig verstand van zaken en een te groot hart. Ik heb ook zo'n buurman, wiens shetten worsten op pootjes zijn. Probeer haar er toch van te overtuigen dat teveel eten echt niet goed is. Leg uit dat de Shetlandeilanden zo ongeveer alleen maar rots met niks zijn, en dat die beesten daarop geevolueerd zijn tot wat ze nu zijn.
Zoals een kennis van mij ooit zei: Zet een shet op een betonplaat, verf het beton groen en hij wordt dik.

Succes met het bewerken van de eigenaar! En met het afslanken van de shet...

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:27

Goed met de eigenaresse gaan praten en eventueel een dierenarts laten beoordelen. Verder niet opeens heel hard aan het werk zetten, hij is nog jong! Bouw het rustig op, wandel een paar keer per dag, en longeer wat om de dag ofzo. Stukje naast de fiets is ook beweging, maar minder belastend voor de achterbeentjes.

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:28

Annetjuh schreef:
een stik? zo'n ding dat een paard aan een paaltje vastzit met touwtje? Daar ben ik dus echt tegen, ik weet niet wat voor veiligheids maatregelen er aan gebonden zijn, maar als zo'n shet vast komt ze zitten in het touw is dat echt niet lekker...


onze shet stond ook de halve dag aan een ketting met een pin in de grond,het is niet ideaal maar goed,
dat ging prima hoor! er zat een speciaal oog aan de ketting dat hij zichzelf niet kon opdraaien (hij kon zichzelf zelfs longeren.. Haha! )
de ketting blijft keurig op de grond liggen, het is natuurlijk zwaarder dan een touwtje.
ik zie het probleem echt niet, het is altijd beter dan een shet die hoefbevangen is!

geen paard mooier dan de Arabier!

Toskatje
Berichten: 180
Geregistreerd: 08-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:30

mijn pony heeeft juist hetzelfde voorgehad, ze was toen hoefbevangen en kon niet draven of gallopperen daardoor. we hebben haar een maand op een weitje van 7m/7m gezet en haar wat hooi gevoert+ bloedverdunners gegeven en ze was na di 3 weken weer helemaal de oude!!!!

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:30

ILUFFDRIBBEL schreef:
ik moet momenteel een shet inrijden Cool is een dochter van mijn shet Knipoog en ze is net 3 dus ik doe nog alles langzaamaan. maar nu komt het....
ze is zo enorm dik, ze kan niet eens meer normaal in draf! Bloos dus ik longeer haar elke dag een half uur, en dan druipt het zweet erook af maar wat vinden jullie daar nou van?? ze is nog maar 3!! en nu al zo enorm dik!!ik heb al met haar eigenaresse gepraat, maar zei zegt dat dat nog altijd beter is dan zo maar als mijn shet!!mijn shet is dus echt heel normaal, ze is ook drachtig dus ze heeft ook al een buikje, maar toch!! ze hebben een overvolle wei, en hooi!! Bloos! ik probeer het er af te trainen!! wat overigens nog niet erg lukt!! Verward graag even tips van jullie!! *LOL*


elke dag een half uur longeren? met zo'n dikke pony?? Bloos!
arm beest, zou een hartaanval krijgen... Verward
een half uur is echt veel te veel hoor, voor zo'n dikke worst!

geen paard mooier dan de Arabier!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:08

uhm, toch op helemala niks meer zetten, helemaal een kaal land, of een heel klein landje, waar die amoper iets kan eten, dit kan echt niet langer hoor!

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:00

ik doe met mijn shetlander 10 min longeren. en veel naast de fiets laten lopen. en soms de bak recht trekken met 2 autobanden erachter. vind ze nog leuk ook Knipoog

Beter een pony die steigert, dan een paard dat weigert.
....

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:19

Citaat:
een half uur is echt veel te veel hoor, voor zo'n dikke worst!

ahum, het is een pony hoor, 30 minuutjes aan de longe is juist goed, mits het langzaam opgebouwd is. hoe wil je dat beest anders verantwoord laten afvallen? met alleen minder eten kom je er niet, beweging is juist goed! het zijn immers bewegingsdieren... (OK 30 minuten keihard in galop is niet zo goed, maar ik neem aan dat de inrijder wel verstand van longeren heeft)

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 23:04

Ik weet niet of het al eerder gezegd is maar je moet haar niet van de ene op de andere dag op een streng dieet zetten want dat is heeeeeeel slecht voor de pony. Dan kunnen/komen er vetdeeltjes in de bloedbaan terecht en ik denk niet dat dat de bedoeling is...

"Cruel crazy beautiful world"

Samantha4567
Berichten: 96
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: Benthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 11:19

lowara schreef:
ahum, het is een pony hoor, 30 minuutjes aan de longe is juist goed, mits het langzaam opgebouwd is. hoe wil je dat beest anders verantwoord laten afvallen? met alleen minder eten kom je er niet, beweging is juist goed! het zijn immers bewegingsdieren... (OK 30 minuten keihard in galop is niet zo goed, maar ik neem aan dat de inrijder wel verstand van longeren heeft)


dat beessie is pas 3 toch? En ook nog eens veel te dik. Lijkt me niet gezond om dan elke dag 30 min. te longeren. Kan ze m beter meenemen aan de fiets ofzo of idd voor een karretje oid.

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 18:00

probeer haar ook uit te leggen dat die kleine beentjes dat hele gewicht meten dragen en dat dat dus niet alleen de kans op hoefbevangen vergroot maar ook op gewrichts problemen probeer dat ze het voorsteld dat het bv een kind zou zijn want het is een dier maar het lichaam werkt in grote lijnen hetzelfde en dik zijn is voor mensen ook niet goed ook uitputting slechte conditie enzo zijn gevolgen. veel wandelen maar let wel als je in de bak loopt dat het niet heel zwaar zand is dat kan zelfs hartklachten veroorzaken wand het hart moet het allemaal meenemen en dat vergt veel energie sucses

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 14:35

Ik ga met iedereen mee, te dik zijn is voor geen enkel paard goed wegens gevaar op hyperlipidemie, hoefbevangenheid en overbelasting. Maar als de eigenaresse haar niet op een dieet wil zetten, dan kun jij nog zo veel trainen, maar je schiet er bijna niets mee op...
Op een (vette) wei hoeven ze maar een paar happen te doen, en de kilo's vliegen er aan...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers