waar moet ik op letten bij een onbeleerd paard??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

waar moet ik op letten bij een onbeleerd paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-02 11:30

Nou zoals jullie misschien al hebben gelezen in vvdd ga ik zondag bij een paardje kijken.
Alleen ben ik nog niet vaak bij een onbeleerd paard wezen kijken, dus ben ik bang dat ik weer van alles vergeet waar ik op zou moeten letten,
ik heb de volgende dingen bed8 dus als jullie nog toevoegingen hebben, hoor ik ze graag!!!!!
* karakter, hoe ze dus reageerd op mensen en als het mogelijk is op soortgenoten.
*opvoeding, hoe ze dus is met, poetsen, hoeven optillen, mee lopen aan halster, ook in hoeverre ze geleerd heeft dat de mens haar meerdere is.
*hoe ze verzorgd is, inentingen, wormenspuiten, hoeven,vacht, en of ze dus gezond en alert reageert, zoals een gezond paard dat zou doen.
Plingan het los lopen in de bak, of misschien aan de longe als haar dat wel al geleerd is, op de gangen maar ook hoe ze word opgejaagd, met stem of zweep
*exterieur, of die correct is, misschien nog een beetje overbouwd oid omdat ze nog in de groei is maar, in grote lijnen moet dat toch correct zijn.
*natuurlijk hoe de eigenaren met haar omgaan.
*papieren checken (wil perse een met papieren, dus das logisch) ook of ze al gechipt is, want das natuurlijk wel een voordeel al bepaalt het niet direct of de koop doorgaat.

nou dit was zo ong mijn lijst wel waar ik rekening mee ga houden, maar ben vast nog wel iets vergeten dus tips zijn welkom!!!! Vork


Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 11:44

Ik let altijd heel erg op de ogen!

+ laat je m keuren??!!

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 12:07

Rontgenologisch laten keuren, altijd doen.
Neem een expert mee. Dus niet zomaar met leken gaan kijken.
Ik kijk altijd of ze naar mij toekomen als ik ze los laat, dus of ze te vangen zijn. en verder zou ik het halster een keer aan en uit doen om te kijken of ze kopschuw zijn. Verder gewoon overal aanzitten.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 12:15

Inderdaad laat hem keuren!!!! zo voorkom je een hoop ellende.

Zo op het oog kun je wel zien of het paard je aanspreekt, ik vind het belangrijk dat het klikt tussen jou en je paard vaak merk je al meteen bij de eerste aanblik of jullie een koppel kunnen zijn of niet.

Heel veel succes zondag neem de tijd met je beslissing laat je niet dwingen om snel te beslissen.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 12:48

Die punten die jij beschrijft, over opvoeding e.d. bji een jong onbeleerd paard, dat is erg afhankelijk van wat er tot dan toe met het paard gedaan is. Daar kan je dus niet altijd een beslissend oordeel over vellen.

Mijn paard kwam op 4 jarige leeftijd zo uit de opfok. Toen ik voor het eerst kwam kijken, stond ze net een dag of wat op stal. daarvoor had ze dus altijd met wat andere paarden op een groot stuk land gelopen.

Ze kende nog helemaal niets van longeren of iets dergelijks. Ze vond gewoon meelopen aan een halster, of een poetsbeurt al heel erg spannend. Verder was ze nog best een beetje schuw. Ze had erg weinig contact met mensen gehad. Ze liet zich graag bekijken, maar ze deed nog erg voorzichtig naar mensen toe, dus uitgebreid knuffelen was er niet bij als kennismaking.

Haar karakter, hoe ze was opgevoed en haar uiterlijke verzorging (niet getoileteerd, erg stoffige, dikke vacht), daar kon ik dus weinig over zeggen.

Ik heb mijn paard dus met name op uiterlijk en beweging moeten beoordelen. (en haar ook klinisch laten keuren) En dat is natuurlijk best een gok.

Gelukkig heeft het goed uitgepakt, want ik blijk nu een enorm lief, aanhankelijk, vrolijk paard te hebben.

Wat ik je wel echt kan aanraden: neem iemand mee die heel veel kijk heeft op juiste been stand, goede, zuivere beweging enzovoort, die zich niet laat verleiden door een lief koppie!

veel succes.

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 13:18

klinisch keuren is wat anders dan rontgenologisch, en klinisch is goedkoper, zegt alleen maar of het paard op het oog gezond is en of het niet kreupel is, maar met rontgen kan je ocd (overigens geen belemmering voor koop, is prima te opereren), en andere kwalen zoals spat opsporen.

Dees

Berichten: 18904
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 13:28

Gut, dat is de moeilijkste categorie om te beoordelen als potentieel koper...
Hoe zo'n dier uiteindelijk onder het zadel zal zijn en rijtechnisch bij je zal passen is gewoon niet in te schatten. Ik kocht ooit een heel mooi en lief dier onbeleerd, die heeft vanaf dag 1 ontzettend aan de teugels lopen trekken en toen ik na een jaar of 3 doorzetten echt zere schouders had heb ik hem toch moeten verkopen. Maar mijn [naam verwijderd] heb ik ook onbeleerd gekocht, en dat is nog steeds komplete 'Love'....

Weet wat je wilt doen met een paard. Zijn afstamming kan je eventueel vertellen wat je mag verwachten aan talent. Een echt springpapier zal geen Grandprix dressuur leveren en andersom waarschijnlijk ook niet (ja ja, uitzonderingen daar gelaten!).
Kijk naar hoe de achterhand in verbinding staat met de rug, je wilt namelijk sterke lendenen. Kijk hoe het hoofd op de hals staat (een paard met een zware verbinding, kan zwaarder in het contact met jouw hand zijn). Kijk hoe de hals vanuit de borst komt (niet te laag, worden ze hangerig van en gaan dan vaak ook erg op de voorhand). Kijk naar de stand van de benen, je wilt rechte benen, die correct onder het lijf staan.

Kijk ook naar de gangen. Let op een stap, die moet vrij zijn en het dier moet als het groen is echt kunnen overstappen. De draf moet losjes en licht zijn, let speciaal even op de spieren in de rug, veren die mee in de beweging of houdt het dier die strak tijdens de draf?. De galop moet correct zijn, dus niet dat beide achterbenen tegelijk hippen zoals een konijn dat doet. als het even kan moet het paard ook los een beetje in een normaal tempo kunnen galopperen. Gaat ie plat door de bocht met een veel te hoog tempo, dan heeft ie duidelijk moeite met zijn eigen balans.

Porbeer ook het dier te laten vrij springen. Niet eens om het springen zelf, het kan je een heleboel over het krakater zeggen. Is ie stout en wil die ervoor weg draaien op een sneaky manier, is het bang, vind ie het leuk en gaat ie uit zichzelf nog een keer of heeft ie wel heel veel aanmoediging nodig?
En laat het dier zich weer makkelijk pakken nadat het is opgejaagd geweest? hoe gaat het voetje oppakken?

Jammer dat het zondag al is (vriend is jarig), anders had ik wel met je mee gewild, mocht je dat leuk vinden....Succes!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-02 20:04

Igg bedankt voor de tips Haha!
Keuren wil ik idd zowieso doen, maar ja dat doe je toch pas als je al zeker weet dat het betreffende paard je droom paard is.
En qua opvoeding, dat hangt natuurlijk helemaal van de eigenaren af, wat die er mee hebben gedaan en het resultaat daarvan.
Dat van dat los springen vind ik een goed idee trouwens, het paard heeft een mooie afstamming, vooral voor de springsport. maar ja alleen aan afstamming kun je niet beoordelen of het een topper word, al speelt het in zekere zin wel mee, natuurlijk! (Bij ons gaat het ook om de fok, dat we op afstamming letten)
En exterieur beoordelen doe ik zeker, dat is behalve het karakter een van de belangerijkste factoren om op te letten.
Halster om en af wil ik ook doen, vooral omdat we nu ook zo'n geval op stal hebben staan, die je dus niet normaal een halster over de oren kunt schuiven, dus dan halster maar los bij t kopstuk en dan over de hals, als jullie snappen wa'k bedoel.. en over de oren zal een probleem worden met een kopschuw paard van 1.75, als je zelf net 1.60 bent.. Frusty

Maar goed, bij een onbeleerd paard moet je altijd extra letten op de dingen die je ook bij een bereden paard wel zou op letten, maar dan op sommige factoren in mindere mate omdat je die onder t zadel wel kan, of zou kunnen opmerken.

Maar ik geloof dat ik zo al hel wat punten heb waar ik op ga letten!
igg, als je mee zou kunnen zou ik t wel leuk vinden Dees! Cool Misschien als we voor de 2e keer gaan kijken mocht ze ons wel bevallen! *hoop*
Want 2 zien nu eenmaal meer dan 1... (mijn ouders hebben dr niet al te veel verstand van... maar gelukkig gaat mn zusje ook mee, maar die heeft ook de neiging alleen maar op karakter en gezichtsuitdrukkingen te letten... )

Miran

Berichten: 4449
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 12:09

Ik heb toen ik aan het zoeken was een standaardlijstje gemaakt met alle punten waar ik op wilde letten. Zo kun je als je daar bent niets vergeten.
Succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xdesix en 107 bezoekers