Zonnebloemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Zonnebloemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 09:28

Mijn schoonmoeder heeft gisteren een aantal ( +/- 10 ) zonnebloemen, met stelen en bladeren in de wei gegooid bij Pyra, ze at ze volgens haar met veel plezier op, ook de bloemen... Bloos!


Kan dit kwaad ???

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 10:54

Geen idee, eerst schoonmoeder maar een schop onder de kont geven!!! Mijn paard is als twenter vergiftigd geweest door een onwetend iemand die snoeiafval in de wei heeft gedeponeerd.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 11:02

Lachen tja, die schop die heeft ze al gehad.... Maar ik wil toch graag weten of het kwaad kan....

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:08

De zaadjes kunnen naar mijn idee niet veel kwaad, maar de bloem en de stengel zou ik niet weten...

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:13

Eh.... het eerste wat je dan doet is toch de VA bellen???

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:31

volgens mij kan het geen kwaad
maar ik weet het niet zeker..

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:38

Ylana schreef:
Eh.... het eerste wat je dan doet is toch de VA bellen???


uhhh, of een topic in bokt openen

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:03

Suusiej schreef:
uhhh, of een topic in bokt openen


Weet je dat dat nou niet iets is wat het eerste in me op zou komen!
Als jij niet weet op je paarden/ponnies vergiftigd zijn bel je toch eerst de VA, en dan open je een topic op bokt om je verhaal te vertellen.
Maar ja, niet iedereen blijkbaar.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 13:18

het leek me niet dat ze vergiftigd kunnen worden door zonnebloemen.....
maargoed, ik zal alsnog de dierenarts bellen om het daar na te vragen, mijn excuses Ylana.....Verdrietig ( het leek me niet zo ernstig.. )

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:31

Oh ho ho! Zo bedoelde ik het niet!
Het was meer zo iets van.... ja ik weet eigenlijk niet.
Net zo als ik al schreef,het eerste wat ik zo doen bij ook maar een klein beetje twijfel is de VA bellen, en ik ging er eigenlijk een beetje van uit dat iedereen dat zou doen.
Nogmaals,o bedoelde ik het niet Haha! .

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 14:22

Ik bel normaal gesproken ook de veearts, maar in eerste instantie leek me dit vrij onschuldig.
Ik heb zojuist gebeld en de assistente zei dat het geen kwaad kon volgens haar, maar ook zij wist het niet zeker, de VA zelf was niet aanwezig op het moment.

Ik snap dat je het zo niet bedoeld, maar ik wil niet overkomen als een "slechte" baas voor Pyra. Ik dacht misschien heeft een mede-bokker ervaring met zonnebloemen

Helderder

Berichten: 10126
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:55

Ik weet niet of het kwaad kan.
Bij mij is het dat mijn opa al z'n bloemen en planten zooi bij mij in de wei van de pony gooit Boos! Boos!
Ik heb het al een aantal keer gezegd maar hij doet het telkens weer en dan zegt ie: o, ja ik gooide 'perongeluk' weer wat in de wei Boos!
Nu gooi ik het gewoon weer terug in z'n tuin en dat helpt beter want nu doet hij het eigenlijk nooit meer komt misschien ook doordat als ik het teruggooi er een dikke drol van m'n pony bij doe ~~}>

Ik hoop voor je dat je pony er niks van krijgt Lachen

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:12

Naar mijn weten kan het geen kwaad. Een boer hier uit de buurt heeft naast z'n maisveld een rand met zonnebloemen staan en die worden gewoon meeverwerkt als het mais wordt geoogst. De voedingswaarde van zonnebloemen ligt geloof ik ook wat hoger dan bij mais (volgens boer in het krantenartikel)

Uit de PCZ

Zonnebloemen langs de A58
door Nadia Berkelder

NIEUW- EN ST JOOSLAND - Wie vanaf de snelweg naar Nieuw- en Sint Joosland kijkt, waant zich even in Frankrijk. De zonnebloemen op de akker van de familie Vermuë staan volop in bloei.

Afbeelding
foto Lex de Meester ©

De bloemen staan langs de rand van een maïsveld. „We hebben subsidie gekregen voor het inzaaien van de akkerranden“, vertelt H. Vermuë. „Veel boeren gebruiken daar lage bloemen voor, maar omdat er maïs op het veld staat, hebben we voor zonnebloemen gekozen.“

De zonnebloemen gaan waarschijnlijk aan het eind van het seizoen de hakselmachine in, samen met de maïs. „We gebruiken de maïs als voedsel voor melkkoeien. Zonnebloemen hebben een goede voedingswaarde, verder hebben ze geen commerciële betekenis.“

De Agrarische Natuurvereniging Natuurlijk Walcheren (ANNW) coördineert de akkerrandenprojecten. „Die zonnebloemen zijn gezaaid met subsidie van de gemeente Middelburg“, vertelt M. den Hollander van de vereniging. In Middelburg doen tien boeren mee met het project, in de gemeente Veere ruim twintig.

Zonnebloemen zijn vrij ongebruikelijk. Het idee is afkomstig uit Brabant, vertelt Den Hollander. „Kleinere bloemen zie je niet vanaf de snelweg. In Brabant zie je wel vaker zonnebloemen langs maïsvelden staan. Dat hebben we gewoon nageaapt."

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:41

Ik geef onze anda's altijd de uitgebloeide zonnebloemen uit de moestuin. Als de vogels de zaadjes er nog niet uitgegeten hebben, hebben ze mazzel, maar anders zijn de stengels lekker vezelrijk, net als distels etc.
Kan dus helemaal geen kwaad. Enige maar: als ze maar niet recent (laatste maand) met onkruidwerend gif in aanraking zijn geweest. En verder qua snoeiafval: als het maar geen taxus, brem of bolderik is, kan het weinig kwaad. Uit de moestuin kunnen ze sowieso echt bijna alles eten, op de planten van de nachtschade-achtigen (tomaat/paprika/aardappel) na. Maar ook daar geldt: met mate en als aanvulling van normaal voer in de regel geen probleem.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 10:22

ze heeft inderdaad de uitgebloeide bloemen/planten gekregen. Geen aanraking met bestrijdingmiddelen. Dus zal het wel meevallen... ik heb haar gisteren gewoon lekker in het bos gereden en ze had nergens last van, ook haar ontlasting was normaal.... gelukkig !! Bedankt voor jullie reacties.