Nog steeds zand in de mest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Nog steeds zand in de mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 17:33

Vrijdag de 13e van augustus (hoe kan het ook anders) heeft mijn paard koliek gehad. Met een injectie Buscopan(darmverslapper) is hij weer opgeknapt. De dierenarts kon toen niet precies vertellen wat de oorzaak van de koliek was: kramp of een verstopping Verward . Ik vermoedde dat zand in de maag de oorzaak was. Toen ik dat simpel testte, bleef er inderdaad zand achter nadat ik de mest had opgelost in een emmer water. Ik heb hem toen een kuur "Zand-weg" gegeven en ben begonnen met lijnzaad voeren.

Nu controleer is de mest van mijn paard nog regelmatig weer eens op zand en het blijkt dat er nog steeds zand in de mest zit. Mijn paard oogt wel fit en is goed opgeknapt na z'n koliek. Maar het zit me toch niet lekker .

Komt dat zand naar buiten, omdat de darmen als het ware "gespoeld" worden door de lijnzaad? Of heeft mijn paard een echt groot probleem en is het gewoon wachten op de volgende koliekaanval? Scheve mond
En hoe lang kan dat zand al in de maag zitten? Stapelt zich dat in maanden op? Mijn paard is geen "zandeter", maar afgelopen winter wel op een paddock gestaan.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:52

Geen enkel paard is ooit helemaal zandvrij te krijgen, je vind altijd wel iets, maar dat is geen ramp.
Als je nu echter na die koliek en die "sand Clear" kuur nog steeds te grote hoeveelheden zand in de mest vind, lijkt het me raadzaam om de DA te vragen het paard te spoelen met een parafine/zoutoplossing.
Er kunnen zich door de loop der tijd enorme hoeveelheden zand in de darmen ophopen (niet in de maag Bloos! Ach gut ).
Ter controle, een flinke hand mest, opgelost in water, mag niet meer dan een dessertlepel zand bevatten.
Als dit meer is, laten spoelen, anders is de kans op een nieuwe koliek of darmwand beschadiging met acute diaree als gevolg, zeker niet uitgesloten.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 20:23

Sharif is daar vorig jaar ook zo vreselijk ziek van geweest, dat klote zand ook.
Sand Clear van de DA moest ie niet, en uiteindelijk is hij 2x helemaal doorgespoeld met Paraffine (per neussonde) en daarna heeft hij nog een hele tijd op SandGard van de paardendrogist gestaan.

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:02

De meeste paarden hebben zand in de mest. Dit is op zich niet zo erg, door de lijnzaad en de sandout haal je de grootste hopen zand uit de darmen. zolang je paard op de wei blijft staan, en dus waarschijnlijk wat zand binnen krijgt zorgt de lijnzaad ervoor dat het ook weer naar buiten komt. Zolang het bij een beetje zand blijft is het niet erg. Als je het niet vertrouwt kun je contact opnemen met de dierenarts, maar ik denk dat het allemaal wel meevalt. En ingeven met een neussonde is ook niet zonder risico, bloedneuzen.... Dus voorlopig doe je wat je moet doen, Bij Macho heeft het ook gewerkt, die is (afkloppen) als ruim een jaar koliek vrij, sinds we hem standaard lijnzaad/ sand out geven!

sintipinti
Berichten: 20
Geregistreerd: 15-09-04
Woonplaats: ergens in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:02

he hallo mijn paardje heeft ook vaak zandkoliek gehad in january gelukkig voor de laatste keer sindsdien krijg hij inderdaad net als bij jullie lijnzaadolie door het eten het gaat nu harstikke goed en zand blijft er altijd een beetje inzitten sterkte en ik hoop dat het goed blijft gaan

Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 15:25

Misschien dat ik mijn dierenarts voor de zekerheid nog maar eens even bel. Een kuur Zand-weg standaard: wat houdt standaard in? Eens in de maand 1 keer per dag?

Moet ik mijn paard nu niet in de padock zetten komende winter? De anders paarden hebben (nog) geen last gehad van koliek.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:10

In de paddock sowieso goed uitkijken en bijv. geen hooi of ander voer geven op de grond. Met het oppeuzelen krijgen ze dan zand binnen. Ook goed in de gaten houden of hij geen zand eet; dit gebeurt wel als ze langere periode buiten staan. Soms helpt het tegen zandeten om een vitaminesupplement te geven door het voer.
Zou even testen hoeveel zand er achter blijft uit de mest en met je dierenarts overleggen.

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:53

Mijn pony had dat ook. De paardendrogist adviseerde om ipv 7 dagen de kuur 10 dagen achter elkaar te geven. En dan weer een maand wachten. Tussendoor voer ik gekookt lijnzaad, helpt bij mijn pony beter dan lijnzaadolie.