Ponysport in Spanje, iemand ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Ponysport in Spanje, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 11:14

Hai Hai luitjes,

Zoals de titel al zegt: Heeft iemand meer ervaring met Ponysport in Spanje? Kennen ze dat daar wel? Ik ben wat dat betreft een volledige leek. Schijnheilig

Hoe zijn daar trouwens verder de mogelijkheden om een paard te houden en heeft ook iemand ervaring met het verhuizen met je paard naar Spanje en met welke dingen je dan rekening moet houden? Verward

Alle tips zijn welkom


elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 12:40

En mensen ervaring met t leven in Spanje opzich voor langere tijd?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:48

Op mijn vakantie in spanje ben ik 1x een pony tegengekomen en dat was een shetlander die van duiters zijn. Verder helemaal niet het rare is dat de paarden er ook erg van schrokken.

Pony sport bestaat daar dus niet echt toen ik het navroeg daar. Keek er erg van op maar in omgeving malaga dus niet. Maar ja spanje is groot. Ze rijden daar bijna alleen op Anda's en die zijn al niet echt groot.

In de omgeving Malaga heel simpel gras groeit er niet dus ze krijgen veel stro en hooi. Ze staan in paddock met een simpel hek eromheen of gewoon losnaast het huis. Ze hebben wel gewoon stallen dus als het nodig is kunnen ze naar binnen. Overkappingen zie je ook veel zoals in mijn foto's in mijn onderschrift. Misschien handig om naar te kijken om een idee te krijgen.

Ik weet niet welk gebeid je heen gaat?.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 12:52

Zal zo inderdaad je foto's bekijken..
Exacte locatie is nog niet duidelijk... ergens tussen Huelva, Cordoba, Svilla, Malaga en Granada in of 1 van die plaatsen...
Is ook nog niet op korte termijn.. kan ik me gelukkig nog een beetje orienteren....

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:57

in mijn eerste jaar van deurne zat er een spaans meisje in mijn klas, de rij kwaliteiten liggen daar net als in italie een stuk lager als hier
zij had een pony bij zich, die was 1.57 . dus voor deurne te klein
verder weet ik dus niet zo heel erg veel ervan

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 13:00

En is er wel aan goed voer te komen? en goed hooi enzo.. de dingen die we hier eigenlijk aardig vanzelfsprekend vinden?


klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:36

Prisca schreef:

Ze rijden daar bijna alleen op Anda's en die zijn al niet echt groot.


De paarden waar ik training heb gehad zijn andalusiers en waren echt niet klein.
Bovendien reden ze daar hogeschool en de paarden liepen echt prachtig en werden gebruikt voor shows. Dus ze rijden daar net zo op niveau als in nederland. Deze stal is in alicante naast benidorm...zie mijn profiel

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 14:30

nou ik heb in portugal gewoond en het fenomeen pony kennen de portugezen niet van het land zelf, ze zijn er wel maar dan geimporteerd door buitenlanders die er zelf wonen, met name engelsen.

De typisch kenmerkende raasen voor het land zoals Lusitano's voor de Portugezen en Andalusiers voor de Spanjaarden zijn ook de pony maten allang ontgroeid!

maneges met ponies zoals wij die hier kennen zijn daar ook niet aan de orde; de man rijdt de hengst voor de stierenvecht en that's it!
merries zijn voor de fok.
ik heb in de lagarve gewoond en daar heb je geen groen eiwit rijk gras, ja op de golfbanen maar das niet qualitatief geschikt voor de paarden. stro en hooi is er wel zat maar dus niet vergelijkbaar met hier.
mocht je emigreren kan je prima in de wintermaanden (nu eigenlijk) gaan zodat de dieren kunnnen aclimatisreen.
biks ed is er tuurlijk wel te krijgen maar eren divoza kennen ze ook niet. de wedstrijden die er worden georganiseerd zijn eigelijk allemaal op touw gezet door de imigranten.

Spanje is net zo, dat weet ik aangezien mijn moeder daar woont.

groetjes

Ubie (Brusvein) Haakon (Hisco) en Indigo (Ismo) onze 3 Fjorden musketiers!!!
http://www.bokt.nl/markt/ad/17225/rober ... o-boek-pre

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 14:32

Hoi Caroline,

Bedankt voor je reactie.. als ik t allemaal zo lees moet t voor de paarden dus niet zo'n probleem zijn om te wennen...

nu ik nog Verward

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:16

¡Buenas!

Wij wonen al weer bijna 4 jaar in het bergachtige hart van Andaulcía en hebben 5 paarden waarmee we dagelijks rijden. Vandaag toevallig een rit van 4½ uur gemaakt.

'Spanje' is een gróóóót land, dus jouw vraag is wat ruim. Tussen Huelva en Granada kun je heel Nederland al bijna twee keer inplakken en dat is dan nog niet eens heel Anddulcía en Andalucía is een provincie...
Wat Andalucía betreft is paarden/ponies houden érg makkelijk en ons setje kost minder dan één paard in de randstad modaal kost. Verder is het gewoon paarden-lui-lekkerland hier in de streek
In onze streek met circa 5 duizend inwoners zijn ongeveer 500 paarden (99% andalusiërs), een 50-tal ponies en een 10-tal koetsen. Op dit moment is het fiesta patronales in ons dorp en lopen er dagelijks een dertigtal paarden te paraderen. Zaterdag is de paardendag en dan verwachten we meer dan 60 deelnemers.
Rond het jaar zijn er op paardrij-afstand 6 paardenfestijntjes.

Spanje is een EG-lidstaat dus je mag een paard vrij vervoeren. Wel moet je het hier aanmelden voor een tarjeta sanitaria en dat kan via elke dierenarts. Dit is tevens een eigendomsbewijs zoals dat in Nederland onbekend is en het is ook nog gratis dus dat is OK dan!
Wij hebben onze paarden hier lokaal in de vallei gekocht, dus over vervoer kan ik je niets vertellen. (In de randstad had ik niet de mogelijkheden om een paard op volgens míj minimaal benodigde manier te houden en dus had ik daar geen paard. Hier is dat een makkie OK dan! )Wél dat je er rekening mee moet houden dat een NL paard minimaal een jaar nodig heeft om aan een warme streek te acclimatiseren en veel van de forsere rassen zullen er nooit tegen kunnen.
Veel rassen moet je hier helemaal niet naartoe halen.

Wat het 'niveau' betreft: 'Spánje had een medaille op de OS en dat wat dan nog maar Klassieke Dressuur wat hier maar een slintergroepje is. Manéges zoals in NL zijn hier volkomen overbodig omdat men niet in een zandbak hoeft te rijden: je kunt in de wijde wereld vrij gaan waar je wil.
Alleen in de dichtervolkte centa zoals de costa en enkele grotere steden zijn wel hippische centra. Bij elke streekstad is minimaal één picadero en daar kun je voor Alta Esquela terecht.
Wat het 'niveau' van terreinrijden betreft is het hier onvergelijkbaar omdat vrijwel geen Nederlander zich een voorstelling kan maken waar je hier met een paard over- en doorheen rost.

Wat 'macho'betreft is paardrijden hier wel meer een mannenaangelegenheid en zit de miep eerder in een stippeljurk achterop. dat is echter een representatief beeld van de rolbverdeling in de samenleving en geen vast patroon: hier in de streek rijden verschillende vrouwen en zaterdag is er bij de carrera de cinta sinds vorig jaar (tioen ik de dag organiseerde) ook een prijs voor de beste vrouw.

Als je meer wil wten over paarden in andalusië kun je op mijn profiel en het topic '...and now for something different...' op HK véél meer lezen. Compleet met fotos

Ik lees verder niet op dit topic, dus je eventuele vragen kun je beter per pb sturen.

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:16

Carolinef schreef:
nou ik heb in portugal gewoond en het fenomeen pony kennen de portugezen niet van het land zelf, ze zijn er wel maar dan geimporteerd door buitenlanders die er zelf wonen, met name engelsen.

Portugal is niet helemaal hetzelfde....

Citaat:
maneges met ponies zoals wij die hier kennen zijn daar ook niet aan de orde; de man rijdt de hengst voor de stierenvecht en that's it!
merries zijn voor de fok.

Verward Verward
Op de ferias en fiestas waar wij inmiddel tienduzenden paarden gezien hebben is de verhouding merrie-ruin/hengsten ongeveer gelijk met (veel) meer ruinen dan hengsten.
Citaat:
biks ed is er tuurlijk wel te krijgen maar eren divoza kennen ze ook niet. de wedstrijden die er worden georganiseerd zijn eigelijk allemaal op touw gezet door de imigranten.

Buiten de bevolkingscentra heeft elke dopr enn graanhandel waar álles voor vee, dus ook paarden voorradig is.
Divoza is hier onbekend, maar zo in Alvarez dat in Nederland is en via het internet bestellen werkt hier ook net zo als in NL.
Verder heeft elke grote stad een ruiterwinkel. Ja, wél met een wat ander aanbod ja, want het is een ander land met andere paarden en een ander gebruik. Van een Engels type zadel worden jij en jouw paard hier dwarsveldend in de bergen echt niet vrolijk bijvoorbeeld.
Hier in ons durp heeft de dierenwinkel ook verschillende hoofdstellen en bitten en op 20 kilometer afstand is een groothandel die meer heeft dan Divoza.....
Citaat:
Spanje is net zo, dat weet ik aangezien mijn moeder daar woont.

Dan moet jouw moeder óf in een ander deel wonen óf de weg nog niet gevonden hebben Knipoog Andaluciá is hét paarden'land' van de wereld

www.homocaballus.net

marsss

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 06:47

je gaat toch niet verhuizen he? >;)

Nevada

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 07:01

Ik ben met HC naar de groothandel geweest daar............. en geloof me Divoza is een poppenhuis daarbij Haha! Haha! Haha! Haha!

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:56

tsja zoals ik al schreef, ik wete t over portugal, heb er jaartje in lusitano fokkerij gewerkt, kan per land en regio verschillen, al geloof ik dat de verschillen tussen spanje en portugal niet zo groot zijn, maar zo te lezen heeft HC genoeg info over Spanje dus heb je gelijk antwoord op je vraag.

succes.

Ubie (Brusvein) Haakon (Hisco) en Indigo (Ismo) onze 3 Fjorden musketiers!!!
http://www.bokt.nl/markt/ad/17225/rober ... o-boek-pre

StalAkiiM

Berichten: 143
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:17

JE GAAT TOCH NIET MET PAKO EN JIJ VERHUISEN HE
DAN GA IK MEE
alsjeblieft zeg dat dat niet waar is eli..?

nog steeds wit onderlegd pony hoofdstel te koop Pb voor geintreseerden:oops:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 4 bezoekers