Hengst en merrie samen in trailer???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isamiya
Berichten: 85
Geregistreerd: 25-11-02

Hengst en merrie samen in trailer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 19:24

Hallo,

Ik ben vanplan binnekort een nieuwe trailer gaan kopen.
Alleen zit ik met de vraag... Koop ik een 1,5 paards of twee paards trailer?
Ik heb twee paarden (merrie en hengst) en ik wil in de toekomst wel eens met alle twee weg (keuring, shows ect.)
Maar ik heb eigenlijk geen idee of een hengst en een merrie samen in een trailer kunnen Verward Verward
Ik heb eigenlijk nog nooit van iemand gehoord dat hun hengst en merrie samen in een trailer werden vervoert. Dus vroeg mij af of dit kan.
Mijn merrie zal dan waarschijnlijk drachtig zijn tegen de tijd dat ik ze samen wil vervoeren. En mijn hengst is erg rustig bij merrie's, maarjah hij is nu nog jong en heeft nog niet zo veel last van zijn hormoontjes *LOL* .

Dus zijn er mensen die hun merrie en hengst ook samen vervoeren of mensen die mij dit ten sterkste afraden(of wat dan ook)..... Ik hoor graag van jullie Lachen.

Groetjes Nanda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:27

Nee, meestal gaat dit niet. Het blijft een hengst, grote kans dat j merrie spontaan hengstig en vervelend wordt en je hengst afgeleid en brullerig op het terrein omdat hij bij de merrie wil blijven. Bovendien wordt de reis waarschijnlijk heel onrustig.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:27

Ik heb regelmatig in een auto gezeten waarachter een hengst en merrie in de trailer stonden.
Met een zgn hengsteschot ertussen kunnen ze elkaar niet direkt zien en als je beide hoofden kort vastzet (1x links en 1x rechts) is er niets aan de hand.
Als de merrie hengstig is zou ik het niet doen, want dat is natuurlijk de kat op het spek binden.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:27

wij deden het altijd wel: hengst en merrie in 1 trailer, maar die liepen dan ook samen in het span.

We hebben ook wel eens een dekhengst en een merrie in 1 trailer opgehaald uit Oostenrijk, gaf ook geen problemen, maar ja, het zijn wel koudbloeden ....

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:28

Dennis heeft wel vaak genoeg met merries op de trailer gestaan. Die merries waren er aan gewent bij bij hengsten te lopen, en Dennis om bij merries te lopen. Dus dat was geen probleem. Maar ook bij vreemde merries, of erger nog, ruinen ging het ook goed. Kwestie van goed vast zetten Lachen.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:33

Het is inderdaad wat je paarden gewend zijn. Als ze op stal ook met elkaar in contact kunnen komen zal het waarschijnlijk niet zo veel problemen op geven. Zou er inderdaad wel een hengstenschot in doen.

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:39

het ligt er een beetje aan hoe jouw paarden zijn, als jouw hengst erg druk is en zich heel erg hengst voelt (als hij alleen al een merrie ziet dat hij al over de rooie gaat), dan kan je het beter niet doen. Ik heb vaak zat een hengst naast merries gezet in de vrachtwagen. Je moet er wel voor zorgen dat ze niet met de neusen bij elkaar kunnen, want dan gaat het bijna altijd verkeerd (ik weet niet of je genoeg ruimte in je trailer daarvoor hebt?)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:44

Mijn hengst staat altijd met merries op de trailer als we samen weggaan (heb verder alleen maar merries).
Met de merrie van Cis (Dennis) ging hij wel even springen maar was wel braaf (we hebben het over shetten he Knipoog)

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:55

kan best, kwestie van opvoeden zoals hierboven al vermeld...
maar ik zou wel een 2 paards trailer nemen dan kan er een schot tussen, just in case...

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:59

Ik heb een keer een 3 jarige hengst en een merrie in de trailer gedaan.
Nou ze stampten de hele trailer bij elkaar.
Mijn shetlander hengst en merrie kun je zo naast elkaar in een trailer zetten,maarja dat zijn ook weer hele andere paarden veel makkelijker Haha!

Fun_Fun

Berichten: 4635
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Zuidwolde aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 13:03

Isamiya schreef:
Hallo,

Ik ben vanplan binnekort een nieuwe trailer gaan kopen.
Alleen zit ik met de vraag... Koop ik een 1,5 paards of twee paards trailer?
Ik heb twee paarden (merrie en hengst) en ik wil in de toekomst wel eens met alle twee weg (keuring, shows ect.)
Maar ik heb eigenlijk geen idee of een hengst en een merrie samen in een trailer kunnen Verward Verward
Ik heb eigenlijk nog nooit van iemand gehoord dat hun hengst en merrie samen in een trailer werden vervoert. Dus vroeg mij af of dit kan.
Mijn merrie zal dan waarschijnlijk drachtig zijn tegen de tijd dat ik ze samen wil vervoeren. En mijn hengst is erg rustig bij merrie's, maarjah hij is nu nog jong en heeft nog niet zo veel last van zijn hormoontjes *LOL* .

Dus zijn er mensen die hun merrie en hengst ook samen vervoeren of mensen die mij dit ten sterkste afraden(of wat dan ook)..... Ik hoor graag van jullie Lachen.

Groetjes Nanda


Het kan wel. Het beste is natuurlijk van niet, maar dan meot je ze wel alle bie de andere kant op zetten. De ene met het hoofd naar buiten. En de andere met de hoofd naar de voorkant. Een vriedin van mijn moeder, doet dat ook wel is. Het werkt bij haar niet, als je ze recht naaast elkaar zet, maar zo wel. Mischien moet je het is gaan proberen. Veel succes!

Groetjes marije OK dan!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 13:43

Polly schreef:
Mijn hengst staat altijd met merries op de trailer als we samen weggaan (heb verder alleen maar merries).
Met de merrie van Cis (Dennis) ging hij wel even springen maar was wel braaf (we hebben het over shetten he Knipoog)


Idd Roos kon zo naast Sharif staan. Hij vond het ff vreemd, en Roos alleen maar gezellig Tong uitsteken.
Onze nieuwe 1,5 paards trailer word ingericht voor 2 pony's. Ik wou hem wel netjes ingericht hebben omdat er ook regelmatig een hengst (ook naast merries) mee vervoerd worden.

Mandela
Berichten: 14
Geregistreerd: 14-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 14:11

bij mij ging een merrie niet eens samen met een ruin. die ruin brak de hele boel af.
maar bij een vriendin van me, gaat zelfs de hengst en merrie wel goed.
gewoon eens uitproberen zou ik zeggen.

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 14:17

Ik heb een kennis die heeft een Arabische hengst en en merrie,
Ze gaan altijd samen op concours en dus samen in de trailer...
en dat gaat perfect, maarja, dat zijn natuurlijk Arabieren.. Knipoog Haha!
ik denk dat het per paard verschillend is, en hoe heftig de hengst reageerd op een merrie, of andersom.

Isamiya
Berichten: 85
Geregistreerd: 25-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 12:42

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga kijken voor een mooie twee paards trailer Pling .
Mijn paarden zijn allebei hengsten en merries gewend, dus dat gaat misschien wel lukken. En zo niet dan heb ik ruimte in mijn trailer om een paard van mijn vriendinnen mee te nemen voor een gezamelijk buitenritje Knipoog .

Groetjes Nanda

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:00

Ik zou het niet doen

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:12

Wij deden vroeger ook gewoon een hengst met een merrie (zijn moeder) in de trailer. Dat ging op zich prima, maar je moet wel zorgen dat de hengst eerst wordt opgeladen en als laatste er uit. Zo hoeft hij niet met zijn kop langs haar kont, zeg maar. Bij ons is dat een keer in de andere volgorde gegaan en de hengst dacht: he ze staat vast, ik kan er wel even op... Niet handig in een trailer! Maar verder ging het altijd prima!

Iemand schreef iets over een hengstenschot er tussen, dat ken ik niet. In bovenstaand geval waren het twee pony´s in een anderhalfpaards trailer zonder schot er tussen. Bloos!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:29

Wij hebben het ok wel regelmatig gedaan. Ligt ook een beetje aan de hengst en de merrie.
Als je bang bent dat de merrie hengstig wordt kun je bij de hengst was Vicks onder (en dus niet in!!) zijn neus smeren.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 14:20

ik ken ook iemand die dat doet. Met de dekhengst en een fokmerrie, die merrie was dan wel drachtig en het is een echte dekhengst. Hij dekt alleen als dat mag en verder blijft hij altijd uit de buurt van merries. Verder is het ook een hele rustige hengst.
Ik denk dat je gewoon naar het karakter van de paarden moet kijken, ook naar dat van de merrie. Zet ze eerst eens een nacht in boxen naast elkaar en kijk hoe dat gaat. Zet ze op de poetsplaats eens naast elkaar vast, dan kan je al een hoop te weten komen of ze elkaar tolereren.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 20:17

Als je een goed opgevoede hengst hebt moet het geen probleem zijn. Bij ons staan ook de hengsten naast de merries op de vrachtwagen, en ook gewoon met de koppen bij elkaar. Maar die hengsten weten maar al te goed dat ze niet mogen dekken, en de dekhengsten zijn over het algemeen zo opgevoed dat ze alleen hitsig zijn als ze een bepaald halster om hebben, het dekhalster.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 20:31

Het zal vast kunnen, geloof ik best............... alleen ik persoonlijk rij wel twee keer Haha! Haha! Haha!

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:21

Nou ik ken iemand die haar hengst en merrie dag en nacht samen in de wei hebben staan!
Het ligt gewoon aan de paarden zelf!

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:03

het hangt heel erg van de hengst af denk ik. ik ken hengsten die zo op de vrachtwagen kunnen net tussen merries in en die heel rustig blijven, ook al kunnen ze elkaar zien, maar op de vrachtwagen hebben ze mss wel wat minder plaats dan op de trailer, als ze elkaar goed kennen is het mss geen probleem

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:13

Afgelopen zomer was zo'n combinatie (hengst en hengstige merrie) op een tweepaards trailer op wedstrijd.

Doffe ellende. Hoe de hengst het heeft versiert weet ik niet, maar hij is wel boven op de merrie gesprongen. Hoop bloed gezien, trailer ontzet...(das dan nog wel het minst erg)..

Antwoord van de eigenaren:vanmorgen was ze nog niet hengstig.

Zint eer ge begint,zelf zou ik het nooit doen

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:36

Mijn merrie staat geregeld naast de dekhengst van een vriendin van mij. Zij is zelfs vorig jaar gedekt door deze hengst. Heeft naast hem gestaan dat ze hengstig was. Ik denk dat het vooral met de opvoeding van de hengst te maken heeft.