ff wat vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

ff wat vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 21:22

Ik was net bij mijn pony en had de mijne binnen wat laten eten en wou daarna de haflinger van een stalgenootje binnen halen die hoogdrachtig was ligt er ineens al een veulen bij..
dit heeft ie dus even in een half uur (toen ik mn pony aant doen was)eruit gegooit.

Het beestje lag in de regen dus we hebben het naar binnen gedragen en de merrie ook binnen gezet..
maar een paar dingen weten we even niet zeker..

Wanneer moet ie zn veulenspuitje is dat binen 24uur?

Binnen hoeveel uur moet het veulen gedronken hebben?
(ik zelf dacht binnen 2uur)

En hoelang mag het duren voor het vlies en alles uit de merrie is(we hebben het al opgeknoopt)?

Binnen hoeveel uur moet het veulentje kunnen staan?

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 22:10

hey veulentje moet eigenlijk gelijk door de moede rgelikt worden en daarna geholpen worden te staan. de nageborte moet vrij snel komen, als het niet komt kan dit een groot probleem betekenen. de rest weet ik nog niet precies te verzekeren aan je, dus dat moet de rest je maar uitleggen Knipoog veel plezier met het veulen !

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 22:16

ja het drooglikken deed ze ook maar ze lag in de wei
en het miezerde.
En omdat een andere pony de merrie en het veulen aanviel(super agressief)hebben we het veulen naar binnen gedragen en de merrie binnen gezet bij haar veulen..

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:55

en toen dronkie en gingie wel staan ?

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 10:12

vrijwel binnen een uur ging hy staan en bestr snel op zoek naar de uier..
de nageboorte is er ook goed afgekomen,en vanmiddag krijgt ie zn veulenspuitje.

alleen twijfelen we offie wel al naar buiten kan met dit koude weer?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:15

Een beetje laat antwoord, maar ik zie het nu pas, en als het goed is, is de natuur inmiddels zijn eigen gang gegaan.
Alle puntjes even op een rij:
De vliezen moeten er uiterlijk binnen 8 uur (officieel) af zijn, maar als er bij mij na 3 uur geen verandering in zit, klim ik in de telefoon naar de DA.
Je had de nageboorte zelf al opgeknoopt, dus dat is prima zo.

Het mooiste is als een veulen binnen 2 uur na de geboorte zijn eerste portie biest achter de kiezen heeft.
Normaal gesproken, kunnen ze dat makkelijk op eigen kracht, dit is volgens jou een snelle geboorte geweest, dus waarschijnlijk is hij voor die tijd wel in de beentjes gekomen en heeft dit zelf geregeld.
Sommige ( meestal grote rijpaard) veulens, hebben veel tijd nodig om uit te zoeken hoe je er 4 benen onder krijgt (en houdt !!)

Duurt dit nu langer dan 2 uur, dan is het aan te raden, de merrie te melken en het veulen de biest uit een zuigfles te geven.
Als het veulen 1 x z'n eerste portie biest gehad heeft, is het tijd voor rust in de kraamkamer, maw laat die 2 maar voor een paar uurtjes (gecontroleerd) alleen. Zo krijgen ze de tijd om aan elkaar te wennen en leert het veulen op zoek te gaan, naar zijn evenwicht en de plek waar hij zijn volgende maaltijd vandaan moet halen.

Is het veulen na ca. 4uur na de geboorte nog niet in de benen, dan kun je overwegen hem een handje te helpen, maar begin hier niet te vroeg aan.
Uiteindelijk moet hij zo snel mogelijk leren, met behulp van zijn moeder, voor zichzelf te zorgen.

Het veulenspuitje, ja zeker doen, maar hoeft niet a la minute en kan ook nog de volgende ochtend. Deze spuitjes zijn er tegenwoordig ook in pastavorm en hebben het voordeel dat ze langer werkzaam zijn, het nadeel is, dat hij er wel 2x daags een paar streepjes van moet hebben en dat 4 dagen lang.

Dan het laatste en zeker niet onbelangrijkste, zodra de nageboorte eraf is, kijk die goed na of hij compleet is en er niet per ongeluk (door afscheuren) iets in de merrie is blijven zitten, want dat kan zeer ernstige gevolgen hebben. Vetrouw je het niet, bel dan de DA en bewaar de nageboorte dan in een emmer schoon water, tot de veearts er is.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:17

En toen drukte ik hem te snel weg........... Haha! Haha!
Dit hoort er ook nog bij.

Gefeliciteerd met het veulen en ik vind dat jullie het prima gedaan hebben! OK dan! OK dan!

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 14:22

en ; ik had hem met dit koude weer nog even lekker warm binnen gehouden !!

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 17:03

hy staat ook nog lekker binnen..waarschijnlijk gaat ie vrijdag nar buiten dan zou het weer wat beter zijn..

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:40

Kitten schreef:
En toen drukte ik hem te snel weg........... Haha! Haha!
Dit hoort er ook nog bij.

Gefeliciteerd met het veulen en ik vind dat jullie het prima gedaan hebben! OK dan! OK dan!

En daar heb je de knop Afbeelding voor Haha! Haha!